annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 25 1 2 3 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19707 - 14/10/2015 13:19 Teodicé-problemet.
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dét, der kaldes Teodicé-problemet er kort beskrevet her:
Citat:
Hvordan kan Gud være både god og almægtig - når der findes ondskab og lidelse?
Den almindelige antagelse i kristendom (men også i ret stor grad i jødedom og islam) er jo:
◾Gud er almægtig
◾Gud er perfekt god
◾Det onde findes

Allerede i 300-tallet formulerede den kristne forfatter Lactantius spørgsmålet om, hvad Gud vil, meget tydeligt:
Citat:
Enten vil Gud udradere det onde, men kan det ikke. Eller så kan han det, men vil ikke. Eller så hverken kan eller vil han. Om han vil men ikke kan er han magtløs, som går hans natur imod. Om han ved men ikke vil er han ond, som også går hans natur imod. Om han hverken vil eller kan er han både ond og svag og er altså ikke Gud. Men om han vil og kan, som er det eneste som passer overens med hvad han er, hvorfra kommer da det onde og hvorfor laver han ikke slut på det?
Indenfor kristendommen er der forsøgt forklaringer, bl.a. den at mennesket er blevet givet en fri vilje, men der er ikke rigtig noget af det, der efter min mening virker overbevisende.
Menneskets fri vilje er jo f.eks. ikke en forklaring på "ondskab", som tsunamier, jordskælv og andre naturkatastrofer.

Mig forekommer det, at vore religioner er ufuldkomne, at vi ikke magter at forstå hverken verdens væren, hvad der ligger bag dens væren, og ej heller vor egen ubetydelige rolle i verden - i dette univers.

Andre kan vel mene noget andet - men hvad? blinker

M.v.h. Arne smiler


Top Svar Citer
#19708 - 14/10/2015 19:21 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret



Kort sagt.

Menneskelivets pinsler er selvforskyldt først og fremmest via arvesynden, men også fordi menneskenes begær er ødelæggende for livet og forholdet til Gud Jahve, men dette vil ændre sig når Jesus ifølge skrifterne kommer igen og renser jorden for ugudelige, så jorden igen bliver paradisisk, som det var Guds hensigt fra begyndelsen.




Top Svar Citer
#19709 - 15/10/2015 10:15 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tror jeg forstår dit standpunkt.

Med begrebet "arvesynden" går jeg ud fra at du mener konsekvensen af Adam, Eva, slangen og æblet i Paradisets have.

Men er det ikke iflg. bl.a. kristendommen Gud, der har skabt alt dette - menneskets begær ligeså?

Kan man så fuldt ud fastholde, at Gud er "perfekt god"?

Er det ikke skaberen, der har ansvar for sit skaberværk?

Citat:
Enten vil Gud udradere det onde, men kan det ikke. Eller så kan han det, men vil ikke. Eller så hverken kan eller vil han. Om han vil men ikke kan er han magtløs, som går hans natur imod. Om han ved men ikke vil er han ond, som også går hans natur imod. Om han hverken vil eller kan er han både ond og svag og er altså ikke Gud. Men om han vil og kan, som er det eneste som passer overens med hvad han er, hvorfra kommer da det onde og hvorfor laver han ikke slut på det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19710 - 15/10/2015 12:32 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Min holdning/mening er den, at vi mennesker ikke formår at fatte, hvad ordet Gud betyder.
Det er derfor, jeg foretrækker i stedet for Gud, at sige "hvad der måtte ligge bag verdens væren" - og så i øvrigt glæder mig over, at vi og verden eksisterer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19711 - 15/10/2015 22:34 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret



Først dette.

Jeg regner med vi taler om Bibelens gud.
Den gud som bibelen fortæller, er den sande gud og skaber, og den gud Jesus ifølge skrifterne kalder far.

Dernæst går jeg ud fra, at når vi taler om denne ifølge skrifterne eneste sande gud, at Bibelen også betragtes som guds ord i denne sammenhæng, og at vi bruger bibelens ord og kalder gud gud og holder eksempelvis Islam ude af denne snak.

Ud fra ovenstående vil jeg besvare dit indlæg, som jeg forstår Bibelens ord.

_________________________________________


Du skrev: ”Tror jeg forstår dit standpunkt.

Med begrebet "arvesynden" går jeg ud fra at du mener konsekvensen af Adam, Eva, slangen og æblet i Paradisets have.”

SVAR: Ja, Adam og Eva var skabt fuldkomne og var derfor syndfri og kunne ha’ levet evigt.

Dette mistede de og videregav til fremtidige generationer som derfor fødes som syndere, der skal dø, fordi de spiste af frugten.


”Men er det ikke iflg. bl.a. kristendommen Gud, der har skabt alt dette - menneskets begær ligeså?”

SVAR: Jo begæret er guds skabelse ligesom den frie vilje.


”Kan man så fuldt ud fastholde, at Gud er "perfekt god"?”

SVAR: Ja, for Gud lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.
Matt. 5:45

Ligeså: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Johannes 3:16


”Er det ikke skaberen, der har ansvar for sit skaberværk?”

SVAR: Jo, men menneskene overtog styret og lod sig lede af Satan, denne verdens hersker, da de tog af frugten til at kende forskel på godt og ondt. ---- De fravalgte guds ledelse.



Menneskene har i meget lang tid fået lov til at leve under forskellige styreformer som kun har ført til krig og ødelæggelse for jorden og dem/os selv.

Dette tillader gud, indtil han giver Jesus tegn til at komme til jorden 2. gang for at rense jorden for ugudelige, så hans skaberværk kan blive som hans hensigt oprindeligt var.
Dette har Jesu offerdød banet vejen for.



Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 25 1 2 3 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk