annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17483 - 22/05/2014 14:41 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Ove.

Jeg kender ingen "skrivepædagoger" med navnet Mikkel Hvid, men der er en journalist ved dette navn, som har kommenteret et essay fra et amerikansk online universitet (Poynter), hvor man kan lære journalistik. Du finder det her: www.newsu.org.

Nu er dette jo ikke et skrivekursus, men et forståelseskursus, så jeg har ikke tænkt mig at give skriveundervisning her. Det er for omfattende et emne.

Hvis nogle flere seriøst interesserede melder sig, vil jeg fortsætte "klassen" på PB, for jeg vil ikke have kurset forplumret af brøleaber og kværulanter og andre trolde. De er på forhånd sat udenfor døren.

Men foreløbig kan interesserede som "hjemmearbejde" nærlæse de første 3 lektioner, for det er vigtigt for fortsættelsen, at man har styr på de omtalte begreber.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17492 - 22/05/2014 19:05 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
Hej Ole!

Nedenfor har jeg rutinemæssigt brugt HB-metoden på Sprogforståelse 1, 2 og 3. Her anvendes metoden ikke som skrive- men research-/analyseredskab, idet jeg optræder i rollen som modtager/fortolker af budskaberne i de tre tekster. HB-metoden, der går ud på at udlede centrale budskaber (læresætninger), anvendes ofte, når det gælder om hurtigt at skabe et overblik over en tekst.

Det er vigtigt, at læresætningerne (HB-arket) nedenfor ikke har til formål at forholde sig kritisk til dine tre tekster. Men du kan udmærket betragte sætningerne som feed-back. Der indgår også ”støj” i denne feed-back. De opstillede læresætninger er jo præget af mine særlige forudsætninger, holdninger, eventuelle misforståelser, fejlslutninger og fordomme.

Med venlig hilsen
Ove

Hovedbudskab (HB)
Sjusket afsender skaber misforståelse og vrede.

Underbudskab (UB)
1) Afsender skal formulere et letforståeligt centralt budskab
2) Den omhyggelig afsender sætter sig i læserens sted.
3) Ordenes kontekst skaber hvad de nævner.
3) Al formidling består af afsender, indkoder, signalvej, dekoder, modtager.
4) Modtagers holdninger og viden (ordforråd etc.) afgør om formidlingen lykkes.
5) Flere såkaldte ”støjkilder” ødelægger formidlingen af et budskab.
6) Signalvejen er sjældent årsag til støj.
7) Modtagers dekodning er største støjkilde.

VV (vigtig viden)
1) Gentagelse (redundans) bruges ofte.
2) Kontekst er den sammenhæng et ord indgår i.
Top Svar Citer
#17494 - 23/05/2014 07:11 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Ove.

Glem alt om "HB-metoden" i dette kursus. Den vil kun være en kilde til støj, for der er ikke nødvendigvis noget hovedbudskab og underbudskaber. Informationsskemaet dækker kun den simpleste form for informationsoverførsel, og i de fleste tilfælde er der mange mellemstationer og omkodninger.

Sprogforståelse handler heller ikke om budskabers værdimæssige indhold, men om i hvor høj grad ordene dækker de samme opfattelser hos afsender og modtager, og det er et helt andet problem.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#17501 - 23/05/2014 12:02 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
Hej Ole!

Du skriver at jeg skal glemme ”alt om HB-metoden i dette kursus”. Hvorfor det..? må jeg spørge. Som sagkyndig forfatter og afsender kan du vel kun være interesseret i, at eleven (undertegnede) får udbytte af dine lektioner. At jeg som modtager (læser) i den forbindelse anvender bestemte research-, analyse- og indlæringsværktøjer kan du vel kun være tilfreds med..(?). Jeg forstår ikke du kan mene, at det ”vil være en kilde til støj..”.

Dine tekster i lektionerne er både velskrevne og letforståelige. Der er dog én ting, jeg ikke lige kan finde ud af. Du skriver, at der sker en fysisk ændring hos modtageren. Mener du ændringer i hjernen (hukommelse) eller hvad..?

Nu har jeg altså læst dine tekster ret så grundigt – og derfor på dette grundlag opstillet et antal ”læresætninger” (se ovenfor). Hensigten er at jeg ved feed-back fra dig kan finde ud af om der er noget, jeg har misforstået.. Er der det - eller er det korrekt opfattet..?

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#17506 - 23/05/2014 13:04 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Ove.

Hvad jeg mener er, at du vil ikke få noget udbytte af at bruge nogen form for analyser på, hvad jeg skriver. Det er ganske enkelt lærestof, og der er ikke noget hovedbudskab, så det kan du lede forgæves efter.

Din analyse indeholder nogle mindre fejlopfattelser, men det er underordnet på indeværende tidspunkt. Det står dig selvfølgelig frit for at gøre lige hvad du har lyst til, men det er aldrig godt i en læresituation at starte med en fordom om, hvordan teksten skal opfattes, specielt når kurset handler om sprogforståelse.

Det er korrekt forstået, at den fysiske ændring i menneskelig kommunikation er en ændring af hjernens hukommelse, og dermed også af et fremtidigt reaktionsmønster.

Men det er jo en generel regel ved enhver form for kommunikation. Det er f.eks. tydeligt, hvis du fjernstyrer et fly med radiobølger. Hvis informationsoverførslen lykkes, ændrer flyet retning, ellers ikke.

Hvis du absolut vil have et "hovedbudskab" for hele kurset, så kan vi sige, at alle mennesker taler deres eget individuelle sprog, som måske ligner hinanden (hvis det er samme sprogstamme), men langt fra er identiske.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk