annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20413 - 26/03/2016 14:00 Re: Nu er det påske. [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Troen er vel sandheden, ellers er der vel ingen tro, men ofte har jeg erfaret at troende ikke kan sætte ord på deres tro, og de der gør har ofte en slags klippe klister tro.

Jeg tror også, at hvad troende tror, er meget individuelt, og at man ikke bare sådan lige skifter sin gud ud, og eller vender denne ryggen, da jeg antager det giver indre krise og følelsen af man står helt alene uden gud og netværk af trosfæller så man skal til at skabe sig en ny identitet og vennekreds.

Men, men hvis man en dag indser at man har bedraget sig selv ... at der ingen gud findes og eller sandheden ikke var der hvor man troede, er det nok noget nemmere at komme videre.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20414 - 26/03/2016 15:07 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne skrev: Det ser ud for mig som om denne tråd udvikler sig mere og mere skævt, selvom det selvfølgelig hverken er din eller min hensigt.

Så jeg har læst tråden igennem og ser, at du startede med at stille et par spørgsmål, læste de svar, du fik - og derpå stillede nye spørgsmål.

SVAR: Ja, jeg skal jo forstå, hvad du mener.

Det er meget lidt, du fortæller om, hvor du selv står!

SVAR: Hvad vil du vide?

Mit gæt er, at du er kristent troende.

SVAR: Nej det er jeg ikke, da jeg ikke tror på opstandelsen, som jeg anser som grundlaget for den kristne tro, og det at kalde sig kristen.

Det er jeg ikke!

Men det betyder ikke, at jeg - som mange ateister - foragter kristendommen (og religioner i det hele taget) - tværtimod - jeg finder megen sandhed i kristendommen (og i de andre religioner ligeså), som betyder meget for, hvordan jeg vil søge at leve mit liv.

SVAR: Jeg syntes bibelen rummer stor brugbar visdom.

Og er det ikke dét, der er vi menneskers religioners fælles idé?

SVAR: Det ved jeg ikke, men findes der en gud ... skaber guden ... er der i mit univers kun plads til én.

At andre ydmygt underkaster sig dogmer og idéer i én bestemt religion, det respekterer jeg - men den mulighed har jeg ikke!

SVAR: Nej det ved jeg.

Dét, jeg har den totale respekt for, er den fuldkomne og sande religion.

Den tror jeg eksisterer, men jeg tror ikke, nogen af os mennesker nogensinde vil komme til at kende den (nogle få mystikere vil måske/måske ikke ane den).

SVAR: Ja det har du jo lov at mene, men den sande religion kommer ifølge bibelen, når Jesus kommer igen for at rense jorden for ugudelige.

Så man kan vel sige, at jeg er troende på den måde, at jeg tror, der i verdens dybeste og inderste væren ligger en sådan "religionernes religion" gemt - en religion, som alle de mange religiøse idéer peger hen imod, men som ligger udenfor vi menneskers fatteevne.

SVAR: Det lyder i mine øre som det rene vrøvl.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Du skriver:
Citat:
Ang. sandheden så er den/det vel blot en fastlåst tanke.
Mit svar:
Man kan selvfølgelig have dén opfattelse - og alt hvad deraf følger.
Det har jeg ikke. A.

SVAR: Nej det forstår jeg, da du søger noget: " … som ligger udenfor vi menneskers fatteevne."

Så hvis det holder, vil du være søgende resten af dit liv i visheden om, du ikke finder det ukendte, du higer efter, og hele tiden være på jagt/udkig efter åndelig næring du kan suge til, derfra hvor du bliver tiltrukket.


Med venlig hilsen ... smiler ... og slut herfra hvis ikke du har spørgsmål til mit indlæg og min ”tro” ect.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20415 - 26/03/2016 15:49 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
- og slut herfra hvis ikke du har spørgsmål til mit indlæg og min ”tro” ect.
Jo, selvfølgelig har jeg spørgsmål, men det er jo tydeligt, at du foretrækker at "spille med fordækte kort" - så det må jeg jo nok opgive.

Imidlertid gav du mig lejlighed til at afklare mig selv lidt mere angående såvel agnosticisme som gnosticisme.
Det er jeg glad for yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20416 - 26/03/2016 16:21 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
- og slut herfra hvis ikke du har spørgsmål til mit indlæg og min ”tro” ect.
Jo, selvfølgelig har jeg spørgsmål, men det er jo tydeligt, at du foretrækker at "spille med fordækte kort"

SVAR: Sagde ålen og svømmede videre, og undgik derved at forklare sig angående sin store begejstring for Johannes 3:16.

- så det må jeg jo nok opgive.

SVAR: Ja gør du det, for du interesserer dig, kun for dig selv.

Imidlertid gav du mig lejlighed til at afklare mig selv lidt mere angående såvel agnosticisme som gnosticisme.
Det er jeg glad for yeah

SVAR: Jamen … det glæder mig, at ha’ været til nytte ... så har min tid ikke været helt spildt.

M.v.h. Arne smiler ... "Sagde manden der gerne vil ha’ det sidste ord, uden at stille spørgsmål." smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20417 - 26/03/2016 18:10 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg havde egentlig tænkt at ophøre i denne tråd, men ser, at du savner et svar fra mig, når du skriver:
Citat:
Sagde ålen og svømmede videre, og undgik derved at forklare sig angående sin store begejstring for Johannes 3:16.
Imidlertid har jo faktisk svaret dig allerede #20397 - 22/03/2016 17:59:
Citat:
Jeg finder det svært at finde noget større, smukkere og mere vidunderligt end idéen, at Gud i sin kærlighed ofrer sit eget barn, Sønnen, for verden - og for os.
Hvis ikke dét tilfredsstiller dig som forklaring, så er der vist intet, der kan blinker

(Og når jeg forsøger at få at vide, hvor du står, så svarer du, at jeg kun interesserer mig for mig selv. Det - må jeg indrømme - er en logik der går over min forstand blinker )

Jeg formoder, at du ikke har flere spørgsmål til mig og slutter derfor - i denne tråd - så du kan afslutte blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
Nyheder fra Religion.dk