| 
| 
	
 
| 1 
registreret Arne Thomsen
162 
gæster og
230 
søgemaskiner online. |  
| 
	Key:
	Admin,
	Global Mod,
	Mod
 | 
 |    | 
| 
| 
| #19399 - 28/06/2015 08:37  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Morn’ RM..
 Og tak for fine ord og god poesi. I denne søndag på dette tidspunkt, ligger en del jo nok og puster tankebobler mod loftet, hvoraf nogle sikkert er fyldt med kærlighed, mens andre for længst er stået op, og sørme om ikke jeg er én af dem. Det er altså lidt kækt at vågne til fuglesang med kaffe og en smøg i døren kl. 04.00, men nu ska’ jeg jo heller ikke være kordreng kl. 10.00, og ka’ derfor gi’ mig selv én på øjet, mens andre synger for – her er det, jeg gerne ser dig Arne for mig, med velpudset tonsur og krydret andenstemme. Jeg ska’ for øvrigt og i forbindelse med kærligheden hilse fra Gustava Brandt, og sige, at der stadig er dragespor i Pelegs mark, en vellystning af en drage med en ånde som Lars Løkke Rasmussens, har sikkert danset på små lyseblå skyer mens den malede byen rød. I hvert fald var byen i går sort af hvide huer der sang om fremtiden, om det var deres egen, var nogen dog lidt usikre på, men vi skålede på deres vegne, og jeg har ondt i hovedet…
 
 VILJE til kærlighed, kærlighed
 som princip og behov
 hvad er det, andet end hjertets lighed
 hjertelighed som målsætning
 ufattelig svær som styring
 destineret af noget modsat
 som hver blankøjet idé dækket ind
 af sit daglige drab –
 Kærlighed er noget ved legen, dens
 lys, måske, noget ved forholdet
 mellem to eller flere
 Under dyrkning bliver den som ensomhed
 egentlig uerkendt, men ophøjet
 til forklaring og dogme
 dræbende!
 Men er ensomhed ikke nødvendighed og vilkår?
 Ensomhed er noget du er, om du er det
 Hverken ensomheden eller det meningsløse
 er kærlighedens modsætning
 Men rendyrkelse af ensomhed, kærlighed og det
 som ikke svarer
 er drab uden mening
 i drømmenes vakuum –
 Kun den der har forholdets overflod
 der måske er dette lys
 i denne lysning, et afsides sted
 magter at være ene
 og møder de mange.
 
 *
 
 Nå, kærligheden har jo mange vilkår at opstå i, og forleden så vi den herlige farce med Marilyn Monroe, Tony Curtis og Jack Lemmon, og senere satte jeg mig så til at læse lidt om fruen: Normativer, Marilyn’er og kunstneriske udtryksformer, kunne man måske kalde dette. I hvert fald var der godt med poesi i Norma’en, se bare disse intime bevægelser, hevet ud af ”Fragmenter” og en sart bevidsthed om et maskepi der nok snarere end hendes behov, tilfredsstillede en omverdens:
 
 “I see myself in the mirror now, brow furrowed—if I lean close I’ll see—what I don’t want to know—tension, sadness, disappointment, my blue eyes dulled, cheeks flushed with capillaries that look like rivers on maps—hair lying like snakes. The mouth makes me the saddest, next to my dead eyes. There is a dark line between the lips in the outline of several [illegible] waves in a turbulent storm—it says don’t kiss me, don’t fool me I’m a dancer who cannot dance”.
 
 Umiddelbart forestiller man sig her ægtemandens (Norman Mailers) udviste interesse og hjælp med sprogligt at fixere hustruens neurotiske problemer, for at få skabt et bevidsthedspunkt der kunne efterlades og blikket fritstilles mod egne eller et fælles punkt i horisonten. Men også amerikansk kultur på den tid, adskilte kønnene i uens arbejdsopgaver med kvindens job i hjemlige trygge rammer med kun børnenes og ægtemandens udadvendte karrieremuligheder.
 Normas problemer med Marilyn kan på et tidspunkt have fået ”Norman” til at anspore Norma til et litterært psykologisk arbejde, set som udtryk for et fællesbehov, men næppe i dimensioner der truede med helt at fratage den estimerede forfatter opmærksomheden, for truslen om at blive forvekslet med Norma iført husmorforklæde, har næppe huet den maskuline amerikanske identitet indpodet på college.
 Sikke en hjælpsom ægtemand, sikke en kærlighed. Intet tyder noget sted på nogen form for hjælp-til-selvhjælp fra hans side, tværtimod skrev han en roman om problemerne med hendes problemer, skrev hende ud af livet i en forurettet stil, der mere end antydede en selvanskuelse som skødehund på vej til hendes filmarbejde, og på et tidspunkt hvor han sandsynligvis var kommet sig lidt over at være blevet tilgodeset for indre, men ikke ydre kvaliteter, hvad der så end ansporede ham til at gifte sig med hende.
 
 Noget burde selvfølgelig ha været tænkt og gjort, for hende, i retning af forsøg på at flytte omverdens blik fra Marilyn til Norma, hvilket muligvis ville ha afspejlet hendes forståelse af forskellen, og eksempelvis ved at hjælpe hende med at formulere tankerne og sin situation og livet i disse besynderlige filmkulisser, få skabt nogle prosaiske pejlemærker, for de fandtes jo, men manglede bare at komme ud. Men med ”venner” i så kunstigt et miljø og hvor ”dog-eat-dog” var eneste anerkendte realpolitik mod at få skabt en illusorisk verden af kunstnerisk attråede spydspidser, har det været svært for nogen psyke at overleve, idet man var anerkendt som enten producent eller produktet – noget i retning af miljøet vi overalt i Europa er ved at genskabe, trods en lang histories bitre menneskelige erfaringer med griske ”reale økonomer” der erstattede reelle politikere, med svære psykiske konsekvenser for også mennesker der aldrig indså dem – ”dog-eat-dog”.
 
 I det lys, skinner Marilyn Monroes exempel som produktet af samme profitkultur, i et samfund der atter skaber mindre og mindre plads til flere og flere sarte psykers naturlige reaktioner p.a. syge politiske manerer, men hvor skal disse psyker mon nu flygte hen?
 
 mvh & god synddag ;)
 Simon
 
 
 Redigeret af Simon (28/06/2015 09:31)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #19407 - 03/07/2015 03:57  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej RM..
 Her et par Taf-drypske stemninger fra digtsamlingen Territorialsang:
 
 EFTERDØNNING (Lovsyngelsen).
 
 Lykken uddeles ikke i udmålte portioner
 den skal røves ved nattetid
 i mørket der blafrer vidtåbent, når lyset er pustet ud
 og den første stjerne sætter sit aftryk
 eller i skæret af en solopgang
 når gazeller springer op ad bjergsiden
 og skorpioner borer sig længere ned i sandet
 
 Jeg bider i flint, hyler mig ind i stilheden
 så vandet kruser op på de rolige damme
 Jeg samler dig til en svævende sten
 strækker dig ud og lytter indad
 til safir og systolisk fryd
 
 Hvem søgte hvem og rev himlen ned
 med kiler af ømhed og floder af ild
 Blikstille sind nu, omfavnelsens efterdønning
 - døden
 må vente et langt liv
 Jeg ønsker dig sådan, som du er
 og kan ikke finde vej ud af drømmen.
 
 *
 
 FOKUS (Syndromet)
 
 Sol og isblå himmel
 et fly bryder lydmuren
 under en dagklar stjerne
 
 Jeg overvintrer spinkelt indad
 - hvis jeg intet hører, er verden kun en film
 - lukker jeg øjnene, er verden stadig virkelig:
 
 Stjernen over Israel
 eller landet under denne stjerne
 Fugle der stiger og stiger så højt de vil, kerubisk.
 
 *
 
 TERRITORIALSANG (Byen)
 
 Hvor du ser en sky af støv
 hvirvle flygtigt op i grænselandet
 ser du tanks, ikke en krukke
 der knuses ved kilden
 Uden midte synker støvet
 vender tilbage til jorden
 mellem frø og ugræs
 Fugle synger foråret ind
 højt over et røde ler
 Springende stilhed
 før ordet udskilles og slår rødder.
 
 - Pia Tafdrup, Territorialsang, 1994.
 
 Jeg rejser væk
 og digterne venter
 hjemme på bordet.
 Der har de gemt sig
 i skrivemaskinen.
 
 - Peter Laugesen, Konstrueret Situation, 1996.
 
 Her lidt godt fra en særlig yndlings poetiske billedgjorte modsætninger, der både oplyser hinanden og bringer sammenhæng i livet, vi lever:
 
 Fugle større end vinden,
 ved ikke hvor de skal hvile vingen.
 
 - Paul la Cour.
 
 mvh
 Simon
 
 P.s.: håber du nyder solvarmen, selv om den bliver drøj de kommende dage – selv holder jeg nu mere til efterårsstemningerne…;)
 
 
 Redigeret af Simon (03/07/2015 03:58)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #19411 - 04/07/2015 02:28  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Her de sluttelige fra Territorialsang, en smuk digtsamling, der dog begynder:  Blot en gnist et enkelt dråbelyn sendt gennem luften Verden har længe været klar til eksplosion.  PORTAMENTO  Som sang begynder den tavse sjæl Naturduftende som etruskisk kaprifolie  Et æg i mørket der brister, bliver form, bliver fugle og snart triumferer op mod lyset - det kronhvide lys der får farver til at ekspandere klart I drømme drages himlen ned ørkenstilhed, vågen søvn med åbne øjne en glasagtig væren, sne der smelter under huden før ordene bliver rytme, bliver hørbar sang og dét virkeligt du tror. - Pia Tafdrup.  * Lad lige ørerne se hende her!https://www.youtube.com/watch?v=GF_NDRM3498 Det eviga En nattklubbsdrottning doftande av logar. Ett lingonris som satts i cocktailglas. En blond negress från Värmlands huldraskogar. Monica Zetterlund. En jazzpaschas, en sång som hejdar sej, till hälften hunnen, och drar den där när Fröding satt på dass. En väv av guldbrokad och vadmal spunnen. Men märk det vemodsdraget över munnen: ett nordiskt sångardrag, en sorg i rosenjazz. - Tage Danielsson, 1967. Mvh Simon  	„ |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #19413 - 04/07/2015 09:12  Re: Mellemrummet
[Re: Simon] |  
| 
|   bor her
 | Registeret:  02/05/2009 Indlæg: 1016
 |  |  
| 
Hej Simon Jaaaaa, Pia      Hun ka' nu noget, som ikke bare er noget. Hun ka' noget med ord og sanselighed, så det ka' mærkes helt ind under huden for så at sætte sig i kødet på én."Poesien gør livet rigere. Den sprænger døren og låsene til hjertets blokeringer. Den blæser bekymringen ud af brystet. Dens status er det ufattelige, uden hvilket vi går til grunde." 
 skriver Jørgen Gustava Brandt. Og det er så sandt, som det er sagt! Det vil jeg godt skrive under på :))) NY MORGEN 
 Alligevel lyst,
 står omkring mig
 betalte fuglefløjt,
 spørgende mellemgulv
 besvaret
 af dig, af dig,
 formummet alt muligt.
 
 Ordknap rugende
 varm udover øjnene,
 dansetrin af klodset
 gavmild kom igen
 drikkelige solhjort.
 
 Igenfunden morgenplet
 med føletrådende i nøgen regn,
 nærmende bund, silkeblød,
 då i sin moses lysning
 mellem storskovens stammer,
 
 Præluderende orgler skudt op af højene,
 rosa røgblå himmelvertikaler
 vifter sig ud.
 
 Du, dine områder,
 fremmed for gotik
 din solsøjles stimer,
 blå fugl uden spejle
 svirrende i stuens lugt af ny maling.
 
 Aksens stage
 rolig gennem de skrå genlydes
 mildhed af morgenskove,
 dæmringers syden af gentagen høstak,
 de årle møders roterende skjul
 med havets bestandige nærhed.
 
 Jørgen Gustava Brandt (fra "Etablissementet" 1965)
 ... og så er der Monica Zetterlund, åh en guddommelig stemme og det dejlige melodiøse svenske. Tak for hende også :)) Hende vil jeg synge med på her midt i hedebølgen ... https://www.youtube.com/watch?v=ZTwx3juJY3c Varme hilsner (kan man vist roligt sige!)  fra RoseMarie |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #19415 - 04/07/2015 11:27  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej i lummerheden..
 Ja den er drøj, lummerheden, som gerne må slutte, så det er bare med at få knoppen og resten ud i vind og vand ;)
 
 Er selv glad i Zetterlunds røst, prøv evt. cd’erne ”Ohh Monica” og ”Swedish Sensations” – hvor Bill Evans akkompagnerer hendes spæde skridt ud i verdensrummet – der nok ka’ lånes på bib., hvormed din egen får baggrund dér i haven ;)
 
 Ja der er virkelig poetik i Brandts horisont, en tankeverden af undrende registrationer, lidt matchende Morten Søndergaards:
 Du og jeg
 kommer alligevel ud på et,
 vi er tankens mønstre
 og skygger på psykens væg.
 
 *
 Gaden
 
 Sporvogn, der brummer. Klokker der kimer og slår.
 Det er den elskede gade, som gennem mig går…
 Det er det hvirvlende med omhvirvlede sjæle,
 som i mit hjerte har samlet sig, og i mit mæle…
 Folk og butikker, markiser, og fodtrin på fliser.
 Malstrømmen, menneskelivet, der myldrer og stimer.
 Sporvogn, der brummer, og klokker, der klinger
 og kimer.
 
 - Emil Bønnelycke.
 
 mvh samt et, puhh…det er lunt ;)
 Simon
 
 
 Redigeret af Simon (04/07/2015 11:28)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  annonce 
 
 |   |