annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 34 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17188 - 02/05/2014 01:23 Re: Debat-etik? [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Bortset fra den kringlede forklaring på forskellen mellem a og gnosis, er det et virkeligt godt og gennemtænkt indlæg du kommer med her, Michael.

Jeg har hele tiden vidst, at du havde det i dig, så det er rart at se dig folde dig ud. Måske er det dine nye omgivelser, der har givet dig den klarhed i tanken, som du her demonstrerer. Naturen har en rensende effekt på vores opfattelsesevne og tænkeevne, for den bygger jo på en realisme, vi ikke kan komme udenom.

Synd at Hanskrist blot styrter igennem den centreret om sin egen krop uden at give sig tid til at reflektere over dens virkelighed. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#17189 - 02/05/2014 09:55 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole, debattøren, forskeren, eksperimentatoren (manipulatoren?), skriver:
Citat:
Ganske som ventet, Arne, du vil ikke svare på spørgsmål, og nu løber du også fra dit postulat om, at du er agnostiker, ved at kalde det din form for agnosticisme. Og hvad er så din form for agnosticisme? Hvordan adskiller den sig fra hvad resten af verden kalder agnosticisme, og fra hvordan det defineres i ordbøgerne? Det er jo blot dit sædvanlige ordkløveri, fordi du er en tøsedreng, der ikke vil stå ved, hvad du selv siger. Det skal altid bortforklares, som værende noget andet.

Du er nemlig ikke agnostiker. Du er blot en sur internet-trold der ikke bidrager med noget som helst godt til nogen debat, og du og Hans brøleabe er hovedårsagen til, at alle de seriøse debattører, vi havde, har forladt trosfrihed.dk. De gider ikke dit ordkløveri, for det bliver ingen klogere af.

Du har lavet dit eget trolde-sprog, som ingen andre vil kunne forstå, fordi dine ord hele tiden ændrer mening efter dit eget forgodtbefindende. Så fortsæt du bare med dine sure opstød, som åbenbart er blevet hele dit livsindhold, for jeg tror ikke at nogen ærligt troende kan tage dig alvorligt mere. Ateisterne har forlængst gennemskuet dig.
Mon der er nogen, der undrer sig over, at jeg ikke synes han fortjener et svar smiler

Arne cool

Top Svar Citer
#17190 - 02/05/2014 10:34 Re: Debat-etik? [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Ordet "gnosis" forbinder jeg med den form for viden som man kunne kunne kalde okkult og esoterisk. Aet forbinder jeg med fornægtelsen eller negationen af denne viden".

- I realiteten er ordets gnosis gr. og refererer til to hovedbrydninger a) den videnskabelige indsigt som forudsætning for den rette handlen, b) en rationel filosofisk erkendelse af noget i sandhed værende med reference til idéen om det gode. Det var bare strømninger i tidlige kulturer der gav begrebet en drejning i den religiøse retning, muligt også indenfor kristendommen. Jeg ka' i øvrigt her tilføje, at kristne i den grad har misbrugt den græske kulturs filosofiske hoveder, og fordrejet begreber til uigenkendelighed, ikke mindst for at komme polytheismen til livs.

Men en agnostiker er stadig ateist, man ku’ dele det op som en svag og streng ateist – hvor agnostikeren sir: vi kan ikke vide noget om guder, derfor foreligger muligheden hvis (som Ole sir) der opstår en klar viden om fænomenets evne til eksistens. Dog vil den strenge ateist sige: vi har ingen grund til at antage noget om guder som andet end en idé, det pålægges den troende selv at bringe evidens til torvs, og overfor agnostikeren sige: hva’ er årsagen til at agnostikeren sætter døren på klem for mulig guddommelig skabelse, ligger der en særlig ”usikker viden” til grund for dette, som vi må vide noget om? ;)
Grundlæggende afviser vi ateister guder i forklaringsmodeller, fordi det som Occam (William of Ockham) sagde, fører til meningsløshed at tilføre mere end de nødvendige forudsætninger for vore antagelser om verdensbilledet, med ref. til Occams lille barbersalon. Han var skam troende nok, den gode Occam, og sagde: ’there is no way of knowing with clear certainty either by reason or experience that such and such a form is within us, or that such and such a substance within us has the property of intelligence, or that such and such a soul is the form of the body … We hold these three truth by faith only’. Men tro i sig selv, går altså på tværs af den opr. meningsbygning med gnosis, og det går helt i det rene ingenting at bygge mulig erkendelse på basis at tro alene – det var jo viden der skulle være basis.

Det er naturligvis umuligt at Arne ka' være agnostiker, idet han ikke alene sætter døren på klem for guders evne til eksistens, for han ser sågar det guddommelige i såvel verden, universet og i sig selv. Div. ref. til agnostikeren Arne, har selvfølgelig derfor altid været en humorisme og vil fortsat være det.

Mvh
Simon



Redigeret af Simon (02/05/2014 11:00)
Top Svar Citer
#17191 - 02/05/2014 10:41 Re: Debat-etik? [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Når jeg læser, hvad du skriver om agnosticisme, er det jo tydeligt, at du har tænkt dybere over det.

For mit vedkommende, når jeg bruger dette (klik) ord, er det blot som Den Danske Ordbog siger:
Citat:
filosofisk lære som hævder at det er umuligt at opnå sikker viden om virkelighedens inderste væsen, herunder især spørgsmålet om Guds eksistens
hvor spørgsmålet om "virkelighedens inderste væsen" for mig er det centrale.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17192 - 02/05/2014 10:48 Re: Debat-etik? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Og hvad vil du så hævde at ordet betyder i morgen, Arne. For dine forklaringer af, hvad du mener, skifter jo som vinden blæser. griner

Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 34 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 33 34 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk