annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 56 af 69 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 68 69 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1928 - 25/07/2008 22:46 Re: Jesu ord [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
En lille lære:

Jesu ord er nok mest interessante for de, som kan tage imod Jesus og tror..

Men ikke-troende kan da også godt læse og forstå.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1929 - 25/07/2008 22:57 Re: Jesu ord [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Citat:
Jesu ord er nok mest interessante for de, som kan tage imod Jesus og tror..

Men ikke-troende kan da også godt læse og forstå.

Selvfølgelig kan vi det, Anne.

Vi kan også forstå, at når de bliver misbrugt og gjort floskelagtige og fremstiller Jesus som dommedagsprofet, så mister de deres kraft.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#1934 - 25/07/2008 23:57 Re: Jesu ord [Re: ole bjørn]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Ole Bjørn

Citat:
Her tager du helt og aldeles fejl, som mange troende gør. Alle mennesker, ateister inkluderet, har været gennem stadier af tro i deres udvikling, om end ikke nødvendigvis gudetro, men alle kender til det problem, det kan være at redegøre for deres tro og følelser. Når selv fagsprog mangler præcise ord for det man føler, så søger man selv som digterne at anvende hverdagssproget på symbolsk vis til at formulere sine inderste tanker.



Jeg formoder, at du kender det "debatelement", at når man kender den anden debattør rimelig godt, tillader man sig at skrive noget, hvorpå man på forhånd kender reaktionen. Det gjorde sig gældende i dette tilfælde. Dit udsagn ovenfor har jeg mødt før, og det der undrer mig er, at jeg som troende ikke kan sprogliggøre noget uden, at du allerede VED det. Det er muligt, at du ved meget om menneskers trosforhold, men da min tro er inde i mig formoder jeg, at jeg kender til det, at teologiske terme nogle gange må vige for troen? Når dette så er sagt, kan jeg godt følge dig i, at alle kender til det at anvende hverdagssproget på symbolsk vis for at redegøre for tro, følelser, intuition, længsel og lign.

Citat:
Thomas må som alle andre tro, hvad han vil. Det vedkommer ikke os, ligesom vores tro og og andre opfattelser ikke vedkommer Thomas. Hvad der derimod vedkommer os alle, er vores indbyrdes forhold, d.v.s. den måde vi opfører os på overfor hinanden.


Det er jeg på sin vis ikke uenig i. Hertil mener jeg - hvilket nok ikke overrasker dig - at du er for grov over for Thomas. Jeg står gerne ved, at jeg ikke bare forholder mig nøgternt, idet der er følelser involveret, og da disse hører til menneskelivet og relationerne er jeg ikke altid hardcore nok til bare at lukke af. Det er der så andre der er, og jeg har nok valgt at vende den anden kind til. Desuden har jeg valgt ikke at debattere Thomas. Der er forhold, jeg gerne ville belyse, men jeg kan ikke rigtig samle impulserne..

Citat:
P.S. Min opfordring var blot baseret på nysgerrighed vedr. det teologiske fakultets holdning. De har utvivlsomt allerede en mening om det, for mennesker som Thomas er jo ikke et nyt fænomen.


Det teologiske fakultet består af en række teologer, der hver især arbejder med deres felt. Nu har min nylige debat med Thomas faktisk været givende, og jeg vil ikke give ham en etikette som ren gnostiker el. lign. Det, jeg selv finder interessant, er spæændigsfeltet mellem hæretikere og kristne - dvs. mellem kristendommen og gnosticismen. Her kan man så skelne mellem tidlig kristendom og kristendommen, som den har udviklet sig.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1935 - 26/07/2008 00:06 Re: Jesu ord [Re: ]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Citat:
Kære Jerry

Bare lige for at opvarme dig lidt på vejen i Hundinge ... blinker

Tag imod ham - og tag så imod hans ord (Knudepunktet i min tidligere debat med Thomas. Jeg vender den sætning, han gav dig længere oppe om).

Du får lige en lille historie fra fortællingens verden om Lucy, der pludselig vender sig om til sine søskende og siger: "Se, Aslan!". De vendte sig om, men de så ham ikke. De spurgte som voksne, om Lucy nu var sikker på, at det var Aslan og ikke blot en af skovens (Narnias) mange løver? Det mente Lucy ikke, men nu kunne hun ikke se Aslan. Hun troede dog og vidste inderst ikke, at de skulle have fulgt Aslan - skønt de ikke så ham. Efter at havde fulgt den ældste brors beslutning ramlede de fire søskende da også ind i problemer. Den eneste vej væk fra fjenderne var tilbage til den stejle klippe - der hvor Lucy mente at have set Aslan - hvor eneste mulighed tilsyneladende var at kaste sig ud i en højde, hvor kun et mirakel ville kunne redde børnenes liv. Lucys tro var stor, hun havde set Aslan ovre på den anden side og vidste, at de måtte følge ham. Hun fulgte sit hjerte og i et lille fald fandt de vejen ned og over på den anden side af vandet.

Den lille historie viser, at den lille pige Lucy for længe siden havde taget imod Aslan som den troens begivenhed, der blev en frelse for hele Narnia. Nu står hun der igen og lytter til hans stemme i sit hjerte.


_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)


Beklager, at jeg måtte citere hele indlægget; men hvis jeg forsøgte på anden måde, så forsvandt stort set hele tråden.

Nå, men, Anne, ikke Hundinge, men Hundige. Nå men pyt! Jesus har vel en gudsbenådet GPS'er.

Citat:
Tag imod ham - og tag så imod hans ord


Og så må jeg spørge; Thomas' ord eller Jesus' ord?

Ord, der det ene øjeblik præker den uendelige kærlighed, og det andet øjeblik det uendelige had. Og det gælder såvel Jesus som hans selvbestaltede svovlprædikant Thomas.

Jesus har da ikke, så vidt jeg ved, kastet med rådne æg og tomater. Men det kan Thomas måske lære ham?

Jesus var da mere konsekvent, sådan noget med at komme med sværd og fordømme enhver kærlighed mellem familiemedlemmer. Behøver vel ikke endnu en gang at citere; du kender dem jo udmærket godt.

For øvrigt - sådan lidt out of topic:

Er det ikke Jesus, der skal stå i spidsen for endnu en gang udryddelse af menneskeheden, omendskønt der denne gang skal være 144.000 overlevende i modsætning til sidste gangs udryddelse, hvor kun otte overlevede. Kan det ses som en begyndelse til lidt mere empati fra den treenige gud. Måske vedtaget med to stemmer mod én?)


Citat:
Du får lige en lille historie fra fortællingens verden om Lucy, der pludselig ...


Er det ikke noget fra en film - vist nok med navn Narnia - som jeg ikke har set eller har nogen kvalificeret mening om. Sådan bortset fra, at det vist er endnu en eventyrfortælling med gudelige og overnaturlige over- og undertoner.

Gudelig science-fiction er på mode nu, hvor moderne it-teknik kan skabe såvel guder som djævle og modbydelige monstre i en pærevælling.

Sjovt i øvrigt, at gudetroen/overtroen er ved at forlade kirkerne og i stedet skal findes i biograferne og tv-serierne.

Citat:
Tag imod ham - og tag så imod hans ord


Er det religionsfossilet Thomas' downloadinger eller troen på Jesus' evindelige sandheder du her tænker på.

'Rådne æg og tomater ad libitum'-Thomas. Er det ham, du, Anne, tager i forsvar.

Jerry

Friske æg og dejlige tomater.






Top Svar Citer
#1937 - 26/07/2008 00:20 Re: Jesu ord [Re: Jerry]
Thomas
Uregistreret

Du besvarer Annes indlæg, men der står, at du svarer mig.

"Og så må jeg spørge; Thomas' ord eller Jesus' ord?"

Tag imod JESU ord - det er jo det, jeg opfordrer enhver til! Hvis du derfor tager imod DISSE mine ord (at du skal tage imod Jesu ord), ja, så tager du jo selvsagt også imod Jesus. Den, der tager imod mig, tager imod Jesus.

Tag ikke bare imod hans navn med trosbekendelser og salmesang og en tro på, at han kunne gå på vandet. Nej, tag imod hans bud og lad dem gro i hjertet.

"Ord, der det ene øjeblik præker den uendelige kærlighed, og det andet øjeblik det uendelige had."

ALLE Jesu ord rummer kærlighedens og sandhedens ånd.

"selvbestaltede svovlprædikant Thomas"

Mærkeligt, at jeg altid skal kaldes sådan nogle grimme ting, når jeg siger sådan noget som ovenstående... Suk, men jeg er jo blevet forberedt. Folk HADER at få talt deres begær imod. Så når Jesu ord og bud kommer inden for hørevidde, så trækkes sablen!

"Jesus var da mere konsekvent, sådan noget med at komme med sværd og fordømme enhver kærlighed mellem familiemedlemmer."

I urevangeliet er det uddybet. Han er kommet for at bringe fred, men et sværd følger hans mund. Og du ser det selv: Når jeg taler hans ord og lader dem tale menneskers begær imod, så lyder der et øresønderrivende bombardement af hadfulde personangreb på mig.

Derfor: Sværdet følger med kærlighedens bud, om end det ikke er budet, at du skal trække sværdet! Det er uundgåeligt. De uretfærdige HADER de, som er retfærdige, og som afslører deres mørke.

Og det andet: Selvfølgelig er familien i ånden større end den i kødet.

"Er det ikke Jesus, der skal stå i spidsen for endnu en gang udryddelse af menneskeheden"

Mennesker skal nok bekrige hinanden, skal du se. Og fordi lovløsheden tager overhånd, bliver kærligheden kold hos de fleste!

"Er det religionsfossilet Thomas'"

Så skal jeg have på hatten igen. Jamen, jamen, hvad bilder jeg mig dog også ind at sige: Følg Jesus - hold fast i hans ord om kærlighed. Hvad bilder jeg mig dog også ind?! tosset

Ak, ak, jeg er endda blevet kaldt et krybdyr for at gøre det. Haha, jeg må ryste på hovedet... det er lige før, at jeg skal passe på, at det ikke falder af griner

"'Rådne æg og tomater ad libitum'-Thomas. Er det ham, du, Anne, tager i forsvar."

Jesus - "Den, der tager imod jer, tager imod mig, og den, der tager imod mig, tager imod ham, som har udsendt mig. Den, der tager imod en profet, fordi det er en profet, skal få løn som en profet, og den, der tager imod en retfærdig, fordi det er en retfærdig, skal få løn som en retfærdig. Og den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke, fordi det er en discipel, sandelig siger jeg jer: Han skal ikke gå glip af sin løn." (Matthæus 10, 40-42)
Top Svar Citer
annonce
Side 56 af 69 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 68 69 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk