annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 47 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15393 - 02/04/2013 14:15 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
nej fortsæt du bare thomas, indtil du selv ser komikken og det intetsigende i at bringe citater der ikke overhovedet bliver kritisk kontekstet moderne videnskabelighed tværvidenskabeligt.

disse citater står og blafre i vinden, eller med begge ben ud i det blå, og mennesket narres til at tro noget der ikke er eksistentielt sandt for det selv og dets liv,

citaterne er om noget opium, bedøvelsesmiddel, for den ukritiske læser, og det er bestemt ikke vejen frem imod bevidsthedens lys, øget bevidstheds niveau, større og større forståelse for nogen af os

det der undrer mig er at disse citater overhovedet kan fange folks opmærksomhed,,, fx det jeg skriver er tusind gange bedre og mere interessant, men det får sjovt nok ingen opmærksomhed hvis jeg ikke polemisere og provokere,,, der er sgu ingen der gider længere et stykke reelt studie og tankearbejde mere her på stedet,,, en forfærdelig intellektuel dovenskab har bredt sig,,, og du thomas kan da gøre det bedre om du ville,, om du gad studere lidt, i stedet for at gå op i dine forfængelige susblime højere bevidstheds fornemmelser kun, intet er farligere end denne leg med hjernens belønnings center, vi ved dette fra forskningen i misbrug, og rotteforsøg hvor de foretrækker at få hjernens belønningscenter stimuleret, frem for at leve livet, ha sig et sober liv
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15394 - 02/04/2013 14:20 Re: Af Guds Mund [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jeg er uenig, Hanskrist. Jeg mener, at du forudsætter mange ting om det videnskabsteoretiske fundament, du antageligt gerne vil slå til lyd for. Hvis du opretter en tråd om det, der ligger dig på hjerte og forholder dig kritisk til eget videnskabsteoretiske ståsted, deltager jeg gerne på de præmisser. Samtidig skal du dog bevare din integritet og ikke med få minutters mellemrum kalde mig "kære anonym" for så at håne "Thomas".
Top Svar Citer
#15395 - 02/04/2013 14:25 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Det første citat er en oversættelse af et tidligere ord bragt på engelsk.

Et af de interessante ting ved disse citater er efter min mening, at epistemologi og ontologi sammenflettes. Den forenende Erkendelse - at finde ud af hvem man Er.

Den guddommelige Årsag til al eksistens er et åndeligt Absolut som er uudsigeligt i den forstandsmæssige tankes udtryksform, men som under visse omstændigheder kan opleves og erkendes direkte af mennesket.
- Aldous Huxley

Menneskets endelige mål, den yderste grund til menneskelig tilværelse, er den forenende erkendelse af den guddommelige Årsag - en erkendelse som kun kan komme til den der er beredt til at lade "jeg'et dø" og derved faktisk gøre plads for Gud.
- Aldous Huxley

Af et givet slægtled af mennesker vil meget få nå dette endelige mål for menneskelig eksistens; men lejligheden til at komme til forenende erkendelse vil på den ene eller den anden måde stedse være der, så at alle sansende væsener tilsidst erkender hvem de i virkeligheden er.
- Aldous Huxley
Top Svar Citer
#15396 - 02/04/2013 15:01 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
ganske kort:



der findes ifølge kristen eksistentialistisk teologi ikke nogen guddommelig årsag til al eksistens og ej heller et åndeligt absolut der kan tvære mennesket ud, udviske menneskets jeg, ego-self, så vi kan sige at jeg'et må død, for derved at gøre plads for Gud (dette er u-Kristeligt, og har intet med kristendommens essens at gøre som findes i den paulinske Kristus mystik). .

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.



I kristendommen er det sandt menneskelige bevaret (Jesus er på samme tid sand Gud og sandt menneske (dette er dogmet der sikrer imod Huxleys østlige inspirerede guds mystik)), hvorfor jeg'et ikke skal død, hvorfor vores personlighed og individualitet ikke skal udslettes eller svækkes.



Målet er i kristendommen mere menneskelighed, individualitet og personlighed, ja øgede grader af menneskelig frithed, altså intelligens, ånd/bevidsthed. Som Böhme siger det, er Kristus vores "jeg-hed" og som Steiner siger det, er Kristus menneskehedens Jeg-legeme, selvstændigheds legeme.

Huxley har aldrig beskæftiget sig med kristen teologisk tænkning og forståelse. Og man finder hele vejen igennem hans bog en lang række fejl og misforståelser i forhold til kristendommens tænkning og forståelse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15397 - 02/04/2013 15:03 Re: Af Guds Mund [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jeg er ikke interesseret i "kristen eksistentialistisk teologi".
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 47 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 46 47 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Nyheder fra Religion.dk