annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 56 af 130 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18776 - 04/11/2014 06:30 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Simon.

Der må være bedre steder, hvor du kan udfolde dit uomtvistelige poetisk/filosofiske talent end her overfor ignoranter som Arne og Hanskrist, som næppe forstår en brik af dine betragtninger.

Du kom vidt omkring, og jeg nød hver en linie, men her er dit publikum for lille, for uvidende, for snæversynet og for betydningsløst. Dit indlæg har fortjent en bedre skæbne.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Det fik mig til at spekulere på, hvad Venus sammesteds fra rakte efter, som fik ignoranterne i hendes andegård til at brække hendes arme af. ler



Top Svar Citer
#18779 - 04/11/2014 14:22 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

”Der må være bedre steder, hvor du kan udfolde dit uomtvistelige poetisk/filosofiske talent end her overfor ignoranter som Arne og Hanskrist, som næppe forstår en brik af dine betragtninger.”

- Tak tak, men noget der her står i kontrast til Arnes meningsgivende natur, vil uanset stadig stå støt, som modsvar og alternativ til meningsindholdet i Arnes skriverier, og derfor være en mulighed der er værd at overveje. Alene tanken bag den mening med livet Arne fremsætter, får det forhåbentlig til at løbe koldt ned ad ryggen på mennesker flest, for det ville bestemt ikke være nogen særlig rar tanke, apropos netop frygten man ser i menneskers øjne, meninger og handlinger, hvilket rigtig mange heldigvis gennem tiden – også her på Trosfrihed – har gjort opmærksom på. Derefter kan den der læser jo selv vurdere og tage stilling til det mest sandsynlige…

Det er mere i sin trykte form ordene falder til ro og måske finder sin anerkendelse, her på debatten udtrykker vi bare meninger, sætter dem op imod hinanden, og det er langt fra sikkert nogen kan bruge dét til noget. Det lever vi jo med, og sådan er livet jo overalt, ikke sandt, lidt som teaterverdenen, hvor nærværet mellem skuespillere er stort, men efter endt arbejde, går hver til sit. Der er lidt ude af øje, ude af sind, over dét ;)

”Det fik mig til at spekulere på, hvad Venus sammesteds fra rakte efter, som fik ignoranterne i hendes andegård til at brække hendes arme af.”

- Ja, dér står hun nu og fryser, og dertil kan der formuleres mange idéer; jeg ka’ huske vi i grundskolen læste lidt græsk historie og så lysbilleder af stakkels Venus, og kommentarerne fra fortrinsvis pigerne… ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18780 - 04/11/2014 17:55 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Til mine ord:
Citat:
Verdens (og hermed også min) væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder (min) kærlighed til livet.
- der jo er, hvad jeg oplever - enten du kan udholde det eller ej blinker - svarer du:
Citat:
Det er bare et sløset udsagn: Havde verden omkring dig haft en egen eksistens, ville du ha kunnet tømme ”verdens væren” for meningsindhold, men det har verden ikke.
Derudover er det dig der er jordmorder for dine følelser, ikke verden. Du retter dine følelser imod noget (eksisterende) der kan modsvare dine følelser, ikke mod verden selv, så den slags bliver rent sludder Arne.
Gad vide, om nogen kan se "fornuften" i disse dine ord.

Dels hævder du, at "verden omkring mig" ikke har "en egen eksistens".
Og dels hævder du, at jeg ikke retter mine følelser mod "verden selv".
(At du så også kalder mig en "jordmorder" kalder vist på en nærmere forklaring, skulle jeg mene - er det mon jordemoder, du mener?) blinker

Hvad mener du med "verden selv"?
Er det noget du kender?
Og hvad mener du med "verden omkring mig"?
Er det noget andet? - og er det (også?) noget, du kender?

Jeg gætter, at du ikke kender hverken "verden selv" eller "verden omkring mig" - men alligevel mener du dig berettiget til at kalde mine ord - hvor jeg jo ikke påstår at kende verden - for noget "sløset" "sludder".

Sandelig et velunderbygget udsagn blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18781 - 04/11/2014 22:21 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

”mine ord: Verdens (og hermed også min) væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder (min) kærlighed til livet. der jo er hvad jeg oplever.”

- Jamen, det er jo det, jeg siger: det handler slet ikke om verden, men om dine oplevelser i den – du ville såmænd ikke ta’ skade af et grundkursus i logik Arne ;)
Pointen er, at dine oplevelser jo ér en poetik, og det er der bestemt intet galt med. Problemet opstår, når du roder naturvidenskaber sammen med din poesi og klandrer dem for ikke at være poetiske nok, for det er slet ikke videnskabers arbejde, at servere poesi ;)

mvh
Simon
P.s.:
”At du så også kalder mig en "jordmorder" kalder vist på en nærmere forklaring, skulle jeg mene - er det mon jordemoder, du mener?.”

- Det var nu bare en slåfejl – jeg sidder jo aldrig og kopierer andres ord, mine fingrer vandrer derimod rask henover tasterne med mine egne –, men nu vi er ved mordet på jorden vs. jordemoderen (eller maieutik, om du vil), hvad ér det da, du her er i færd med at tilskrive vores fælles jord/verden, hvis ikke netop de menneskelige abstraktioner, og altså således forgriber dig på jorden med noget der såmænd godt ku’ minde om et morderisk overfald ;)

Det sir sig selv, at det ikke er jorden/verden (eller nogen ude i universet) der skaber dine følelser, dem må du selv ansvare for, såvel som for dine meningers relevans, når der drejer sig om at beskrive verden på en fornuftig og derfor brugbar måde, ikke sandt? ;)



Redigeret af Simon (04/11/2014 22:59)
Top Svar Citer
#18788 - 06/11/2014 11:51 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Når jeg skriver:
Citat:
Verdens (og hermed også min) væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder (min) kærlighed til livet.
så svarer du:
Citat:
Jamen, det er jo det, jeg siger: det handler slet ikke om verden, men om dine oplevelser i den -
og her er vi såmænd ikke så langt fra at være enige.

Dog må jeg fastholde, at det ikke blot er mine oplevelser i verden, det handler om, men især mine oplevelser af verden.

Og "verden selv", som du udtrykker det, er jo noget, som ingen af os kender, men som vi alle har et vist indtryk af - en oplevelse af.

Her indgår for mig efterhånden primært dét, at der overhovedet eksisterer en verden - som giver mig sanseindtryk, og som jeg kan bruge til at danne mig en opfattelse af verden - en opfattelse som jeg supplerer med min vurdering af, hvad andre mener.
Her selvfølgelig meget pålideligt, hvad naturvidenskaben aktuelt siger (f.eks. om Big Bang og dets årsag, om universets fremtid, om mørkt stof og mørk energi, om fysisk antistof, om quantum entanglement o.m.a.), men selvfølgelig også, hvad de humanistiske videnskaber og de forskellige kunstarter fortæller, ligesom jeg heller ikke på forhånd afviser de mange forskellige religiøse idéer.

Så det er for mig åbenhed og egen vurdering, det handler om - men før alt dette - og helt grundlæggende - dét, at jeg opfatter/oplever, at der ER en verden yeah

Det er så tydeligvis ikke lige dér, du befinder dig, når du skriver, at det:
Citat:
- drejer sig om at beskrive verden på en fornuftig og derfor brugbar måde -

Jeg håber, jeg har ret i at tro, at denne dialog trods alt har ført til en vis gensidig accept af, at vi har hver vore egne forskellige standpunkter/livsopfattelser - at vi giver hinanden lov dertil blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 56 af 130 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 10:30
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Nyheder fra DR
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Nyheder fra Religion.dk