annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 51 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 11 < 1 2 3 4 5 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15928 - 28/07/2013 09:35 Re: der er ikke noget smukt i Irak. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon
Og tak for "sangen", du har så inderligt ret i at de siddende politikkere ikke har en döjt at sige befolkningen, de har nästen alle arvet deres stilling i folketinget, og har overhovedet ingen kendskab til livet udenfor folketinget, de er "speciel" uddannet til at leve alene i folketinget, der er vist ikke mange der har prövet et almindeligt arbejde/håndvärk.

Og hvad kan vi göre ved problemet, jeg har selv for mange år siden väret formand for en KU forening, men havde ingen önsker om en politisk karriere, og dygtige erhvervsfolk er ikke interesseret i at stille op til folketinget, så vi må vel leve med disse intetsigende levebrödspolitikkere.

Jeg mener stadig at et forbud mod niqab og burka burde väre rimeligt,også af den grund at det jo er en fornedredrelse af kvinden som i hvert fald som jeg ser det og som kendte muslimske kvinder ser det, alene af den grund burde det väre forbudt, desuden ser det skräkkeligt ud, når unge kvinder i sommervarmen med sort niqab og sorte handsker begiver sig rundt i byen for ikke at sige stranden,og jeg tror ikke det er et frivilligt tiltag fra kvindens side, men selvfölgelig når det bliver forbudt, kan det give unge kvinder griller og så önsker de at bäre niqab eller burka som en protest.

Jeg husker engang jeg körte i bus i sydthailand, der kom 3 16-17 årige muslimske piger i bussen og sad ved siden af mig, de kiggede rundt i bussen om der var andre muslimer-tror jeg og så smed de deres törkläder og foldede deres könne hår ud, de hyggede sig, snakkede og grinede lige indtil de skulle af, så blev slörerne sat på igen og ansigtet lagt i andre "folder", nu var de ärbare muslimer.

Jeg er lige gået igang med en bog af Dr.Herman Schreiber, Från Sinai till FN, handler om menneskerettighederne,vistnok en meget religiös bog,men nu må jeg se hvorlangt jeg kommer med den.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15929 - 28/07/2013 10:10 Re: der er ikke noget smukt i Irak. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at vi er enige om, at vi alle selv må bestemme, hvad vi putter i munden.

Når du skriver:
Citat:
De förste muslimer der kom til landet i tredserne var ganske fredelige mennesker og arbejdede godt hånd i hånd med os andre, men så begyndte andengenerations indvandrerne at dukke op og der blev stillet flere og flere krav, de kunne ikke begå sig i skolerne, var uforskammede overfor lärerinderne og var ikke meget for at integrere sig. Kriminaliteten bredte sig blandt dem så de efterhånden har nået en uhyggelig höj kriminalitets procent.
så er dette efter min mening en fortælling om mislykket integration.

Så vidt jeg ved, går det generelt ganske godt for de muslimske unge kvinder, mens de muslimske unge mænd for alt for manges vedkommende har problemer med at skabe sig en god tilværelse i harmoni med det samfund, de vokser op i.

Hvad er årsagen?
Er den af samme art, som da der for nu mange år siden var lignende problemer med jødernes integration?
Er det alene "de fremmede", der "har skylden"?
Jeg kender ikke svaret, men min fornemmelse er, at der ikke rigtig er nogen (i hvert fald for få), der seriøst interesserer sig for at finde svaret - uanset at problemet koster samfundet dyrt og skader mange menneskers livskvalitet.

Jeg mener et sted at have set, at muslimer i Danmark ikke dyrker religion stærkere, end vi andre gør.
Det kunne vel tyde på, at vi skal søge årsagen til den mislykkede integration andre steder end i religionerne.

Hvis du er interesseret i, at integrationen af unge muslimske danske (og svenske) mænd skal lykkes her hos os - på almindelige rimelige og medmenneskelige vilkår - så vil jeg ikke mene, at du er racist blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15930 - 28/07/2013 10:32 Re: der er ikke noget smukt i Irak. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Mit ønske er, at ateister, jøder, kristne, muslimer, hinduer, buddhister o.s.v. - you name it - skal behandles lige og med respekt, så længe de ikke søger at dominere andre”.

- Dette har Arne skrevet hundredvis af gange her på debatten, uden på noget tidspunkt at forklare, hvad det lige præcis ér for synspunkter han mener disse mennesker må respektere!?

Det er synspunkter mennesker udtrykker, man evt. kan udvise positiv anerkendelse (respekt) for, at man er et menneske medfører ikke pr. def. at de meninger man har er respekt værdig. Arnes forventning om blind respekt for mennesket uafhængig af menneskets synspunkter ville medføre at Arne fx. måtte respektere totalitære regimer m.m.
Arnes forventning om at religiøse og ateister blindt skulle respektere hverandre, blir dermed en aldeles meningsløs forventning, og vi må derfor vide hvad det lige præcis er for meninger osv. han mener fx. ateister skulle respektere religiøse troende for – bare rolig, dette forventes der ingen forklaring på fra Arne, for en sådan ville han næppe turde kaste sig ud i ;)

Tidligere skrev Arne, at han havde den dybeste respekt for en religion som islam. Man må bare spørge, hvad det så ér der medfører denne dybeste respekt – er det mon selve kravet om menneskets betingelsesløse underkastelse af dogmer der efterlader enhver fornuft i bur? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/07/2013 10:33)
Top Svar Citer
#15931 - 28/07/2013 11:15 Re: der er ikke noget smukt i Irak. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej treram..

”Jeg mener stadig at et forbud mod niqab og burka burde väre rimeligt, også af den grund at det jo er en fornedrelse af kvinden som i hvert fald som jeg ser det, og som kendte muslimske kvinder ser det”.

- Jeg ville anerkende et sådant forbud som en nødvendig foranstaltning, dersom eksempelvis islamister udgjorde et politisk pres i folketinget, der så medførte forslag til lov om at kvinder skulle dække sig til i det off. rum - som vi eksempelvis ser man gør i regimer med islamister ved rorpinden rundt om i verden. Et sådant forbud ville dermed være en nødværge der ville sikre og fastholde kvinders selvbestemmelse på lige fod med mænd.
Fortrinsvis er jeg altså tilhænger af fri oplysning og information som væsentligste kilde til samfundsindretning, hvor mennesker selv afgørende træffer beslutninger om hvordan de så ønsker at indrette tilværelsen – i lodret modsætning til religioners påkrav om menneskers underkastelse, hvor fx. indoktrinering af børn medfører fratagelse af deres ret til information, viden etc.

Det blir altså meget vanskeligt dette med ved lov at forbyde mennesker visse former for påklædning i det off. rum, hvorimod det blir noget mere gennemskueligt at sikre mennesket sit frie valg og selvbestemmelse derom. Vi anbringer os jo let i gråzone ved den form for love, hvor der i forvejen er forskellige former for dresskode indenfor eksakte erhverv – som i øvrigt gør kvinders tilsløring til en stor ulempe, dersom de kun har øjenkontakt m.m. Jeg mener fx. heller ikke vi kan påtvinges at hilse på og sige farvel ved at give hånd, dette må også høre under det frie valg, men har også været underlagt dyb kritik. Hvad vi fortrinsvis ønsker, er jo at sikre at kvinder ikke mister deres frie valg, og altså ikke at fratage dem dette frie valg, og det er her vi med slige love kunne havne i en gråzone.

”Jeg husker engang jeg körte i bus i sydthailand, der kom 3 16-17 årige muslimske piger i bussen og sad ved siden af mig, de kiggede rundt i bussen om der var andre muslimer-tror jeg og så smed de deres törkläder og foldede deres könne hår ud, de hyggede sig, snakkede og grinede lige indtil de skulle af, så blev slörerne sat på igen og ansigtet lagt i andre "folder", nu var de ärbare muslimer”.

- Et godt eksempel på en etikette eller et påbud, der jo egentlig er synd og unødvendig i et land hvor vi i videste omfang favoriserer menneskets frihed. At vi kan have lyst til at gemme os men må nøjes med at krumme tæer, kender vel de fleste af os – jeg synes fx. det er et skrækkeligt menneskesyn islam indpoder i små piger, hvor de decideret introduceres for et syn på kvinder som ”urene”. Mod dumhed og uforstand blir det svært at stille meget op ved lov, men vi kan jo fortsætte med at introducere hinanden for bedre alternativer, viden etc. for den vej rundt at skabe en bedre udvikling ;)

”Jeg er lige gået igang med en bog af Dr.Herman Schreiber, Från Sinai till FN, handler om menneskerettighederne,vistnok en meget religiös bog,men nu må jeg se hvorlangt jeg kommer med den”

- Den kunne være et godt udgangspunkt for en god debat om netop hvad disse rettigheder egentlig indebærer og hjælper til, rundt om i verden.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/07/2013 11:26)
Top Svar Citer
#15932 - 28/07/2013 12:23 Re: der er ikke noget smukt i Irak. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram, lige en tilføjelse:

Jeg ser, at Simon - bevidst eller ubevidst? - mistolker mine ord.

Det er øjensynlig begrebet respekt, manden får galt i halsen.
Respekt betyder iflg. Den Danske Ordbog (klik) bl.a.:
Citat:
anerkendelse af nogens eller nogets værdi, status, vigtighed, berettigelse el.lign.
Det modsatte begreb er jo despekt, som iflg. samme ordbog (klik) betyder:
Citat:
mangel på respekt; ringeagt

At anerkende, at andre er berettigede til at have andre meninger end ens egne, det er jo ikke det samme, som at være enig.
Men at ringeagte andres meninger, det er - set med mine øjne - at gøre sig selv til grin i storhedsvanvid - som om egne meninger - og dermed egen person - skulle være mere værd end andre(s).

Jeg tilføjede jo - som betingelse for min anerkendelse af andres meninger - at disse meninger ikke måtte søge at dominere andre.

Når Simon så når til, at jeg skulle være nødsaget til anerkende totalitære regimer, som jo netop søger at dominere andre, så ligner det jo en bevidst fejltolkning - og den slags falder ind under, hvad jeg bestemt ikke anerkender blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 11 < 1 2 3 4 5 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk