annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 25 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19756 - 20/10/2015 03:35 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne, længe siden.

Man må beundre din ihærdighed, du knokler løs i det uendelige. Du har ret i, at man kan blive lidt forvirret over alle de anonyme og hvad ved jeg. Man kan undre sig ovr at han i al den tid ikke er blevet klogere, eller du er måske stadig lidt naiv. smiler

Teodiceproblemet er på alle måder en falsk problemstilling,Naturkatastrofer, kræftsygdomme og hvad ved jeg, er ikke onde. De er blot en del af livet, af verdens væren om du vil, og det eneste vi kan lære af denne universets ubønhørlige lov er, hvordan vi selv reagerer på den.


https://www.youtube.com/watch?v=Zf5UfOuvQHQ

Om der findes noget ondt. Selvfølgelig gør der det. Men al ondskab kan føres tilbage til selviskhed, misundelse, frygt og vold. Dt onde i denne verden er vores ansvar og det er vores ansvar at løse dette problem. ikke den overspringshandling vi kalder Gud.

Det højeste princip der findes i universet er frihedens princip og nogle gange kan det have frygtelige konsekvenser. Men der er mange eksempler på at disse konsekvenser er blevet mildnet.

Gud kan ikke gøre noget Tænk dig om han tvang alle til at være gode og næstekærlige, tror du at man kan tvinges til det?

nej, al forandring må komme indefra, uden tvang. Kun derved er denne forandring reel og kun derved har den varighed.

Prøv at lytte til ordene i sangen. Det er et godt eksempel på at trække Gud ned på Jorden. Men er der nogen der lytter, næh.

Hvad stiller man op med noget der allerede er sagt? Siger man det en gang til? Og en gang til? Og en gang til...

smiler


Top Svar Citer
#19759 - 20/10/2015 10:57 Re: Teodicé-problemet. [Re: Michael]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Michael skrev: Hvad stiller man op med noget der allerede er sagt? Siger man det en gang til? Og en gang til? Og en gang til...

SVAR: Det afgøres af kærlighedens ægthed.








Top Svar Citer
#19760 - 20/10/2015 12:29 Re: Teodicé-problemet. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Hyggeligt at se dig igen blinker

Du skriver:
Citat:
Prøv at lytte til ordene i sangen. Det er et godt eksempel på at trække Gud ned på Jorden. Men er der nogen der lytter, næh.
Og her er ordene:
Citat:
"The Rose"
Some say love, it is a river
That drowns the tender reed.
Some say love, it is a razor
That leaves your soul to bleed.
Some say love, it is a hunger,
An endless aching need.
I say love, it is a flower,
And you its only seed.

It's the heart afraid of breaking
That never learns to dance.
It's the dream afraid of waking
That never takes the chance.
It's the one who won't be taken,
Who cannot seem to give,
And the soul afraid of dyin'
That never learns to live.

When the night has been too lonely
And the road has been too long,
And you think that love is only
For the lucky and the strong,
Just remember in the winter
Far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun's love
In the spring becomes the rose.
("the tender reed" - det sarte rør (plante/blomst)?)

Jeg tror da, der er mange, som lytter - så smukt ordene underbygges musikalsk - men nok snarere opfatter noget guddommeligt i stedet for Gud blinker

Du skriver:
Citat:
Man må beundre din ihærdighed, du knokler løs i det uendelige.
Mit svar:
Det at skriver her er noget, der meget ofte åbner nye horisonter for mig - giver nye perspektiver på tilværelsen - opleves dejligt berigende.

Du skriver:
Citat:
Man kan undre sig ovr at han i al den tid ikke er blevet klogere, eller du er måske stadig lidt naiv. smiler
Mit svar:
Hvem mener du, at "han" er?

Du skriver:
Citat:
Teodiceproblemet er på alle måder en falsk problemstilling,Naturkatastrofer, kræftsygdomme og hvad ved jeg, er ikke onde. De er blot en del af livet, af verdens væren om du vil, og det eneste vi kan lære af denne universets ubønhørlige lov er, hvordan vi selv reagerer på den.

Mit svar:
Det er en synsvinkel, der ligger ret nær min blinker

Du skriver:
Citat:
Om der findes noget ondt. Selvfølgelig gør der det. Men al ondskab kan føres tilbage til selviskhed, misundelse, frygt og vold. Dt onde i denne verden er vores ansvar og det er vores ansvar at løse dette problem. ikke den overspringshandling vi kalder Gud.
Mit svar:
Det er jeg - stort set - enig i blinker

Du skriver:
Citat:
Det højeste princip der findes i universet er frihedens princip og nogle gange kan det have frygtelige konsekvenser. Men der er mange eksempler på at disse konsekvenser er blevet mildnet.

Gud kan ikke gøre noget Tænk dig om han tvang alle til at være gode og næstekærlige, tror du at man kan tvinges til det?
Mit svar:
Det kan jeg nok ikke umiddelbart finde ud af at forholde mig til.

Du skriver:
Citat:
nej, al forandring må komme indefra, uden tvang. Kun derved er denne forandring reel og kun derved har den varighed.
Mit svar:
Det kan jeg ikke være uenig i blinker

Du skriver:
Citat:
Hvad stiller man op med noget der allerede er sagt? Siger man det en gang til? Og en gang til? Og en gang til...
Mit svar:
Meget af dét, der er sagt, bliver ikke forstået - og dét, man kan, er at tydeliggøre (måske også overfor sig selv blinker ).

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19762 - 20/10/2015 22:47 Re: Teodicé-problemet. [Re: Michael]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
Michael skriver: "Dt onde i denne verden er vores ansvar og det er vores ansvar at løse dette problem. ikke den overspringshandling vi kalder Gud."

Udsagnet ovenfor er utvivlsomt en opfattelse, der er meget udbredt blandt både troende og ikke-troende. Ifølge den tidligere omtalte bog, Jobs Tårer af Dr. theol. Jakob Wolf er det onde/onde gerninger ikke alene menneskers ansvar. I sidste instans er det Guds ansvar, idet Gud opretholder den virkelighed, hvor mennesker kan udøve det onde.
Menneskers livsvilkår og relationer til Gud kan sammenlignes med dyrehold, for eksempel en hønsegård.
Hvis der er to haner på et for lille areal, vil den stærkeste hane jagte den svageste indtil døden.
Det nytter ikke at tilskrive hønsene ansvar for det onde, den stærke hane udøver. Nej, det er naturligvis ejerens ansvar, idet han/hun opretholder en utilstrækkelig indhegning, hvor svage dyr ikke kan undvige.

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#19763 - 21/10/2015 11:16 Re: Teodicé-problemet. [Re: Ove]
Anonym
Uregistreret



Begæret betinges ikke af pladsmangel.

”Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.” Jakob 1:14-15

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 25 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk