annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14324 - 15/12/2012 13:00 Re: Ægte tilgivelse [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Arne!

Har du selv prøvet, at behandle et andet menneske dårligt, Arne?

Og har du også prøvet, at fortryde den pågældende handling?

Og når du så har fortrudt, at du behandlede dette menneske dårligt, har du så sagt (noget lignende dette) til vedkommende?:
"undskyld, at jeg behandlede dig dårligt; for jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at blive behandlet sådan, som jeg behandlede dig - så det ønsker jeg ikke at gøre igen."

Og har du så oplevet, at vedkommende, som du behandlede dårligt, har taget imod din undskyldning og at han/hun samtidig er blevet glad fordi, du jo viste ham/hende den respekt, at undskylde din opførsel - fordi, du jo var voksen nok til at indse din fejl og lære af den.

Og har du så selv følt dig lettet over, at du indså og forstod det forkerte i, at behandle den pågældende sådan, som du ikke selv kan lide at blive behandlet?

Har du så følt, at du har lært noget af den oplevelse og, at du er blevet lidt klogere og lidt mere moden i processen?

For så har du erfaret, hvad ægte tilgivelse er!

Så enkelt er det faktisk!
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14325 - 15/12/2012 13:24 Re: Ægte tilgivelse [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Der blev du rigtignok belært af Harly, Arne.

Tingene er jo virkeligt simple, når man får dem forklaret af en "ekspert". griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14327 - 15/12/2012 16:13 Re: Ægte tilgivelse [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Jeg kommer mere og mere i vildrede om hvad tilgivelse egentlig er, men har dog (vistnok) forstået, at det er nogenlunde det samme som forsoning (klik), enten det så er menneske med menneske eller - for religiøse - mellem Gud(er) og menneske.


Jeg oplever tilgivelsen sådan, at det er viljen til forsoning hos den forurettede - eller dette er en parathed til at tilgive, der bliver aktualiseret, hvis den anden så beder om tilgivelse.

Citat:
Kan vi forsone os med jordskælv, tsunamier, pestbakterier, sult o.m.a.?


Denne slags "forsoning" er efter min opfattelse ikke et spørgsmål om tilgivelse. Jordskælvet har vel ikke haft til hensigt at skade os. Så mener jeg heller ikke, at der er noget at tilgive. Man kan føre eksemplet ud i det absurde: Hvis jeg snubler på trappen, skal jeg så gå rundt en halv dag og samle overskuddet til at tilgive trappen? blinker

Citat:
Kan vi forsone os med en massemorder?
Hvor megen fri vilje har han/hun?
Hvor meget er uheldig arv?
Hvor meget er miljøskader?
Hvor meget er fri vilje?


Stærke spørgsmål. Hvis vi ikke har en fri vilje, må vi også huske, at der findes flere opfattelser af "bunden vilje", determinisme.

Se evt:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fri_vilje

Citat:
Vi kan vel hver især bestræbe os på forsoning med tilværelsen - til fordel for et mere harmonisk liv.
Men kan vi tillade os at forlange at andre (også) skal tilgive - være forsonende?


Et eksempel: Hvis jeg har gjort dig uret, mener jeg, at jeg kun kan håbe på din tilgivelse. Desuden kan man vel hverken som den anden eller som en helt udenforstående tvinge nogen til at tilgive. En tilgivelse er vel kun ægte, hvis den kommer fra hjertet. Det er kun ydre adfærd, der kan tvinges igennem, ikke hjertets gerninger. Disse må komme fra et hjerte, der har fået sået kærlighedens frø, og som værner om dem, så de kan blomstre.

Sådan ser jeg det.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14328 - 15/12/2012 16:54 Re: Ægte tilgivelse [Re: ]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Thomas!

Du skriver:
Citat:
- Skal vi koble det på dette tråd-emne, kan man måske sige, at jeg ikke kan tilgive disse uromagere, så længe de ikke beder om tilgivelse.

Hvis nogen udviser en overvejende tendens til, kun at ville det onde, så kan det ikke betale sig at bruge energi på en sådan person - i hvert fald ikke så længe, denne person indstiller sig sådan - så det er simpelt hen spild af tid, at forsøge at nå et sådant menneskes hjerte.
I den forbindelse, kan dette ord være nyttigt, at tænke over:

[Jesus sagde:] "Giv ikke det hellige til hundene, for at de ikke skal kaste det i skarnet! Kast ikke perlerne for svinene, for at de ikke skal knuse dem [til småstykker]." (Th.-Ev. 93)

Hensigten, den gode eller den onde, er ikke så svær at få øje på:

"Et godt menneske tager gode ting frem af sit hjertes gode forråd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd; thi hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med. (Lukas 6,45-46)

Du skriver også:
Citat:
Men kan jeg så bevare hjertet varmt og f.eks. vende den anden kind til? Det er umiddelbart svært, synes jeg. I hvert fald indtil videre - jeg vil gerne udvikle mig i en grad, så det bliver muligt

Så længe, du efterlever det jeg kalder for "næstekærligheds-princippet" i dit hjerte, gør du det rette. Hvilket jeg har koncentreret til følgende (som du jo kender så godt):

"Behandl andre, som du selv vil behandles, og undgå dets modsætning."

Lettere skrevet end gjort. Ingen tvivl om det!

Hvis du giver efter for din vrede, på grund af dine sårede følelser, i forbindelse med de ondes handlinger, og ønsker gengældelse og hævn overfor dem, så er du jo ikke bedre end dem, som behandlede dig dårligt - og så "spiller du deres spil", og er selv blevet én af de onde, i en vis grad. Og den går jo ikke, for så går du jo imod næstekærlighedens grundprincip og har derfor "tabt slaget mod ondskaben", i denne omgang.

Jesus sagde: "Du ser splinten i din broders øje, men bjælken i dit eget øje ser du ikke. Når du trækker bjælken ud af dit eget øje, da vil du kunne se klart til at trække splinten ud af din broders øje." (Th.-Ev. 26)

"Elsk dine fjender, gør godt mod dem, der hader jer.", ser jeg som det, at bevare sine gode hensigter, næstekærligheds-princippet, på trods af det onde. Kan man det, så vil den gode hensigt sejre uanset, hvilke onde hensigter du oplever!

At, "vende den anden kind til", ser jeg som det, ikke at "føje spot til skade", dvs. at undgå yderligere konfrontation for, ikke at risikere at gøre ondt værre. Husk på, at Jesus ofte talte i lignelser, og derfor er det vigtig at vurdere, hvornår noget skal forstås bogstaveligt, og hvornår noget skal forstås i overført betydning!

Når man bevarer næstekærligheden i sit hjerte, på trods af ondskaben, så bevarer man jo samtidig en mulighed for, at nå den andens hjerte - for muligheden for forbedring er jo altid til stede uanset, hvor ondt et menneske kan synes at være - uanset, hvor lille denne mulighed så end synes at være, så er det vigtigt at bevare et håb om dette menneskes omvendelse til det gode, for at udtrykke det sådan. Sådan er det, i min optik, beskrevet, at Jesus gjorde og sådan, kunne jeg også godt tænke mig at lære at blive, en skønne dag - og øvelse gør jo, som bekendt, mester; forudsat, at man bliver ved med at øve sig, naturligvis!

Så forsøg at bevare næstekærligheds-princippet i dit hjerte så meget som det er dig menneskeligt muligt - hold fast i det - på trods af ondskaben. Og vurder, hvornår det er nødvendigt, at "vende den anden kind til", når en mulighed for ægte tilgivelse er så lille, at den næsten ikke er til at få øje på, fordi tendensen jo peger så kraftigt i den modsatte retning.

"Derfor, alt hvad I vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal I gøre mod dem; thi sådan er loven og profeterne."(Matt. 7,12)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14329 - 15/12/2012 18:00 Re: Ægte tilgivelse [Re: Harly]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Tillykke Arne. ler

Nu er du fuldt oplyst om, hvad "ægte tilgivelse" er.

Er det ikke dejligt at have så gode læremestre. griner


Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk