annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 51 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16024 - 24/08/2013 11:40 Re: der er heller ikke noget smukt i Egypte [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Lige en tilføjelse:

Jeg skrev:
"- for hvad verden i virkeligheden egentlig er, det er der jo ingen af os, der ved, skulle jeg mene -"

Her tænker jeg bl.a. på Einstein-ordene:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
men også på vor nuværende viden om menneskesindet.

Langt det meste af, hvad vi foretager os - og oplever - foregår og styres jo udenfor vores bevidsthed - i det ubevidste (også kaldet det underbevidste).

Selvfølgelig skal vi bruges vores fornuft og vores forstand på det materielle, det bedste vi kan, men at tro at vi på den måde "har styr på tingene", det forekommer mig at være skingrende naivt blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16030 - 25/08/2013 07:07 Re: der er heller ikke noget smukt i Egypte [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne.
Nej jeg er ikke satanist, men kunne ikke lade väre at bruge denne som et en skaber af den grufulde gud, der er grunden til al elendigheden i verden, hvorfor fanden mennesket har fundet på denne stupiditet er mig helt uforståeligt.
Ja heldigvis tog militäret over, da de naive og dumme muslimer jo ville islamisere hele Egypten og som de allerede på et år var godt igang med, med indsättelsen af Mursi som präsident.

Ja man kan da godt undres over hvorfor verden-universet er til, med de mia. af klippesttykker af varierende störrelse der farer rundt, bundet af nogle naturlove, så de tilsyneladende holder nogle bestemte baner, som videnskabsmändene så med tiden har fundet ud af.
Jeg tror aldrig man finder ud af hvorfor, om der er en mening med det hele vil jeg näppe tro, og om det hele kommer fra the big Bang, så må det have väret noget af et knald, men man har dog opdaget at der til stadighed "födes" nye stjerner, så de er ikke alle kommet sammen med the big Bang, måske det bare var et lille bang og så opstod der nogle sorte huller hvor nye stjerner og planeter vältede ud af i en stor ström.

Du skriver at hvad vi foretager os og oplever foregår og styres udenfor vor bevisthed, jeg mener da jeg ved hvad jeg foretager mig og hvorfor, det har jeg godt styr på, men at de troende ikke har styr på sig selv og hvad de foretager sig kan jeg godt väre enig i med dig, de foretager sig åndsvage ting og sager, her ligger muslimerne helt klart på förstepladsen.

mvh. treram
Top Svar Citer
#16031 - 25/08/2013 09:55 Re: der er heller ikke noget smukt i Egypte [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du er ikke satanist, men giver dig selv lov til at bruge denne "figur", når du udtaler dig.
Så ville det vel være lidt underligt, hvis man som ikke gudstroende - f.x som ateist - hvis man så ikke også må bruge den "figur" (Gud) - og hvor ofte bunder det netop ikke dybere end som så? blinker

Vi er vist stort set enige (også med Einstein) på det naturvidenskabelige område smiler
Men siden Einstein er der jo dukket yderligere "mystik" op, f.x. entanglement (klik), som vel egentlig er endnu "vildere" end idéen om en Gud? blinker

Angående det ubevidstes styring af os har Videnskab.dk (klik) et, synes jeg, særdeles nøgternt overblik.
Og her er der endda alene set på forbrugeradfærd blinker

Så jeg mener fortsat, det er berettiget at hævde, at vi har en meget begrænset viden om - og styring af - os selv og en endnu mere begrænset viden om "resten af verden", men hvor vi dog ad naturvidenskabelig vej erkender fænomener, der - set med mine øjne - langt overstiger de ret så primitive menneskelige forestillinger om en udefinerbar Gud.

Hvad "de troende" og "muslimerne" angår - der i mine øjne på mange måder fortsætter først Kejser Konstantins og siden Harald Blåtands fremgangsmåde - hvilket jeg bestemt ikke billiger - så vil jeg alligevel hævde, at det ikke er klogt at "kaste med sten, når man selv bor i et glashus" blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16032 - 25/08/2013 12:50 Re: der er heller ikke noget smukt i Egypte [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Langt det meste af, hvad vi foretager os - og oplever - foregår og styres jo udenfor vores bevidsthed - i det ubevidste (også kaldet det underbevidste)”.

- Mange impulser er bare helt uden betydning og glemmes derfor – uden denne evne, havde mennesket ganske enkelt fået store problemer og ville ikke fungere i sociale rammer med så mange påvirkninger. Hvad der har betydning og som befinder sig i underbevidstheden, kan være fortrængt, fordi netop følelsesmæssige belastninger var omfattende, fordi de havde betydning.

Når derfor det gælder bevidsthedens arbejde med impulser fra virkeligheden, da må vi skelne mellem impulser med betydning og impulser uden - hvor også fortrængninger kan være en fordelagtig mekanisme. Hovedparten af impulser fra virkelighedsrummet på sanseapparatet registreres altså bare forbigående, fordi det er uden betydning, men styrer dig ikke. Hjernen økonomiserer faktisk bare med ressourcerne ;)

”Selvfølgelig skal vi bruges vores fornuft og vores forstand på det materielle, det bedste vi kan, men at tro at vi på den måde "har styr på tingene", det forekommer mig at være skingrende naivt”.

- Pointen er jo, at du selv er et gedigen materielt udtryk for naturen omkring dig, så hvorfor forklare naturen i dig ved hjælp af metafysiske (religiøse/overnaturlige) tankekonstruktioner, der er uden referenter i naturen omkring dig, hva’ ska’ det gøre godt for?

Det er hertil helt uden mening når du indskriver fremtidens naturvidere i øjeblikkets uvidenhedsområder, hvorimod der er god grund til at antage de fortsat vil udvikle viden om naturen og endda med stigende nøjagtighed og hastighed. Der er m.a.o. intet belæg for at antage at menneskeheden vil være uvidende om det du kalder ”de store spørgsmål”, for det er bare en selektiv proces, hvor de for mange nutidige mennesker store spørgsmål senere kan vise sig at være mindre spørgsmål.
Her kommer vi så til et ofte opdukket tema, eksistentialismen, som før var præget af en filosofisk terminologi der næsten tilstræbte at indvikle mennesket i tilværelsessystemer, men senere i litterære situationer kom til udtryk i ønsker om at starte diskussioner om livets erfaring, altså »mennesket i selve situationen« (med visse forpligtelser) ved bl.a. Kierkegaard, Sartre, Camus og mange, mange andre. Og akkurat her ka’ vi såmænd trække en lige linie tilbage til skolastikkens tilværelsesbeskrivelser, hvor mennesket netop underordnedes en metafysik fra div. religioner som tilstræbte at indskrive menneskeheden i, men hvor mennesket i senere tid blev fritstillet, for dets frihed skyldtes jo at gud var død og der derfor ikke findes nogen som helst forud givne evige værdier, før mennesket selv skaber dem. Herved gælder det altså, at det menneskelige skabes ved mennesket selv – hvorfor spørgsmålet her stadig blir, hvad det i grunden er du respekterer religioner som fx. islam for? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16034 - 26/08/2013 13:20 Re: der er heller ikke noget smukt i Egypte [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Lige en tilføjelse om højre og venstre hjernehalvdel:

Danser hun (klik) med eller mod uret?

Da jeg prøvede det, dansede hun med uret, men da jeg lukkede øjnene og prøvede igen, dansede hun mod uret - så hva' ska' man tro? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk