1
registreret Arne Thomsen
22
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#15437 - 05/04/2013 08:48
Re: Af Guds Mund
[Re: Anonym]
|
|
Jesus revsede de mennesker, der nok efterlevede nogle forskrifter udadtil, men ikke havde hjertet med i det de gjorde. Jesus havde virkelig evnen til at udtrykke Guds bud og ord, så de gav resonans dybest i hjertet. Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen. - JesusOg hvor er det dejligt at se, at kampen endelig er stoppet på trosfrihed. Der har ikke været andet end kamp i årevis, og projektet med at give lyd for Guds Ord er altid blevet mødt med hån og kamp. Men nu er kampen stoppet, og nu kan det endelig få lov at blomstre. Måske det endda bliver muligt at se nogle konstruktive tråde i fremtiden, hvor folk kan debattere venligt med hinanden.
|
|
Svar
|
|
|
#15443 - 05/04/2013 11:27
Re: Af Guds Mund
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Ja, det et da en gevaldig stor og flot samling ord, du præsenterer. Det samme gjorde Aldous Huxley, da han for mere end et halvt hundrede år siden behandlede dette emne, Philosophia perennis, som på engelsk blev til The Perennial Philosophy og på dansk til titlen på hans bog: Den Evige Filosofi - ISBN 87-87505-11-7 (Jeg kunne egentlig godt have ønsket overskriften Evighedens Filosofi i stedet).
Det, jeg nu synes, jeg savner, når jeg læser så mange af alle disse ord, som jeg orker, er det samlede billede, eller måske snarere et helhedsbillede, af alle disse ord. Jeg tænkte så, at det nok var dét Huxley sluttede sin bog med, men nej, han slutter med at opfordre til kontemplation (klik), og så må man jo så nok selv søge at nå frem til denne helhed.
Dog skal det nævnes, synes jeg, at Huxley fortæller ganske meget herom i den indledning han har givet bogen, og hvorfra jeg har hentet følgende:
Philosophia perennis: den metafysik (klik) der erkender en guddommelig Virkelighed bag tingenes, livets og sjælens verden, den psykoloogi som finder noget i sjælen der er beslægtet, ja identisk med den guddommelige Virkelighed, den etik der som menneskets endelige mål sætter kendskabet til alt værendes iboende og transcendente (klik) årsag - dette begreb er universelt og evigt. Man kan finde rudimenter af den evige filosofi i den nedarvede lære hos primitive folkeslag i alle egne af verden, og i sine fuldt udviklede udtryk har den en plads i enhver af de højere religioner. Udtryk som guddommelig, metafysisk og transcendent (og måske også universelt og evigt) er jo nok ikke hardcore rationalisters yndlingsbegreber (hånende ord såsom overtro er jo almindelige), men at der i store dele af klodens menneskehed eksisterer bevidsthed om en sådan "verden" eller "virkelighed", det kan vist ikke betvivles - og det er vel egentlig ret så fantastisk, at vi mennesker har sådanne evner - enten vi så hver især anser dem for pålidelige - eller det modsatte
M.v.h. Arne.
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|