annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 130 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18347 - 25/08/2014 09:44 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen bringer den stærkt religiøse "ateist" Arne henvisninger til en række stærkt religiøse menneskers religiøse fantasier om, at religiøs tro er en fordel for overlevelse.

De organismer, som er bedst til at overleve under alle fysiske forhold, er som bekendt bakterier, så nu venter jeg spændt på en henvisning fra Arne om, hvilken religion MRSA bakterier fra svin har. ler Måske har de den samme religion som Arne, der jo bekymrer sig mere om svinenes velbefindende end om de 3.000 børn, der dagligt dør i Mellemøsten som følge af religiøse konflikter.

Videnskab.dk er i øvrigt ikke et tidsskrift men en internetportal, der har til opgave at vække lægfolks interesse for forskning af enhver art, uanset dens videnskabelige seriøsitet. Måden hertil er at omtale alle fremsatte hypoteser som sensationelle nyheder på bekostning af den videnskabelige troværdighed. Ingen videnskabelige tidsskrifter anvender samme popularistiske fremstillinger, da det ville resultere i, at de ville miste enhver videnskabelig troværdighed.

Der er ingen uenighed mellem seriøse forskere om, at der aldrig er fundet en beviselig forbindelse mellem religion og overlevelse, ligesom der aldrig er fundet beviser på eksistensen af guder. Det er udelukkende et spørgsmål om tro, som driver et brændende ønske om at finde videnskabelige beviser på, at universet og dets naturlove skulle være skabt af overnaturlige væsener med en bestemt hensigt med menneskene, og at alle andre livsformer på jorden og i det umådelige univers er underordnet denne guddommelige hensigt med mennesket. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Indlæg fra Arne og andre stærkt religiøse i denne tråd er hverken ærlige, fordomsfri eller læseværdige. smiler




Top Svar Citer
#18348 - 25/08/2014 10:06 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Igen bringer den stærkt religiøse "ateist" Arne henvisninger til en række stærkt religiøse menneskers religiøse fantasier om, at religiøs tro er en fordel for overlevelse.”

Jah, Arne ser nærmest en symbiose mellem naturlig selektion og religiøs overtro, så i næste afsnit vil du sikkert se Darwin proklamere at gud skabte den, måske ligefrem med Einstein som relativt gudfrygtig enig – du ka’ sige hvad du vil, men jeg tror altså Arne er evolutionsbiolog med NT som speciale ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#18351 - 26/08/2014 09:49 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når sociologiske undersøgelser viser, at 65 % af den danske befolkning har en gudstro (og at 5 % er erklærede ateister), så er dette da et selvskrevet forskningsområde, skulle jeg mene, og naturligvis skal sådan forskning være fordomsfri og upartisk.

Mit indtryk er, at Videnskab.dk opfylder disse betingelser, selvom et par debattører her på Trosfrihed.dk gør sig enorme anstrengelser for at overbevise om det modsatte - dog, for mig at se, uden at de evner at levere noget konkret og overbevisende (Skulle det virkelig være sandt, at der intet steds på denne klode er foretaget kvalificeret forskning af menneskelig religiøsitet? Det tror jeg ikke på!)

Måske er der tale om, hvad en anden artikel i videnskab.dk kommer ind på: Religion og videnskab er modsætninger:
Citat:
Mens fredelig sameksistens mellem en religiøs og en videnskabelig livsopfattelse er mulig på det bevidste plan, så ser det ud til - ifølge to amerikanske undersøgelser – at det ikke helt gælder på det ubevidste plan.
og
Citat:
Modsætningen fremgår også ved undersøgelser over enkelte mennesker, hvor det ikke særligt overraskende viser sig, at der som regel er et modsætningsforhold mellem videnskabelige værdier og religiøse værdier.

De mennesker, som i deres egen tilværelse lægger særlig vægt på religiøse værdier, lægger gennemgående væsentlig mindre vægt på videnskabelige værdier - og omvendt.
Dertil kommer så, som artiklen redegør for, at vi også styres af det ubevidste, som endda kan påvirkes, uden at vi opdager det.

Det er interessant, synes jeg, at der er debattører her på Trosfrihed.dk, der tilsyneladende ønsker al videnskabelig forskning af religiøsitet fjernet fra jordens overflade.
Det er i hvert fald det indtryk, jeg får blinker
Hvad mon baggrunden herfor kan være?

Ligeledes melder sig jo spørgsmålet/kravet: Seriøse forskere af dette område skal selvfølgelig holde deres personlige livsindstilling (uanset i hvilken retning den går) udenfor deres forskning. Hvis de ikke gør det, er de ikke seriøse.

Skulle det virkelig være så vanskeligt?
Behøver der at være så store modsætninger mellem religiøse og videnskabelige værdier?
Jeg synes det ikke.
Der er da rigelig plads til begge værdisæt - hvert fald hvis man er fri af dogmatisk tro - og hvis man supplerer videnskaben med egne individuelle anelser, idéer, inspirationer, visioner, intuitioner og oplevelser på de områder, hvor videnskaben ikke er i stand hjælpe os smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18352 - 26/08/2014 18:34 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ja, du må hellere forholde dig kreationistisk til statistisk såvel som videnskabelige materialer, som altid før, tænk hvis du lærte noget og udviklede nye synspunkter, det ville gøre av på grundsynet! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (26/08/2014 18:35)
Top Svar Citer
#18354 - 27/08/2014 06:19 Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Den stærkt religiøse Arne skriver:
Citat:
Det er interessant, synes jeg, at der er debattører her på Trosfrihed.dk, der tilsyneladende ønsker al videnskabelig forskning af religiøsitet fjernet fra jordens overflade.
Det er i hvert fald det indtryk, jeg får blinker
Hvad mon baggrunden herfor kan være?
Baggrunden for dit indtryk er ganske enkelt, at du ikke forholder dig til, hvad der faktisk står i vore indlæg. Selvfølgelig skal der forskes seriøst i religion, især i årsagen til at nogle mennesker forkaster virkeligheden til fordel for en fantasi om overnaturlige væsener, der har skabt mennesket med et bestemt formål. Det er indlysende klart, at de mennesker, der lever med denne religiøse fantasi, ikke kan være objektive i sådanne undersøgelser.

Og det bringer mig til en anden af dine udtalelser, Arne, nemlig:
Citat:
Ligeledes melder sig jo spørgsmålet/kravet: Seriøse forskere af dette område skal selvfølgelig holde deres personlige livsindstilling (uanset i hvilken retning den går) udenfor deres forskning. Hvis de ikke gør det, er de ikke seriøse.
Du har jo dermed faktisk indrømmet, at Koenig og flere andre af de af dig nævnte forskere ikke er seriøse fra et videnskabeligt synspunkt, da de i deres forskning erkendt arbejder for at få anerkendt religiøse holdninger som en troværdig videnskabelig praksis. Det er hvad kreationisterne i USA og deres nyere fraktion, Intelligent Design bevægelsen, arbejder for med stribevis af pseudovidenskabelige artikler og juridiske søgsmål.

I islamiske stater bliver forskere, der ikke anser koranens indhold for videnskabeligt korrekt, lagt for had offentligt af imamer på TV og i fredags prædikerne, så der er det direkte livsfarligt at være videnskabeligt seriøs, og hvis forskere i katolsk dominerede lande modsiger de kirkelige autoriteter, f.eks. i spørgsmål om prævention og abort, risikerer de at blive fyret. Nogle steder vil det medføre kriminelle anklager og hård straf, hvis man frelser en kvindes liv ved at medvirke til en abort, selv om hun lider af svangerskabs-forgiftning.

I tilslutning til din ovenstående udtalelse om kravet om seriøsitet, skriver du også:
Citat:
Mit indtryk er, at Videnskab.dk opfylder disse betingelser
Jeg kan så tilføje, at det mener jeg ikke. Jeg og andre har modtaget direkte mails fra redaktionen på videnskab.dk med trusler om udelukkelse hvis vi kritiserer en religiøs indstilling til videnskab, uanset at religiøse skribenter på dette grundlag bragte direkte bevisligt forkerte oplysninger om videnskabelig forskning og latterliggjorde kendte seriøse forskere. Så meget om videnskab.dk's "upartiskhed".

Dit problem, Arne, er, at du er alt for overfladisk og styret af dine religiøse følelser. Du undersøger aldrig baggrunden for de håndplukkede artikler, du henviser til, så for kreationister og lignende er du blot "en nyttig idiot", som man kan bilde alting ind, og som hjælper dem med at sprede deres mistro til saglig videnskab. Derfor har jeg ingen respekt for dine meninger eller dine protester mod at blive udsat for kritik. Du er her ikke for at blive klogere på verden eller hjælpe andre folk til det, men kun for at sprede din egen religiøse propaganda. Du respekterer ikke begrebet trosfrihed, for du respekterer ikke retten til at tro på fornuften i stedet for at tro på overnaturlige fantasier.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 130 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk