annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20671 - 11/05/2016 17:57 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver (til mig):
Citat:
Hvad er det for livsholdninger du taler om? Livet er noget lort? Lad os allesammen pakke sammen? Hvilken livsholdning skal kirken stå for?
Mit svar:
Det er de religiøse (buddhismen medregnet), de ateistiske, de agnostiske - og hvad der ellers er, som jeg ikke lige er opmærksom på - og som lever blandt os, der er borgere i dette samfund.

For mig er livet ikke "noget lort".
For mig er selv "lort" et mirakel.

Dét, du kalder "kirken", skal efter min mening rumme alle livsholdninger, sådan som f.eks. Aldous Huxley forsøgte at overskue blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20672 - 11/05/2016 18:58 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

"Jeg ved det ikke, men jeg er overbevist om, at vi bliver nødt til at beslutte os i løbet af ganske få år"

*

- Arne det "sker nu" og har været i gang/på vej længe ... ja ... vel siden 60’erne hvor "vi" valgte østens visdom og andet selvrealisering og fravalgte kirkens stivhed og omklamring i dagliglivet.

De unge politikere, dem som sandsynligvis skal lede os om få år foreslår pt. at afskaffe de kristne helligdage! ...

Så stat og kirke vil nok snart blive adskilt.

Når det forhåbentligt snart sker, skal folkekirken selvfølgeligt ikke støttes økonomisk eller har særstatus, ej heller andre trosretninger, eller deres skoler skal støttes.

Dette vil jo så også ha’ indflydelse på folkeskolen, som helt skal renses for missionering, religiøse symboler og diverse religiøse fejringer.

Det store problem er hvem der ejer kirkerne, og hvor mange de kristne skal ha’ om nogen og så beliggenheden af dem.

*

Man kunne under alle omstændighed lave centrale borgerhuse overalt, hvor der var behov, hvor man evt. kunne spise sammen mm.

Et sted hvor alle generationerne kunne være sammen som borgere, hvis de holder deres religion derhjemme. smiler


¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (11/05/2016 19:10)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#20674 - 11/05/2016 21:10 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5439
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver (til mig):
Citat:
Hvad er det for livsholdninger du taler om? Livet er noget lort? Lad os allesammen pakke sammen? Hvilken livsholdning skal kirken stå for?
Mit svar:
Det er de religiøse (buddhismen medregnet), de ateistiske, de agnostiske - og hvad der ellers er, som jeg ikke lige er opmærksom på - og som lever blandt os, der er borgere i dette samfund.

For mig er livet ikke "noget lort".
For mig er selv "lort" et mirakel.

Dét, du kalder "kirken", skal efter min mening rumme alle livsholdninger, sådan som f.eks. Aldous Huxley forsøgte at overskue blinker

M.v.h. Arne smiler


Det er vist ikke sådan tingene fungere - du går ind i kirken (uvidende/nedtrykt/svag) og går ud af kirken (vidende/opløftet/stærk).

Er det ikke det der er målet? Eller et af målene?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20675 - 12/05/2016 08:25 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Det er vist ikke sådan tingene fungere - du går ind i kirken (uvidende/nedtrykt/svag) og går ud af kirken (vidende/opløftet/stærk).
Er det ikke det der er målet? Eller et af målene?
Mit svar:
Jo, sådan kan man vel godt sige det - og sådan ville vel enhver religiøs sekt også sige.

Men skal dét, du kalder "kirken", være for alle landets mennesker, duer det da ikke at være "sekterisk", så må al religiøs (og anden) inspiration da være til stede.

Det var jo netop dét, Huxley forsøgte at rumme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20676 - 12/05/2016 10:34 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5439
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Det er vist ikke sådan tingene fungere - du går ind i kirken (uvidende/nedtrykt/svag) og går ud af kirken (vidende/opløftet/stærk).
Er det ikke det der er målet? Eller et af målene?
Mit svar:
Jo, sådan kan man vel godt sige det - og sådan ville vel enhver religiøs sekt også sige.

Men skal dét, du kalder "kirken", være for alle landets mennesker, duer det da ikke at være "sekterisk", så må al religiøs (og anden) inspiration da være til stede.

Det var jo netop dét, Huxley forsøgte at rumme blinker

M.v.h. Arne smiler


Det virker mere som om du gerne vil fastholde mennesker i uvidenhed?

Skal vi bare lade mennesker dyrke deres uvidenhed?

Hvad med menneskeofringer?

Skal vi lade mennesker ofre deres børn til en eller anden spassergud?

Hvor går din grænse?

Må man gerne forstyrre de døde?

Jeg har ikke noget mod meditation, bungotrommer eller svedehytter.

Men mine børn skal ikke ofre deres børn til en eller anden spassergud og de skal ikke kalde mig tilbage fra de døde.

Er der ellers andet børnene skal have at vide blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 12 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk