annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17475 - 22/05/2014 08:18 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Ove.

Har debatten "Hvad er kristendom" gjort dig klogere på, hvad kristendom er? Hvis ja, hvordan har den så ændret din indstilling til kristendommen?

Hvis nej, hvorfor bruger du så tid på en ørkesløs diskussion?

Der er rent faktisk sket en hel del fremskridt i forståelsen af den menneskelige psyke i de sidste 2.000 år, så hvad Paulus sagde har for mig og forskningen kun historisk interesse.

Nutidens kristendom er opdelt i 38.000 forskellige sekteriske retninger, der hver især tolker Paulus' ord forskelligt. Det er kendsgerningerne om kristendommen.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17476 - 22/05/2014 09:38 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Ole Bjørn.

Rosemarie har, så vidt jeg ved, tilmeldt sig dit kursus. Jeg vil også gerne tilmelde mig, så har du da to elever. smiler

Jeg vil blot komme med nogle få kommentarer:

Når man underviser (lige meget hvad man underviser i) er det man gør, at man formidler et billede. Det kan være et omfattende billede, men formidlingen af det kommer ud stykkevis (bevidst valgt ord) når det kommer ud gennem munden, eller som her, skriften.

Efterhånden som man formidler dette billede i flere og flere facetter får modtageren en mulighed for at danne sig sit eget billede af det, som man siger. Af dette kan der udvikle sig en diskussion, som kan være til fordel for alle parter.

Man kan let gå hen og blive lidt indforstået med sig selv og sine egne meninger og dette at lufte sine tanker for andre (intelligente) mennesker og møde modstand er noget af det mest lærerige man kan opleve.

Du har valgt en teknisk, naturvidenskabelig forklaringsmodel og jeg synes at analogien er noget nær fuldendt.

Ikke desto mindre er det stadig kun det tekniske du beskriver, ikke et specifikt indhold og det medfører to problemer:

Hvis man ikke genkender det du skriver, hvad gør man så? Den, som formidler sin viden må være i stand til at sætte sig i elevens situation og finde ud af hvordan man ved sine forklaringer kan lede vedkommende frem til en forståelse af hvad man søger at formidle.

Når det drejer sig om religiøse emner kan det blive endog meget vanskeligt. Jeg har ikke nogen opfattelse af, at jeg som menneske, har noget man kan kalde en "underbevidsthed" (ikke andet end en hukommelse), men for det uerkendte menneske kan der findes en masse ubevidste, selvbeskyttende reaktioner.

Undersøger man fænomenet religion, kan man ikke undgå at nå frem til det resultat, at religion er falsk. For det er sandheden om religion. At den er falsk.

Men du har selv været inde på, at man ikke kan tage folks tryghed fra dem uden at sætte noget andet i stedet. Hvis man har baseret hele sit liv på en religion eller tro, vil man konsekvent afvise enhver form for erkendelse som truer denne tryghed.

Det, som jeg selv har sat i stedet er erkendelsen af at jeg som menneske lever i forbindelse med omverdenen. Dvs. det faktiske, eksistentielle fællesskab med andre mennesker er det, som giver mig styrke.

På det samfundsmæssige plan kunne man sætte menneskerettighederne. De synes mig at være værd at kæmpe for.

Jeg tror ikke, at man kan møde sandheden uden at blive slået til en vis grad vind og skæv. der kan være så mange forudfattede meninger, holdninger og hvad ved jeg hos en selv, som man bliver nødt til at tage et opgør med og det ønsker mange mennesker sikkert ikke.

Men nu er det jo også blot et kursus i sprogforståelse vi deltager i.

Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Hvad gør man så?

Man trækker de heste, som vil drikke, til truget. Måske nogle af de andre vil følge senere, når de bliver tørstige nok.

Mvh
smiler
Top Svar Citer
#17477 - 22/05/2014 10:50 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Michael.

Jeg er enig i det meste af det du skriver, men hovedindholdet af mit kursus er ikke en personlig opfattelse af sprogforståelse, men den generelle opfattelse af sprogforskere verden over.

Det er lidt svært at "sætte sig i elevens sted" når man ikke får nogen respons fra eleven om, hvorvidt han/hun har forstået det beskrevne, og ingen stiller spørgsmål til forklaringen. Så virker det som om "klassen" er faldet i dyb søvn og ikke er interesserede i undervisningen, og så er det på tide at stoppe.

Jeg kunne da også nøjes med at sige: "Hvis du vil have en forklaring på, hvorfor du bliver misforstået og hvorfor de andre skriver noget vrøvl, så læs Wittgensteins "Tractatus" og Shannon og Weavers informationsteori, for der har du forklaringen på det hele."

Normalt når jeg underviser i kommunikation er klassen på mindst 12 elever, så 3 (Ove medregnet) er lidt i underkanten af, hvad det er værd at bruge tid (con amore) på at forklare stoffet for, især når der ikke synes at være en seriøs interesse hos de øvrige debattører for at forstå hinanden, men kun til at lufte deres egne opfattelser.

Så foreløbig vil jeg overveje, om jeg gider forklare problemerne med sprogforståelse for en hoben vrangvillige debattører, der hver især synes helt overbeviste om, at deres synspunkter er de eneste rigtige.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#17478 - 22/05/2014 11:50 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Kære Ole Bjørn

Jeg har taget plads ved skolebordet og er nu klar til at modtage (og indtage) læring igen, så fortsæt med lektionerne ... også selvom jeg halter bagefter, så skal jeg nok komme efter det. Vinterens dvale, og forårets vækkelse og ret så mange gøremål og beslutninger har taget mine kræfter og min tid ... men nu er jeg ved at være "med" og i stand til læring igen smiler ... bliv for guds skyld ved ... eller også bare for min skyld smiler

Sommerluftige hilsner fra

RoseMarie
Top Svar Citer
#17480 - 22/05/2014 12:27 Re: Kursus i sprogforståelse, 3. [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
hej Ole!

Jeg vil gerne melde mig til "elevskaren" og ser frem til kommende lektioner. Selv om der indtil videre kun er 3 elever, kan det godt ske, at der er flere læsere, der ikke deltager med indlæg, men dog følger tråden med interesse.

Dertil kommer, at jeg har nogle spørgsmål, som jeg senere vil vende tilbage til. Det drejer sig kort fortalt om brug af udsagnsord som et slags værktøj i form korte sætninger (læresætninger eller budskaber), der skal formuleres som påstande. Det er den såkaldte HB-metode (HB betyder hovedbudskab), der er opfundet af skrivepædagog Mikkel Hvid (DJ Update). Har du hørt om det..?

Dine spørgsmål om kristendom og Paulus vil jeg senere forholde mig til i tråden Hvad er kristendom.

Med venlig hilsen
Ove

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk