0
registrerede
238
gæster og
171
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#17483 - 22/05/2014 14:41
Re: Kursus i sprogforståelse, 3.
[Re: Ove]
|
bor her
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
|
|
Hej Ove. Jeg kender ingen "skrivepædagoger" med navnet Mikkel Hvid, men der er en journalist ved dette navn, som har kommenteret et essay fra et amerikansk online universitet (Poynter), hvor man kan lære journalistik. Du finder det her: www.newsu.org. Nu er dette jo ikke et skrivekursus, men et forståelseskursus, så jeg har ikke tænkt mig at give skriveundervisning her. Det er for omfattende et emne. Hvis nogle flere seriøst interesserede melder sig, vil jeg fortsætte "klassen" på PB, for jeg vil ikke have kurset forplumret af brøleaber og kværulanter og andre trolde. De er på forhånd sat udenfor døren. Men foreløbig kan interesserede som "hjemmearbejde" nærlæse de første 3 lektioner, for det er vigtigt for fortsættelsen, at man har styr på de omtalte begreber. Mvh Ole Bjørn :o)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17492 - 22/05/2014 19:05
Re: Kursus i sprogforståelse, 3.
[Re: ole bjørn]
|
ny
|
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
|
|
Hej Ole!
Nedenfor har jeg rutinemæssigt brugt HB-metoden på Sprogforståelse 1, 2 og 3. Her anvendes metoden ikke som skrive- men research-/analyseredskab, idet jeg optræder i rollen som modtager/fortolker af budskaberne i de tre tekster. HB-metoden, der går ud på at udlede centrale budskaber (læresætninger), anvendes ofte, når det gælder om hurtigt at skabe et overblik over en tekst.
Det er vigtigt, at læresætningerne (HB-arket) nedenfor ikke har til formål at forholde sig kritisk til dine tre tekster. Men du kan udmærket betragte sætningerne som feed-back. Der indgår også ”støj” i denne feed-back. De opstillede læresætninger er jo præget af mine særlige forudsætninger, holdninger, eventuelle misforståelser, fejlslutninger og fordomme.
Med venlig hilsen Ove
Hovedbudskab (HB) Sjusket afsender skaber misforståelse og vrede.
Underbudskab (UB) 1) Afsender skal formulere et letforståeligt centralt budskab 2) Den omhyggelig afsender sætter sig i læserens sted. 3) Ordenes kontekst skaber hvad de nævner. 3) Al formidling består af afsender, indkoder, signalvej, dekoder, modtager. 4) Modtagers holdninger og viden (ordforråd etc.) afgør om formidlingen lykkes. 5) Flere såkaldte ”støjkilder” ødelægger formidlingen af et budskab. 6) Signalvejen er sjældent årsag til støj. 7) Modtagers dekodning er største støjkilde.
VV (vigtig viden) 1) Gentagelse (redundans) bruges ofte. 2) Kontekst er den sammenhæng et ord indgår i.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17506 - 23/05/2014 13:04
Re: Kursus i sprogforståelse, 3.
[Re: Ove]
|
bor her
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
|
|
Hej Ove.
Hvad jeg mener er, at du vil ikke få noget udbytte af at bruge nogen form for analyser på, hvad jeg skriver. Det er ganske enkelt lærestof, og der er ikke noget hovedbudskab, så det kan du lede forgæves efter.
Din analyse indeholder nogle mindre fejlopfattelser, men det er underordnet på indeværende tidspunkt. Det står dig selvfølgelig frit for at gøre lige hvad du har lyst til, men det er aldrig godt i en læresituation at starte med en fordom om, hvordan teksten skal opfattes, specielt når kurset handler om sprogforståelse.
Det er korrekt forstået, at den fysiske ændring i menneskelig kommunikation er en ændring af hjernens hukommelse, og dermed også af et fremtidigt reaktionsmønster.
Men det er jo en generel regel ved enhver form for kommunikation. Det er f.eks. tydeligt, hvis du fjernstyrer et fly med radiobølger. Hvis informationsoverførslen lykkes, ændrer flyet retning, ellers ikke.
Hvis du absolut vil have et "hovedbudskab" for hele kurset, så kan vi sige, at alle mennesker taler deres eget individuelle sprog, som måske ligner hinanden (hvis det er samme sprogstamme), men langt fra er identiske.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|