annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 68 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13899 - 13/10/2012 18:25 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Pudsigt nok sidder jeg netop med en bog, jeg vel nærmest af høflighed har anskaffet, fordi et menneske, jeg respekterer meget, har anbefalet den: "YOGA - en vej til balance" af Britt Søndergaard, www.balancen.net, ISBN 978-87-90009-15-1.

Jeg har endnu ikke fået læst den, men allerede på side 3, ser jeg:
Citat:
Ordet veda kommer oprindeligt fra roden vid, at vide og på den måde stammer samme ord på flere europæiske sprog fra denne samme oprindelse.

Ligesom Jesus bruger lignelser i Bibelen, er vedaerne fyldt med små symbolske historier kaldet nyayas, som hjælper på forståelsen af den dybere sandhed. En af de kendte nyayas handler om menneskets søgen efter nålen i høstakken. Om hvordan vi kigger efter svaret udenfor, selv om det findes indeni. Det lyder sådan her:

En gammel dame sidder indenfor i sit hus og syr. Hun taber sin nål og begynder at lede efter den på gulvet, men da det er meget mørkt går hun udenfor og leder videre. En mand kommer forbi og spørger om, hvad hun leder efter. Hun forklarer, at hun har tabt sin nål, da hun sad og syede. Da han spørger om, hvor hun mistede sin nål, svarer hun indenfor, men at der er for mørkt til at se noget.

Moralen er, at det ikke hjælper at kigge efter svarene udenfor, når de er indeni - og netop det er, hvad yoga i mine øjne handler om.

Jeg tror, jeg vil læse videre i den bog smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13925 - 17/10/2012 12:41 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Sikke en masse udlægninger af ophavsmanden til den ældgamle historie om, at lede efter hvad man mangler, der hvor man kan se, i stedet for hvor man har mistet det. Pudsigt nok kan den også bruges på Arnes indstilling til videnskab.

Hvorfor begive sig ind i det for Arne videnskabelige mørke for at finde sandheden, når man kan "finde den" et andet sted, nemlig i et kapel på en græsk ø ved højlys dag, hvor et bemalet stykke træ kan oplyse Arne om "sandheden om livet".

Den gamle historie er morsom, uanset hvilken dumhed, den illustrerer. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13930 - 17/10/2012 17:12 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg er endnu ikke kommet så meget videre med yoga-bogen, men forstod jo på husdyrbrugsprofessoren, at det ikke altid blot er at fortsætte med at "gå den slagne landevej", der er vejen frem.
Det var han selv et eksempel på.

Og hvor er det så, "der er lys" lige nu?
Jo, det er jo på naturvidenskabens område blinker

Citat:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
og
Citat:
The only real valuable thing is intuition.
sagde Albert Einstein blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#13933 - 18/10/2012 14:07 De evige misforståelser. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er et typisk træk hos mennesker, der foretrækker at lade filosoffer tænke for dem, at det får dem til at tro, at de selv intellektuelt er på niveau med deres forbilleder, og at de derfor tænker på samme måde. Hvis de tænkte selv, ville de selvfølgelig komme til et andet resultat, for alle mennesker har forskellige erfaringer som grundlag for deres opfattelse af verden.

Typisk for "citatjægerne" er, at de misforstår citaternes indhold, fordi de tager dem for pålydende, i stedet for at bruge dem som inspiration til egen tankevirksomhed, som de ofte er tænkt som fra ophavsmandens side.

Einsteins citater er typiske i den retning, for han ville jo netop med sine metaforer inspirere sine medforskere til at skærpe deres tanker og finde bedre (mere konsistente) forklaringer på naturens gåder. Hans diskussioner med Bohr (og citaterne derfra) er gode eksempler på dette.

Men når man ikke interesserer sig for Einsteins liv og teorier om naturen, kan man jo heller ikke gennemskue, hvad han mente med citaterne.

Tænk lige lidt over det. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13941 - 19/10/2012 13:08 Re: Den Evige Filosofi [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Moralen er, at det ikke hjælper at kigge efter svarene udenfor, når de er indeni - og netop det er, hvad yoga i mine øjne handler om.


Jeg er helt enig. Og efter min opfattelse, så er det også forskellen på den eksoteriske og den esoteriske side af religion. Den første leder i dogmer og ritualer, mens den sidste leder i det indre.

... At lede i det indre ... Her er meditation uvurderlig! Meditation vender opmærksomheden indefter og opløser mange af de "knuder", der måtte have eksisteret i systemet længe. Det er min meditationspraksis, der har gjort, at jeg ikke længere har et behov for at deltage i Oles og Simons konfliktlyst og -forsøg. Meditation løfter hele ens væsen. Her følger en skelnen mellem det religiøse og det spirituelle (med udgangspunkt i meditation) - en skelnen jeg godt kunne tænke mig, at Treram fik ind under huden.

"I would say meditation is spiritual, but not religious. Spiritual has to do with actual experience, not mere beliefs; with God as the Ground of Being, not a cosmic Daddy figure; with awakening to one’s true Self, not praying for one’s little self; with the disciplining of awareness, not preachy and churchy moralisms about drinking and smoking and sexing; with Spirit found in everyone’s Heart, not anything done in this or that church."
- Ken Wilber


Det er også på den spirituelle side af denne skelnen, jeg mener at finde Michael(?) - håber du vil blande dig, Michael!

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 68 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk