annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 72 af 130 < 1 2 ... 70 71 72 73 74 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18982 - 30/12/2014 12:43 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver - blandt meget andet:
Citat:
Det er ganske enkelt noget vrøvl at tale om, at man ikke kan vide om guddommelige entiteter findes -
Men hvad mener Simon mon med udtrykket "guddommelige entiteter"?
Og hvor er hans bevis? blinker

For mig drejer det sig om, hvad jeg skrev ovenfor:
Citat:
Gud er et uforståeligt symbol på det ufattelige.
Er dét mon også en "guddommelig entitet"? blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (30/12/2014 12:44)
Top Svar Citer
#18985 - 01/01/2015 15:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det ufattelige, er det noget, alle vi mennesker er enige om, at dét er en bestanddel af verden?

Eller er der nogen, der tror på, at vi mennesker har evner til at fatte alt i denne verden - også hvordan det kan være, at verden, universet samt vores bevidsthed, overhovedet eksisterer - altså at der ikke findes noget, som vi mennesker aldrig vil kunne fatte?

Jeg tror ikke på, at vores dyreart har så enorme evner - uanset de fantastiske fremskridt naturvidenskaben hele tiden præsterer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18986 - 03/01/2015 07:12 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Fordi vi mennesker ikke fatter alt hvad der sker eller er sket
med vores verden, er der ingen grund til at falde næsegrus til jorden og tilbede en gud, disse tåber tror har skabt hele universet, og disse må jo så også stille sig til tåls med at denne gud åbenbart har skabt sig selv??? og hele universet ud af intet,og det går åbenbart udmærket.
Man kan så muligvis godt forstå at de mennesker der levede for årtusinder siden,kunne tro på at der måtte være en gud eller noget andet mægtigt der havde skabt jordkloden som de jo troede var verdens centrum, men at der stadig er nogle der tror på dette er langt ude i hampen og er et tegn på hvordan religionerne har opbygget en magt der skal holde uvidenheden ved lige.
Jeg tror på at menneskene en skønne dag opdager hvorfor det hele eksisterer, selvom du ikke til tror mennesket disse evner, du vil helst se noget guddommeligt som skaberen.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#18987 - 03/01/2015 07:47 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Og også et Godt og lykkebringende Nytår til dig og dine.
Der var nu mange gode indlæg i Informations lange debat,jeg fik dog kun læst et fåtal af dem.
Agnostikkerne plejer jeg jo at sige om, at de har dobbelt garderet sig,hvilket for dem er meget praktisk, jeg kan dog ikke bruge det til noget, enten tror man eller også har man en ren hjerne der ikke er befængt med guddommelig vira af nogen art.
Nu så jeg lige at en af folketossekirkens håndlangere biskop Hvas var ude med riven i anledning af et indlæg af ateistisk forenings formand i KD om kirkernes halvulovlige påvirkning af småbørn i skolerne med minikonfirmationer, han truede ham endda med at hvis han tog til nordjylland og prøvede at påvirke forældrerne til disse børn der,ville ham blive jaget på porten, det er så godt, at det åbenbart kun er i nordjylland at disse tåber stadig findes, resten af landet er næsten ved at være renset for denne uskik,jeg må dog meddele at nogle af mine egne børnebørn desværre har deltaget i minikonfirmationerne og satser på at blive konfirmeret,men de er alle piger som måske kan tages som en undskyldning, der gælder det mere om at vise sine moderigtige dress frem, men det sker uden min deltagelse i folketossekirkens regi, jeg stiller dog op til de efterfølgende festligheder men undviger dog at deltage i talerne, vel vidende at dette ikke vil blive vel modtaget, så hellere holde kæft, selvom det kan være svært.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#18989 - 03/01/2015 09:47 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Når du skriver:
Citat:
Fordi vi mennesker ikke fatter alt hvad der sker eller er sket
med vores verden, er der ingen grund til at falde næsegrus til jorden og tilbede en gud, disse tåber tror har skabt hele universet -
så er mit svar, at begrebet "Gud" jo er udefinerbart og uforståeligt, men at man for min skyld gerne kan bruge det som symbol på, at verden er blevet eksisterende - en eller anden slags ufattelig skaberkraft.

Og når du fortsætter med:
Citat:
at denne gud åbenbart har skabt sig selv???
så er det jo spørgsmålet, om årsag-virkning loven er totalt gældende, og om det nogensinde vil lykkes os mennesker at få indsigt hér (En "første årsag") blinker

Du skriver så:
Citat:
Jeg tror på at menneskene en skønne dag opdager hvorfor det hele eksisterer -
og hér vil jeg ønske dig til lykke med denne - efter min mening - optimistiske tro, ligesom jeg er enig med dig i, at skulle dette ske, da vil begrebet "Gud" være overflødigt.
Men indtil da finder jeg det praktisk at have dette ord (eller et andet) som symbol på vores manglende indsigt hér.

På samme måde opfatter jeg ordet/begrebet "Kristus" som symbol på den helt ubetingede og totalt uselviske kærlighed.
En vidunderlig smuk idé - synes jeg - men udenfor vi menneskers rækkevidde - et ideal smiler
(Om Bibelens Jesus historisk set har eksisteret, ser ud til at være tvivlsomt, men det er for mig uvæsentligt. Det væsenlige for mig er, at idéen er født)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 72 af 130 < 1 2 ... 70 71 72 73 74 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk