annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 47 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15492 - 09/04/2013 17:04 Re: Det rigtige svar [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Dine ord:
Citat:
I bund og grund er der nok ikke så meget vi er uenige om, men af og til misforstår man hinanden og det er der problemet ligger, hvis det da kan kaldes for et problem.
fører mig til:
Tænk, om vi her på Trosfrihed.dk startede med at finde ud af, hvad vi kan være enige om - og så først derefter kiggede på, hvad vi ikke kan enes om? blinker

At være nogenlunde enige om at prise egenskaber/holdninger, som:

Mådehold, ren kærlighed og gavmildhed
Mildhed, glæde og åndelig bevidsthed
Storsind og ydmyghed


det er da "ikke så ringe endda", skulle jeg mene blinker

Og at fravælge:

Fråseri, begær og grådighed
Vrede, nedtrykthed og åndelig ligegyldighed
Forfængelighed og hovmod


det er jo nok desværre nemmere sagt end gjort blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15493 - 09/04/2013 19:45 Re: Det rigtige svar [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Jeg synes det var en morsom måde at fremstille Darwins teori på, og så var den mestendels tyvstjålet fra Richard Dawkins med min egne kommentarer".

- Du ville nyde "The god delusion" af Dawkins, samt "god is not great" af Christopher Hitchens - faktisk er begge så spækket med sjove citater fra biblen m.m. at de burde komme ind på en klar 1. plads hos Arne! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/04/2013 19:47)
Top Svar Citer
#15494 - 10/04/2013 05:03 Re: Det rigtige svar [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Jo jeg har skam begge på boghylden incl.flere af samme forfattere, bl.a. R.Dawkins: The Magic of Reality, jeg vil udgyde nogle af deres sjove citater her til modvægt for Thomases udgydelser.

Det ser ud til at være nødvendigt med en indoktrinering begge veje, for at holde ligevægten.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15495 - 10/04/2013 05:50 Re: af Richard Dawkins mund [Re: treram]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
I R.Dawkins nye bog: The Magic of Reality, finder vi mange "sandheder" på linie med dem i biblen.
Hvordan startede det hele: en afrikansk skröne fra en Bantu stamme i Congo's Boshongo, har flg.forklaring:
I starten var der intet land, kun vandholdig mörke, og også-vigtigt-guden Bumba. Bumba fik mavepine og i et opkast kom solen. Lyset fra solen fordrev mörket, og heden fra solen törrede noget af vandet ud og der kom land frem. Bumbas mavepine var stadig ikke gået over og i flere opkast kom månen, stjernerne, dyr og mennesker.
Der kommer også mange myter fra Indien om universets tilblivelse: För tiden startede var der et stort mörkt ocean af intet, med en gigantisk slange rullet sammen på overfladen, sovende i slangens kurver var lord Vishnu. Muligvis blev lord Vishnu väkket af en dyb brummende lyd fra bunden af oceanet af intet, og en Lotus blomst groede frem fra hans navle. Midt i Lotus blomsten sad Brahma, Vishnu´s tjener. Vishnu beordrede Brahma at kreere verden. Brahma gjorde som beordret. Ikke noget problem! Og alle levende kreaturer ligeså, nu da han alligevel var igang. Pärelet!

Der er utallige af disse myter og alle har det samme problem, den förste skaber findes der ingen forklaring på, hvordan han er fremkommet-meget pudsigt og skaberen er altid en mand??.



Redigeret af treram (10/04/2013 06:12)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15496 - 10/04/2013 09:42 Re: af Richard Dawkins mund [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, det er jo en skæg idé at sætte "Dawkins mund" op mod "Guds mund".
Jeg ved ikke rigtigt, om man kan kalde det "Fornuft" op mod "Religion" - eller "Naturvidenskab" op mod "Myter" (klik).

Og når jeg læser i linket til Gyldendals omtale af myter, og dér ser den type myter, der haldes: Kosmologiske myter og sammenholder med naturvidenskabens kosmologiske skabelses-teorier, så er der vel ikke så meget andet end "Big Bang", der kan diskes op med, og som ligner den type kosmologiske myter, der betegnes som Verdensægget:
Citat:
Verdensægget kendes i mange kulturer. Overordnet symboliserer ægget frugtbarhed, men det fortolkes forskelligt fra kultur til kultur. Det kan symbolisere enhed før den kosmiske adskillelse, fx kønnenes enhed i form af tvillingefostre i æggeblommen eller den urtidige enhed af det kinesiske yin og yang-princip. Hos det polynesiske folk på Selskabsøerne (Fransk Polynesien) var Tangararoa altings ophav. Han levede alene i verdensæggets mørke evighed. Ægget var i konstant omdrejning i rummet, indtil Tangararoa brød ud af ægget og skabte Himlen og Jorden af æggets skaldele.
Og så står vi jo fortsat med spørgsmålet: Hvor kom Big Bangs "verdensæg" fra?

Hvis jeg husker rigtigt hævdede "den hedengangne Ole Bjørn", at Big Bang ikke er en skabelses-teori, men mig bekendt eksisterer der ikke naturvidenskabelige teorier (som opfylder kravene til, hvad en naturvidenskabelig teori (klik) er) der siger noget om "I begyndelsen var ..." osv. blinker

Og i mangel heraf - ja, så bliver det vel fantasi og intuition, som er det eneste, der er tilbage - eller hvad? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 47 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 46 47 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk