annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15062 - 04/03/2013 15:12 Re: Verden ER? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg ville ønske, jeg en dag fik et mere klart billede af din livsanskuelse - som du jo synes at dele med en række af dig hyppigt nævnte forfattere - men jeg må erkende, at jeg ikke har det.

F.x. citerer du Berdyaev for ordene:
Citat:
It cannot, therefore, be said, for example, that God is the cause of the world.
Og i det link til, hvad du tidligere selv har skrevet, læser jeg:
Citat:
Den kristne skabelsesberetning har aldrig været noget med at Gud i astrofysisk forstand skaber verden, universet (stjerner planeter, inkl jorden), eller evolutionsbiologisk skaber en krokodille som en krodille, en ko som en ko, og så videre hver art som de er; men det er alene hvornår denne refleksivitet når frem til menneskets bevidsthed, hvor vi kan reflektere over os selv (altså bliver selvbevidste), og bliver bevidste om arterne, ko, hest, og naturen som kosmos, jorden, himmel og universet.
Jeg tvivler selvfølgelig ikke på, at dette er din - og andres - overbevisning, men jeg ville - som sagt - ønske, at jeg havde et mere klart billede deraf.

Umiddelbart ser det ud for mig som om, du gør mennesket til universtes centrum.

For mig er menneskeheden (og mit eget lille jeg) snarere en næsten totalt ubetydelig lille bitte del af verden, men dog trods alt at være dét, det fylder mig med fryd, taknemmelighed - og kærlighed.

Men sådan er det vel; for nogle er jordbær det rette - og for andre er det melon - og det behøver vel ikke at være irriterende blinker

P.S.: For ikke så mange år siden, da jeg mediterede (kan man vel kalde det, men jeg oplevede det snarere som kommunikerede) foran "min" Kristus Ikon på toppen af det lille bjerg i den subtropiske urskov, førte det mig til at forkaste alle dogmer - også dogmerne om Jesus Kristus.
Det gjorde mig totalt forvirret - men det fik mig ikke til at tvivle på, at det er det rigtige - for mig blinker

P.P.S.: Når du skriver:
Citat:
Det betyder at den Gud Fader Skaber (1. trosartikel) som vi tror på, har en trosbekendelse til, at vi med ham tilhører nøjagtig den samme skaberkraft som er i universet, som universet er gennemsyret af (de fysiske love) og i biologien (evolutionen, de biologiske love). Altså ved at tro på Gud Fader Skaber, sætter vi ikke os selv udenfor universet og dets dynamik udvikling, de fysiske love, og vi sætter ej heller os selv udenfor evolutionen, de biologiske lovmæssigheder og den biologiske udvikling; men vi har vores plads her, vores ophav er her at finde ("self and world" er uløseligt forbundne for altid som Tillich påpeger det; og mennesket er ikke blot i verden, men har verden, kosmos i sig, det er et mikrokosmisk væsen), hvor kommer vi fra (Fader Skaber Ophav) spørgsmålet får et historisk udviklingsmæssigt svar (hvilket astrofysikken og evolutionsteorien også har kunnet redegøre for godt et par tusinder år efter at 1. Mosebog er skrevet).
så må jeg erkende, at jeg ikke forstår dig.

"Sætte sig selv udenfor universet"?
For mig tværtimod!

En "skaberkraft som er i universet" (og vel også før universet?) - jo - men "ham"?!

Dér "hopper kæden af" for mig blinker

Men det kan jeg leve med - jeg har jo Nu'ets mirakel - og det er alt rigeligt for mig smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15063 - 04/03/2013 15:27 Re: Verden ER? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist - og Zenia.

Når du skriver:
Citat:
- bevæger os over i noget der er for kristendommen fremmede ideer og tanker, åndsretninger og strømninger.
så er det for mig vigtigt at gøre netop dét.

Jeg vil ikke nøjes med at anerkende en enkelt opfattelse af verden, men vil - så vidt det er muligt for mig - være åben for alle menneskelige erkendelser blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15064 - 04/03/2013 15:53 Re: Verden ER? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Du skriver:
Citat:
Måske var Jesus dér, hvor Han intet Ego besad - og var som sådan i sand Virkelighed. ... Mens vi andre stadig bøvler rundt i vores opfattelse af virkeligheden. smiler
Det får mig til at fortsætte tankegangen: Måske var Siddharta Gautama (klik) også dér blinker

Hans årsagskæde (klik) viser, synes jeg, hvor primitivt mit aktuelle livssyn er - følelser, livstørst, klyngen sig til - og lige nu, for mig, også lykkefølelse smiler

Men jeg er jo også kun 79 år blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15065 - 04/03/2013 16:04 Re: Verden ER? [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Hej Arne,

Jamen - lykkefølelse skal man da ikke kimse af - det er da bare dejligt. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#16082 - 05/09/2013 11:16 Re: Verden ER? [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

A pro pos det med at være:

Fornylig var der én, som sagde:

"Du ér ikke dine tanker - du ér din Sjæl"

Jeg filosoferer lidt over sammenhængen her - for der må da være én?

Er det ikke sådan, at jeg skal lægge vægt på, hvad jeg tænker ... og helst være positiv ... og er det ikke netop for at "lutre min Sjæl?"

Nok et tema at meditere lidt over, tænker jeg. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk