annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17681 - 04/06/2014 17:06 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Arne har ikke ændret syn på noget som helst i al den tid, han har deltaget i debatten, og kriteriet for at lære noget af andre er jo netop, at man ændrer opfattelse på grund af noget, de har sagt, som man finder rigtigt.

For eksempel havde jeg den opfattelse, at EKIM bare var nogle religiøse fantaster, der havde lavet kurset for at tjene penge på det kristne budskab, for det er der mange der gør i USA, og der har været et stort antal skandalehistorier og lavet flere film om disse religionssvindlere.

Men du og Jan fik mig til at ændre mening om EKIM, så selv om der stadig er noget kommercielt i organisationen, for bogen kunne sagtens sælges langt billigere, så må man sige, at mange har fået fuld valuta for deres investering, for den har formået at få mennesker til at indse, at årsagen til deres konflikter med verden skal søges i deres egen natur.

Det har Arne endnu ikke fundet ud af, så han har ikke lært af debatterne, men søger konstant at nedvurdere videnskabens muligheder og alle, der beskæftiger sig med dem. Ingen tolerance der.

Nogle ateister foragter alle troende. Det gør jeg ikke. Jeg prøver i stedet at forstå årsagen til deres tro, for det er jo ikke noget, vi er født med, men noget tillært, som har appelleret til noget i menneskets natur.

Jeg er meget tolerant, men tolerancen har sin begrænsning i, at den har svært ved at tolerere intolerance, og det sidste har jeg mødt både hos Arne og de fleste andre debattører.

Kærlig hilsen

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17693 - 05/06/2014 11:28 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Tak for dine anerkendende ord om mig smiler

Og dine ord:
Citat:
Ofte har jeg i mit stille sind undret mig over jeres "gåen forkert af hinanden", når I netop har SÅ meget at kunne give hinanden ?
synes jeg, er særdeles tankevækkende.

Jeg har overvejet, hvad det mon kunne være, jeg gør forkert, men når jeg ser på, at jeg mener at kunne hævde, at jeg er nået frem til, at jeg:
- ignorerer "personfnidder"
- forholder mig til emnet og de synspunkter, der mødes
- har interesse og respekt for synspunkter/meninger, der ikke er mine

så kan jeg ikke umiddelbart se, at jeg gør noget galt.

Hvis du ser noget, du synes, jeg gør galt, ville det være yderst velkomment, om du meddelte det - til os alle blinker

Måske det kunne føre til mere inspirerende debatter - og flere debattører.

P.S.: Naturligvis er det dit frie valg, om du vil noget sådant, men du er i hvert fald velkommen dertil smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17694 - 05/06/2014 11:48 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole,

Citat:
Arne har ikke ændret syn på noget som helst i al den tid, han har deltaget i debatten, og kriteriet for at lære noget af andre er jo netop, at man ændrer opfattelse på grund af noget, de har sagt, som man finder rigtigt.


Jeg vil tage Arne i forsvar (hvilket bestemt ikke skal forstås et angreb på dig).

Arne og jeg har diskuteret mange ting - og han har, i al venlighed, kritiseret mig for min brug af bibelcitater; eller måske snarere måden jeg har brugt dem på. Det samme har Admin.

Alligevel har vi altid kunnet tage en diskussion om et eller andet emne op igen. Med gensidig positiv feedback. F.eks. i tråden om Den Evige Filosofi. Her ser jeg, at Arne i den grad "tager ting ind". Så han er i aller højeste grad villig til at ændre sig og ændre syn på ting.

Citat:
Det har Arne endnu ikke fundet ud af, så han har ikke lært af debatterne, men søger konstant at nedvurdere videnskabens muligheder og alle, der beskæftiger sig med dem. Ingen tolerance der.


Jeg har aldrig set Arne nedvurdere videnskaben. Tværtimod! Han fremhæver konstant dens muligheder, men er ikke blind for dens begrænsninger. Ingen seriøs videnskabsmand er blind for naturvidenskabens begrænsninger. Fra en sådan videnskabsmand vil man ofte på et givet filosofisk eller metafysisk spørgsmål få at vide, at videnskaben ganske enkelt ikke kan svare på det, fordi den ikke har mulighederne for at undersøge det.

Og så et kompliment til dig, Ole:
- Du har en fantastisk evne til at skrive. Selve din skrivestil er dybt beundringværdig. Har du et forslag til, hvordan jeg kan forbedre min? For jeg må ærligt indrømme, at jeg på dette punkt forsøger at lære af dig.


T.
Top Svar Citer
#17696 - 05/06/2014 13:08 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det du bl.a. gør galt, Arne, er at du søger råd om, hvad du gør galt, hos en, der har sympati for, hvad du skriver i stedet for hos dem, du har konflikter med. Der skal næppe den store intelligens til for at indse, at det er sympatisører ikke kompetente til at udtale sig om.

Forståelse af andre kræver et vist stykke arbejde. Det opnår man kun ved at lytte til dem og se kritisk på de holdninger, man selv giver udtryk for, i stedet for at anse dem for "de rigtige". Det handler ikke om at sejre i en diskussion, men om at finde de fællesnævnere, der måtte være. Men det er jo en læreproces, som indtil nu ikke synes at have din interesse.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17698 - 05/06/2014 13:35 Re: Hvad har du lært af debatten? [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Dine grunde til at ville lære at udtrykke dig mere overbevisende, Thomas, er jo ikke for at hjælpe andre til at tænke klarere selv, men for at du bedre kan manipulere dem. Det forstår du sikkert, at jeg ikke har lyst til at hjælpe dig med.

Det bedste råd, jeg kan give dig, er at kassere dit nuværende livssyn og begynde forfra. Du blev født uden fordomme og religiøse fantasier, men siden er du blevet påduttet nogle falske konklusioner, som har separeret dig fra andre mennesker. Svaret på hvem du er, kan du ikke finde i nogen bibel. Det findes allerede inden i dig begravet under talrige lag af misforståelser.

Men måske kan du finde inspiration til din egen frigørelse hos de børn af Jehovas Vidner, der som voksne er begyndt at tænke selv, og har fundet styrke til at bryde den indoktrinering, som de har været udsat for. De har vist, at det godt kan lade sig gøre.

Fortsætter du i samme spor som nu, dømmer du dig selv til et liv i ensomhed uden den medmenneskelige kontakt, som du i dag savner så meget. Du skal ikke vælge min vej, men finde din egen personlige vej til at indgå i et kærligt fællesskab med andre.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk