annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17313 - 08/05/2014 12:58 Tilværelsen - gode holdninger
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Med denne tråd er det min hensigt - om muligt - at søge tilvejebragt en uvildig og imødekommende oversigt over de forskellige holdninger til tilværelsen, såsom ateisme, agnosticisme, religioner, og hvad der ellers måtte være.
(Jeg ved jo godt, at dette forum hedder "Andre religioner" og at livsanskuelser er et bredere begreb. Jeg håber, I tilgiver placeringen - kunne ikke rigtig finde en bedre).

Med ”uvildig og imødekommende” mener jeg en positivt anerkendende og rimeligt dækkende omtale af hver enkelt holdning eller livsanskuelse.
(De, som foretrækker at kritisere dette, kunne jo så - hvis de har lyst - oprette deres egen tråd til dette formål).

Ved fælles hjælp skulle der vel være en mulighed for, at det kunne lykkes at få skabt en sådan oversigt – måske endda en, som vi er mange, der kan enes om.

Hvis nogen synes, det er en dårlig idé, ligger det vel lige for at undlade at deltage, men hvis der er nogle, der synes om idéen, håber jeg på indlæg - eller blot tilkendegivelser smiler

Jeg er så småt gået i gang med det mest positive, jeg kan finde, om ateisme, og vil snarest bringe det, medmindre jeg er så heldig, at andre kommer mig i forkøbet blinker

P.S.: Eventuelt forekommende personfnidder foreslår jeg ignoreret – jeg vil i hvert fald blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17328 - 09/05/2014 13:24 Re: Tilværelsen - gode holdninger [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her er så, hvad jeg kunne finde ud af at skrive om:
Det gode ved ateisme
Ateistisk Selskab (klik) siger i en folder bl.a.:
Citat:
Vi arbejder målrettet for:
- at være en forening for ikke-troende
en total adskillelse mellem religion og
stat, således at alle mennesker ligestilles
uanset deres religiøse synspunkter og
verdensbillede
- at oplyse offentligheden om det ateistiske
synspunkt og derved at mindske
fordomme imod ateister
- at opfordre folk til at tænke kritisk og
selvstændigt om liv og eksistens
- at støtte dem, der i en overvejende
religiøs verden ønsker at forholde sig til
deres tvivl og skepticisme overfor religion
og anden overtro
- at arbejde for udbredelsen af et naturalistisk
verdensbillede, der bygger på kritisk
tænkning og den videnskabelige metode
Dermed bekender de sig til, ser det ud til, hvad Gyldendals Den Store Danske (klik) kalder:
Den videnskabeligt baserede ateisme
Citat:
Den videnskabeligt baserede ateisme bygger på den opfattelse, at naturvidenskaben er den eneste vej til erkendelse af verden, og at religion dermed er overflødiggjort.
Ateistisk Selskab anfører i sine vedtægters § 4:
Citat:
Ved ateist forstås en person, der ikke tror på nogen guddom. Ved areligiøs forstås en person, der ikke bekender sig til nogen religion.
og i
Resolution 2010-2: Ateistisk Selskab har som mål at udbrede et naturalistisk verdenssyn
anføres det, at
Citat:
Ateistisk Selskab har som mål at udbrede et naturalistisk verdensbillede, der tager udgangspunkt i de landvindinger, naturvidenskaberne hele tiden er ophav til.
I en folder, tænkt som supplement til kristendomsundervisningen: TRO ELLER IKKE TRO fandt jeg bl.a. dette:
Citat:
Hvis ateisme er en tro
AT BRUGE UDTRYKKET “ateisme” er grundlæggende forkert.
Blot fordi ateister ikke tror på en gud, gør det dem ikke til
en ensartet gruppe med fælles holdninger, hvilket normalt
er kendetegnende for en -isme
Og i samme undervisningsfolder opstilles diverse definitioner:
Citat:
Ateist – Mangel på troen om guder.
Agnostiker – Mangel på viden om guders eksistens, men er åben overfor gud eller flere, som man bare ikke endnu har oplevet eller set noget bevis for. Med bevis menes der videnskabelige fakta, så det er ikke nok at stikke agnostikeren en bibel eller en koran i hånden og sige “Her har du dit bevis”.
Deist – Man går med til at verden er skabt og startet af en gud, men tror ikke på
at guden blander sig i verdens gang. Hvis man kommer ud for ulykker eller onde handlinger, er det altså ikke guds straf, men tilfældigheder som konsekvens af
hvordan verden er skruet sammen.
Humanist – Ikkereligiøs (sekulær) humanisme handler om menneskeværd, altså at mennesket i sig selv har en værdi, og at vi derfor har et ansvar overfor hinanden
og et ansvar for at give vores eget liv mening.
Polyteist – Man tror på flere forskellige guder, der har ansvar for forskellige aspekter af livet.
Spirituel monist – Man tror, at alt hænger sammen i en åndelig enhed, så alt har noget guddommeligt i sig.

I visse religioner, kan man endda være ateist på den måde at forstå, at man ikke tror på nogen guder, men stadig tror på andre overnaturlige ting.
For eksempel skal man tro på reinkarnation for at kunne betragtes som hindu eller
buddhist, men man kan i princippet afvise troen på guder.

Konklusion (som jeg ser det):
Den her beskrevne form for ateisme udmærker sig ved at have et verdensbillede, som er "på sikker grund" eller i hvert fald "på sikrest mulige grund", nemlig resultaterne af den naturvidenskabelige forskning.
Det er så blot at håbe, at denne forskning "når til vejs ende".

Iflg. Gyldendals Den Store Danske (link ovenfor) var der i 1990 i Danmark:
- troende 69%
- ikke-troende 21%
- overbeviste ateister 4%
- ved ikke 6%.

Spørgsmål:
Er ovenstående en rimelig (kortfattet) præsentation af ateismens kvaliteter?
Mangler der noget væsentligt?
Er der noget, der er forkert?

P.S.: Skulle nogen ønske at kritisere ateismen, foreslår jeg at gøre det andet steds end i denne tråd blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17329 - 09/05/2014 13:52 Re: Tilværelsen - gode holdninger [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Den her beskrevne form for ateisme udmærker sig ved at have et verdensbillede".

- Der findes ikke forskellige former for ateisme, ateisme er stadigvæk et fravær af gudetro underforstået stringente evidenskrav til vores forklaringer af verden og tanker i og omkring os, som kommunikation af værdisyn. Det er værdisyn du her godt kan lide, ikke en ”form for ateisme”, hvilket stadigvæk bliver noget vrøvl. Ateismen har ikke noget særligt verdensbillede eller menneskesyn, du er nu tilbage til din "ateismeforståelse" for 7 år siden; det går støt tilbage Arne, pas nu på! ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/05/2014 13:57)
Top Svar Citer
#17330 - 09/05/2014 14:07 Re: Tilværelsen - gode holdninger [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Tak for din redegørelse.

Det får mig til at tænke på to ting:

1) Ateismen binder sig op på naturvidenskaben. Seriøse videnskabsmænd kender heldigvis naturvidenskabens begrænsninger. Kan det være derfor, at seriøse naturvidenskabsmænd også kan være religiøse?

2) Interessant at ateismen begrænser sig til afvisningen af en gud. For hvad så med - som du selv nævner - f.eks. reinkarnation(?) Pr. definition må ateister jo så være åben for dette ...?

T.
Top Svar Citer
#17332 - 09/05/2014 14:11 Re: Tilværelsen - gode holdninger [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Er der ikke forskel på at være fuldstændig uden tro og så på, aktivt at tro, at der ikke er nogen Gud?

Undskyld, men ikke noget under, at du famler delvist i blinde. Din undervisningsfolders definition på agnostiscisme er fuldstændig forkert. smiler

PS. Pudsigt, ikke sandt. Kun 4 minutters afstand i tid mellem Djævlen og Gud. Ved du om det er et Kierkegaardsk valg?

Jeg er ikke tivivl om hvad du vælger, så du og T må hygge jer på den vej I nu selv har valgt.

Mig? Jeg skal ikke den vej. smiler


Redigeret af Michael (09/05/2014 14:17)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk