annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691527
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382536
Et andet syn 1992105
Åndelig Føde 1526365
Jesu ord 1523730
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, Hanskrist ,(1 usynlig), 541 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 34 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17265 - 05/05/2014 15:08 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Javel så blinker
Men så er begrundelsen for, at Ole ikke vil svare på spørgsmål om bl.a. hans eksperimenter med os debatdeltagerer, jo "hinsides al fornuft" blinker
Arne cool
Top Svar Citer
#17266 - 05/05/2014 15:09 Re: Debat-etik? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne (og Hanskrist),

Til mit forslag om at du og Hanskrist trækker jer fra slagsmålet helt og aldeles svarede du:

Citat:
At følge dit forslag ville imidlertid være lettere, hvis du selv aktivt deltog - og foregik os med et godt eksempel


... og tilføjede en blinker

Men jeg vil sige, at I har et fremragende eksempel i den nytilkomne Ove, og jeg håber inderligt, at dette forums tilstand ikke jager ham væk. For det ser ud til, at I her har en, der vitterligt er i stand til at beherske sig selv - også selv om han allerede, efter min opfattelse, er blevet personangrebet. Lige så inderligt håber jeg, at I to vil følge trop og trække jer fra slagsmålet helt og aldeles. Følg denne kristne mands gode eksempel.

Arne, du har kaldt det for "det muntre køkken". Og det er det! Men hvis I sætter faglige tallerkener op og ikke deltager i kiv og strid, så vil boldene ikke ramme - og hvis de rammer, vil de ikke kunne slå tallerkenerne i stykker.

... Som det er nu - set udefra - sætter du gladeligt tallerkener op, som sagtens kan smadres. Og som desværre også inviterer til at blive smadret.

Endnu en gang bønfalder jeg jer: Træk jer fra slagsmålet helt og aldeles. Hvis det på nogen måde står i jeres magt så behersk jer selv. Lad personangrebene på jer stå for sig selv. Det vil tage al kraften ud af dem, og I vil kunne få Trosfrihed til at vokse.

Omvendt: Med al jeres deltagelse i (ubevidste lyst til?) kiv og strid lammer i Trosfriheds vækst. Det fortjener forummet - og det arbejde, der er lagt i det - ikke! Jeg tør slet ikke at tænke på, hvor mange mennesker, der efter at snuset lidt til forummet, har vendt det ryggen igen på grund af al denne kiv og strid.

Igen: Det er ment opbyggeligt. Jeg formaner jer kun, fordi jeg tror på, at I to virkelig vil give Trosfrihed en drejning. Men det kræver, at I overvinder jer selv.

Det er uretfærdigt, de ord der hældes over jer. Det er den ene skidtspand efter den anden, og jeres indlæg bliver fordrejet. Jeg beder jer: Vend den anden kind til!

v19 Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, v20 afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

v22 Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! v24 De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. v25 Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. v26 Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.
(Galaterbrevet 5)

v3 Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, v4 er han hovmodig og forstår ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, v5 rivninger mellem mennesker, der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr
(Første Timotheusbrev)


Hilsen
T.
Top Svar Citer
#17267 - 05/05/2014 16:26 Re: Debat-etik? [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ja kære trolde.

Lyt nu til Thomas trolds ord og træk jer helt fra debatten, som han jo selv har gjort da hans fupnumre med flere pseudonymer og bombardement med bibelcitater blev afsløret. Han har aldrig villet afsværge sin tro på Gideon Ouseleys falske urevangelium, som gør Jesus til en afholdsmand og vegetar der truer alle med en bandbulle, hvis de ikke underkaster sig hans befalinger.

Det minder mere om Muhammeds trusler end om den Jesus, de fleste forestiller sig.

Man kan trække Thomas ud af debatten, men man kan ikke trække det falske evangelium ud af Thomas. griner

:o)

Top Svar Citer
#17268 - 05/05/2014 19:25 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

”Som det fremgår af selve betegnelsen, er der tale om et tillæg til et navn for at øge forståelsen af, hvad personen står for. Som sådan anvendes øgenavne på alle sprog, og ofte med et strejf af ironi og sarkasme. Det er jo også noget, vi trænger til mere af på en ofte hadefuld ordkløverisk debat med et svinsk sprogbrug”.

- Glimrende forklaring, og ja, debat har intet at gøre med det vi ser fra Gøg & Gokke, for nu at øge lidt forståelse med dén allegori, hvorfor det netop er temaer med forankring i den reale virkelighed, og altså ikke bare nogens fantasier om den, der er appetitvækkende på debatter. Det er bare ikke en forventning vi ka’ stille disse to, men det ved du jo så. God debat ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#17270 - 05/05/2014 20:05 Re: Debat-etik? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Hej T.
(Jeg synes jo, jeg kender dig under et andet navn, men hvad du kalder dig, det er naturligvis din - og alene din - suveræne afgørelse)

Jeg har læst dit indlæg med stor interesse og er langt hen ad vejen enig med dig - især når du skriver:
Citat:
Arne, du har kaldt det for "det muntre køkken". Og det er det! Men hvis I sætter faglige tallerkener op og ikke deltager i kiv og strid, så vil boldene ikke ramme - og hvis de rammer, vil de ikke kunne slå tallerkenerne i stykker.
Imidlertid føler jeg mig lidt usikker på disse dine ord:
Citat:
... Som det er nu - set udefra - sætter du gladeligt tallerkener op, som sagtens kan smadres. Og som desværre også inviterer til at blive smadret.
Jeg håber, at du T. vil hjælpe mig til en bedre forståelse ved at uddybe dine ord, så jeg kan få øje på, hvad det er for "tallerkener", jeg - efter din mening - skulle invitere til at få "smadret".

Jeg startede denne tråd den 23/03/2014 med at rejse spørgsmålet om, hvorvidt det kunne være muligt at formulere nogle kriterier for god debat-etik - bl.a. med ordene:
Citat:
Det får mig ind på den tanke, at man måske kunne opstille nogle korte og klare regler for god debat-etik, som man kunne tilslutte sig, hvis man vil - og kunne afvise, hvis man hellere vil beholde sin fulde ytringsfrihed.
og man kan jo roligt sige, at dén debat har kørt lige siden.

På et tidspunk melder en debattør så, at han både debatterer og tillige foretager videnskabelig kommunikationsforskning af, hvad der foregår her på Trosfrihed.dk - ja at han endog foretager eksperimenter med dette forskningsobjekt (Anderledes kan det vist ikke forstås).

Dét forekommer mig at være en debat-etisk højst tvivlsom adfærd.
Hvornår mener denne debattør, hvad han skriver - og hvornår udfører han i stedet et eksperiment, som måske går ud på at studere reaktioner på hans eksperimenterende - men måske ikke oprigtige - indlæg?

En sådan situation mener jeg ikke, man debat-etisk blot kan ignorere - og debat-etik er jo emnet i denne tråd.

Min egen holdning her er, at sådan adfærd både er forskningsmæssigt uforsvarlig (hvilket dog ikke er mit problem) og tillige etisk forkastelig - hvilket jeg anser for at være særdeles væsentligt.

Andre kan jo have andre meninger, men ingen har jo indtil nu ytret sig herom i denne tråd.

Den pågældende debattør undlader at forholde sig til emnet, og har derved - set med mine øjne - diskvalificeret sig selv, hvorfor det fremover er overvejende sandsynligt, at jeg helt vil ignorere ham.

Jeg hører imidlertid meget gerne, om du har en holdning til det her beskrevne emne - ligesom jeg som sagt gerne hører, hvor jeg - efter din mening - inviterer til "tallerken-smadring" (som jo ikke er min hensigt).

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 34 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 33 34 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af ABC
25/04/2024 22:30
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 22:22
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk