0
registrerede
17
gæster og
110
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#14624 - 13/01/2013 06:32
Re: hvad de dog skriver
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 23/06/2008
|
|
Ja, HansKrist Det er nu, det har aldrig været andet og det vil aldrig være andet. Det er i al evighed nu. Det betyder da ikke, at jeg ikke kan forestille mig eller tænke på såvel fortiden som fremtiden. Fortiden som erindring og fremtiden som forestilling. ikke desto mindre så skabes fremtiden af de handlinger, som jeg foretager lige nu. Min, og din, handling er fremtidens byggesten. Men når fremtiden bliver til virkelighed vil det være som nu. For der findes intet andet end det nuværende. Aldrig nogensinde. Både Abraham og Moses glædede sig over at se Hans dag. Eller som Han selv siger i Johannes Evangeliet: Før Abraham blev til, ER Jeg. 
|
|
|
|
|
#14632 - 17/01/2013 09:41
[Re: Michael]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Hanskrist: ½ marathon løb senere og to styk grovrugbrød med makrel efterfulgt af varm cacao og min egen hjemmebagte kringel,, er jeg frisk nok til at rapportere at det var en smuk og gribende naturoplevelse at løbe rundt omkring i den vinter sneklædte skov [x] Hanskrist: efter også snerydning udenfor er jeg godt brugt, der var også 20 - 30 cm tør fryse pulver sne hele vejen, og det koster kræfter at løbe 21 km i det sne føre Michael: En ganske speciel mental taktik, hanskrist. Når du ligestiller mig med en du kalder Tolle, som jeg ikke kender,så behøver du ikke, at lytte til hvad jeg rent faktisk siger, du ved jo allerede hvad denne Tolle mener. Michael: Du kan lytte til alt hvad jeg siger og sætte det i Tolle-perspektiv. Michael: Jeg kender ikke denne ligegyldige Tolle - og hold kæft hvor er det irriterende at ''samtale'' på den måde. [x] Hanskrist: samtale,, har du nogensinde prøvet at være stille michael, nej vel [x] Hanskrist: Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu [x] Hanskrist: at new age og mindfulness bølgen siger noget der til en forveksling minder ikke så lidt om det du siger og står for michael, kan jeg da ikke forstå du bliver så sur/gal over at blive konfronteret med [x] Hanskrist: hvis en og anden kom og sagde at min måde at tænke på mindede ikke så lidt om eksistentialisternes eller Berdyaev's anskuelser,, jamen så ville jeg da ikke opponere [x] Hanskrist: men """opmærksomhed på det, der er lige nu""" er et vidt begreb, for nogle siger det henviser til hvad der er ude foran næsen på os, men det kunne jo lige så godt være det der foregår mellem ørerne på os [x] Hanskrist: en synopsis mellem mindfulness og Heideggers eksistens analyser kunne være spændende, for få eller ingen er gået så dybt ind i analysen af menneskets måde at være tilstede på i verden [x] Hanskrist: et meget kvalificeret gæt er at om føje år da vil hjerneforskningen i forbindelse mindfulness medinddrage Heidegger's eksistensanalyser,, på en eller anden måde vil han blive aktualiseret i den sammenhæng [x] Hanskrist: """opmærksomhed på det, der er lige nu""" kunne også betyde en indifferent indstilling til om noget er ydre (udenfor) eller indre (indeni (altså fx en erindring eller en tanke, forestilling, om noget imorgen eller tanken om kæresten derhjemme)) [x] Hanskrist: men jeg er enig med Heidegger i at mennesket er til som nærværende ved altid at være fraværende i det vi kalder Nu'et [x] Hanskrist: så michaels ide om at alle i bussen skal være opmærksomme på hinanden, mener jeg er absurd og det ville forårsage sindssyge og psykiske lidelser og smerter i løbet af ganske kort tid, hvis dette blev praktiseret [x] Hanskrist: vi ville opleve sygemeldinger i en uhørt grad og brutto national produktet ville dale drastisk [x] Hanskrist: hvis menneskets skulle forlade sin eksistentielle tid til fordel for urets tid eller de ydre foreliggende omstændigheder ville mennesket miste sammenhængen (meningen) i sit liv, og netop det mener jeg michael gør, han river mennesket i stykker med sit Nu [x] Hanskrist: Michael skriver fx: For der findes intet andet end det nuværende. Aldrig nogensinde. Både Abraham og Moses glædede sig over at se Hans dag. citat slut [x] Hanskrist: enten ved michael ikke hvad nuværende betyder (hvilket godt kunne være tilfældet, eller sprænger han sprogets logik bevidst eller ubevidst) for det nuværende har aldrig været det abraham moses eller jesus har glædet sig over [x] Hanskrist: skizofrene og psykotiske mennesker bliver fuldstændig overvældet af sanseindtryk som de ikke kan strukturere og vælge i efter relevans for deres eget liv, dvs dag i morgen, altså i forhold til tiden (fremtiden) [x] Hanskrist: vi ved dette sker i forbindelse rusmidler, og svær febersygdomme og visse andre sygdomme (blodprop og alzheimer og svær stress fx) [x] Hanskrist: den værste ulykke man kan udsætte et menneske for er at overlade det til nuet, det nuværende, tilfældet og skæbnen, mens man måske selv priviligeret qua uddannelse og job er på vej imod en gylden gylden fremtid med et hav af muligheder økonomisk og social [x] Hanskrist: når vi samler mennesker op, om det er fra psykiatrien eller arbejdsløsheds køen, så er det vi giver dem et nyt liv, en ny fremtid, deres nu bliver gennembrudt af håb og mening, fordi de ser en mulig fremtid åbne sig [x] Hanskrist: at havne i resignation og pessimisme, mismod og livslede og askese (som østens munke), kan skyldes at der på deres tid slet ikke var muligheder for nogen nævneværdig selvrealisering som vi ser det idag [x] Hanskrist: de her forhold om åndsfriskhed og raskhed må ikke ekskluderes til, eller henvises til noget med en oplevelse foran et ikon, vi skal som Heidegger og Tillich mfl andre eksistentialister forstå det ud fra menneskets "almindelige" eksistens og eksistentielle [x] Hanskrist: vilkår,,, her må vi finde ud af forholdet mellem det værende (inklusivt det nuværende og tilstedeværende), og så væren selv som de tidslige ekstatiske aspekter ved vores eksistens [x] Hanskrist: væren må forstås ud fra tiden, vores historicitet [x] Hanskrist: menneskets eksistens og bevidsthed (inkl selvbevidsthed) kan ikke forstås ud fra vores væren i naturen blot, men vi må som eksistentialisterne og jøderne og de kristne (Paulus) forstå os selv ud fra vores historicitet, både menneskehedens og vores private [x] Hanskrist: at tro mennesket tilhører umwelt udelukkende som arne og bjørn har en tendens til, er for reduktionistisk, nej menneskets har to andre væsentlige eksistens modusser, nemlig mitwelt og eigenwelt (selbstwelt er den betegnelse Heidegger anvender) [x] Hanskrist: derfor talte arne om verdens sande væren og at verden ER, i mange år uden at inddrage sig selv overhovedet i ligningen,,, som bjørn tendentiøs mener at en fysisk monistisk holistisk teori er det vi står og mangler [x] Hanskrist: men her bliver jeg nødt til at minde den fraværende gammel bamse om at vi er sociale biologiske dyr, hvor vore omgivelser mere er samfund og kultursfære end det er umwelt alene [x] Hanskrist: hvad sker der for den race der føder umodne unger, der skal modnes over mange år i en sproglig kulturel samfunds kontekst og ikke kan bade sig igennem (til modenhed og stå på egne ben) i naturen og ved hjælp af gener alene som mange dyr kan det [x] Hanskrist: pludselig bliver miljø begrebet i biologi ikke bare lig med umwelt, de fysiske omgivelser alene, men begrebet miljø for det biologiske menneske dækker over meget andet og mere, som vores opdragelse og skoling, som vores sproglighed den ideesfære vi står i [x] Hanskrist: ligesom der kommer klasseforskel (magtforhold mellem mennesker) og økonomiske arbejdsmæssige forhold på tale [x] Hanskrist: den forståelse vi har af mennesket og dets liv og samliv, eksistens, må vi især takke eksistentialisterne for (hvor Marx regnes for den største af nok alle eksistentialister ifølge Tillich) [x] Hanskrist: det er jøderne og paulus's urkristne forståelse der leder os ind på tiden, vores historicitet, som værende det levende tidens dynamiske element i vores eksistens vi må bestemme et menneskeliv i henhold til sådan var det for Heidegger, eller sådan var udviklingsgangen i hans tænkning, for dermed siger jeg ikke at der ikke skulle være andre veje, måder, at nå frem til nogenlunde det samme på [x] Hanskrist: og for nu af bruge min egen formulering, så har det levende tidens dynamiske element i vores eksistens, et menneskelivs eksistens, hos hverken paulus, jesus eller i jødernes tradition, noget med det nuværende at gøre (og en lille lol til mich er rimelig) [x] Hanskrist: istedet for det nuværende og nuet; så er det begreb vi skal ha fat på ifølge mellemkrigs tidens eksistentialistiske tænkere her på kontinentet Kairos begrebet (her finder vi Tillich; Heidegger og idag Badiou) [x] Hanskrist: selv den nok vor tid mest populære psykoanalytiske tænker Daniel N. Stern der har skrevet en bog om de nuværende øjeblikke af intens og ægte levet oplevelse af afgørende betydning for at terapi lykkes, han har flirtet med Kairos begrebet som titel på sin [x] Hanskrist: bog, der dog kom til at hedde: The precent moment in psychotherapy and everyday life mich påstod i sin tid at han havde forstået Tillichs begreb "vertikalitet", men mich havde nøjagtig ikke fattet pointen med vores vertikalitet der er afledt af Kairos begrebet, og derfor er tiden forstået som den fjerde dimension i forhold til det værende [x] Hanskrist: mich er forblevet i det nuværende alene som det eneste (der findes) der er at tage højde for, [x] Hanskrist: dermed undgår han Væren og Tid, som de to begreber fx Heidegger bestemmer det værende ud fra Hanskrist: løb du fanden i voldske Tiger Hansi Mandsi, løb, tag benene på nakken, før folk kommer på nakken af dig, du er upopulær og din tænkning gør ondt, den slår man sig på, den er ikke esther zenia sød og blød [x] Hanskrist: sig noget sødt Hansi, sig fx: alt er kærlighed, frygt findes ikke, Gud er Sindet selv som en depression vi aldrig kan blive os selv fri af, løs af, synd findes ikke [x] Hanskrist: åh kors i røven, så jan -unar zero sero toninsk dement håber jeg aldrig jeg bliver [x] Hanskrist: du må ikke kritisere og håne og argumentere alt for vel imod andre,, så er du intolerant ifølge arne og bjørn Arne Thomsen: Hanskrist, for mig ser det ud, som om du bruger enormt mange kræfter på at undgå blot et øjeblik at ophøre at tænke og fuldt opmærksom være. Det skal ingen jo hindre dig i Simon: kristne tømmermænd, det er vist hvad vi ser ;) [x] Hanskrist: tænk, ser man det RoseMarie:  [x] Hanskrist: ha ha griner,,, smiler he he,, ja den værste storm har lagt sig, var det en snestorm i en windows karm RoseMarie: Tja ...
|
|
|
|
#14722 - 08/02/2013 12:43
|
veteran
|
Sted: Nørresundby
|
|
nu har den filosofi liderlige simone indirekte hævdet i snart 10 år at han er ekspert, el ihvertfald, kompetent til at bedømme hønse vrøvler fra ende til anden om Heidegger,, hvorfor tror I at manden ikke tekstnært går ind og beviser dette forhold [x] Hanskrist: vil gerne indrømme det gik et par år,, hvor jeg hoppede på mandens pusten sig selv op til ekspert,,, og at det først er indenfor det sidste års tid at jeg opdagde at han var total blank [x] Hanskrist: den filosofi liderlige simone har ført sig selv frem som eksperten over alle,,, i 10 år sad han og tronede og gjaldede op om hvem der vrøvlede [x] Hanskrist: når det så kommer til stykket, så viser det sig at han ikke engang magter de mest elementære forhold indenfor det område han har gjort sig selv til overdommer over [x] Hanskrist: hvem er stupid i sin selvvurdering og fantasterier om sig selv,, hvilket overskruet selvbillede ligger der ikke til grund for filosofi liderlige simones pusten sig selv op til at være den kvalificerede til at udtale sig om hvem der vrøvler [x] Hanskrist: hva gemmer der sig bagved denne mand, der konsekvent har siddet på nakken af mig og gjort grin med mig,,, en lille ynkelig rygende kaffedrikkende inkompetent sproglig litteratur mand, der intet aner om den konkrete virkelighed, fordi han alene er syltet i [x] Hanskrist: litteratur [x] Hanskrist: han er dawkins tilhænger, og han aner intet om evolution eller neurovidenskab endsige naturvidenskab, om følelser og biologi [x] Hanskrist: lyt til manden,, han taler kun om at stå i et passivt sanseligt forhold til vores omgivelser,, så tror han at være i nærheden af dawkins og deres virkeligheds syn,, hun må sgu da ha spist søm, hende simone,, nå nej røget for mange cigaretter [x] Hanskrist: som hos michael er alt hos simone passivt, der er intet der bevæger os, der findes ikke aktivitet, rørelser og kræfter i os, og alt levende, vi kan gøre til genstand, nej virkeligheden er det værende som vi skal falde i med [x] Hanskrist: intet er mere passivt end at sætte sig og ryge og drikke kaffe og reflektere over virkeligheden som simone og mich gør det,, disse to passive feminine kællinger har ikke forstået en hujende fis [x] Hanskrist: hverken mich eller simone kan stave til eksistentialisme, det er en by i rusland for disse to der er faldet i med det værende [x] Hanskrist: dimension tid, forandring, vækst, udvikling, skabelse, ja dimension eksistentialisme kan ikke engang spores hos disse to kællinger [x] Hanskrist: har du nogensinde prøvet at være stille HansKrist,, nej Heraklit og Paulus er mine folk Michael: Hvem pokker er Simone? [x] Hanskrist: ja nu kan nok være du blev nysgerrig ole bjørn: Såvidt jeg har forstået, er simone en af Hansedrengens fantasier om Simon. Han føler sig forfulgt og tror derfor, at Simon er transseksuel. ole bjørn: Hej RoseMarie. [x] Hanskrist: Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme. citat michael,, [x] Hanskrist: du er bindegal michael,, og du vrøvler og taler volapyk,,, du har ihvertfald aldrig beskæftiget dig med psykologi,,, bruger ord og begreber som du lyster,, og det er til at brække sig over hvorfan simone og bamsefar roser dig i øjeblikket,, og du er deres [x] Hanskrist: Marionetdukke [x] Hanskrist: uanset hvad genile bamsefar der har fået solstik siger,, så er du ikke i nærheden af at have filosofisk sans,, det rabler endda for dig [x] Hanskrist: mich citat: Vi mennesker er blevet forledt til at tro, at tanken er det ypperste hjernen formår. Men hjernen kan mere end det, den kan se og den kan skelne. [x] Hanskrist: Disse er ikke tankevirksomhed."" citat slut,, kommentar,, du er bindegal,, du har aldrig fattet en skid af det med tankevirksomhed,,,, tanken var jo blot fortidens reaktion om jeg husker dig ret [x] Hanskrist: det hele er total gak,, først var det esther,, nu er det michael der omfavnes,,,, omfavnes og beskyttes af trosfriheds PET, [x] Hanskrist: det er simpelthen en børnehave det her og når folk bliver gamle,, bliver de sgu mærkelige,,, [x] Hanskrist: men er det som michael siger,, så skal vi ha vores leksikoner og ordbøger skiftet ud,, og lærerbøgerne i psykologi skal skrives om [x] Hanskrist: at bamsefar der entet har fået solstik eller er blevet genil dement af sin ondt i røven og halsbetændelse bakker mich op er ganske grotesk pludselig at blive vidner til,,, noget jeg aldrig har troet ville finde sted [x] Hanskrist: man kan sgu da stadig debattere spændende og interessant med michael, uden at slikke ham i røven og lyve om at han har sans for filosofi,,, det manden skriver er jo langt ude i skoven, , og ville medfører at alle ordbøger, leksikoner og lærerbøger skulle [x] Hanskrist: skrives om,,, der er hverken hovede eller hale i det,,, [x] Hanskrist: michael har meldt sig ud af samfundet,, vores diskurser, vores samtaler,, den måde vi bruger sproget på,, han er totalt ligeglad med begrebers, ords, betydning,, han er ligeglad med hvad der er op og ned i psykologien omkring fx tænkning og egoet, viljen [x] Hanskrist: og begæret,, han blander det hele i en pærervælling,,,,, ikke engang på HF ville han kunne begå sig,, med det vrøvl der fyres af,,, [x] Hanskrist: nu har simone og bamsefar rost michael,, sæt jer ned,, læs hans indlæg på religionsdebatten,, I vil få et chok,,,læs dem han gennem tiderne har skrevet her,,,,, manden sidder jo og skriver og tænker ud fra en sindsstemninger,, han bringer sig selv i en [x] Hanskrist: bestemt sindsstemning hvor han er Gud og taler som Gud (og dette er ikke humor, sjov, ironi eller noget i den retning, var det bare det) [x] Hanskrist: jeg vil anbefale at folk gør som jeg gør,, debatter med mich,, ta et kopi,, lav en analyse og en kritik af hvad han skriver,, og om der overhovedet er noget mening i det,, så sæt det ind i en større sammenhæng,, perspektiver det [x] Hanskrist: en mand der nægter at tænke og at leve i kommunikation med andre om hvad fx tænkning er,, hvad egoet er, hvad begær og vilje er,,, og som nægter at sige fx hvor han har sine forskruede ideer fra,, Krishnamurti ved vi han har læst som det største, ypperste [x] Hanskrist: nå men jeg vidste det jo godt,,, der er ingen grænser for dumhed [x] Hanskrist: "ecstacy means standing outside of oneself, - without ceasing to be oneself, with all the elements which are united in the personal center" Tillich,, [x] Hanskrist: sådan hænger teology for mig uløseligt sammen med, "runners high" flow, ecstacy, uløseligt sammen med mit langdistance løb. [x] Hanskrist: Jeg kan genkende mig selv heri: "To store lidenskaber dominerer Haruki Murakamis liv: at skrive og at løbe, og for ham kan det ene ikke tænkes uden det andet". Ja teologi og løb er totalt sammenfiltret i mit liv. [x] Hanskrist: de vertikale numinouse ekstatiske Kairos skabelses -øjeblikke i mit liv fra essens til eksistens er den nyskabelse (New Being) Paulus taler om [x] Hanskrist: at træde i karakter, eksistens, sein zum tode, hvor man ikke er bange for sin endelighed, at afskære sig fra sig selv og sin essens, the courage to be [x] Hanskrist: mange mennesker tør ikke denne bevægelse, og de bliver fanget i essentiel demens, lune og andre humør og sinds stemninger, de befinder sig konstant i en sinds -stemning, og kan ikke blive fri af sindet, sentimentalitet, og stemninger,, de er uden frihed [x] Hanskrist: at kunne blive sig selv og sit essentielle sind og dets stemninger fri, skyldes at man har en stærk vertikal numinous ekstatisk Kairos natur (ekstatisk Spiritualitet) med inde over sit liv [x] Hanskrist: nøjagtig det mich og ekim ikke magter endsige forstår, og som simone ej heller kunne finde hos Heidegger selv om værket dog hedder Væren og Tid,, og ikke det værende [x] Hanskrist: jeg er dedikeret eksistentialist, og jeg har den ovenfornævnte frihed i mit liv, vertikale ekstatiske Kairos Spiritualitet og Newness med inde over mit liv [x] Hanskrist: jeg kan blive mig selv løs og fri, modsatte visse andre, der går til i essens -stemninger og demens,, fordi de ikke kan eller tør overgangen fra essens til eksistens [x] Hanskrist: selvfølgelig har det at gøre med serotonin og dopamin mm, men det har også at gøre med modet til at turde bekræfte det her liv, vores eksistentielle endelighed, turde legen med frihed og skæbne, turde vælge til og fra her i livet [x] Hanskrist: ellers truer neurose og stagnation med at ødelægge vores liv [x] Hanskrist: eksistentialismen vil om føje år afløse østens nyreligiøsitet som er syltet i essens, hvor menneskets eksistentielle karakter og personlighed, ego, skal opløses i essens,, som michael og esther især repræsenterer her på stedet
men uha da da da,, ingen religionsfilosofiske analyse her på stedet,,, i stedet er mich og jan sero betydelige tænkere ifølge simone,, meget mere værd at høre på end hønse der vrøvler [x] Hanskrist: simone er totalt blank mht hvem der vrøvler og mht Heidegger og ja eksistentialismen i mellemkrigstiden her på kontinentet [x] Hanskrist: filosofi liderlige oppustede simone, har sagt i 10 år at hønse vrøvler og misforstår filosofferne,, aldrig har han selv bidraget med noget eller turde en tekstnær debat, hvor han viser hønse vrøvler [x] Hanskrist: som thomas sagde,, bjørn kommunikerer flot, klart og tydeligt og undertegnede er original,, ja jeg er sgu den eneste originale her på stedet [x] Hanskrist: pga simone og bamsefars konstante miskreditering mit skriv, tvinger i mig ud i afsindig praleri, I burde i stedet for anbefale mig, eller i det mindste dele sol og vind lige [x] Hanskrist: nøjagtig en lignende situation stod Paulus i for ca 2000 år siden,, og hvem vandt ole bjørn: Det gjorde romerne. [x] Hanskrist: jeg elsker det her liv, også den del der foregår på trosfrihed og religions debatten [x] Hanskrist: [x] Hanskrist: men nu er det mine ca 20 km skov -løb her i skovene syd for Svenstrup, før jeg skal til yoga kl 17 i Nørresundby [x] Hanskrist: jeg var gået fra computeren ud på toilet, og pludselig hører jeg et højt skvalder grin inde fra computeren,, hva griner du af spør jeg jonna,,, jo det er en bjørn der har skrevet noget om at være tonedøv,,, [x] Hanskrist: hun aner ikke at det er møntet på mig, he he,,, hun er nemlig aldrig på trosfrihed [x] Hanskrist: hyg jer I mine skønne meddebattører, uden jer, ville jeg ikke være så stor en filosof for filosofi liderlige simone formåede ikke at pille mig ned, he he Simon: Ole: så for fanden da, nu er erkendelsens time inde: én her har opdaget, at debattører bruges som muren hvorpå han kaster sine drømme..;) Michael: Michael og..., michael og...., Midchael...og. Michael: Gud fri mig vel. jeg har ikke noget og. Lad dog enhver tale for sig selv uden konstant at kobke en anden på. Michael: koble. Simon: Mich: jah, du kommer sku nok med i hønsemands gonatbøn, nu er du advaret ;)) [x] Hanskrist: mich du befinder dig på en debat,, hvordan kan du blive overrasket over at der bliver kommenteret på det du skriver? [x] Hanskrist: jeg ville da foretrække at filosofi liderlige simone magtede at kritisere det jeg skriver,, frem for i en uendelighed at gå efter manden,, og ikke mine fremførte tanker, ideer og det jeg skriver,,, [x] Hanskrist: du kan ikke være på en debat side og så tro du kan poste løs dag efter dag uden at det bliver kritiseret og kommenteret,, mener du ikke det er meningen med siden? [x] Hanskrist: benægter du at have skrevet efterfølgende: "Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme"... [x] Hanskrist: viljen, begæret og jeget er ikke det samme,,, har du nogensinde haft en psykologi leksikon i huset??? [x] Hanskrist: iøvrigt aner jeg ikke hvorfor du skriver sådan noget,,hva skal det gøre godt for,, bor der overhovedet i dig slet ikke en lyst til at vide noget om psykologi?? [x] Hanskrist: psykologien er videnskab som alle andre videnskaber,,, og du kan ikke bare digte dig frem på religiøs vis med dogmer her,,, eller bruger sproget, ordene og begreberne som du selv lyster [x] Hanskrist: du bryder dig ikke om at blive sammenlignet med andre,, men du er vel klar over at du ikke er den eneste der fører krig imod ego-self funktionerne,, i vesten kendes denne krig faktisk ikke, men den stammer fra østens religiøsitet og er nu idag kommet fra [x] Hanskrist: usa's vestkyst og så her til kontinentet i form af new age, før den tid var det kun ganske få intellektuelle der manglede mystik i protestantismen som kunne være beskæftiget hermed [x] Hanskrist: Tillich: man is free, in so far as he has language. With his language, he has universals which liberate him from bondage to the concrete situation to which even the highest animals are subjected. [x] Hanskrist: Man is free, in so far as he is able to ask questions about the world he encounters, including himself, and to penetrate into deeper and deeper levels of reality. Tillich [x] Hanskrist: uden tænkning, sproget, ordene og begreberne kan man overhovedet ikke tale om mennesket som et spirituel væsen, åndelig væsen ifølge Tillich [x] Hanskrist: Man is free in so far as he has the power of deliberating and deciding (funktion under tænkning), thus cutting through the mechanisms of stimulus and response. [x] Hanskrist: Man is free, in so far as he can play and build imaginary structures above the real structures to which he, like all beings, is bound. Tillich [x] Hanskrist: Man is free, in so far as he has the faculty of creating worlds above the given world, of creating the world og technical tools and products, the world of artistic expressions, the world og theoretical structures and practical organisations. [x] Hanskrist: Finally man is free, in so far as he has the power of contradicting himself and his essential nature. Tillich [x] Hanskrist: du var så glad, så glad for Tillich, da du læste "den glemte dimension", du underviste anne i Tillich, selv om hun havde været beskæftiget med manden i årevis at havde skrevet en stor opgave om Tillich på Nordisk, århus universitet,, du underviste Fl Vang [x] Hanskrist: og du sagde at det næste du ville gøre var at sætte HansKrist på plads mht Tillich,,,, men siden har vi ikke hørt et eneste seriøs ord fra dig af,, og jeg forstår det,,for alt det Tillich står for modsiger alt det du hævder [x] Hanskrist: filosofi liderlige simone skulle også sætte mig på plads mht Heidegger,, men der er ej heller sket noget i 10 år,,, I er godt nok nogle sølle debattører og det er ikke meget modspil I formår at give [x] Hanskrist: mit forslag er at du skal begynde seriøst at studere,, fx folkeuniversitetet, eller teologi for lægfolk, som underviser på universitets niveau, ,, men du skal ikke bare fortsætte med at pludre volapyk pseudo religiøs snak af dig,,, det er for dumt [x] Hanskrist: du kunne også forsøge dig som digter,, selv om vi dog ikke lige har set eksempler på talent der,,, du er mere tænkeren,, der kan læse, studere Erich Fromm, og Paul Tillich mfl andre med lethed, grundet din gode læsekapacitet og forståelse,, men det tar [x] Hanskrist: lidt tid,, og du bliver ikke professor i Tillich blot du har læst en af hans bøger,, vær lidt mere tålmodig og du ville måske kunne sætte HansKrist på plads [x] Hanskrist: hvis jeg sammenligner dig med anne,, så stod i to lige for mange år siden,, men hun har udviklet sig med raketfart og med stor succes,,, hvorimod du står stille,, du har overhovedet ikke dygtiggjort dig i den mellemliggende periode, har intet lært,trist [x] Hanskrist: men trods alt hyggeligt og noget af et mønsterbrud at du og bamsefar taler så hygsomt med hinanden, og bamse ligefrem roser dig, men den gode tone er overraskende at opleve,, måske noget nyt i vente, ihvertfald har bamse fundet en ny tone overfor dig Jung's individuations proces kan varmt anbefales,, og der er skrevet et hav af gode bøger om dette forhold,, så det var en måde at komme igang, en anden er at få kontakt til drømmene vores,
[x] Hanskrist: en tredie ville selvfølgelig være jungiansk terapi eller selvudvikling [x] Hanskrist: iøvrigt er personaen det mich, esther og alle nyreligiøse kalder for egoet [x] Hanskrist: personaen er nødvendig siger jung,,, (men det er ikke egoet i en vestlig psykologisk forstand, set indenfor psykoanalyse, psykiatri og psykologien) [x] Hanskrist: jung (Freud inklusivt) mener det er totalt meningsløst at blive egoet kvit, egoet og bevidstheden skal være der, ellers er man lige vidt i sin individuations proces, selvudviklingsproces [x] Hanskrist: i vesten findes der stort set ingen krig imod egoet, den del af personligheden der har fornuft, forstand og bevidsthed, og råder over tænkning og sproget,,,, [x] Hanskrist: vesten med jung og freud, og eksistentialisterne har altså valgt at gå en hel anden vej, nærmest den modsatte vej af østens religiøse meditative mystik som mich er rundet af, som ekim er under indflydelse af [x] Hanskrist: derfor bandlyser ekim og mich og de nyreligiøse egoet, den del af vores personlighed der har fornuft, forstand og bevidsthed og råder over tænkning og sproget,,, disse strukturer må som Tillich siger under ingen omstændigheder lide overlast, ødelægges [x] Hanskrist: michael skriver: "Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme." citat slut en sådan udtalelse er ren non-sense gir overhovedet ingen mening og endelig om vi skal ta udsagnet for pålydende er det der siges direkte usand [x] Hanskrist: det der er totalt gak gak her på trosfrihed er at michael fremhæves af simone og bamsefar som værd at læse, og mere sober end hanskrist det vrøvler fra a - z og som er en religiøs fantast,,, dermed brød simone og bamsefar med al videnskabelighed [x] Hanskrist: jeg har måske sagt noget der kan være svært at forstå,,, men jeg har aldrig nogensinde forbrudt mig imod videnskabelighed og fornuftens erkendelser, Fornuft forstået som fattelig sammenhæng i tanker og i virkeligheden [x] Hanskrist: iøvrigt før jeg udtaler mig,, da undersøger jeg altid først hvad siger de forskellige videnskabs discipliner om min påstand,,, altså jeg laver altid først tværvidenskabelig research, [x] Hanskrist: i 10 år har jeg spurgt michael om hvor han har sine påstande fra som det her: "Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme." ,, men michael nægter at give referencer, som han nægter at argumentere for sin påstand [x] Hanskrist: tankegangen og påstanden er absurd, nej meningsløs sludder, i en vestlig moderne videnskabsorienteret tid som vores,,, [x] Hanskrist: dette er så resultatet af at nægte tænkningen nogen adgang til os selv,,, så ender man som michael under forstandens og fornuftens niveau,, eller man ødelægger fornuftens strukturer, og subjekt objekt strukturerne,, [x] Hanskrist: uden vores sproglighed, vores tænkning, ordene og begreberne, ville fornuft og spiritualitet være en umulighed,, [x] Hanskrist: Tillich: den ekstatiske gribende "religiøse ånds" eller gejst erfaring af et ubetinget numinous anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktuerer, men tværtimod fuldender den hvad fornuften begynder [x] Hanskrist: uden denne tankens åbenheds -erfaring tømmes fornuften for indhold og bliver dæmonisk [x] Hanskrist: fornuften kan kun fuldbyrdes når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absoluttes, eller de ubetingede numinouse Ånds forholds kreative ekstatiske indbrud vores ånd, fornuft, endelige begrænsede fornuft [x] Hanskrist: det er snart 100 år siden at Tillich skelnede klogt mellem fornuft og ekstatisk fornuft,,, og idag ved neurovidenskab uendelig meget om dette forhold,,, mest kendt fra depressions forskningen [x] Hanskrist: som det også er kendt fra afhængigheds problematikker, lige fra kaffe, rygning, alkohol, søde sager, hash, narko kokain, ecstacy piller og andre euforiserende stoffer,,, en forgiftning sindet i en søgen en vis ekstatisk forløsning ind over vores fornuft [x] Hanskrist: bevidsthed og stemninger [x] Hanskrist: som også følelsesmæssig ophidselse og nerve el nervøs overspændthed er en forgiftning, men så en psykisk forgiftning [x] Hanskrist: hysteri og shamanisme og trance er også forhold i den her sammenhæng der må overvejes [x] Hanskrist: det tillich på mesterlig vis lærer os er den sunde helbredende måde vi kan forholde os til vores ekstatiske fornuft og de mystiske religiøse erfaringer angående de numinouse ubetingede ekstatiske kreative forhold der gælder vores liv [x] Hanskrist: denne menneskets ekstatiske frihed og kreative åndelige eller Spirituelle dimension over dets liv ind i vores endelig fornuft, spirit, ånd [x] Hanskrist: den Hellige Ånd, taler vi om, eller Åndens nye liv der bryder igennem til os, hvor vores legeme er tempel for Helligånden der manifesterer sig, gør sig glædende (i en tankens og fornuftens åbenhed opad numinous), og formår til tider ekstatisk at gribe os [x] Hanskrist: mennesket i dets historicitet udviser denne ovenfor omtalte kreativitet, i kærlighed, politik, videnskab, og kunst mm, i forbindelse dets ekstatiske fornuft [x] Hanskrist: Åndens attrå, den ekstatiske fornufts attrå, er liv, siger Paulus [x] Hanskrist: hvorfor ingen af menneskets andre legemlige dimensioner svækkes,, det fysiske styrkes, det biologiske styrkes, det psykisk eller sjælelige og fornuftige styrkes, alle disse dimensioner er vel bevaret ja ligefrem integreres i forbindelse Åndens værk, attrå Paulus om Åndens attrå der er Liv: "hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil". ingen bøn høres uden at Guds Ånd beder i os
[x] Hanskrist: heri ses at Gud aldrig kan blive objekt uden samtidigt at blive subjekt, det er den endelige fornufts subjekt objekt modsætning der her forsvinder og vi bliver kendt som vi allerede er kendt af Gud, set under evighedens perspektiv
på den måde kan vi i forbindelse en individuations proces lade det ubevidste tale til os og komme til udtryk i vores liv, som Pauls bøns eksempel, som via drømmene, [x] Hanskrist: i det ubevidste findes et du der taler til vorse jeg, der findes så meget mere, personlighedens integration alle livets dimensioner, helhed og selvet, og der findes arketyper, eksempler på anima, vores modsatkønnethed i sjælen,, persona eksempler [x] Hanskrist: igen at gå igennem livet med Jung, forstået som individuation, kan varmt anbefales, dermed optimerer man sin fysiske, biologiske og sjælelige og ja spirituelle åndelige sundhed for altid
|
|
|
|
#14723 - 08/02/2013 12:57
Til Admin om chatten.
|
bor her
|
Sted: Sverige/Danmark
|
|
En typisk kopi af indholdet på chatten på et tilfældigt tidspunkt. Mere end halvtreds vrøvlede kommentarer i en HansKrist monolog. Hanskrist: viljen, begæret og jeget er ikke det samme,,, har du nogensinde haft en psykologi leksikon i huset??? iøvrigt aner jeg ikke hvorfor du skriver sådan noget,,hva skal det gøre godt for,, bor der overhovedet i dig slet ikke en lyst til at vide noget om psykologi?? psykologien er videnskab som alle andre videnskaber,,, og du kan ikke bare digte dig frem på religiøs vis med dogmer her,,, eller bruger sproget, ordene og begreberne som du selv lyster du bryder dig ikke om at blive sammenlignet med andre,, men du er vel klar over at du ikke er den eneste der fører krig imod ego-self funktionerne,, i vesten kendes denne krig faktisk ikke, men den stammer fra østens religiøsitet og er nu idag kommet fra usa's vestkyst og så her til kontinentet i form af new age, før den tid var det kun ganske få intellektuelle der manglede mystik i protestantismen som kunne være beskæftiget hermed Tillich: man is free, in so far as he has language. With his language, he has universals which liberate him from bondage to the concrete situation to which even the highest animals are subjected. Man is free, in so far as he is able to ask questions about the world he encounters, including himself, and to penetrate into deeper and deeper levels of reality. Tillich uden tænkning, sproget, ordene og begreberne kan man overhovedet ikke tale om mennesket som et spirituel væsen, åndelig væsen ifølge Tillich Man is free in so far as he has the power of deliberating and deciding (funktion under tænkning), thus cutting through the mechanisms of stimulus and response. Man is free, in so far as he can play and build imaginary structures above the real structures to which he, like all beings, is bound. Tillich Man is free, in so far as he has the faculty of creating worlds above the given world, of creating the world og technical tools and products, the world of artistic expressions, the world og theoretical structures and practical organisations. Finally man is free, in so far as he has the power of contradicting himself and his essential nature. Tillich du var så glad, så glad for Tillich, da du læste "den glemte dimension", du underviste anne i Tillich, selv om hun havde været beskæftiget med manden i årevis at havde skrevet en stor opgave om Tillich på Nordisk, århus universitet,, du underviste Fl Vang og du sagde at det næste du ville gøre var at sætte HansKrist på plads mht Tillich,,,, men siden har vi ikke hørt et eneste seriøs ord fra dig af,, og jeg forstår det,,for alt det Tillich står for modsiger alt det du hævder filosofi liderlige simone skulle også sætte mig på plads mht Heidegger,, men der er ej heller sket noget i 10 år,,, I er godt nok nogle sølle debattører og det er ikke meget modspil I formår at give mit forslag er at du skal begynde seriøst at studere,, fx folkeuniversitetet, eller teologi for lægfolk, som underviser på universitets niveau, ,, men du skal ikke bare fortsætte med at pludre volapyk pseudo religiøs snak af dig,,, det er for dumt du kunne også forsøge dig som digter,, selv om vi dog ikke lige har set eksempler på talent der,,, du er mere tænkeren,, der kan læse, studere Erich Fromm, og Paul Tillich mfl andre med lethed, grundet din gode læsekapacitet og forståelse,, men det tar lidt tid,, og du bliver ikke professor i Tillich blot du har læst en af hans bøger,, vær lidt mere tålmodig og du ville måske kunne sætte HansKrist på plads hvis jeg sammenligner dig med anne,, så stod i to lige for mange år siden,, men hun har udviklet sig med raketfart og med stor succes,,, hvorimod du står stille,, du har overhovedet ikke dygtiggjort dig i den mellemliggende periode, har intet lært,trist men trods alt hyggeligt og noget af et mønsterbrud at du og bamsefar taler så hygsomt med hinanden, og bamse ligefrem roser dig, men den gode tone er overraskende at opleve,, måske noget nyt i vente, ihvertfald har bamse fundet en ny tone overfor dig Jung's individuations proces kan varmt anbefales,, og der er skrevet et hav af gode bøger om dette forhold,, så det var en måde at komme igang, en anden er at få kontakt til drømmene vores, en tredie ville selvfølgelig være jungiansk terapi eller selvudvikling iøvrigt er personaen det mich, esther og alle nyreligiøse kalder for egoet personaen er nødvendig siger jung,,, (men det er ikke egoet i en vestlig psykologisk forstand, set indenfor psykoanalyse, psykiatri og psykologien) jung (Freud inklusivt) mener det er totalt meningsløst at blive egoet kvit, egoet og bevidstheden skal være der, ellers er man lige vidt i sin individuations proces, selvudviklingsproces i vesten findes der stort set ingen krig imod egoet, den del af personligheden der har fornuft, forstand og bevidsthed, og råder over tænkning og sproget,,,, vesten med jung og freud, og eksistentialisterne har altså valgt at gå en hel anden vej, nærmest den modsatte vej af østens religiøse meditative mystik som mich er rundet af, som ekim er under indflydelse af derfor bandlyser ekim og mich og de nyreligiøse egoet, den del af vores personlighed der har fornuft, forstand og bevidsthed og råder over tænkning og sproget,,, disse strukturer må som Tillich siger under ingen omstændigheder lide overlast, ødelægges michael skriver: "Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme." citat slut en sådan udtalelse er ren non-sense gir overhovedet ingen mening og endelig om vi skal ta udsagnet for pålydende er det der siges direkte usand det der er totalt gak gak her på trosfrihed er at michael fremhæves af simone og bamsefar som værd at læse, og mere sober end hanskrist det vrøvler fra a - z og som er en religiøs fantast,,, dermed brød simone og bamsefar med al videnskabelighed jeg har måske sagt noget der kan være svært at forstå,,, men jeg har aldrig nogensinde forbrudt mig imod videnskabelighed og fornuftens erkendelser, Fornuft forstået som fattelig sammenhæng i tanker og i virkeligheden iøvrigt før jeg udtaler mig,, da undersøger jeg altid først hvad siger de forskellige videnskabs discipliner om min påstand,,, altså jeg laver altid først tværvidenskabelig research, i 10 år har jeg spurgt michael om hvor han har sine påstande fra som det her: "Selvom HansKrist ikke vil tro det så er viljen, begæret og jeget et og det samme." ,, men michael nægter at give referencer, som han nægter at argumentere for sin påstand tankegangen og påstanden er absurd, nej meningsløs sludder, i en vestlig moderne videnskabsorienteret tid som vores,,, dette er så resultatet af at nægte tænkningen nogen adgang til os selv,,, så ender man som michael under forstandens og fornuftens niveau,, eller man ødelægger fornuftens strukturer, og subjekt objekt strukturerne,, uden vores sproglighed, vores tænkning, ordene og begreberne, ville fornuft og spiritualitet være en umulighed,, Tillich: den ekstatiske gribende "religiøse ånds" eller gejst erfaring af et ubetinget numinous anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktuerer, men tværtimod fuldender den hvad fornuften begynder uden denne tankens åbenheds -erfaring tømmes fornuften for indhold og bliver dæmonisk fornuften kan kun fuldbyrdes når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absoluttes, eller de ubetingede numinouse Ånds forholds kreative ekstatiske indbrud vores ånd, fornuft, endelige begrænsede fornuft det er snart 100 år siden at Tillich skelnede klogt mellem fornuft og ekstatisk fornuft,,, og idag ved neurovidenskab uendelig meget om dette forhold,,, mest kendt fra depressions forskningen som det også er kendt fra afhængigheds problematikker, lige fra kaffe, rygning, alkohol, søde sager, hash, narko kokain, ecstacy piller og andre euforiserende stoffer,,, en forgiftning sindet i en søgen en vis ekstatisk forløsning ind over vores fornuft bevidsthed og stemninger som også følelsesmæssig ophidselse og nerve el nervøs overspændthed er en forgiftning, men så en psykisk forgiftning hysteri og shamanisme og trance er også forhold i den her sammenhæng der må overvejes det tillich på mesterlig vis lærer os er den sunde helbredende måde vi kan forholde os til vores ekstatiske fornuft og de mystiske religiøse erfaringer angående de numinouse ubetingede ekstatiske kreative forhold der gælder vores liv denne menneskets ekstatiske frihed og kreative åndelige eller Spirituelle dimension over dets liv ind i vores endelig fornuft, spirit, ånd den Hellige Ånd, taler vi om, eller Åndens nye liv der bryder igennem til os, hvor vores legeme er tempel for Helligånden der manifesterer sig, gør sig glædende (i en tankens og fornuftens åbenhed opad numinous), og formår til tider ekstatisk at gribe os mennesket i dets historicitet udviser denne ovenfor omtalte kreativitet, i kærlighed, politik, videnskab, og kunst mm, i forbindelse dets ekstatiske fornuft Åndens attrå, den ekstatiske fornufts attrå, er liv, siger Paulus hvorfor ingen af menneskets andre legemlige dimensioner svækkes,, det fysiske styrkes, det biologiske styrkes, det psykisk eller sjælelige og fornuftige styrkes, alle disse dimensioner er vel bevaret ja ligefrem integreres i forbindelse Åndens værk, attrå Paulus om Åndens attrå der er Liv: "hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil". ingen bøn høres uden at Guds Ånd beder i os heri ses at Gud aldrig kan blive objekt uden samtidigt at blive subjekt, det er den endelige fornufts subjekt objekt modsætning der her forsvinder og vi bliver kendt som vi allerede er kendt af Gud, set under evighedens perspektiv på den måde kan vi i forbindelse en individuations proces lade det ubevidste tale til os og komme til udtryk i vores liv, som Pauls bøns eksempel, som via drømmene, i det ubevidste findes et du der taler til vorse jeg, der findes så meget mere, personlighedens integration alle livets dimensioner, helhed og selvet, og der findes arketyper, eksempler på anima, vores modsatkønnethed i sjælen,, persona eksempler igen at gå igennem livet med Jung, forstået som individuation, kan varmt anbefales, dermed optimerer man sin fysiske, biologiske og sjælelige og ja spirituelle åndelige sundhed for altid om chatten bruges til korte perfide person angrbes kommentarer som du og simone ynder det,,, eller den bruges til mere seriøs snak,, ja jeg ved godt hvad jeg foretrækker,,den seriøse samtale jeg foretrækker vi også taler seriøs til hinanden,, kan have en sober seriøs chat også til tider,, men chatten er altid åben,, så chat for fanden bamse hvorfor chatter du ikke bare på livet løs bamse,, du har pålagt dig selv grundet dit ægteskab med filosofi liderlige simone ikke at bruge chatten,, hvorfor denne forskruede ide,, chat med dem der ka li dig og vil chatte med dig,, og om der indimellem skul skulle være en seriøs chat imellem,, er vel i orden og hvis du selv synes du skrevet noget i chatten der aldrig må blive væk, så ta et kopi og gem det, eller send det ind som et indlæg og mine kommentarer, chat (findes i skraldespanden "hvad de dog skriver") er ikke vrøvlede som du skriver,,, dit svar til mig er under lavmålet,,du er useriøs overfor mig og unfair, og du forsøger at miskreditere mig,, du er simpelthen fladpandet dum til tider,, som filosofi liderlige simone også er det overfor mig,,, men jeg fortsætter med at være seriøs til trods jer to terrorister her på stedet hvorfor ingen af menneskets andre legemlige dimensioner svækkes,, det fysiske styrkes, det biologiske styrkes, det psykisk eller sjælelige og fornuftige styrkes, alle disse dimensioner er vel bevaret ja ligefrem integreres i forbindelse Åndens værk, attrå
Da næppe mange gider gennemlæse ovenstående vrøvl, har jeg et forslag til Admin.
Vi har tidligere fået udvidet antallet af kommentarer fra 30 til 50 på grund af Hanskrists misbrug, så man kunne nå at læse kommentarer inden Hanskrist havde fortrængt dem fra chatten. Prøv forsøgsvis i en periode at gå den modsatte vej og nedsæt antallet af læsbare kommentarer til 5. På denne måde vil Hanskrist hurtigt slette sit eget vrøvl, og chatten kan bruges efter sit formål - korte kommentarer til indlæggene af debattører, som er til stede på det pågældende tidspunkt. Mvh Ole Bjørn :o)
|
|
|
|
|
#14727 - 09/02/2013 10:52
Re: Til Admin om chatten.
[Re: ole bjørn]
|
godt igang
|
Sted: Solskinsøen
|
|
Kære Ole
Det står dig frit for om du vil læse Hanskrist's kommentarer eller ej. Jeg afviser dit forslag.
|
|
|
|
annonce
|
|