annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19552 - 09/08/2015 19:03 ateisme eller teisme...
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Tak for opfordringen blinker

Jeg vil gerne dele nogle tanker med dig omkring ateisme og teisme.

Finder ateisterne det ikke problematisk, at de kan slå andre mennesker ihjel, uden at blive stillet til ansvar for deres handlinger?

Hvorfor skulle vi lægge vores eksistens i hænderne på mennesker?

Skal morderer (syge mennesker) have lov til at bestemme om vi skal eksisterer eller ej?

Er det ikke det ateisterne (eller ateismen) forlanger af os...at vi lægger vores eksistens i hænderne på morderer (syge mennesker)?

Hvis vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på Gud, så tvinges vi til at lægge vores eksistens i hænderne på galninge, og det er simpelthen en uacceptabel tanke, som vil gøre, at vi mister lysten til at sætte børn i verden.

Er det helt skudt ved siden af?

Det kan også siges på en mere guddommelig måde...Jeg overlader ikke mit barns eksistens til hans/hendes søskendes forgodtbefindende.

Hvad ønsker Gud af os?

Hvad ønsker forældre af deres børn?

Hvad skal vi med beviser på Guds eksistens, når det er så åbenlyst, at vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på andre end Gud?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#19555 - 10/08/2015 12:32 Re: ateisme eller teisme... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Som jeg læser dig, er det centrale i dine ord:
Citat:
Hvis vi ikke kan lægge vores eksistens i hænderne på Gud, så tvinges vi til -
og det, vi tvinges til, finder du ikke acceptabelt.

Det får mig til at tænke/ane, at du måske her er inde på noget af det allermest basale i religiøsitet, det at "lægge sin eksistens i hænderne på" NOGET - som så bliver til ordet/idéen/begrebet: Gud.

Andre forkaster dén idé at "lægge egen skæbne i hænderne på" andet end sig selv, men bøjer sig dog for - tilbeder? - i stedet TILFÆLDET - tilfældigheden - suppleret med fornuft og naturvidenskab.

Hvad moral og etik angår, mener jeg at vide, at ateister ofte bekender sig til idéen: Du skal være mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig - og dertil behøver de jo ingen gudstro.

Nogle tror, at stadig større kendskab til naturlovene er vejen frem til kontrol over egen eksistens/skæbne.
Det synes jeg ikke, man kan afvise, men min tillid har det ikke.
Så jeg lægger i stedet min skæbne i hænderne på "NOGET" - som jeg dog ikke bilder mig ind, at jeg kan fatte - samtidig med at jeg opfatter min - og altings - eksistens som et "kærtegn fra ukendt afsender" blinker

Og det er skønt, synes jeg, at vi mennesker har så mange idéer/overbevisninger/opfattelser/overbevisninger - hér, hvor vores viden ikke slår til - når blot vi undlader at "slå hinanden oven i hovedet" dermed blinker

Men det er jo så bare min holdning - andre har uden tvivl andre - og hvad siger du til min? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19558 - 11/08/2015 17:12 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Kære Arne

Det er en svær opgave det her.

Mon vi kan løse den sammen...ateisme eller teisme?

Ateisterne (siger du) taler om at lægge vores eksistens (eller skæbne) i hænderne på os selv, men kan vi gøre det, uden at henvise til Gud?

Er det ikke kun Gud som kan lægge vores eksistens (eller skæbne) i hænderne på os selv?

I denne forbindelse vil jeg lige sige, at lige så snart vi indfører Gud (den evige) i regnestykket, så overvinder vi døden...døden blev altså overvundet for længe, længe siden.

Altså længe før jødedommen, kristendommen og islam så dagens lys.

Jeg finder det desuden interessant at talrækken har en begyndelse, men ikke nogen ende.

Mon Gud har en begyndelse ligesom talrækken (012345...)?

Ifølge bogen "Vandrer mod Lyset!" har Gud en begyndelse, et startpunkt, et balancepunkt, eller hvad vi nu vil kalde det.

Det finder jeg logisk på mange måder.

Hvor kom Gud fra?

Han har altid været der, hører man de religiøse sige, men...hvad lavede Gud før han skabte universet?

Hvis han foretog sig noget, så kan vi sætte tid på ham....så gjorde han det og så gjorde han det og så skabte han universet.

Ved at indfører en begyndelse, et startpunkt, et balancepunkt, så slipper vi for denne uendelige historie bagud i tiden.

Samtidig kan Gud så foretage sig ting inden han skaber universet...f.eks realiserer sig selv.

Kærlig hilsen

ABC

PS.

Mht. din holdning om ikke at "slå hinanden oven i hovedet", så er det vist en meget sund holdning blinker
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19559 - 12/08/2015 12:50 Re: ateisme eller teisme... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg glæder mig over din tilslutning til ikke at "slå hinanden oven i hovedet", når vi har forskellige meninger om det samme emne.

Den situation ser det ud til, at vi er i, når det handler om den Gud, du skriver om.

Du tillægger "din" Gud nogle egenskaber - såsom (gengivet med mine ord hvis jeg har opfattet dig rigtigt):
- Gud er "han".
- Gud bestemmer vores skæbne.
- Gud lader os overvinde døden.
- Gud er "den første årsag".
- Gud har skabt universet.
- Gud kan have foretaget sig ting, inden "han" skabte universet - for eksempel "realiseret sig selv".

Det er - som jeg ser det - vidunderligt stort og smukt, og jeg respekterer det, som et udtryk for din tro.

Men det er ikke min.
For mig er både gudstro og afvisning af gudstro noget, jeg ikke kan tilslutte mig.

Jeg har i mig en tro på, "hvad der må ligge bag den observerbare verdens væren", men som jeg ikke på nogen måde vover at søge at definere - også fordi jeg er overbevist om, at vi menneskers evner på ingen måde magter noget sådant.

Der er måske nogle - vi kalder dem jo mystikere - som aner lidt mere end os andre, men det er for mig også alt.

Jeg når således ikke længere end til at opfatte verdens - herunder også min - eksistens som "et kærtegn fra, hvad der er bag verdens væren".
Et kærtegn, som føder kærlighed i mig - til livet - til verden.

Og dét er for mig alt rigeligt - og vidunderligt blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Uden Trosfrihed.dk var jeg nok ikke nået dertil blinker
Top Svar Citer
#19560 - 12/08/2015 18:11 Re: ateisme eller teisme... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du skriver lidt om min gudsforståelse, og der må jeg sige, at den er præget af bogen "Vandrer mod Lyset!".

Ifølge denne bog er Gud en personlighed.

Gud bestemmer vores skæbne...måske er det bedre at sige, at Gud bestemmer OVER vores skæbne...vi kan altså (frivilligt) vælge en vej...og hvis Gud ikke griber ind, så sker der det og det.

Hvorfor går menneskene i krig med hinanden? Hvornår lærer menneskene at leve i fred med hinanden? Hvad skal Gud gøre? Tvinge menneskene?

Mht. døden, så er det bare en simpel måde at sige det på...at vi overvinder døden ved at indfører Gud i regnestykket.

Med andre ord...hvis Gud eksisterer, så eksisterer der en åndelig verden, og dermed et sted at opholde sig efter døden osv.

Gud er den "første årsag"....det må man sige...der er dog mere til historien ifølge "Vandrer mod Lyset!", for den beskriver et urkosmos med fire principper...tanke, vilje, lys og mørke.

Gud har skabt universet...hvis universet ikke er opstået af sig selv, så må det være skabt af en eller anden.

Giver universet mening? Giver det mening med en stjernehimmel? Ville det ikke være "kedeligt" uden en stjernehimmel?

Du skriver:

"Jeg har i mig en tro på, "hvad der må ligge bag den observerbare verdens væren", men som jeg ikke på nogen måde vover at søge at definere - også fordi jeg er overbevist om, at vi menneskers evner på ingen måde magter noget sådant."


Hvad så med bogen "Vandrer mod Lyset!"...den siger om sig selv, at den er et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden.

De åndelige intelligenser må da vide hvad de taler om?

Eller hvad med det som ligger "bag den observerbare verdens væren"...kan det ikke kommunikere med dig?

Er vi midlertidige væsner eller evige væsner? Er der en åndelig verden? Hvad sker der når vi dør?

Skal vi sætte børn i verden? Måske bliver vores børn mordere? Måske bliver vores børn myrdet? Har vi ikke et ansvar?

Hvad skal vi bygge vores liv på?

Hjælppppp blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk