annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 45 af 130 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18695 - 21/10/2014 13:23 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

”Og jeg har set lidt på denne omtale hans bog.”

- Var bare en anvisning til (for mig) god læsning, fordi tanker du gør dig og jævnligt optar op i tråde, også kommer til udtryk i Günter Grass’ livserfaringer, overvejelser og værdisyn fra en samtid du muligt genkalder dig. ”Løget” er første del af en trilogi der måske ku’ ha din interesse, læseoplevelsen ligger selvfølgelig i selv at læse ham, ja måske husker du Bliktrommen; hvorefter bl.a. Øhrgaards tanker, idéer og essays (om Grass) måske har betydning.

”Jeg mener, at her taler du om noget, som ingen kender.”

- Javel ja ;)

”individer ikke har evnerne til at opfatte, forstå eller overskue "det eksisterende virkelighedens fænomen: verden i sig selv."

- Pointen var, at begreber du anvender, må ha reference til noget med evne til eksistens, begreber som fx ”ikke-verden” er foruden. ”Tingene i sig selv” er en filosofisk betragtning, ikke en naturlig tilstand, og har som sådan ingen betydning for naturen som den ér og udtrykker sig, mens den kan afspejle hvordan vi reflekterer over betragtninger. Det væsentlige her er, at hvis du mener dine indtryk af naturen, har naturen selv som referent, da kan du selvfølgelig kommunikere dine indtryk med succes. Det samme gælder spørgsmål, som må ha en referent til andet end bare en forestillingsverden.
Grunden er selvfølgelig, at du implicerer videnskaber i dine betragtninger om dels menneskets kapacitet (langt ude i fremtiden, men på nuværende grund) og dels hele universet (som det jo ér, netop i kraft af evnen til eksistens – dvs. i forhold lyshastighed), men ingen som helst grund angiver for dine betragtningers relevans, altså hvad det rent faktisk ér du taler om, uden for dig selv. Ligesom du jo heller ikke angiver anden grund for menneskets umulige erkendeevne, end at du ikke tror, at mennesker, osv.
Derfor skrev jeg netop, at du i stedet for at rode molevitten sammen, skulle skille den ad, så der kom lidt mere overskuelighed omkring det du søger at kommunkere.

”Men hele problematikken omkring dét at opfatte og forstå verden er for mig egentlig slet ikke så alvorligt.
Det er tilstrækkeligt for mig at opfatte at verden ER (mig selv medregnet), og jeg er opmærksom på modsætningen hertil: at verden ikke ER.”

- Vigtigere endnu, at vi ved hvad det ér vi kommunikerer, altså, at sanseindtryk ikke forvirres ind i beskrivelsen af æblet, hvormed æblet kommunikeres med succes – hvorefter man jo sagtens kan tale om forskellige sanseoplevelser, man skal bare lige vide at det er æbler man taler om, ik? ;)

”Til gengæld giver det mig - synes jeg - mere ro og harmoni (og kærlighed) i tilværelsen at erkende, at der er meget, jeg ikke ved.”

- Her er du for mig at se igen på bærtur, for kærlighed er jo en sanseoplevelse der rettes mod noget bestemt (en referent), hvorfor erkendelse af uvidenhed vel dårligt kan være referenten. Er det derfor ikke snarere tværtom, at det kendte skaber harmoni, med mulighed for kærlighed?

”Og guder behøver jeg heller ikke - det ufattelige vidunder: at verden ER finder jeg fuldt tilstrækkeligt - og at leve - alt, hvad jeg kan - i dette vidunder, det er - ja - vidunderligt - oplever jeg (også både med og uden "nytteværdi").”

- Der begynder at tegne sig et billede af en livsglad mand ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/10/2014 13:44)
Top Svar Citer
#18697 - 22/10/2014 00:07 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Skal jeg nu også til at lære dig dansk, Simon? Du skriver jo
Citat:
”At du ikke kender spor til min litterære produktion, Simon, må tilskrives din manglende interesse for debatterne om filosofi her på trosfrihed.dk.”

- Læser ikke alt, og selvfølgelig ka’ du da betragte debatindlæg som en litterær produktion.
Jeg har aldrig kaldt debatindlæg for litterære produktioner, men kun de citerede eksempler på digte eller noveller, og det sidste fik du en stribe eksempler på i den henvisning, jeg gav dig, til "Tidens Labyrint" i filosofidebatten.

Rubrikker i aviser har ikke selvstændige ISBN numre, men du har fået både årgange og navne på medierne (Politiken og Dagens Nyheter) og det første er tilgængelig i rigsarkivet på "Det Kongelige Bibliotek". Så lad nu være med at forsøge dig med ordkløveri a la Arne, hvis du vil tages alvorligt.

Er du fortsat i tvivl om, at jeg har offentliggjort både digte og noveller her på trosfrihed.dk, så kan du jo få det bekræftet hos RoseMarie, når du åbenbart ikke gider følge mit link.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg skrev endda et læredigt specielt til Mellemrummet så sent som i juli måned (#18032 - 17/07/2014), men det har åbenbart også undgået din opmærksomhed. ler


Top Svar Citer
#18698 - 22/10/2014 03:59 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
At du godt ka' betragte dine debatindlæg som en "produktion", er såmænd bare en anerkendelse med et skuldertræk Ole - det er der ingen grund til at få så lange tænder af ;)

Jamen det var da synd, troede jo en mand glad i ord som du, havde et par udgivelser bag sig. Men det er da så ikke noget at gøre ved.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/10/2014 04:02)
Top Svar Citer
#18700 - 22/10/2014 07:46 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

"Goddag, mand!"
"Til et økseskaft!"


Men det er der da så ikke noget at gøre ved. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#18701 - 22/10/2014 09:51 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Ja, helt afklarede er vi nok ikke, og jeg hæfter mig ved ord fra dig, som:
Citat:
”Tingene i sig selv” er en filosofisk betragtning, ikke en naturlig tilstand, og har som sådan ingen betydning for naturen som den ér og udtrykker sig, mens den kan afspejle hvordan vi reflekterer over betragtninger. Det væsentlige her er, at hvis du mener dine indtryk af naturen, har naturen selv som referent, da kan du selvfølgelig kommunikere dine indtryk med succes.
og
Citat:
- Vigtigere endnu, at vi ved hvad det ér vi kommunikerer, altså, at sanseindtryk ikke forvirres ind i beskrivelsen af æblet, hvormed æblet kommunikeres med succes – hvorefter man jo sagtens kan tale om forskellige sanseoplevelser -
og
Citat:
- kærlighed er jo en sanseoplevelse der rettes mod noget bestemt (en referent), hvorfor erkendelse af uvidenhed vel dårligt kan være referenten.
Det giver mig et indtryk af, at du forsøger at sætte dig udenfor din egen eksistens som menneske for derudefra at observere naturen, "som den er", og det er så her, jeg har mine tvivl, om det virkelig skulle være forundt os mennesker at evne dét.

Og når du i det sidstnævnte citat skriver om min "kærlighed til uvidenhed", så er det ikke dét, jeg oplever.
Det, jeg oplever, er kærligheden til mystikken, det vidunderlige (jeg oplever): At verden ER! - og som gør mig til, hvad du kalder "en livsglad mand" smiler

Måske kommer vi det ikke meget nærmere, men jeg er da nysgerrig efter et overblik over, eller blot en skitse af, hvad der er din indstilling til din væren.
Skal dét være en hemmelighed? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 45 af 130 < 1 2 ... 43 44 45 46 47 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Nyheder fra Religion.dk