annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 130 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18672 - 17/10/2014 00:34 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Ska’ det forstås sådan, at du mener der rent faktisk er et formål med dit liv Arne, en mening alias en forskrift for dit liv?
er mit svar: Nej blinker
Men det, jeg oplever, er desto mere meningsfuldt, jo mere jeg evner at forestille mig det modsatte af verdens væren: Verdens ikke-væren.

Og til dit andet spørgsmål:
Citat:
Har verdensbilledet du har tilsluttet dig et navn, et kendetegn, nu du sir at så mange mennesker har brug for det, og altså derfor deles om det?
er mit svar også: Nej blinker

Det er jo blot sådan, at jeg intenst oplever verdens væren, og det føder taknemmelighed og kærlighed i mig.
Jeg ved ikke om der er andre, der oplever deres tilværelse på den måde.

Det, jeg derimod hævder, er, at nok flertallet af klodens mennesker åbenbart føler et behov for et eller andet verdensbillede - og her bydes der jo ikke på så meget andet end de traditionelle religiøse verdensbilleder, som vel alle indeholder en tro på - en tilslutning til - nogle sæt af dogmer.
Det er jo ikke til at komme udenom, at dette, globalt set, har overvældende tilslutning.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18673 - 17/10/2014 06:39 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Du skrev: at nok flertallet af klodens mennesker åbenbart føler et behov et eller andet verdensbillede.....Det er jo ikke til at komme udenom, at dette, globalt set, har overvældende tilslutning.
Og hvordan er denne overvældende tilslutning opstået?? for det meste ved en tvang af præster overfor en mindre intelligent befolkning, der ikke turde tale disse imod, da de var overbeviste at de ville få et dårligt liv, dersom de ikke faldt til patten, præsterne var extremt "gode" til at udgyde de værste scenarier dersom befolkningen ikke mødte i kirken til timelange prædiker om djævlens værk, alskens ondskab, brænde op i helvede ja den fik ikke for lidt, at befolkningen der hverken kunne læse eller skrive og troede på præsternes vrøvl, ikke turde andet end tilslutte sig,kan man jo næsten forstå.
Og selv den dag i dag kører præsterne frem med skytset, når de prøver at få børnene overtalt til at blive konfirmeret.
Indenfor andre religioner går det stadig mere voldeligt til, islam truer med død/ mord hvis man forlader islam, her opretholder koranskolerne en uhørt tvang overfor mindreårige børn for at de skal blive "gode" muslimer.

Så generelt set er den "frivillige" globale tilslutning faktisk udsprunget af en århundrede lang tvang af religionernes håndlangere, så den stakkels befolkning ved tvang har fået et behov de i virkeligheden ikke har brug for, et totalt meningsløst behov.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#18674 - 17/10/2014 07:43 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, du har da uden tvivl ret i, at når en bestemt religion dominerer i et samfund, så er det svært at skille sig ud.

Men når vi dog har magtet at afskaffe f.eks. enevælden og erstatte den med demokrati, så burde det vel ikke være vanskeligere at gøre noget tilsvarende på det religiøse område.

Dertil kommer, at religion har været dominerende vistnok overalt på kloden i mindst de sidste 40.000 år af menneskehedens historie (shamanismen), og det tvivler jeg på alene kan være forårsaget af "præstediktaturer".

Og selv i vore lande - Sverige og Danmark - hvor det er en stor økonomisk fordel - og på enhver måde ustraffet - at forlade den dominerende religion, er det stadig langt over 50 %, der "klamrer sig til" den dominerende form for kristendom.

Så det er stadig mit indtryk, at de fleste mennesker har et behov for "orden i tilværelsen", som de får dækket af det fremherskende religiøse verdensbillede.

Et sådant behov får de jo ikke dækket af en overbevisning som den, du ofte giver udtryk for: at alt er tilfældigt blinker

(Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at børn ikke skal tvinges ind i den lokalt dominerende religion)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18675 - 17/10/2014 09:16 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det eneste, det fører til, Simon, er at du giver Arne påskud til at udbrede sin falske lære. Det er ikke Arnes "behov for at opleve verden", der får ham til at skrive her, men hans behov for at overbevise andre mennesker om, at de ligesom han skal tilbede uvidenhed, og derfor prøve at så tvivl om videnskabelig tankegang. Hans virksomhed adskiller sig ikke fra præsternes, som heller ikke ønsker troen begrænset af fakta.

Jeg er skam en sød og rar ateist, der lader folk tro, hvad de vil, så længe de ikke forsøger at hverve tilhængere til fordummende trosretninger, og jeg "spiser" gerne et par "missionærer" til morgenmad. Læg mærke til, hvordan Arne i alle diskussioner med mig ender med at blive mundlam, fordi alle hans argumenter bliver tilbagevist af fakta, som enhver kan kontrollere. Men når du prøver at gå ind på hans tankegang, fremmer du hans missionsmirksomhed. Det er ikke uden grund at seriøse debattører verden over har formuleret slagordet "Don't feed the trolls!"

En positiv og udviklende debat kan kun forekomme, hvor troldene bliver jordet med en stærk argumentation, så andre debattører kan få nogle solide fakta at basere deres selvstændige tankevirksomhed på. Den verden, vi deler, er virkelig, og den skal vi forholde os til, hvis vi vil have vores liv til at give mening, og ikke leve i en fantasi om, at der er overnaturlige væsener, der har skabt os og alle verdens plager som en form for tidsfordriv udenfor den menneskelige forståelse.

Fra et moralsk menneskeligt synspunkt er verden et stykke Uintelligent Design, og de plus 5000 religioner har fremmet menneskets dårligste egenskaber gennem hele historien. Hvis vi ønsker os et fredeligt globalt samfund, må vi bekæmpe enhver form for religiøs indoktrinering (inklusive Arnes) med fakta og en bred folkelig oplysning.

Tænk selv. Du kan skam godt, hvis du prøver.

Mvh

Arnes ubestikkelige dansklærer Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18676 - 17/10/2014 17:08 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Meningen med debatter, er netop dels at få belyst dårlige argumenter for meninger der bare ikke holder vand, og så dels at lade sig påvirke af god og gyldig argumentation. At nogen ikke påvirkes af solid argumentation, og egentlig stiller ligegyldige spørgsmål til videnskaber de vælger ikke at forstå, viser kun noget om et kunstigt og i realiteten irrelevant verdensbillede de som livssyn fremmer, og at akkurat dét kommer frem i lyset til rationel vurdering, er i sig selv en positiv værdi ved debatten.

Vi kan ikke forme nogens livssyn, og skal bestemt ikke prøve på det, den slags har der været så rigeligt af gennem årtusinders kulturhistorie, og hunden glammer stadig mens jeg skriver disse ord. Derimod kan vi stille spørgsmål og fremme solide argumenter overfor disse statiske meninger om verden og mennesket, ja det følelsescirkus Arne o.a. optræder med, hvor netop spørgsmålene til selve meningen med overhovedet at fremme statiske idéer jo ikke sådan forsvinder ud i den blå luft. Det er dét vi gør, gennem forskellige former for litteratur og diskussioner på debatter som denne. Noget bliver dermed synligt og ikke gemt af vejen, nogen tar stilling, andre ikke, men det bliver menneskets egen opgave. En humor og ironi kommer vi ikke ude om, og der ligger jo også en vis humorisme i selve forurettelsen over afviste idéer og meninger, for ikke at tale om vreden imod forklaringskrav og sund fornuft på debatter, og så har jeg ikke nævnt alle de sære former for resignation og bortforklaringer man kommer ud for. Men også det skaber jo grund for stillingtagen, hellere det end udelukkelse, ikke sandt - tænk hvis vi med vores erfaringer virkelig fik genskabt Stasi i det off. rum, at vore frihedsidealer ikke var mere værd?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/10/2014 17:23)
Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 130 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk