annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 135 af 603 < 1 2 ... 133 134 135 136 137 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20126 - 14/01/2016 00:39 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Ja, nu er det på tide at få åbnet døren til de tyske gemmer og skatkamre :)) Günter Grass ligger parat til afhentning på biblioteket i morgen tidlig, og jeg vil med glæde gi' mig i kast med ham med stor ørenlyd og et åbent hjerte :))

... og indtil da lidt af de Hölderlinske forårsfornemmelser ler

Således vil jeg da også, I himmelske! takke og atter
ånder fra lettet bryst sangerens bøn imod jer.
Således som da jeg stod med hende på solfyldt højde
taler og styrker en gud inde fra templet mig nu.
Leve vil jeg da også! det grønnes! og som fra en lyre
kalder det foran, som sølv skinner Apollons bjerg!
Kom! det var som en drøm! de sårede vinger er helbredt,
og forynget og stærkt lever hvert eneste håb.
Megen storhed er endnu at finde, og hvem der har elsket
således, vandrer, han må, banen til guderne selv.
Ledsag os da, indvielsens timer, uroligt unge,
alvorsfulde, forbliv, hellige anelser, bliv
bøn og begejstring og alle I gode genier, I som
gerne og allerhelst er, hvor de elskende er.
Følg os så længe, til vi på samme jordbund, dér hvor de
salige er beredt til alle at komme igen,
dér, hvor ørnene, stjærnerne, Faderens sendebud bor, hvor
muserne, og hvorfra helte og elskende er,
dér eller også her genses på duggede øer,
vandrer i haverne, hvor alle, der føler som os
blomstrer, og sangene gælder og foråret længere bliver
og vore sjæles år atter begynder sit løb.



og hertil skal lyde de liflige, bløde og skinbarlige toner ... med eller helt uden skægstubbe ;))

https://www.youtube.com/watch?v=3DB2YOZiQKU


Zzzzzzzzzzz
RoseMarie
Top Svar Citer
#20129 - 14/01/2016 13:27 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Den lille Lullaby dér, den har jo i generationer lydt ved vugger og små senge, nu også ved min forkølede kaffekop, så tak for den…;)

Må næsten være ’Når løget skrælles’ du taler om, og jeg forestiller mig din overraskelse over først at plumpes ned i Danzigs hverdagsliv, set fra en stor drengs øjne, for snart at stå midt på perronen i 40’ernes Döblinagtige atmosfære og med fornemmelsen af Dresdens banegård hængende i næsen – han var en storartet fortæller, tillige kendt som en suveræn oplæser!

Det må ha’ været en fornøjelse at høre ham læse op. Hans søster ønskede sig som fødselsdaggave, at han læste højt for hende og mange andre, hvad han selvfølgelig ikke ku’ sige nej til, han elskede hende jo, som man nu elsker den søster der binder de fælles barndomserindringer sammen, men altså også fordi han simpelthen elskede at læse op.
Svært at forestille sig nogen bedre anledning end lysten, og jeg forestiller mig gerne hans nydelse over at vandre gulvbrædderne op med snaden i mundvigen foran konen, når kapitler omsider var færdige og trængte et øre, mens han lagde billeder på røgskyer – ingen ringe form for hjemlig hygge, ka’ man sige, og for os på medhør et mærkværdigt møde med krigstidens autentiske oplevelser, svævende på magiske skyer med et strejf af piberøg.

Nå. god fornøjelse med Grass’ – forresten sner det i vilden sky, pingviner og polarbjørne holder juletræsfest og hygger sig sikkert umådeligt, alt mens en anden snotter og hoster som en gris med tuden liggende på dynen, ak & vé for en skæbne! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20134 - 15/01/2016 05:33 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

Du ska da i øvrigt lige ha’ en ref. til en aldeles nydelig Günter Grass-introduktion, for Per Øhrgaards egeninteresse stråler jo som en lille sol fra hans fine lille: ”Fortsættelse følger – et essay om Günter Grass” fra 2002 [ISBN 87-02-01556-0], og med et væld af fine henvisninger bagerst!

Så det var måske også en mulig inspirationskilde ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20135 - 15/01/2016 12:52 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Tak for forslaget til inspirationskilden ... den blev også lige bestilt på biblioteket :))

Noget nyt for mig, her efter nytår, er en hel times daglig middagsstund sammen med Jørgen Leth i radioprogrammet "Spørge Jørgen" på Radio24syv ... en herlig middagsstund :))

"En brevkasse med Jørgen Leth, hvor du kan spørge om alt. Om døden, livet, gastronomi og sport. Om poesi, erotik og hvor man skal købe herreskjorter i New York. Hver dag, fra 12.05 til 13, besvarer forfatter og filminstruktør Jørgen Leth - fra Haiti - lytternes spørgsmål. Send dit spørgsmål til sporgejorgen@radio24syv.dk."



Jeg holder rigtig meget af Jørgen Leth, holder rigtig meget af hans stemme, sprog og fortælleevne og altid med udgangspunkt i egenoplevelser. Han fortæller så rigt og generøst og meget ligetil og ærligt ... og med humoren bevaret også i det alvorlige.


Her et fundet citat fra bogen "KUNSTEN AT GÅ PÅ GADEN - TEKSTER FRA TRESSERNE" udgivet i 2012.


Citat

Det hér kan ikke rigtig blive en anmeldelse. Jeg har læst Inger Christensens nye bog Det, men jeg er ikke færdig med Det. For mig er Det slet ikke en bog, man sådan kan lægge ned foran sig og sige: Det var den bog, det var sådan og sådan, og nu til den næste. Det er nemlig en af de sjældne bøger, som laver et kæmpekrater i det litterære øjebliksbillede – og som giver én nogle mærkelige dage, man ikke kommer urørt fra. I stedet for at referere og vurdere må jeg i al hast meddele det umiddelbare indtryk: Jeg er stadig midt i Det, overvældet, euforiseret af denne himmelhøje poesi, som i al fald – og nu alligevel straks et ryk ud i et litteraturhistorisk perspektiv – uden videre kan fastslås at være det betydeligste lyriske værk på dansk siden Klaus Rifbjergs Camouflage (1961), så har man ikke sagt for meget … Og ligesom Rifbjerg dengang satte en milepæl i sin egen produktion og samtidig i modernismens udvikling, er det med Inger Christensens ny bog ikke blot åbenbart, at hendes talent er modnet til genialitet, men hér – med to hundrede og niogtredive sider afsindsklare og fortabelsesdybe vers – sættes et nyt kæmpekolon i tiden. En generations erfaring koncentreret til visionær indsigt. Der må gøres ophold her, og alt er forandret herefter.



Hyldesthilsner til inspirationen i menneskers mellemrum
RoseMarie
Top Svar Citer
#20137 - 15/01/2016 19:19 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Aften’ RM..

Stikker gerne ørerne i de næsten-haitianske lydspor, næste gang lejligheden tilbyder sig – forøvrigt en god beskrivelse af det som Dét gør ved én, en digtsamling der jo fik stor betydning for mange poetiskglade ansigter, rundt om i oplevelsesrummene.

Og hvad oplevelserne angår, ka’ man her stikke hele nydelsesapparatet i Johnny Carsons sidste dag på job, hvor en helt uimodståelig vidunderlig Bette Midler i selskab med en ustoppelig ung sprælsk komiker, gjorde deres for at han sent skulle glemme den – man ka’ da blie så glad i det skøre kvindemenneske..;)
https://www.youtube.com/watch?v=qS1yPvMntZQ

de snehvideste hilsner, i ønsket om ualmindelig god weekend..
Simon


Redigeret af Simon (15/01/2016 19:24)
Top Svar Citer
annonce
Side 135 af 603 < 1 2 ... 133 134 135 136 137 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk