annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 226 gæster og 148 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 47 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 46 47 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15276 - 26/03/2013 23:17 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (Jeg tror jo, at du er Thomas, men så længe du alene kalder dig "Anonym", vil jeg selvfølgelig respektere dét).

Jeg har lige "haft besøg af djævelens advokat", som gerne vil vide, hvordan du stiller dig til ateisme blinker

Du er jo bredt orienteret indenfor mange forskellige religioner og synes at søge det fælles - stort set på samme måde som Aldous Huxley gjorde, hvilket er let for mig at respektere, da jeg også ret meget selv søger sådan, men så er det vel naturligt også at se på ateismen.

Nu er ateisme jo flertydig, idet nogle fremsætter påstanden: Der er ingen gud(er)!, mens andre blot afviser at tro på eksistensen af gud(er), og det er så den sidstnævnte gruppe, jeg tænker på.

For mit vedkommende er det sådan, at der er mange gudsforestillinger, jeg også afviser, men tilbage bliver alligevel for mig en vel nærmest intuitiv men ret uklar oplevelse af noget, hvorom jeg - med nogen tøven - vel godt kunne bruge udtrykket guddommeligt.

Og mit spørgsmå er altså, hvordan du stiller dig.

Det er således ikke citater fra, hvad andre har skrevet, jeg efterlyser, men derimod alene dine egne ord.

Og jeg respekterer naturligvis, hvis du ikke ønsker at svare.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15277 - 26/03/2013 23:35 Re: Af Guds Mund [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Ord og Gud.

Ord.
Jeg opfatter faktisk citaterne som mine egne ord. På den måde at forstå at jeg vælger kun at citere det, som jeg kan relatere intimt til.

Gud.
Jeg tror på Gud, men ikke som "et magtfuldt væsen". Derfor kan jeg også se ligheden mellem buddhismen, som er gudefri, og Jesus' ord. Og jeg siger Jesus' ord, fordi jeg mener, at kristendommen som eksoterisk religion har fjernet sig meget langt fra Ånden i Jesus' ord.
Top Svar Citer
#15278 - 26/03/2013 23:43 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3677
Sted: Nørresundby
at være beskæftiget med og kunne forstå efterfølgende citat af Edgar Morin, er meget mere spirituelt, klogt og intelligent, og vil give meget mere for et moderne menneske, end disse jeres religiøse citater der peger ind i et goldt religiøst ingenmands land, hvor man ovenikøbet mister sig selv eller ender i en sygelig narcissisme (i værste fald en psykose, fordi man ikke står i et mellemværende noget eller nogen).

Edgar Morin:

Citat:
for at vi mennesker skal kunne erkende naturen og kosmos, gælder at denne virkelighed for at blive erkendt nødvendigvis må gøre sig uvirkelig i tegn/symboler, repræsentationer, diskurser og ideer

Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer. Såvel tanken som bevidstheden bruger nødvendigvis de lingvistisk-logiske anlæg, som på en gang er både hjernemæssige, åndelige og kulturelle.

Jo mere den erkendelsesmæssige organisation bliver original, enestående, individuel, lukket om sig selv og afskåret fra verden, desto mere er den i stand til at blive objektiv, kollektiv, universel, åben og til at indgå i kommunikation med verden. Tilsvarende kan man sige, at jo mere mennesket har understreget sin anderledeshed over for – og sin marginale position i forhold til – naturen, desto mere har det forøget sine muligheder for at få kendskab til naturen. Jo mere det har dannet sig et uafhængigt, enestående og nyt (kulturelt, åndeligt og teknisk) univers, desto mere har det vist sig i stand til at afdække kosmos…For bedre at forstå og omsætte omgivelserne til kundskaber har erkendelsesapparatet i sandhed på evolutionær vis opbygget, organiseret og videreudviklet sig derved, at det både har udskilt og isoleret sig fra disse omgivelser


dette er spiritualitet for et moderne videnskabeligt orienteret menneske anno 2013.

kun ved aktivt at participere i verden 3 diskurserne er mennesket et spirituelt væsen og mangedobler sin vitalitet (virkelyst) og intentionalitet og IQ, åndsfriskhed.

(verden 3, henviser til Popper's objective knowledge)



Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.



kun ved at stå i et mellemværende (ha et udestående med virkeligheden) og dets genvordigheder og problemer kan man blive klogere, ingen mennesker kan isolere sig og tænke gud, atman, brahman og værende sig selv et med al tilværelses absolutte princip, dette øger ikke vores kræfter, men øger vores isolation og narcissisme, øger vores umodenhed, og skaber en neurose,,,



derfor skal man slås, kæmpe, og arbejde med et og andet, så bliver man klogere, man øger sine evner, sin spiritualitet og intelligens, man øger sin sande autentiske styrke som menneske, hvorimod ideen om at være et med gud, atman, brahman eller tilværelsens absolutte princip svækker et menneske, fordi det isolerer os og sætter vores evner og kræfter ud af funktion, for det er jo kun hypnotisk indlevelse i følelser og mentale fornemmelser, og har intet at gøre med sand styrke og ægte forståelse og intelligens, dygtighed

mennesket skal bruge sig selv og sine kræfter i et mellemværende, et arbejde, i et studie, en hobby, en idræt, derved bruger man sine åndsevner, sjælelige evner og sine fysiske evner, og alt det man bruger, træner, vil øges dag for dag, så altså alene den vej igennem kan man øge sine evner (inkl.intelligens og spiritualitet) , ved at bruge dem, ret banalt



vil man ha indsigt i naturen må man omgås naturen i et dagligt mellemværende, vil man forstå sig selv må man bruge sig selv i livet, ved at elske og hjælpe andre mennesker, derved lær man både sig selv og andre mennesker at kende, man lær den menneskelige natur at kende, ved at man drager omsorg for sig selv og hinanden lær man hvortil ens kræfter og evner i den sammenhæng rækker, men ved at gøre sig til stadighed umage, omhygglig, dag for dag, kan man opøve sine kræfter og evner,



alle eksistentialistiske tænkere peger i den retning, også de kristne af slagsen. Hvad er det der sker her hos eksistentialisterne, jo det er at den menneskelige natur ikke kan opløses i nogen former for guddommelig natur (eller bliven et med al tilværelses absolutte princip), mennesket er fri og uafhængig og selvstændig til det sidste, no loss of self, dette er netop det eksistentielle princip:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A Schweitzer

"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real" Tillich.

Alt dette går i stik modsatte retning af Huxleys monisme og østlige religiøse forståelse af kristendommen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15279 - 27/03/2013 11:36 Re: Af Guds Mund [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Du antager, at "Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life", og at "ingen mennesker kan isolere sig og tænke gud, atman, brahman og værende sig selv et med al tilværelses absolutte princip", samt at "det er jo kun hypnotisk indlevelse i følelser og mentale fornemmelser".

Jeg tror, at din kritik rammer rigtigt i mange tilfælde. Jeg tror, at du rammer rigtigt, når kritikken er rettet mod eksoterisk religion og den side af new-age-bevægelsen, der gør meget ud af at skabe et "ordnet", en kognitiv forståelse for en "kosmisk struktur".

- Men omvendt mener jeg, at din kritik aldrig kan gælde de mennesker, der i en simpel og ydmyg livsstil opbygger deres kærlighed til alt levende, ransager sig selv i et forsøg på at overvinde egen selviskhed og hykleri, og som støtter sig på visse åndelige discipliner som f.eks. meditation med hensigten at skabe fokus, ro og erkendelsen af, at vi er andet end vores tanker. For sand spiritualitet er ikke nødvendig at konceptualisere og pakke ind i ord ment til at definere og skabe kognitiv forståelse, tværtimod. Jf. zen.

Top Svar Citer
#15281 - 27/03/2013 12:22 Re: Af Guds Mund [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

For at måle sjælen må vi måle den med Gud, for Guds årsag og sjælens årsag er en og samme.
- Eckehart


Og her er vi så igen: Hvem er jeg? Hvad er "Selv"? Vores kød og knogler, hjerne, tanker og følelser? Findes der noget andet end dette? En bevidsthed, en opmærksomhed, som nok kan rumme alle disse ting, men også stå alene? Være baggrund for det hele? Det som giver liv til det hele? Som i sidste ende er det hele?
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 47 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 46 47 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Hamas tager til våbenhvileforhandlinger..
04/05/2024 05:38
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vra..
04/05/2024 02:21
WHO er bekymret for muligt blodbad i Raf..
04/05/2024 01:33
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
Nyheder fra Religion.dk