annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15849598
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396596
Et andet syn 2001748
Åndelig Føde 1592360
Jesu ord 1533265
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 307 gæster og 236 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 45 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20758 - 24/05/2016 08:38 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
ABC
Uregistreret


Hej Simon

Indsendt af: Simon
”Jeg ved ikke om det er sådanne værdier I snakker om, men for mig har et levende legeme eller et funktionelt legeme værdi.”

- Vi ka tillægge legemet m.m. særlige værdisyn, men mennesket som biologisk fænomen betragtet, har ingen værdi. Vi er bare avancerede biologiske konstruktioner som forsøger at skabe de bedste overlevelsesbetingelser ved hjælp af avancerede kulturformer, alt sammen fysik, længere er den sådan set ikke. Vi forgår og glemmes med tiden som alt andet biologisk materiale.
Lægprædikanten har bare fantaseret om sit sanseapparat som en ”åndelig skabelse” i mere end 10 år, der nok bedst forstås ved et kig på skabelsesberetningen fx JV’ere har produceret – i hvilken forbindelse han stadig tror det er naturvidenskabers arbejde at understøtte slige fantasier.

Man ku’ måske mene at det er lidt synd for Arne, at der ikke findes nogen naturlig sammenhæng mellem troen om naturen han opløfter som værdisyn og hvad naturen faktisk tilbyder os at observere. Men det er nu engang umuligt at finde noget værdifuldt i hans noget fjantede idéer om ”verden”, medmindre han fremlægger en beskrivelse af hvad det så ér for en ”verden” han har observeret som noget umådelig værdifuldt.
En sådan ska’ man dog ikke vente sig at se, idet troen næppe findes som andet end fantasi. At fantasere ka’ i sig selv være værdifuldt, men også dér kræves der jo en produktbeskrivelse, ellers bliver det jo bare sniksnak, og altså netop hvad vi ka observere fra lægprædikanter ;)

mvh
Simon


Sådan kan man jo godt kigge på tingene. Menneskelegemet er et fænomen som forsvinder med tiden. Dette ser jeg dog ikke som noget dårligt, men som noget godt, for det ville jo være ulideligt, at skulle inkarnere her i al evighed. På et eller andet tidspunkt får mennesket nok af denne verden.

Jeg tror ikke, at de bedste overlevelsesbetingelser har særlig meget med fysik at gøre, men mere noget med åndelig udvikling at gøre.

Måske det er sådanne ting Arne har i tankerne?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#20760 - 24/05/2016 11:04 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener, for vi indgår vel alle i helheden? Du er en del af min helhed og jeg er en del af din helhed.

Mit svar:
Dét, jeg tænker på, går i retning af oplevelsen af mystik, som jeg tror, vi alle i det mindste har en anelse om.
Citat:
Aktøren oplever at skellet mellem selvet og omgivelserne forsvinder, og at det smelter sammen med det oplevede.
og
Citat:
Et almindeligt tema inden for mystiske traditioner er at hele verden er en sammenhængende enhed, og formålet med den mystiske praksis er at opleve denne enhed som reel.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20761 - 25/05/2016 05:05 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du er da helt på væggen. Hvad du kalder værdisyn er bare den samme omgang overtro velkendt for gamle debattører flest – jeg ved ikke, måske man ska kaste lidt jordnødder ind til dig, men du synger altså de samme salmer som på religion.dk. ;)
Der er stadig intet mystisk eller spændende i det du skriver hr. lægprædikant, uanset fremtrædelsesformen.

mvh
Simon

P.s.: måske du sku drikke lidt vand, inden du begynder at synge salmer på illustreret videnskab! ;)


Redigeret af Simon (25/05/2016 05:06)
Top Svar Citer
#20762 - 25/05/2016 05:48 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej A..

”Sådan kan man jo godt kigge på tingene. Menneskelegemet er et fænomen som forsvinder med tiden. Dette ser jeg dog ikke som noget dårligt, men som noget godt, for det ville jo være ulideligt, at skulle inkarnere her i al evighed. På et eller andet tidspunkt får mennesket nok af denne verden.”

- Vi dør og forgår bare som alt andet biologisk materiale. Tanker om reinkarnation o.a. himmelnisseagtige fremtrædelsesformer forsvinder samtidig med at hjerneaktivitet slutter. Og med mindre at andre fører disse trosformer med sig, uddør også de fra kulturformen. Det er bare et méme.
Rent smertemæssigt ka det være en befriende tanke at mennesket ikke skal tumle med en forgængelig krop i 400 år, for det ville da være ulideligt, såvel som begrebet evighed. Det ka også være fint for mennesket at tro på gud og et efterliv, hvis det ka hjælpe nogen til bedre at klare livets strabadser. Men dette handler mere om en tro end om en fornuftig beskrivelse af biologisk liv som det fremtræder for os. Der er bare ingen logisk grund til at beskrive biologisk liv – såvel som jordkloden og universet m.m. – som en forestilling bygget på tro. Det er alt sammen muligt at undersøge og skabe viden om, og denne viden tjener mennesket bedst, fordi vi aldrig får mulighed for at validere livet ved erkendelse af vores egen forgængelighed, hvis vi blot resignerer fra fakta med selvbedrag der kun tjener et gennemskueligt méme. Det er bare dét jeg mener.

”Jeg tror ikke, at de bedste overlevelsesbetingelser har særlig meget med fysik at gøre, men mere noget med åndelig udvikling at gøre.”

- ”Ånd” er ikke andet end et ord for en tankesammenhæng. Hvis disse tankers sammenhæng bare er en dårlig fortælling om det de skal beskrive, vil det være bedre for forståelsen at formulere sine tanker koncist. Såkaldte åndsarbejder må valideres på deres kvalitet som beskrivelse, ikke på deres evne til at bortskrive enhver fornuft.

”Måske det er sådanne ting Arne har i tankerne?.”

- Lægprædikanten slører grundsynet i en religiøs overbevisning om livet som han ”føler” for, fordi ”ånden” (den logiske struktur i tankesammenhængen) netop består af dårlige formuleringer af livet, universet osv. Det er en tro han jonglerer med.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20763 - 25/05/2016 12:01 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
ABC
Uregistreret


Hej Simon

Indsendt af: Simon
Hej A..

”Sådan kan man jo godt kigge på tingene. Menneskelegemet er et fænomen som forsvinder med tiden. Dette ser jeg dog ikke som noget dårligt, men som noget godt, for det ville jo være ulideligt, at skulle inkarnere her i al evighed. På et eller andet tidspunkt får mennesket nok af denne verden.”

- Vi dør og forgår bare som alt andet biologisk materiale. Tanker om reinkarnation o.a. himmelnisseagtige fremtrædelsesformer forsvinder samtidig med at hjerneaktivitet slutter. Og med mindre at andre fører disse trosformer med sig, uddør også de fra kulturformen. Det er bare et méme.
Rent smertemæssigt ka det være en befriende tanke at mennesket ikke skal tumle med en forgængelig krop i 400 år, for det ville da være ulideligt, såvel som begrebet evighed. Det ka også være fint for mennesket at tro på gud og et efterliv, hvis det ka hjælpe nogen til bedre at klare livets strabadser. Men dette handler mere om en tro end om en fornuftig beskrivelse af biologisk liv som det fremtræder for os. Der er bare ingen logisk grund til at beskrive biologisk liv – såvel som jordkloden og universet m.m. – som en forestilling bygget på tro. Det er alt sammen muligt at undersøge og skabe viden om, og denne viden tjener mennesket bedst, fordi vi aldrig får mulighed for at validere livet ved erkendelse af vores egen forgængelighed, hvis vi blot resignerer fra fakta med selvbedrag der kun tjener et gennemskueligt méme. Det er bare dét jeg mener.

”Jeg tror ikke, at de bedste overlevelsesbetingelser har særlig meget med fysik at gøre, men mere noget med åndelig udvikling at gøre.”

- ”Ånd” er ikke andet end et ord for en tankesammenhæng. Hvis disse tankers sammenhæng bare er en dårlig fortælling om det de skal beskrive, vil det være bedre for forståelsen at formulere sine tanker koncist. Såkaldte åndsarbejder må valideres på deres kvalitet som beskrivelse, ikke på deres evne til at bortskrive enhver fornuft.

”Måske det er sådanne ting Arne har i tankerne?.”

- Lægprædikanten slører grundsynet i en religiøs overbevisning om livet som han ”føler” for, fordi ”ånden” (den logiske struktur i tankesammenhængen) netop består af dårlige formuleringer af livet, universet osv. Det er en tro han jonglerer med.

mvh
Simon


Sådan kan man jo godt kigge på tingene - vi dør og forgår bare som alt andet biologisk materiale.

For mig er det både et fysiks og et åndeligt spørgsmål. Vi kan ikke afprøve det åndelige - altså lade vore legemer dø. Dør legemet, så er legemet dødt, og så kan vi ikke opholde os her. Vi er altså begrænset på den måde. Der findes dog masser af beretninger om døde som har vist sig for de levende. Hvordan skal vi forholde os til dem? Har vi brug for sådanne oplevelser?

Hvordan ville vi tænke, hvis der ikke fandtes sådanne beretninger? Hvor skal vi gøre af de døde? Ville vi ikke stadigvæk anbringe dem et godt sted?

Jeg går som alle andre ind for videnskab. Men hvordan skaber vi viden om noget som vi ikke tror på? Starter det ikke med tro? Først tror vi noget, så undersøger vi det, og herefter ved vi så noget?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 45 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 04:11
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
USA nedskyder Houthi-missiler henover we..
12/05/2024 05:23
Trods modstand op til showet: Danske see..
12/05/2024 05:15
Prognoserne er 'bedre end i går': Såda..
11/05/2024 23:58
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Nyheder fra Religion.dk