annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 45 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21139 - 21/07/2016 21:21 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5442
Sted: Vanløse

Hej Arne

Jeg har siddet og tænkt over nogle ting, for...hvad er det du søger? Du aner et eller andet større...heri er der nok ikke nogle som er uenige. Vi mærker allesammen livets storhed.

Specielt når vi sidder om aftenen med en bajer i hånden, eller et glas vin, og kigger på stjernerne, så tænker vi allesammen, hvilken vidunderlig verden.

Hvorfor ødelægger vi denne oplevelse for hinanden? Er det ikke det som er spørgsmålet? Når vi begynder at tale om den sande virkelighed, går vi så ikke glip af den sande virkelighed? Som om der var en falsk virkelighed? Bedrager mine sanser mig? Er stjernerne der ikke på himlen? Er det ikke min virkelighed? Hvad er det for en anden virkelighed jeg skal forholde mig til? Hvis ikke denne, hvilken så?

Løven jager antiloppen, er det min skyld? Hvad har jeg at sige i den sag? Skal jeg slå løven ihjel? Udrydde den? Eller bare acceptere dens natur? Hvordan skal jeg forholde mig til denne verden, som mine forældre har sat mig i?

Der er mange spørgsmål...for mig er de befriende. Jeg har ikke skabt denne verden. For mig er det en vidunderlig erkendelse. Måske den vigtigeste?

Jeg er ikke Gud. Jeg har ikke noget ønske om at være Gud. Jeg vil bare være mig selv. Et barn som vandre på vejen...nogle gange i en lille brandert blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21140 - 21/07/2016 21:48 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Lægprædikanten skr.: ”Huxleys bog Den Evige Filosofi finder jeg inspirerende - om end jeg ikke er tilhænger af, at han bruger ordene "Gud" og "guddommelig" - fordi de efter min mening er for små…”.

- At mene, at ordet gud er for ”lille” et ord, er selvfølgelig endnu en omgang vås, der i sagens bare natur skal ophøje forestillingen om en af flere guddommelige entiteter til den mystik der jo i forvejen helt har erobret lægprædikantens tankeunivers.
Man ser samme forestilling hos Somo, der jo næsten ikke ka få ordet gud i sin mund, og netop fordi han ligesom lægprædikanten bare ophøjer sine forestillinger om guden til noget for mennesket uforklarligt.

Men det er jo kun hvad man må forvente sig fra stærkt religiøse troende, men naturligvis ikke fra en forfatter som Huxley, der til trods for stærke kristne påvirkninger i et (dengang) galehus som Eton, læste og udviklede sig til at blive en blandt mange andre storartede engelske forfattere, men altså voksede op med en langt alvorligere religiøs galskab end hvad fx lægprædikanten har måttet slås med - og tillige bare fejlfortolker Huxleys forestillinger om agnosticismen som en svag religiøs tro, men ikke som en svag ateisme. Hertil kommer så, at agnosticismen som forklaring betragtet jo er et makværk af sløsede betragtninger, en slags niche, hvor en troende med rod i sit trosforhold så kan sidde og opsummere trosindholdet for sandsynlighed og egentlig sandhedsværdi, ku’ man muligvis sige.

Jeg er en af dem der husker hvordan lægprædikanten ligeledes forsøgte at flytte begrebet ’sandhed’ ud af selve sproget, for netop at anbringe begrebet i nærheden af sine forestillinger om det univers han forestiller sig er lige så uforklarlig som guden hans. Men også dette hører bare med til hvad man må forvente sig, i det der bare er tale om ganske almindeligt tankerod, hvorfra man selvfølgelig ikke kan forvente sig klare tanker der beskriver noget sandsynligt omkring os. Den slags forventninger ku’ man derimod stille til forfatteren Aldous Huxley, som er en helt anden boldgade af ord og tanker…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/07/2016 21:55)
Top Svar Citer
#21142 - 22/07/2016 10:25 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Når du stiller spørgsmålene:
Citat:
Når vi begynder at tale om den sande virkelighed, går vi så ikke glip af den sande virkelighed? Som om der var en falsk virkelighed? Bedrager mine sanser mig? Er stjernerne der ikke på himlen? Er det ikke min virkelighed? Hvad er det for en anden virkelighed jeg skal forholde mig til? Hvis ikke denne, hvilken så?
Så er mit svar, at jeg tror, vi oplever virkeligheden egocentrisk fordrejet, med begrænsede sanser og med begrænsede evner til at tyde vore sanseindtryk.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere usandsynligt synes jeg, det må være, at vi mennesker, en dyreart blandt så mange på en enkelt af milliarder af planeter i universet - at netop vi skulle være dem, der er i stand til fuldtud at opfatte den sande virkelighed, den fuldkomne helhed - eller hvad man nu kan finde på af udtryk for den opfattelse, at verden er større, end vi kan fatte.

Det er vel også derfor, buddhisterne mener, at vores oplevelse af verden er en illusion, ligesom kristendommen taler om, at "menneskene ser det ikke".

Jeg kan derfor helt følge dig i disse dine ord:
Citat:
Der er mange spørgsmål...for mig er de befriende. Jeg har ikke skabt denne verden. For mig er det en vidunderlig erkendelse. Måske den vigtigste?
"befriende" i den forstand, at vi har en vis mulighed for at frigøre os fra vore egne begrænsninger.

P.S.: Engang hvor jeg som dyrlæge ville forklare en landmand om nogle sygdomsbakterier, som under gunstige vilkår fordobler deres antal ca. hvert 20. minut (det bliver til mange på 10 timer!) svarede manden - med et glimt i øjet: Det ved jeg ikke rigtigt, om jeg vil tro på. Jeg har aldrig set dem smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21143 - 22/07/2016 15:27 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899


Arne skrev: Du skriver:
Citat:
- Jeg føler ingen bitterhed.

Derimod oplever jeg … særligt i denne tråd … en irritation og frustration over du gør dig selv så svær at forstå, når du skal forklare noget om gud og "hans" univers.
Mit svar:
Jeg er meget ked af din påstand: at jeg "gør mig svær at forstå", for det er det modsatte, der er min hensigt.

Var blot en mulig forklaring på din fornemmelse af "min" bitterhed.

Men jeg oplever, det du skriver er forvirrende af flere grunde.

Eksempelvis når du inddrager Jesus, til at han sandsynligvis har oplevet "den sande virkelighed" meget stærkt … og så efterfølgende melder ud … at det Jesus står for, er for dig at se en alt for primitiv og indskrænket illusion.

Det er også ordvrøvl i mine øre, når du mener, "den sande virkelighed" er meget større end gud når gud almindeligvis af mange opfattes, eller forstås som skaberen … altså … energien som første årsag til livet.

Men jeg da enig med dig i, at personificeringen af gud som far også i mine øre skurrer, men det er han jo nød til at være, når Jesus er hans søn og vi alle er hans skaberværk/børn.

Men erindringen om hvad du engang skrev om
Johannes 3:16 hvor der står:

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

… forvirrer også i aktuel sammenhæng, når du om dette vers skrev:

"Det, synes jeg, er noget af det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige, man kan finde blandt de mange forskellige religiøse idéer, vi mennesker her på kloden har.

En helt betingelsesløs guddommelig kærlighed er det jo imidlertid ikke.
Der kræves tro - på kristendommens dogmer"


#20395 - 22/03/2016 09:23 fra tråden: Nu er det påske.

… for … hvorfor denne begejstring for dette skriftsted når troen på denne gud … Faderen/Skaberen … for dig er: at se en alt for primitiv og indskrænket illusion. Det forstår jeg ikke?


Imidlertid er dit begreb "gud og "hans" univers" for mig at se en alt for primitiv og indskrænket illusion - bygget op på basis af den biologiske faderskikkelse.

Uha uha … en alt for primitiv og indskrænket illusion … dermed siger du vel også, at din egen forståelse ikke er primitiv, indskrænket og ej heller er en illusion, ikke?

Hvad jeg tror er, at "den sande virkelighed" (som jeg forestiller mig eksisterer) er noget meget større, som overgår vi almindelige menneskers opfattelsesevner, og hvor jeg har forsøgt mig med udtrykket: Den fuldkomne helhed.

Hvor har du denne forestilling fra, som du tror på?

Svært at forstå - og uforklarligt tillige - jo - i forvejen er allerede begrebet Gud jo så mangetydigt - nogle kalder det et mysterium - så hvis vi slipper faderskikkelsen og går skridtet videre til, hvad jeg kalder den sande virkelighed og den fuldkomne helhed, så bliver en "forklaring" jo ikke just nærliggende blinker

Men skulle dét være så irriterende og frustrerende?

At du vil kalde første årsagen til liv for "den fuldkomne helhed"/"den sande virkelighed" i stedet for gud, mener jeg blot forvirre i en kommunikation, med mindre du samtaler med andre med samme sprogbrug som dit.

Der er jo i forvejen så meget andet, vi ikke kan forklare blinker

Jooee … men nu taler vi om din virkelighedsforståelse, og den skal du efter mig mening kunne forklare; og da især når du mener, den for dig er den sande virkelighed.

*

Lige et sidespring.

Hvordan skal din ikon kærlighed til Jesus med bibelen presset mod sit hjerte i denne tråds aktuelle sammenhæng forstås, når den kristne trosforståelse Jesus står for, for dig er " … en alt for primitiv og indskrænket illusion … "?

*

Tilbage igen.

Så spørgsmålet fra mig er:

Hvor forestiller du dig, "den sande virkelighed" du tror på findes ud over inde i dit hoved …

og hvorfor mener du, den ikke er tilgængelig for mennesker som ikke er oplyste?


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21144 - 22/07/2016 15:49 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

"Det er vel også derfor, buddhisterne mener, at vores oplevelse af verden er en illusion, ligesom kristendommen taler om, at "menneskene ser det ikke"."

... Min fremhævning

Hvilke skriftsted er der her tale om?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 45 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Nyheder fra Religion.dk