annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20393 - 21/03/2016 18:12 Nu er det påske.
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Betyder Jesu offer … hans død ... og hans opstandelse noget for dig?

Tror du, hans død kan frelse menneskene fra synd og død, hvis de tror på ham og faderen, der udsendte ham, og handler derpå … hvis ja … hvordan forestiller du dig så dette?


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20395 - 22/03/2016 09:23 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Thi således elskede Gud Verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt Liv.
står der i Johannesevangeliet.

Det, synes jeg, er noget af det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige, man kan finde blandt de mange forskellige religiøse idéer, vi mennesker her på kloden har.

En helt betingelsesløs guddommelig kærlighed er det jo imidlertid ikke.
Der kræves tro - på kristendommens dogmer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20396 - 22/03/2016 13:12 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hej Arne. Tak for dit svar. smiler

¨¨¨¨

Arne skrev:
Citat:
Thi således elskede Gud Verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt Liv.
står der i Johannesevangeliet.

Det, synes jeg, er noget af det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige, man kan finde blandt de mange forskellige religiøse idéer, vi mennesker her på kloden har.


SVAR: Smukt? … hmm … måske … men også urealistisk vil jeg mene, ikke?

… eller kan du forklare hvori det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige er at finde i
Johannes 3:16?

MEN! … hvis! … man nu tror på hvad der står i Johannes 3:16 som sandhed … med hvad det indebærer når man skal efterleve det dobbelte kærlighedsbud som den naturligste sag, tror du så man har mulighed for at opnå et syndfrit evigt liv under Guds riges herredømme?


En helt betingelsesløs guddommelig kærlighed er det jo imidlertid ikke.
Der kræves tro - på kristendommens dogmer blinker


SVAR: Ja, bibelens gud … Jahve … kræver udelt hengivenhed, og de som ikke af fri vilje vil modtage/godtage og eller anerkende ham som gud, den eneste ene der retmæssigt har lov til at herske og handler derpå bliver udryddet/kasseret, så derfor syntes jeg at Johannes 3:16 er skræmmende, hvis ordene skal forstås som sandhed.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20397 - 22/03/2016 17:59 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du spø'r mig:
Citat:
kan du forklare hvori det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige er at finde i Johannes 3:16?
så er mit svar, at jeg finder det svært at finde noget større, smukkere og mere vidunderligt end idéen, at Gud i sin kærlighed ofrer sit eget barn, Sønnen, for verden - og for os.

Og det mere smålige - "noget for noget" - som vi jo f.eks. også ser i jødiske Abrahams forhandlinger med Gud i Mamrelund ved den videre fart til Sodoma og Gomorra: Kristendommens Gud kræver, at vi tror!
Det finder jeg meget mindre guddommeligt.
Det ligner mere et missionerende præsteskabs strategi.

Formildende er det dog, synes jeg, at det ikke er et syndefrit liv, der kræves af os (hvad især de romersk katolske præsteskaber jo ellers siden har krævet - og udnyttet - groft).
Det er alene tro, der kræves (som vistnok også Martin Luther hævdede).

Sammenfattende er kristendommen set med mine øjne ikke den fuldkomne religion - og jødedommen ej heller - mens den tredje én-gud-religion, islam, jo skæmmes af, at den kræver total underkastelse og er brutal i sine straffe - om end der også i Koranen ofte udtrykkes Guds forståelse for vi menneskers svagheder.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20398 - 22/03/2016 19:06 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”..de som ikke af fri vilje vil modtage/godtage og eller anerkende ham som gud, den eneste ene der retmæssigt har lov til at herske og handler derpå bliver udryddet/kasseret, så derfor syntes jeg at Johannes 3:16 er skræmmende..”.

- Findes jo et utal af menneskelige (bibelske) guder, så i stedet for at lade sig skræmme af særlige, må man i sagens natur frit vælge en der behager de evt. behov. Andet ville da også være decideret fjollet, tænk fx på en dranker der kaster sig i støvet for Bacchus, mens han sidder indespærret uden vin og kvinder? Næh, man må vælge med omhu, være lidt snu – desuden findes der jo de som ligefrem mener, at man må tugte sine guder så de ikke skaber ballade…;)
Burton L. Mack har skrevet en del troende med fordel ku’ se lidt på, hvor tankebillederne ikke bare flyver rundt i lægprædikanters sædvanlige mystiske tågebanker, men er helt nede på jorden, og når nu man som troende nu ikke har små vinger, udover når man altså går Bacchus i bedene, ja så er jorden jo heller ikke det værste sted at placere sine små tankefødder…;)

mvh & god påske..
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk