annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16879 - 06/04/2014 13:23 Neuro-Spiritualitet og Neuro-Theologi
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Løb der er bøn. Løb som kontakt til det guddommelige; løb som kontakt til Gud med os.

Løb som Neuro-Spiritualitet eller Neuro-Theology.

Det autonome nervesystem har to meget sjældent beskrevne paradoksale funktionsmåder, som træder i kraft i forbindelse spirituelle højdepunktsoplevelser, og jeg har kendt begge i mange år, den ene under meditation og den anden har jeg mødt i forbindelse løb, som runners high.


Ved løb (en udpræget sympatikus funktion, kamp flugt stress -funktion), især langdistanceløb, kan det autonome nervesystem pludselig aktiveres paradoksalt: løbet flyder uanstrengt af sig selv, og man er ude af sig selv i en salig lykkerus, man har transcenderet sig selv, er blevet sig selv fri og løs, uden at have mistet sig selv, bevidstheden er udvidet markant og man occillerer mellem at være ekstatisk euforisk eksalteret over sig selv/ude af sig selv og centreret i sig selv, frem og tilbage rejser/farer occillerer man som man lyster, og i denne tilstand har jeg ofte over i skoven været ramt af så stor morskab at jeg spontant begynder at grine og more mig højlydt med mig selv derover, alt, mit løb føles som en sjov magisk leg.

Hvad er der sket her, jo midt i løb der er en ekstrem form for sympatisk funktion, altså kamp flugt stress funktion, der indfinder der sig åbenbart paradoksalt nok en parasympatisk højaktivering. Der er altså sket en parasympatisk højaktivering midt i den sympatiske aktivitet løb primært er.

Endorfiner udskilles fra hjernen og kommer fra den del der kan beskrives som ”lykke-centeret”. Når endorfinerne udskilles, skaber det en følelse af at være ”høj” eller påvirket.

Vi kan tale om at løb guder os. At løbe her bliver til at gude. Ihvertfald vi står overfor at løb bliver guddommeligt, en salig guddommelig aktivitet, der griber og beruser os, begejstrer os, be-ånder os; en livgivende, livsbekræftende, spiritualisering finder sted, og hjernens niveau for vågenhed og bevidsthed er hyper i forbindelse den hyper ekstreme fysiske præstation løb er i dette øjeblik, i denne tilstand.




En tilsvarende paradoksal tilstand kan aktiveres fra den parasympatiske pol (ovenfor i tilfældet med løb var det fra den sympatiske pol): Man sidder og mediterer, er måske lidt træt, og mærker imens åndedræt og krop. Pludselig skyller en bølge af lysende, sympatisk aktiveret vågenhed gennem ens system, og man er med et lysvågen, klar i hovedet. Og man kan nu rejse i tid og rum som man lyster. Være her på stedet, men også være i Østrig eller ved Rødhus, man kan være i fortiden, barndommens gade eller landsby eller skolegården, som man kan være langt ude i fremtiden. Ja man kan rejse i tid og rum som man lyster. Det skyldes hjernens funktionsforandring i denne højere bevidsthedstilstand at man kan rejse i tid og rum som man lyster eller ville det.




Ovenfor beskrev jeg runners high, men jeg har også prøvet cyclings high, hvor jeg var så meget ude af mig selv, eller over mig selv, at jeg var 100% klar over at der var tale om en Skyts ånd (her var ikke bare tale om udvidet bevidsthed, men en dimension mere havde indfundet sig (hvilket jeg endnu ikke har mødt beskrevet i litteraturen)). Jeg var beskyttet imod, trafik, kulde, og smerter og træthed. Jeg var fuldstændig usårlig. Pakket ind i og godt beskyttet af Skytsånden der var over mig. Gud eller Ånden der var med mig i et levende nærvær der ikke var til at tage fejl af. Vigtig at forstå er at i afsnittet her er begreberne Gud; Ånden og SkytsÅnden, immanente begreber, der selv sagt kan lade sig erstatte af en hvilken som helst anden naturvidenskabelig beskrivelse af samme forhold eller fænomen jeg forsøger at beskrive. Fordelen ved at bruge begreberne Gud; Ånden og Skytsånden, er at det kaster et forklarelsens lys på disse begrebers faktiske indhold, som vi har kendskab til dem gennem religiøs litteratur gennem årtusinder. Det er ikke en opfindelse af gudetro eller en vedligeholdelse af forældet gudetro, men en redegørelse for hvad disse religiøse begreber dækker over. Det er ej heller et forsøg på at forklare noget kendt, med noget ukendt. Fordi det er det kendte, fx her runners high, der forklarer fortidens religiøse termer, begreber, kaster en forklarelsens lys på hvordan disse fortidige tekster skal forstås og læses.



Mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16882 - 07/04/2014 07:12 Re: Neuro-Spiritualitet og Neuro-Theologi [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Neuroteologi"..i guder, hønsemand! ;)

Lad mig kort præsentere dig for Jon Gisles Andelogien, som du med dine ”teo-transmittere” sikkert ka’ bygge lidt videre på, hvem ved, måske der ligefrem kommer en ”Ande-teologi” ud i den anden ende - Bedstemor And med aner tilbage til Maria Magdalena, var det ik' noget...Mr. Teofantasy? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (07/04/2014 07:47)
Top Svar Citer
#16884 - 07/04/2014 14:09 Re: Neuro-Spiritualitet og Neuro-Theologi [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Simon,,

det er godt med dig tommelop

at du ikke får mere ud af mit indlæg, aner jeg ikke om er korrekt, eller det blot skyldes din automatisme reaktion og lyst til at drille fremfor at tage noget seriøst der kommer fra min hånd og ånd

men skal jeg ta dine ord for gode varer, så er det ikke lige din kop te, som det er en tynd kop te, ja noget vandet

venlig hilsen HansKrist.

PS:

flere steder i forbindelse debatten "Kan trosfrihed.dk forbedres" var jeg rent faktisk på linie med dig. Dog måske ikke alle punkter.

PPS:

skal jeg hente RM til dig??? Har på fornemmelsen jeg kan råbe hende op
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16892 - 08/04/2014 09:48 Re: Neuro-Spiritualitet og Neuro-Theologi [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du ;)

"at du ikke får mere ud af mit indlæg, aner jeg ikke om er korrekt, eller det blot skyldes din automatisme reaktion og lyst til at drille fremfor at tage noget seriøst der kommer fra min hånd og ånd".

- Det må klart skyldes mine åndelige mangler; men det var nu ik' så tovlig en idé endda: tænk bare på alle Donaldlæserne du dér ku' få i snak med Bedstemor And som forkynderen..;)

"men skal jeg ta dine ord for gode varer, så er det ikke lige din kop te, som det er en tynd kop te, ja noget vandet".

- Man ska' ikke lægge mere idet end det ka' bære, men måske du ku' finde tilslutning hos NLP'erne, dvs. den troende del af dem, det er ik' utænkeligt.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16894 - 08/04/2014 11:30 Re: Neuro-Spiritualitet og Neuro-Theologi [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
- Man ska' ikke lægge mere idet end det ka' bære, men måske du ku' finde tilslutning hos NLP'erne, dvs. den troende del af dem, det er ik' utænkeligt.


Kender godt NLP'erne for år tilbage hvor jeg var hos Ole Vadum Dahl. Men jeg har valgt de såkaldte neuropsykoanalytiker, hvor vi herhjemme blandt andet har Susan Hart (international kapacitet på området), hun er blandt andet kendt for hendes neuroaffektive udviklingspsykologi.

Neuropsykoanalytiker jeg har stiftet bekendtskab med (studeret og studerer) ud over Susan Hart (Rikke Schwartz og Marianne Bentzen) er:

Winniecott; Bowlby; Stern, Daniel N.; Allan N. Schore; Peter Fonagy; Cozolino, L.J. (Cozolino er min dreng, fordi han sætter/vurderer Freud så højt som også Erich Kandel gør det)); Peter A Levine (væk Tigeren vred ); Jens Hardy Sørensen; Lars Sørensen mfl. Og det jeg skrev om løb er inspireret af Andrew Newberg; Eugene d’Aquili og Vince Rause: "Why God Won't Go Away: Brain Science and the Biology of Belief".

Nå mest for lige at påpege den "skole", retning, jeg føler jeg hører hjemme i, hvor jeg kan se mig selv.

Man ska' ikke lægge mere idet end det ka' bære

nej jeg elsker fundamentet, det neurobiologiske fundament der ligger til grund for vores personlighed, bevidsthed, som vore erfaringer, såvel som vore ekstatiske oplevelser, vores erfaringer med de ekstatisk 'religiøse' transpersonlige mystiske forhold. Jeg mener at det personlige (fornuftige) og det transpersonlige (ekstatisk fornuftige eller religiøse) eksisterer på samme tid, er samtidige. Altså vi rummer begge dimensioner på samme tid, og det er som en elipse med 2 centrum'er, hvor vi dynamisk kreativt og frit occillerer mellem dem begge. Således bliver Gudsmystik ikke at vi skal give afkald på vores person-ego og bevidsthed (forhjernen med tænkning og klar bevidsthed), ja vi opløses altså ikke i noget 'guddommeligt', der er ingen One'ness tale om (som jeg ved NLP folkene fra Aalborg dyrker), vi mister eller taber ikke fornuften, vores klarhjernede forhjernethed i forbindelse de ekstatiske mystiske religiøse erfaringer (ekstatisk fornufts erfaringer) vi gør os fra tid til anden:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Om det skyldes at jeg vil (grundet Paulus; Schweitzer; Tillich) ha min forhjerne (tænkning (1)* og klar bevidsthed) aktivt involveret (modsat den gængse new age mystik, Jes Bertelsen mfl som vores egen michael og vore dages mindfulness bevægelser) at jeg ender op i denne occilleren mellem to poler, hvorfor jeg ikke har egoet som en fjende (som vor bevidsthed skyldende sproglighed og tænkning), da no loss of self finder sted, er jeg ikke helt klar over, eller om det bare skyldes at jeg er den mest ærlige af alle, eller jeg bare har en fandens god solid forhjerneaktivitet eller at jeg bare altid kommer på kant og i konflikt med andre, det aner jeg ikke lige.

(1)*:

Citat:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.




Forskellen mellem mig og de andre i vore dages transcendental meditation, eller forsøg på at nå frem til en saliggørende og forløsende transcendens ligger helt sikkert i følgende forhold:

"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite (2)*, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real"".

(2)*:

denne form for Luthersk Kristusmystik (Kristologiske Antropologi) finder vi udtrykt hos Goethe; Hölderlin; Novalis; Eichendorff; Nietzsche, George og Rilke siger Tillich og jeg kan tilføje hos William Blake.

New age, vor tids spiritualitet, benægter det Infra Lutheranum princip. Og jeg kommer altid på kant (mildest talt op at skændes) med vor tids guru'er, om det er Jess Bertelsen bevægelsen; Andrew Cohen -Peter Bastian Evolutionær Enlightenment eller det er i mindfulness regi. Hvorfor jeg har valgt at gå min egen vej, nemlig den neuropsykoanalytiske.



for fanden da hønsemand STOP, kl er 11:28 og du er anholdt for trolde virksomhed, du ødelægger alle debatter og ingen seriøse debattører vil være her

vil indrømme et par afsnit er lidt meget uklart formuleret (som thomas sagde, HansKrist taler ikke så klart som bjørn, men han er så til gengæld mere original tænkende (men hulk hulk, hvad hjælper det hvis ingen forstår hvad jeg prøver at sige)


kort kan jeg sige at forskellen mellem mig og de andre er at jeg ikke søger opad i en sublimering (sublimerende transcendens), men jeg holder stædig på "the presence of the infinite in everything finite"; altså på at det er Gud Ånden, det ekstatiske, der antænder og rammer mig som jeg er i min eksistens. Altså jeg skal ikke besvære mig med at bevæge mig op, for alt jeg har brug for kommer til mig (nåden). Og dette er netop Karl Barth's definition af forskellen på gængs religion og kristendom, hvor i religion det er menneskerne der søger Gud, hvorimod det i kristendommen er Gud der ufortjent (uden anstrengelse (fx uden meditativ anstrengelse)) kommer til mennesket, til os. Hvorfor jeg er meget uanstrengt ved siden af de andre (dem jeg altid kommer på kant med).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk