|
#14872 - 20/02/2013 02:06
Re: hvad de dog skriver
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
ole bjørn: Det pudsige er, at først kalder Hans og Arne mine prikker for barnlige. Derefter forsøger de sig selv med barnlige effekter. ole bjørn: De samme personer, der råber op om seriøse debatter, gør intet for at medvirke til dem. Kun treram og jeg har startet nye debatemner op siden starten af januar. ole bjørn: Arne har dog skrevet et par ny indlæg, men de er jo ikke til debat, så det kan vi ikke rigtigt bruge til noget. RoseMarie: ... åh nej, åh nej ... er det nu, jeg skal ta' den vilde flugt, anskaffe mig et sjippetov så jeg kan hoppe højere og hurtigere end lopperne???? RoseMarie: ... og også gø højere RoseMarie: Vuf ... ole bjørn: Ta' det roligt, RoseMarie. Lopperne bider kun missionærer, bagtalere og andre utysker. RoseMarie: ... ... jeg læste den ovenstående sætning som "Ta' det roligt, RoseMarie. Lopperne bider kun missionærer ... bagfra" ... Michael: Sært ord. Mellemrummet. Rummet mellem hvad? Michael: Hvad med det uendelige rum og tankens stilhed. Simon: Ole: har tilgode at se nogen ta Plathans alvorligt..;) Simon: EM: vil edderdyleme da håbe at den lopse så ser lidt godt ud...;)) Simon: Åh nej, ska' vi nu ha stilhedsprædiken igen....;) Simon: Ole: du ka' ik' regne med Arne: kastede du en pind og sagde..."hent Arne, det er et symbol", ville han futte afsted og først på tilbagevejen, se lidt slukøret ud...;)) Simon: Selvfølgelig er hans "debatinlæg" da ik' til debat, det er jo det rene kildemateriale til understøttelse af gudetro, det ved du da Ole, op med humøret...hvem ved, måske Plathans overtar Thomas rolle, så vi igen får lidt sjov på balladen? ;) ole bjørn: Jeg regner med, Simon, at andre læsere af debatten nok danner sig deres egen mening om deltagerne baseret på, hvordan vi omtaler hinanden. Simon: Ole: jada, og en reflekterende debatør genkalder sig sikkert nok små de små kælenavnes informationsværdi..; ) Simon: Tror mange griner i skægget, også dem uden, det må man simpelthen Simon: Sov pænt og nydeligt - og frygt ej lopserne RM...thi de plejer at kime dårklokker inden de lopser på én..;) RoseMarie: ... jamen, så så tror jeg, jeg vil ta' den med ro ... og først råbe vagt i gevær og "tiiiiil aaaaangreb mod lopperne", når jeg hører bimlen fra klokketårnet RoseMarie: ... eller loppespark på døren, for jeg har ingen dørklokke. Det nærmeste jeg kommer, er kirkens klokke og klokketårn [x] Hanskrist: nå som situationen er i øjeblikket, får jeg nok ikke michael til at reagere på mit indlæg og mine spørgsmål til ham, der er vist dømt undtagelsestilstand, og jeg må nok lade ham slippe [x] Hanskrist: bamse og simone er stadig bange for en seriøs tekstnær debat med mig, ihvertfald lister de udenom [x] Hanskrist: måske også klogt nok, risikoen for at få røven på komedie for åben skærm, er jo ret stor [x] Hanskrist: jeg ved ikke om jeg sætter folk op imod jer to, men jeg er efter længere tids overvejelse træt af den måde I intimiderer folk på, og hæmmer folks frie utvunge lyst til at turde udtrykke sig,, igen tør sgu længere rigtig gå til tasterne, fordi det medfører [x] Hanskrist: latterliggørelse og person hetz og forfølgelse,,, pseudodebatter, hvor I blot debatterer det I mener vi skriver, og ikke tekstnært overhovedet forholder jer til hvad vi faktisk skriver [x] Hanskrist: måske det var en tur over på religionsdebatten der gjorde at jeg pludselig blev træt af vores stil her på trosfrihed, disse pseudodebatter, der overhovedet ikke er tekstnære og ingen steder fører hen,,, [x] Hanskrist: på religionsdebatten forholder de sig ihvertfald tekstnært,,, befriende var det at erfare, at der ikke var den latterliggørelse hinanden, selv om uenighederne mellem folk er den samme som her [x] Hanskrist: jeg tror den der ønsker at være anonym på, online, også regner med at være dette,, men dette er jo ikke tilfældet,, gad vide om man bliver informeret om at man til trods ikke er anonym [x] Hanskrist: magthaverne indgyder frygt i deres undersåtter, og de latterliggøres og udsættes for personforfølgelse, hån og ringeagt,,, [x] Hanskrist: Pascal; Kierkegaard; Marx; Nietzsche; Bergson de prøvede alle at vise hvordan mod til at være sig selv var muligt under vilkår hvor individet ringeagtes, latterliggøres og tilintetgøres af totalitære ideologier fx kynisk rationalisme [x] Hanskrist: måske alle os der udsættes for den moderne fornufts kynisme, af bamse og simone, ville kunne finde mod til at være os selv hos disse tænkere, hvis vilkår bestemt ikke var nemmere end vores [x] Hanskrist: Edgar Morin får lov at slutte dagen af: "De store rationalistiske og endda videnskabelige grunddoktriner (fx determinisme, materialisme og formalisme) bliver til Mester-Ord, der i sig fortætter al Mening og Sandhed. [x] Hanskrist: Herved opnår man en magisk tilegnelse af det Virkelige og bliver indehaver af det højeste Ords mytologiske Dyder. Selve Fornuften og Videnskaben bliver myter eftersom de bliver højere Enheder, der påtager sig Menneskehedens Frelse. [x] Hanskrist: hvad gir magthaverne os,, jo vi må gerne få et digt, lidt musik, eller en børnebog, men nåde trøste de af os der har spirituelle åndelige interesser i deres liv,,, disse jagtes, latterliggøres og udstilles som religiøse fantaster til trods for at der inte [x] Hanskrist: intet belæg er herfor, hvis man læser hvad der skrives,,, men uha lidt musik, jazz fx, et digt, noget litteratur,, ja det må pøblen gerne forlyste sig med, men virkelig seriøse spirituelle åndelige interesser, så er fanden løs [x] Hanskrist: i mine forsøg på at italesætte Paulus og urkristendommen og de store Paulus teologer: Luther; A. Schweitzer; Paul Tillich og Karl Barth (der alle har haft deres vækkelse i livet qua Paulus) kan jeg se nu, eller vil jeg indrømme nu at jeg har været for [x] Hanskrist: hård og nådesløs overfor andre til tider, men det skyldes selv sagt jo også hvor meget jeg har måttet kæmpe, og ja stadig må kæmpe, og simone mener endda at der slet ikke findes nogen der tar mig seriøs [x] Hanskrist: dog vil jeg også til min dødsdag være total ligeglad med om jeg er populær eller ej, dette rager mig, jeg skriver fordi min mund løber over med det jeg har på hjertet, der bor i hjertet på mig, eller som ligger mig dybt på sinde [x] Hanskrist: at opdage at jeg ikke står alene, men at Luther; A. Schweitzer; Paul Tillich og Karl Barth og Alain Badiou og Zizek alle har eller er ramt som jeg selv er blevet ramt, er nok for mig, jeg har ikke brug for at blive populær [x] Hanskrist: øh glemte R. Steiner og N Berdyaev,,, og alle har de erfaret den samme vækkelse i deres liv, turning point, qua eller mht Paulus som jeg selv har erfaret,, dette er mig nok, og forstår man først Paulus korrekt, så gir hans teologi, som er en Kristologi, [x] Hanskrist: ens liv en ny retning og mening, der aldrig udtømmes for numinous ekstatisk kreativ kraft og energi [x] Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; [x] Hanskrist: no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer. [x] Hanskrist: ved siden af bamse og simones missonær -virksomhed her på stedet, er dette ovenfor ingenting,,, men uha da da, fanden er løs,, jeg er total fortabt og religiøs fantast og bette gut med vrangforestillinger [x] Hanskrist: hvis nogen har haft en sjæl, eller en personlighedens integritet og kerne, noget smukt under hjertet i deres liv, før de mødte kynikerne bamse og simone, men som opdager nu hvor meget disse to tomme tønder har ødelagt, så vil jeg opfordre til at vi alle [x] Hanskrist: sunder os og gør os fri af deres tyrrani [x] Hanskrist: jeg mener det, for det gælder vores liv og vores sundhed og ja vores helbred, for de to terrorister er der intet helligt, absolut intet, og ihvertfald ikke deres meddebattører og medmennesker, disse skal ringeagtes og latterliggøres ud over alle grænser [x] Hanskrist: jeg står i et dilemma nu, ta fx hvad michael skriver om paulus som bunder på en fejllæsning og forståelse paulus,, hvordan skal jeg nu reagere herpå,, før i tiden gik jeg hårdt til værks og ville være nådesløs overfor michael, nu må jeg med mine nye erken [x] Hanskrist: erkendelse af at den stil som bamse og simone kører overfor os, ikke dur, og er fyldt med menneskeforagt, tage skeen i den anden hånd, eller ihvertfald forsøge at svare michael mindre hårdt end hvad jeg tidligere har gjort, men ens tålmodighed bliver virk [x] Hanskrist: virkelig sat på prøve med typer som rubæk og michael, begge typer der gir pokker i hvad de fagvidenskabelige discipliner siger i en sag og som ikke er bange for at tale stik imod folk med bedre viden på området [x] Hanskrist: men nu er jeg ej heller modstander af en hård debat, jeg er blot modstander af en debat hvor man ikke tekstnært drøfter det andre skriver, hvor man bevidst fejllæser og tolker andre og så derud fra gør grin med dem [x] Hanskrist: nå enten er bamse faldet i søvn eller han er blevet loppefri [x] Hanskrist: jeg hører bamses ekim inspirerede ord: "Det er aldrig verdens skyld, for den er som den er, og altid har været."; Årsagen til, at man er i konflikt med sine omgivelser skal findes i en selv. citat slut [x] Hanskrist: årsagen til at jeg er i konflikt med bamse og simone, om denne skal findes i mig selv, så skyldes det min sunde moralske sans og mod, mod og mandshjerte [x] Hanskrist: anklagerne og oprøret imod de to debat terrorister bamse og simone er fløjtet igang og vil nok fortsætte i al fremtid, til en løsning findes, selv om bamse har truet med: at verden den er som den er, og altid har været". [x] Hanskrist: nu har vi haft anarki her alle dage, stort set ingen regler for hvordan man må debattere, men sjovt er det at se hvordan vi som et lille samfund, pludselig står og mangler nogle etiske retningslinier,, hvad gør vi [x] Hanskrist: men ihvetfald vil jeg ikke længere intimideres af de to herrer, og hvordan jeg i fremtiden vil undgå dette eller vil kunne få et liv, hvor dette ikke finde sted, ja det må fremtiden vise [x] Hanskrist: et og andet sted ville jeg ønske der var fler der turde mærke efter, hvor intimideret de bliver og er blevet igennem tiderne og at den hårdhed og kynisme man har udviklet ved at omgås disse bøller måske slet ikke er sagen for et godt liv [x] Hanskrist: bamse er nøjagtig som rockerne, man kan blive lovet beskyttelse, hvis man så til gengæld resten af livet skal slikke ham i røven, [x] Hanskrist: da jeg så michael og bamse blive som pot og pande, jeg tænkte åh nej michael, gør det ikke, det kan du ikke mene [x] Hanskrist: at det ender galt, tror jeg vi alle var klar over, det er også det mest absurde venskab jeg nogensinde har set blive indgået [x] Hanskrist: på samme måde som hygge hygge nygge snakken med simone og michael er det,, det er bare så uholdbart som noget
|
|
|
|
#14909 - 22/02/2013 12:46
|
veteran
|
|
|
Arne Thomsen: Sabotagen fortsætter ole bjørn: Jamen, så stop dog med at deltage i den, Arne. Arne Thomsen: Gad vide, hvor længe administrator lader dette misbrug få lov at fortsætte ole bjørn: Bare rolig, Arne. Jeg tror ikke Peter har planer om at indskrænke din og andre troldes ytringsfrihed. Arne Thomsen: Aktionen er lykkedes, jeg fik lokket Ole væk fra prikkerne ole bjørn: Det er da ikke noget problem. Jeg sætter kun punktummer når chatten misbruges til perfide personangreb, som du og Hans og Michael gjorde i går. ole bjørn: Så længe du holder en nogenlunde sober tone, skal du da ikke begrænses. Arne Thomsen: - sagde censor ole bjørn: Der er kun en censor her, og det er Peter. Vi andre må nøjes med at have ytringsfrihed, og den kan vi så bruge til perfiditeter eller til at sætte punktummer, alt efter hvilke typer vi er. ole bjørn: Du ser ud til at være meget glad for de smileys, der tæsker løs på dem, som dine kommentarer handler om. Er det et udtryk for dine følelser overfor andre? Arne Thomsen: Det kan man vist uden overdrivelse kalde en fejltydning ole bjørn: Jamen, så kom da med, hvad du mener er den rigtige tydning, Arne. Arne Thomsen: Mon der er andre end Ole, der ikke kan læse billeder? ole bjørn: Skal det forestille en tydning, Arne? ole bjørn: Det ligner nu mere en flugt fra Arnes egne udtalelser. RoseMarie: ... til jer begge to (tre eller fire) ... ... tja ... den man elsker ... http://www.youtube.com/watch?v=gZl-NFiVK 2U RoseMarie: ... og ham her ... jamen, han forsøger såmænd bare at fange lopper [x] Hanskrist: du har sat dig på trosfrihed bjørn, sætter dit aftryk overalt, du er meget dominerende og du intimiderer andre konstant, men selvfølgelig de passive tavse anonyme er med til at du kan fortsætte din ubehagelige dominans,, [x] Hanskrist: konstant taler du om perfiditeter,, forleden aften havde jeg svaret michael (3 chat) derefter var jeg kommet med forslag til hvordan vi kunne forbedre debat tonen på stedet (5 - 6 chat) og så havde jeg et spørgsmål til dig (1 chat),,, og måske mit [x] Hanskrist: spørgsmål til dig var af en sådan karakter at du ikke ville ha andre læste det, ihvertfald havde du sat så mange punktummer at mine seriøs chat kommentar alle var væk [x] Hanskrist: det er 3 gang du sætter så mange punktummer at det jeg skriver forsvinder så andre ikke får lejlighed til at chatte videre på det [x] Hanskrist: men sagen i en nøddeskal var at der ingen perfiditeter var [x] Hanskrist: jeg er enig med einstein, det der er skræmmende er den store tavse passive flok der ser på,, virkelig skræmmende [x] Hanskrist: du har i den grad kujoneret folk her på debatten, der findes en servil kujonagtig underdanighed dig og angst for dig, ihvertfald alt alt for stor respekt for dig [x] Hanskrist: du har ødelagt spontaniteten og friheden og lysten til at tale fra hjertet, [x] Hanskrist: nu har jeg ikke tid til at svare dine mange bedrevidende indlæg, men der hvor jeg har forstand på tingene, kan jeg se at du slet ikke er den kapacitet du gir dig ud for at være, tænker her på sammenlignende religions videnskab og så om "hjernevidenskab" [x] Hanskrist: da esther sagde noget om hjertets intelligens og hjernens da lukkede du munden på hende ved at sige noget faktuelt forkert, [x] Hanskrist: det er så hvad det er, for her debatterer du i det mindste,, men det værste er din og simones intimidering latterliggørelse og ringeagt personer, hvor der overhovedet ikke foregår nogen tekstnær debat med dem I forfølger [x] Hanskrist: det helt nye i den moderne videnskab om hjernen er faktisk at følelser er en forudsætning for fornuft og objektivitet og ikke nogen trussel [x] Hanskrist: et forhold vi alle selv kender, fra dage uden farver, hvordan vi faktisk ikke formår at tænke klart [x] Hanskrist: at være følelsesmæssig afstumpet eller ikke at have kontakt til sine følelser, forringer vores intellektuelle kapacitet og evner [x] Hanskrist: jeg ville gerne at vi alle mærkede efter og spurgte os selv med hånden på hjertet, hvor godt har vi det med den debat tone der hersker her på stedet, er det noget vi vitterligt ønsker at byde os selv og leve med i vores liv [x] Hanskrist: michael meldte fra igår og jeg gør også, det kan ikke være rigtig hvad vi skal finde os i på religions debatten hvor der er regler (hvor fx simon og du bamse med jeres intimidering folk ville være blevet smidt ud) der er debatten friere end den er her [x] Hanskrist: dette er det paradoksale, at der hvor man har en regel om at folk skal holde sig til substansen, tekstnære debatter med vægten på argumentation, der opnår man en friere debat end her på stedet, hvor man må gå alene efter personen, at intimidere hinanden [x] Hanskrist: så resultatet her er at vi er blevet knuget og ufri, og vi er mange der ved fra egen krop hvor meget du bamse og simone knuger os, gør os ufri,, men nu er vi altså nogle der har fået nok og gør oprør imod jeres debat stil om at intimidere, ringeagte og [x] Hanskrist: latterliggøre folk uden at I overhovedet har fat i noget tekstnært substans fra hvad vi skriver trosfriheds sundhed er at arne michael (og thomas da han var her) og undertegnede at vi siger fra, gør oprør, men der må flere på banen, vi må alle på banen desangående den forpestede debat tone på stedet [x] Hanskrist: personforfølgelserne , den konstante intimidering, ringeagtelse og latterliggørelse andre personer, hvor man overhovedet ikke forholder sig tekstnært til hvad de skriver, må høre op [x] Hanskrist: punkt 1) må være at debattere og forholde sig tekstnært til hvad andre skriver, gerne kritisk (ris ros) og så må man argumentere hvis man mener at folk vrøvler eller misforstår, eller om man selv har et andet perspektiv på tingene jeg orker ikke at være intrigant og arbejde bag kulisserne og sætte folk op imod hinanden, skabe alliancer,, derfor står jeg frem alene mand, som michael gør og arne gør,, jeg vil være fri af din indflydelse bamse og simones,, og jeg synes alle her skulle [x] Hanskrist: gøre sig fri af dig bamse, stå som selvstændige mennesker og mærke efter hvad det er du gør ved folk, hvor meget du intimderer folk, også dine såkaldte "venner", dem du forsøger at alliere dig med og stå på god fod med [x] Hanskrist: jeg gyser over det dit sociale magtspil du har kørende [x] Hanskrist: men jeg gyser endnu mere over at folk stiltiende finder sig i dine og simones unoder og intimidering andre, ringeagt og latterliggørelse andre,, dette er simpelthen skræmmende set i det her lys, denne her storvask, kan jeg se at jeg nogle gange har argumenteret lidt for vildt for mine synspunkter, dog har jeg argumenteret og altid haft substans på, og aldrig kørt en tekstuafhængig forfølgelse personer. Men jeg indrømme selv en [x] Hanskrist: argumentation kan føres for groft, selv om ens modstander her dog har en chance for at imødegå kritikken, hvilket man ikke har i en kun personforfølgelse og intimidering, ringeagtelse og latterliggørelse ens person,,, jeg kan intet som helst stille op [x] Hanskrist: imod simones 10 år personforfølgelse,
|
|
|
|
#15136 - 12/03/2013 12:13
|
veteran
|
|
|
Hanskrist: I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left. [x] Hanskrist: i kristendommen er den essentielle tidslighed vores fremtidighed (Gud er den, der altid kan skabe nyt af det, der er, og således åbne tiden for fremtiden, nyt liv) og ikke den nutid, hvori alle ting ifølge den græske tankegang havde sin væren [x] Hanskrist: ikke det der er, men det der skal komme, er det vi alle forventer og ønsker os, og det kommer, fremtiden er meget det vi har set i ånden, det vi forestiller os, intet er stærkere end en vision [x] Hanskrist: ikke missionær, men visionær er jeg. Jeg fik et billede, et motiv, et syn, en vision, så i ånden, mig selv som løber, og dette billede eller denne vision har jeg blot fulgt hvorved jeg idag er totalt forandret på alle tænkelige parameter [x] Hanskrist: sådan kan alle mennesker forandre deres liv, opnå en positiv selvudvikling, men man skal ha et motiv, et billede, en vision, et syn i ånden, ellers sker der intet, det er motivet der driver værket [x] Hanskrist: det er hvordan man ser sig selv, der skaber forandringer, ser man sig selv som løber bliver man løber, ser man sig selv som ikke-ryger, bliver man ikke-ryger, ser man sig selv som lykkelig bliver man lykkelig [x] Hanskrist: det eneste man ikke må gøre er at lytte og se, er at være i NUet, man skal være i billedet, motivet, i sin vision, det er det man ser i ånden, forestiller sig, der batter en forandring, vækst og selvudvikling [x] Hanskrist: gud hvor er I sløve her på trosfrihed, er der nogle af jer der har en vision, ønsker jer noget af det her liv, eller er i motiv-løse, uden motiv, uden billede, uden vision, ser I ikke noget for jer der skal komme [x] Hanskrist: eneste sted jeg aldrig har været, er i NUet, og jeg kommer der heller aldrig, [x] Hanskrist: deri er jeg enig med Heidegger og Paulus [x] Hanskrist: hvis columbus havde været i NUet, havde han aldrig opdaget sydamerika, vi når ikke nyt land, nye kyster, hvis vi er i NUet, tværtimod mister vi tiden, fremtiden (som er vores liv) og orienteringen og vi når ingen mål treram: De fleste har vel det liv de ønsker, eller prøver at leve op til det, jeg for min part har det liv jeg ønsker, et skønt liv uden at være belastet af guder, Heidegger og Paulus, jeg er travlt optaget af mere jordnære ting, der ikke kræver at jeg skal treram: beskæftige mig med en flok mennesker der har nogle skøre meninger om tilværelsen og gudelivet, om det er fordi jeg lever i nuet eller hvad, det er mig faktisk ligegyldigt bare jeg kan leve livet fuldtud som jeg gør, så er jeg tilfreds med det.r treram: Og du styrter afsted for at løbe fra dine problemer som du alligevel ikke kan løbe fra, de indhenter dig og slår dig i knoppen med Heidegger, Paulus , Jesus og helligånden, stakkels dig hansemand , der indrømmer hjernen har forladt ham og det høres og treram: ses tydeligt når man læser hans febrilske indlæg. Simon: Treram: morn'...og tja. motion er sundt, forsøget på at rende fra sin skygge ingen forundt..;) Simon: Man ka' godt få indtrykket af at være ankommet til sanatoriet i Mann's Trolddomsbjerget, når man påtvinges synet af metersvis af tilstandsbekendelser ; nogen ville kalde det forsøg på absolution, andre bare absolut meningsløst ;) Simon: Der er noget feberagtig over det, men skie være med det...søndagslykke er at sitte med sin kaffe mens de andre snorker, at mærke den friske luft efter blæsten de seneste dage, se træerne knejse og glæde sig til foråret på rejsefod. Simon: En læseværdig oplevelse til dig Treram, hvis du orker - men som jeg tror du ville nyde, p.a. de mange historiske og politiske betragtninger - er: Alberto Moravia & Alain Elkann "Moravia, Mit liv"...go' sønda' fortsat Simon: Psst.: Moravia var en af de helt store italienske forf., som skriver med en sjælden vitalitet og mangel på sentimentalitet, og som levede et liv blandt mange interessante mennesker i en vigtig tidsalders omskiftelser; en fængslende mand med sans for Simon: detaljer og med en hukommelse som en elefant, derfor synes man også, at man genkalder sig og lærer noget, når tidens tand rulles op fra erindringen, kaffen når at blive kold, og det er altid et godt tegn...hyg-hyg [x] Hanskrist: feberagtigt er det nok ikke, men der er mere arousal, glæde og frygt, alt det der hører til det sympaticuske system, i mit liv end i de flestes, [x] Hanskrist: men ellers hyggeligt at mærke lidt liv og ja temperament [x] Hanskrist: tab af temperament (eller ikke konstruktiv brug af temperament) er en af de vigtigste årsager til sygdom i vores alder og at vi ældes for hurtigt [x] Hanskrist: må erkende at "folk" her ikke er visionære men er hjemfaldet til verden og er til i uegentlighed, "man er som man er" og man hygger sig og gemmer sig i verden for tiden (livet) fremtiden, det liv man ellers ville kunne have, har til gode [x] Hanskrist: man vil godt tale om selvudvikling, men "man" tør ingen forandring, hjemfalden som man er dorsk til sin trygge verdenslighed [x] Hanskrist: ingen vil noget ud over sig selv som man nu engang er, man er hjemfaldet sin egen hygge tryggelighed og småborgerlige lille put verden, og herfra dømmer og fordømmer man alt der ligger udenfor sin egen lille horisont [x] Hanskrist: nøjagtig denne hjemfaldenhed til verden og identifikation og betryggelse, beroelse, sig selv i sin verdenslighed, at Paulus og Heidegger (ud fra Paulus) gør oprør imod ud fra angst og tiden, fremtiden, ens muligheder for at få et nyt liv, forny sig [x] Hanskrist: tænk at nogle mennesker tør gå til grunde i NU'et, i det der er, tør gå til grunde i den måde de har arrangeret sig trygt og hyggeligt med verden,, dette er dekadence fordi det ikke kræver nogen ekstraordinær indsats at overleve og sikre sig eksistensen [x] Hanskrist: i vores moderne verden af idag. Det moderne menneske aner intet om hvad et liv i egentlighed kræver af udfoldelse og indsats [x] Hanskrist: livsstilssygdommene i vor moderne tid kommer meget af at folk kan bade sig igennem livet uden nogen form for sympaticus funktion (høj arousal af frygt og glæde (spænding)) man bliver parasympaticusk dorsk og sløv, trøstespiser blir afhængig af stimulans [x] Hanskrist: ikke mere Heidegger eksistens analyse for idag. Kære venner op med humøret, I hænger med hovedet og virker til at være uden visioner og drømme om fremtiden, jeres muligheder for liv, nyt liv [x] Hanskrist: I kan alene ved en levende vision og motiv (ide og billede) som fyrtårn og pejlemærke for jeres færd og kurs, få jer et nyt fantastisk liv, hvor I kommer fri af NU'et og verden, jeres verdenslighed, hjemfaldenhed verden, "jeres som man "gør -hed"" [x] Hanskrist: Med en intentional vision der også er ladet med vital motiv kan ethvert menneske udvikle sig, komme i vækst og forandring [x] Hanskrist: se nu at få opbygget denne intentionale vision for jeres liv, der er ladet med vital motiv (motivation) og opnå derigennem det liv I kunne drømme om, hvor I kommer fri af dårlige vaner, sygdom og dorskhed [x] Hanskrist: her tales om Jung's analystiske psykologi, om arketyper der sparker røv Arne Thomsen: Jeg respekterer din holdning, Hanskrist, men jeg har en anden: For mig er tilværelsen et mirakel, som jeg elsker af alle kræfter - aktivt - hvert dag - i min oplevelse af nuet - og uden storhedsdrømme om mig selv [x] Hanskrist: hey arne sad lige og tænkte på dig og kræn-p, fordi I begge har efterlyst mit blueprint, eller et indlæg hvor jeg redegør for hvad jeg står for, og Kristus eller Buddha, øst eller vest, kunne være et sådant indlæg [x] Hanskrist: her er også noget for simone om han stadig er i filosofisk løbetid, "filosofi liderlig" og ekspert i Heidegger og filosofi, så han kan dømme at jeg vrøvler og misforstår,,, hver gang jeg ytre mig om filosoffer og filosofi [x] Hanskrist: da jeg er polemisk hele vejen overfor michael krishnamurti drengen i mit indlæg 11/03/2013 14:17, ville han om han gad og magtede læse mit indlæg, kunne blive meget klogere på kristendommen og Gud her, men han siger bare "BØVL" og måske vrøvl, aldrig har [x] Hanskrist: michael turdet en seriøs debat med mig, også derfor jeg udfordrer ham, driller ham lidt, fordi 1): at få ham i seriøs debat; 2): fordi han som kun få ved siden af simon, har sagt at jeg vrøvler og taler usandt [x] Hanskrist: ud over at jeg er polemisk overfor michael krishnamurti drengen, så underviser jeg også simone i hvad for det første eksistentialisme er i henhold til Heidegger og hvordan kristendommen skal forstås [x] Hanskrist: jeg ved nøjagtig idag hvor jeg har simone, hvilket jeg ikke vidste i 2003, men idag, kender jeg mandens begrænsninger og mangler, ja han er blevet helt menneskelig for mig, og jeg tør godt give ham en lektion [x] Hanskrist: modsat simone der ikke tør give mig en lektion i Heidegger [x] Hanskrist: find en professionel filosof med kendskab til eksistentialismen på mellem krigstidens europæiske kontinent (især tyskland og frankrig), giv ham mit indlæg, Kristus eller Buddha 11/03/2013 14:17 og jeg vil ikke være bange for anmeldelserne, tværtimod Hanskrist: efter at have været på Informations debatside igår aftes, og læst blandt andet, fundamentalistisk rationalisme, debatteret ud fra en artikel skrevet af Kristian Leth, finder jeg her en sober debat, som vi på trosfrihed kunne lære meget af [x] Hanskrist: jeg finder vores egen arne, med profilbillede og det hele, jeg finder af debattører på stedet min højt skattede Niels Engelsted, jeg finder en Niels-Holger Nielsen der er værd at lytte på mmfl. [x] Hanskrist: jeg finder også en Niels-Simon Larsen, der holdningsmæssigt og i sprogvendinger (en kærlig instans ’deroppe’, ’derude’; Jesus Kristensen etc.) er fuldstændig som vores egen simon her på stedet, dog debatterer han sober og uden at intimidere personforfølge [x] Hanskrist: fra simon selv ved jeg at han er læser af Information, at han debatterer et andet yndet sted, hvor der er mere vægt på samfundsforhold, så meget tyder på at jeg her har mødt vores simon i en anden debatsammenhæng, og det må du gerne svare på simon, da det [x] Hanskrist: får mange brikker til at falde på plads for mig. At bjørn debatterer på videnskab dk er ej heller nogen hemmelighed. Ergo har vi nu de to debattører, der gang på gang har ringeagtet stedet her og ja ikke mindst troldene og debattørerne her på stedet [x] Hanskrist: det er blevet kaldt en børnehave sandkasse, og hvad værrer er. Jeg har før været inde på det, at vi er blevet brugt og misbrugt af de to herrer, der har ladet deres vand og simpelthen pisset på os, ja været fyldt med disrespekt for os (nogle af os) [x] Hanskrist: hvad er det der gør at nogle mennesker kan være så fyldt med disrespekt for andre mennesker i en sammenhæng og i andre sammenhænge enten snoppe opad eller i det mindste opføre sig anstændigt og tale ordentligt til mennesker [x] Hanskrist: ingen tvivl om at vi er blevet brugt som skraldespand, lokum, og de har brugt os til at få afløb for det mindre pæne de indeholder, deres skyggesider [x] Hanskrist: i anstændighedens navn, har vi undermåler og følelsesmæssige forstyrrede ligegyldige ubetydelige sandkassebørn og internettrolde, gjort oprør imod den uhørte og urimelige stempling vi er blevet udsat for, ved at sætte vores dagsorden om respekt [x] Hanskrist: folk der forsker i de her forhold jeg drøfter, siger at det skyldes anonymiteten, hvad man kan snige sig til og tør lukke ud, og gøre, i ly af mørket, i nattens mulm og mørke, er bestemt ikke det samme man ville gøre i fuld offentlighedens lys [x] Hanskrist: der er iøvrigt også en anonym der skriver til mig i "Kristus eller Buddha",, hvorfor anonym mand/kvinde, og hvorfor en halvkvædet vise fra din side, hvor der bare er you tube link???
|
|
|
|
#15209 - 22/03/2013 11:31
|
veteran
|
|
|
Simon: Treram: de unge er næppe til at drive i kirke, og konfirmationen har sikkert bedre alternativer for unge flest. Kirker står stort set tomme, eneste brug er nu begravelser og serimonielle sager hvormed man let overkommer juraen. Folk som tar turen på.. Simon: præsteseminatiet vil nok se deres bestræbelser som ulønnet, i og med at de må fare rundt for at arbejde, eller, som du oplever, sidde og blive fortørnet på en debatside over kendsgerninger ;) Simon: Jeg foreslår derfor, at du bare nyder kroningen som ølhund, idet en sådan reaktion viser noget om realitetens betydning: de unge er klogere end præsterne ;) Simon: Iden forbindelse foreslår jeg et tillægsspm. til den gode pater: Er tidens præster helt uden fantasi? - idet de tydeligvis ikke formår at stimulere de unge til og komme og høre på deres begavede idéer om meningen med livet..god fornøjelse. Michael: Det er ikke nødvendigt, at være æseldyr eftersom der allerede er et sådant. Og Plyds er ikke nuttet, han er meget egoistisk og selvoptaget. Ikke desto mindre er han absolut ikke-voldelig. af natur. Michael: Hvilket selvfølgelig er den eneste måde, at være ikke-voldelig på. Michael: Tja, at være sig selv af natur er i det hele taget den eneste måde, at være på. [x] Hanskrist: ja du er nemlig blot dig selv michael, og du kan ikke blive dig selv fri og løs, som du ej heller er brudt af Gud og Ordet/Sproget; vertikal spiritualitet, du mangler i den grad denne dimension som Tillich om noget bygger sin teologi på [x] Hanskrist: vi andre har dog Sproget, både i forbindelse vores fornuft, men også i forbindelse Kaldet har vi Sproget, Ordet, der kalder os til etisk kreativ virkeliggørelse af vores muligheder for at gøre en forskel i verden [x] Hanskrist: at træde i karakter og ikke gå til grunde i os selv og blot naturlighed, falde i med naturens indifferente tapet, eller hjemfalde til verdenslighed, som man gør, som man lever, Michael: ja, du er Tamas, HansKrist. Det har du vist også selv indrømmet engang. Arne Thomsen: Michael er det http://en.wikipedia.org/wiki/Tamas_(phil osophy) du mener? Simon: Mich: du overser próblemets sødme - Plys er en meget sød men dum lille én, der gerne stikker hele hovedet ind i livet, men ka' ikke få livet ind i hovedet...og er det ikke en lidt genkendelig situation, sys' du? ;)) Simon: Plys er elskelig fordi han er helt uden bagtanker, se det er væsensforskellem mellem små "missionister" og små plysbjørne...;) Simon: Æseldyr er b a r e s å l a n g s o m...men det gør intet, for han indgår som en del af plysuniverset, og man ville naturligvis savne Æseldyr hvis han pludselig droppede ud af historiens sødme: glæd du dig nu over Æseldyrets charmante væsen Mich - man Simon: ska' ik' ødelægge en sød historie med sammenlignelige realiteter, det troede du havde fået med dig fra det guddommelige tankeunivers du ser har erobret flere her? ;)) Simon: Engang imellem må man bare skrue ned for livets hastighed, man ka' sige at Æseldyr er "knappen" hvormed man finder den hastig som passer ens tankeverden; smart er Æseldyr.."se, den..må...jeg..lige. .tææænke...over" ;...;) Simon: Synes forøvrigt det er sjovt at se hvor lidt Holberg interesserer de ivrige troende her, men han har jo også me sit vid og om nogen karakteriseret overtroen med en humoristisk men alvorlig klangbund der stadig runger - bortset fra i pietistiske øren ;) Simon: Det er nok denne rungen, der stadig får de troende op på lakridserne... Simon: Skoletimers ørken! / krummende over en pult / sad vi med tomme øjne / mens sjælen skreg af sult. Lyttende barnehoveder / løb fulde af vanvid og præk. / Larver var vi, som hvepse / fyldte med deres æg. [x] Hanskrist: følgende har intet med Holberg at gøre: ""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell" [x] Hanskrist: Holberg har intet at gøre med eksistentialisterne, med Tillich; Barth; Berdyaev, Heidegger, Bergson med flere,, teologien har sørme flyttet sig ikke så lidt siden Holberg [x] Hanskrist: det har ej heller noget med var moderne skolegang at gøre,, nej der er sørme sket meget siden disse ord af Holberg som idag ingen aktualitet overhovedet har her i europa [x] Hanskrist: hvis elever sidder med tomme øjne mens sjælen skriger af sult, er det sgu nærmere dine fag larsen der er under anklage [x] Hanskrist: men uha da da, hvorfor ikke putte alle i en kasse, så er jeg fri for cognitiv dissonans [x] Hanskrist: og jeg er totalt fri for at tage stilling til fx følgende: "Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand R [x] Hanskrist: intet af den kvalitet Russell her fremhæver finder man fx i hvad du har skrevet gennem årene larsen, og michael er også totalt uden denne spirituelle dimension som Russell peger på [x] Hanskrist: men russell er jo ifølge niels en følelsesmæssig galning uden fornuft, med sådan en udtalelse [x] Hanskrist: religionsfilosofisk set er det sted her et galeanstalt, alle er i den sammenhæng nogle analfabeter, der er ingen der magter den disciplin [x] Hanskrist: du er her åbenbart ikke for at debattere michael, nu har du siden 2003 konstant sagt at det jeg skriver er vrøvl og nonsens,, og du har aldrig turdet en direkte debat med mig, hvor du bruger argumentation for dine synspunkter,, hvorfor du da også har tabt [x] Hanskrist: til mig ved næsten enhver lejlighed,,, jeg har fremført velargumenteret en masse relevant kritik af dine synspunkter der om noget har vundet gehør hos andre,, mens du bare som rubæk fortsætter derud af med din mangelfulde forståelse, og manglende fornufti [x] Hanskrist: fornuftige og logiske redegørelse for at dine synspunkter skulle holde vand også ved et nærmere gennemgang,, [x] Hanskrist: pjat og plat er det, men ikke rigtig debat [x] Hanskrist: med din NU-filosofi og religiøse dogmatiseren afskær du enhver forbindelse til ham Jesus Kristus fra det Nye Testamente og til Tillich og Kairos, og det Tillich omhandler som vores vertikalitet, vertikale spiritualitet,, nemlig siger din NU-filosofi [x] Hanskrist: det stik modsatte [x] Hanskrist: din tidsforståelse er stik imod Det Nye Testamentes tidslighed og -forståelse,, også derfor Heidegger stort set konstant siger det stik modsatte af hvad du siger, men Heidegger indrømmer også at hans tidsligheds -forståelse, ikke er hentet fra grækerne [x] Hanskrist: eller østens filosofi som grækerne læner sig op ad [x] Hanskrist: men er taget fra den urkristne tidsligheds -forståelse Michael: Jeg er bare skuffet over dig, hansKrist. Jeg syntes, at du havde et stort potentiale, men jeg tog åbenbart fejl. I øjeblikket er du bare en råbende idiot. Du behøver ikke at bekymre dig om mig, jeg skal nok selv være mig, Michael: Plyds er essensen af zen, Simon. Desværre er jeg ikke Plyds, jeg er alt for durkdreven. Det er svært at vide hvordan en anden oplever. Michael: Mens hvis man iagttog peter Plyds meget nøje og intenst, så ville man måske opdage et strejf af et smil. Michael: Ak ja. hvorfor skal man hele tiden tale med mennesker der ikke tør være sig selv. Findes der nogle individuelle personligheder i denne verden? Michael: Tillykke menneske. Din fuldstændige åndelige har gjort det umulige muligt. Jeg Handler - men du vil aldrig se den mindste snert af min handling. Michael: Farvel - og tak for et hyggeligt samvær. [x] Hanskrist: du er nok snarere skuffet over dig selv michael end over mig (HansKrist), vi har været her i mange år, og jeg har valgt debatten, og at argumentere for mine synspunkter, og valgt at tænke og bruge sproget, begreberne, som videnskaberne gør det, [x] Hanskrist: den vej har du bevidst nægtet at ville gå, du har kaldt det "bøvl", og ja det er hård træning for hjernen, det er hjernegymnastik, men i længden lønner det sig, for man får flere og flere at tale med, ens forståelse og overblik emner problemstillinger [x] Hanskrist: øges dag for dag [x] Hanskrist: du har simpelthen kapituleret, overgivet dig, og du har kun dit Nu-vrøvl, sanselighed i nuet, tilbage, som overvælder dig så meget, fordi du ingen tanker har til at begribe det du sanser, hvorfor du kalder det, dit nu, evigheden (selv om dette er en total [x] Hanskrist: misforstået brug af ordet, begrebet, evighed) Hanskrist: jeg er tværtimod skuffet over dig, fordi jeg så hvor hurtigt du formåede at forstå Tillich (til en begyndelse), du fik fat, men så slap du, fordi du kom til at ta munden for fuld, og udtale dig for bombastisk om Tillichs vertikalitets begreb (som du ikke [x] Hanskrist: forstod var et Kairos afledt begreb (som det er hos Max Weber; Tillich; Berdyaev; Heidegger, og idag Badiou) [x] Hanskrist: et andet forfærdeligt problem du har rodet dig ud i, er din definition af hvad tanken er (og at den ikke er værdifuld, men den skal stilles og ikke være aktiv), disse dine ideer om hvad tanken var, spurgte jeg dig om i et par år hvor du havde fra, [x] Hanskrist: du nægtede at svare mig (hvorfor har jeg aldrig fundet ud af), så begynder du at promovere dig selv, med god hjælp fra bjørnen, om at du er selvstændig og original tænkende, hvorimod I begge påstod dette ikke var tilfældet for mig (HansKrist) [x] Hanskrist: dette var nok dråben der fik bægeret til at flyde over, og jeg begyndte at ta kopier af din definition af tanken, og sørme om ikke michael og Krishnamurti kom op side om side på google, så var den sag afgjort, og du måtte krybe til korset [x] Hanskrist: du kan ikke sanse michael og være i nuet, og få en perception ud af det, udenom forstandsformerne og udenom tænkningen [x] Hanskrist: enhver evolutionsbiolog ved at om du skulle udvikle en forståelse af hvad du sanser, ved at begynde fra scratch (tabula rasa) da ville du være dybt retarderet, vi mennesker har en fylogenetisk arv udene lige med os i forbindelse sansning og hvad vi sanser [x] Hanskrist: så din NU'evighed er mentalitet under forstandens niveau, du har nærmest ingen hverken perception der er forbundet med neocortical tænkning knyttet til din sansning, hvorfor også dit "Sanse Nu" ender i noget uden retning, uden tidslighed og struktur, [x] Hanskrist: hvor din evighed er som grækerne og den østlige religiøsitet og filosofi, en abstrakt tidsløs evighed, udenfor tiden/livet, også derfor dine ideer om at forbinde Jesus med dit NU er en stor misforståelse Hanskrist: jeg er ikke bare skuffet over dig jmp (michael) men også over niels larsen, han satte mine forventninger højt, promoverede igen igen sig selv som ekspert i filosofien, og da især Heidegger, men ikke en eneste lektion eller læseværdig præsentation Heidegge [x] Hanskrist: har mandet formået at give os andre, nu i 10 år, trods det at han indirekte har udråbt sig selv til at være en filosofisk faglig kapacitet [x] Hanskrist: men tro nu ikke jmp, michael, at dine mange forkerte påstande (som der godt kan være en grad af sandhed i) har været omsonst, forgæves, for de har jo medført en debat, hvor du har tvunget mig fx og andre, ud i en kritik, som har været og er spændende [x] Hanskrist: men i sidste ende er det ham hende eller dem, der vælger bøvlet (kristisk videnskabelig tænkning med ind over) der trækker det længste strå i disse debatter,, så da du valgte tænkningen og bøvlet fra, var det som at tisse i bukserne, det hævner sig til si [x] Hanskrist: sidst og du står nu som en fastlåst mand, i dine dogmer, Krishnamurti dogmer, og du kan ikke bevæge dig frit, du kan ikke tale om Tillich, eller ham Jesus fra NT, alt dette med mere, har du afskåret dig selv fra ved ikke at ville studere sagerne, tænke [x] Hanskrist: dermed har du givet mig uforholdsmæssigt stor magt og indflydelse over dig (eller man kunne sige mit bøvlen med studier og tænkning lønner sig) Hanskrist: hvis man vælger den videnskabelige tænkning fra, da mister man forståelsens tanke struktur i forbindelse sandhed som koheræns, og man mister overblikket (det hele er lige meget og bare vrøvl), i stedet for at øge sit overblik dag for dag over stoffet Simon: Mich: du ka' jo gøre Plys til din lille Tao...;) Simon: pssst Mich: Tao sagde: den der ved taler ikke..og vise versa - det var da vist vand på møllen...;-)) Simon: Mich: ta dig nu ikke plathans nær, ignorer de sure tæer og fokuser på det mere sjove eller spændende stof.. Simon: Plys har været god for mange små børn, han indtar ethvert barns opmærksomhed med humor, det er godt at le og Plys er værd at gense - læse, fine små moralske pointer som ungerne får ind med honningske...;) Simon: Somo er også ret glad i honning, må man sige, måske der også er en Plys gemt i ham.. Simon: Så ka' RM være uglen...Minervas lille vingebasker; så hutjegvisker er der vist også et forbund mellem RM og haver under månens lampe, en fascination af de dræbende kedelige snegle..;)) Simon: ..måske forøvrigt den "eksistentielle kristendom" bedst spores i fraværet af "rationel funmdamentalisme", om ikke andet i fraværet af en humoristisk selvdistance, sku' man mene..sjove strofer fra dén basun! ;) Simon: Men Mich, Pirsig skrev en sjov lille roman om sin rejse med sønnike på mc, "kunsten at æde sit zen, uden at kaste mc'en op"...i omformuleret udg., har du ik' allerede...sku' du engang hygge dig med den - synes i øvrigt du sku besvare spøgsmål til særlige Simon: ting i dine meninger; det gør du ikke og du undrer mig (ikke) så lidt. Læste dit lille flow i "synk spirit", som jeg nok synes du sku arbejde lidt mere med. hyg-hyg og bevar det gode humør Mich!! ;) Simon: psst...det er da fint med Plys i dig - og heldigvis for det...;) [x] Hanskrist: først gav manden en definition af eksistentialismen i henhold til Heidegger (lol, griner stadig af hvor vellykket dette var, fnis, hviiin griiiin),, nu barsler han sørme med en ny en: eksistentialisternes dagsorden er: ""at fylde verden med mening" [x] Hanskrist: eksistentialisterne er kendt, verdenskendt for det stik modsatte, netop ikke at gøre dette,,, hold da op som det kør for dig mand, stop dog for dælen at tale med om noget du ikke har en dyt forstand på simone [x] Hanskrist: en eksistensanalyse gør det stik modsatte mand, surt show, men du behersker ikke stoffet lille niels [x] Hanskrist: nu er der måske nogen der nægter at tro manden dog skulle have hævdet noget så dumt og en direkte misforståelse eksistentialismen,, men nej her er den filosofi liderlige simones egne ord om den sag: [x] Hanskrist: I dette egentlige eksistentielle lys betragtes erkendelsen udelukkende som udgangspunktet, dvs. udfordringen til den enkelte om selv at fylde verden med mening" [x] Hanskrist: NEJ simone,, du er til grin igen, igen men du får en dildo du kan stikke skråt op hvor solen aldrig skinner [x] Hanskrist: hvor dum kan man være, 2 gange i træk mht eksistentialismen [x] Hanskrist: godt nok ikke studenterhuen der trykker for vores litterære lille gut her på portalen, der svømmer over i sød fiktion Hanskrist: manden gav mig et link der viste at han troede jeg var modstander af evolutions -biologien, han har givet mig et link til at forstå Luc Ferry, men for pokker der er intet hos Ferry, som Berdyaev, Tillich og Heidegger mfl af dem, ikke allerede har forstået [x] Hanskrist: Ferry, når det nu er mennesket, der har opfundet guderne ved at opfinde myterne, hvad vil de med dem? Det er næppe i vanvid eller for at underholde sig, at de har opfundet dem. Det er for at give mening til hvad mennesket har at gøre på jorden [x] Hanskrist: men Paulus var så træt af grækernes mythologi at hellenisterne netop betragtede de kristne som værende ateister,, og det med rette, for med paulus bliver mythe og historien, knyttet uløseligt sammen, så det er slut med en græsk tidsløs over hovedet på os [x] Hanskrist: mythologisk og filosofisk visdom vi har at rette ind efter. For Paulus er det politikken der nu tæller, ikke visdom, Paulus er en Marx der vender grækerne (og jøderne) på hovedet, som Marx Hegel. Der kommer tidspunkter i historien hvor man bliver træt af [x] Hanskrist: disse falske ideologier og overbygninger, og der fødes generationer der ønsker politik, ønsker handling i stedet for. rent sokratisk får vi i forbindelse kristendommen at "hvad der er over os, kommer ikke os ved". [x] Hanskrist: det er hvad inkarnationen i sin essens betyder i kristendommen, og derfor er der en stærkere ateisme i kristendommen, forstået som et opgør med jødisk religiøsitet og græsk tidsløs filosofisk og mythologisk visdom [x] Hanskrist: det er netop ved at knytte mythen til historien at de tidsløse (hinsides tiden og historien) græske og østlige (især indiske) religiøsitet og filosofi, mister terræn til kristendommens politik og praksis, handling
|
|
|
|
#15227 - 24/03/2013 12:06
|
veteran
|
|
|
Simon: Stakkels plathans ;) Simon: ordsmask af ligegyldigheder samt afspejlinger af dårligt selvværd, ak ja..men det dårligst tænkelige udgangspunkt for en forståelse af eksistentielle forhold, finder ingen i den religiøse overtro der netop overfører meninger på livet selv. Simon: Når vi ser kun gentagelser af samme ligegyldigheder fra Arne, ja så er det altså fordi intet nyt har angrebet tænkningen - at chathans hælder sig udover den slags med egne gentagelser, gir bare ik' mer en 1 spirituel kokkehue til deling. Simon: "I hope you have not been leading a double life, pretending to be wicked and really being good all the time. That would be hypocrisy" - Oscar Wilde (fra The Importance of being Earnest). [x] Hanskrist: ja religiøs overtro overfører meninger på livet selv, og du siger eksistentialismen gør det samme, lol som her: ""at fylde verden med mening" [x] Hanskrist: men netop teologien gør ikke dette, og da slet ikke de eksistentialistiske teologer der var på tale, som du slet ikke har forstået, som du ej heller forstod Heidegger's eksistentialisme, da du gav en forkert definition [x] Hanskrist: vil du noget lille niels, da må du magte det "stof" du konstant gør dig klog på, som minimum må du vide hvad du taler om, det gør du tydeligvis ikke [x] Hanskrist: hos de eksistentialistiske kristne og teologer må meningsløshedens fortvivlelse og tomhed ikke besejres ved at opgive eksistensen, modet til at være sig selv, ved fx godt nok at redde sig mening og et åndeligt liv gennem religion som man overgiver sig til [x] Hanskrist: men hvor prisen er at man mister sig selv og sin personlige frihed (at overgive sig til religion og religiøse svar kalder Fromm og Tillich begge for flugten fra friheden) [x] Hanskrist: rent faktisk var der debat, og vel argumentation og kritik af dine påstande i mit indlæg: 03/22/13 12:37 AM i tråden "Spiritualitet - Synkretisme" men du tør jo ikke debatten, og flygter jo, og din bemærkning om at tankebrønden virker udtørret er til [x] Hanskrist: skal jeg svare på det wilde spørgsmål, så har og er jeg hyklerisk fra ende til anden [x] Hanskrist: jeg sender en venlig tanke til Paulus, fordi en flæskesteg venter i ovnen, og mine tænder løber i vand, tænk uden den stædige paulus ville de fleste af os ha troet svin ville være uren spise Michael: Stakkels gris. Ingen elsker den, men alle elsker, at æde den. Simon: Paulus var bare en sur skid, uinteressant for eftertiden, så han er da gået i glemsel hos hoppegående mennesker... Simon: Mich: bassegris er da godt for ganer, når sværen er sprød og kvinden er blød...gnufler du aldrig flæskesteg, ja så har du da lidt tilgode ;) - faktisk spiser jeg ikke særlig meget gris, det er også meget sjovere at være én, ved du ;) Simon: Go to heaven for the climate, go to hell for the company - Mark Twain...) Simon: Rollebytning: i den kommende uge vil Hans Krist bytte rolle med gud, en mærkbar forskel er dog usikker! ;)) Simon: Nå, god weekend til de humørfyldte... RoseMarie: ... go to spring for the health - RoseMarie [x] Hanskrist: langfredag er der brutalmaraton løb i aalborg [x] Hanskrist: min niece skal giftes lørdag, så til bryllup i Pjedsted kirke kl 14 (Pjedsted udenfor Fredericia) og derefter fest i forsamlingshuset [x] Hanskrist: http://www.dansk-gastronomi.dk/ Hanskrist: simpel rollebytning (i påsken) er det vist ikke i mit tilfælde; nej mit "i Kristus liv; væren i Kristus" er nærmere et brud, hvor Gud her bryder og åbner mig i en tiltale som begivenhed. [x] Hanskrist: Uden denne begivenhed og dette brud og indbrud ville jeg blot være mig selv, men nu er jeg mere end blot mig selv (jeg er brudt og åbnet i en tiltale og heri finder jeg min personhed, [x] Hanskrist: jeg er altså excentrisk stillet (formår at blive mig selv (mit naturlige selv) fri og løs i et ekstatisk entusiastisk kreativ omformende skabende virke i verden (også overfor mig selv))). [x] Hanskrist: Nøjagtig som jeg har fornuft, har jeg også ekstatisk fornuft, altså igen, jeg ejer mere end blot fornuft, jeg ejer også ekstatisk fornuft. Disse ekstradimensioner med inde over mit liv fritager mig på ingen måder fra at være mig selv [x] Hanskrist: og bruge min fornuft og forblive mig selv, bevare og værne om min fornuft, men jeg er ikke bare indelukket i fornuften kun (og dets fornuftighed) og mit naturlige selv kun; [x] Hanskrist: jeg er fri af fornuftens tendens til system og fri af mit naturlige selvs tilbøjelighed for centrerethed og harmoni (selvcentrerethed og selvtilstrækkelighed ). [x] Hanskrist: Kristus, er det store ekstatiske brud og indbrud i mit liv, åndens nouminouse, kreative spontane entusiasme og begejstring (indrømmer jeg har fået så meget af dette "stof" eller temperament i vuggegave (fødselsgave)) [x] Hanskrist: ""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell" [x] Hanskrist: Tillich: "ekstatisk fornuft"; B. Russell: "spontaneous action of individual impulse"; videnskab om menneskehjernen: "forskning i depression (humør, livsmod), kreativitet og åndsfriskhed (demens), høj intelligens", samme emne, samme stof, samme problem [x] Hanskrist: at forstå tingene i tværvidenskabelig forstand er altafgørende, ellers bliver det man taler om uvedkommende og uinteressant [x] Hanskrist: 2 filosoffer har lært mig vigtigheden af tværvidenskabelig forståelse i filosofi, B. Russell og Jørgen Døør [x] Hanskrist: Tertullian:"Ånden er Ordets legeme"; Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. [x] Hanskrist: ” I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed (sproglighed).” Paul Tillich [x] Hanskrist: hvis nogen nu synes min påskeprædiken er noget sludder, så forsøg med denne lille øvelse, sammenlign HansKrist her med michael (og arne og esther fx),, noget vil dermed dæmre for en og anden, der er nemlig en verden til forskel på dem i spiritualitet [x] Hanskrist: og forståelse religion og kristendom (NT) og så den jeg præsenterer jer for, og repræsenterer [x] Hanskrist: det er vigtig at der gives et alternativ til den gængse new age folkereligiøse opfattelse af religiøsitet, spiritualitet og kristendom, og dette alternativ ønsker jeg at være, for eventuelle læsere, der hermed får et valg [x] Hanskrist: at jeg taler markant anderledes er tydeligt for enhver, og min stemme, min tale, er en tilbage til urkristendommen (Paulus), sammen med andre der har gjort det samme, nemlig: Luther; A. Schweitzer; Tillich og Barth; Badiou og Zizek mfl moderne filosoffer [x] Hanskrist: hele mit liv har jeg undret mig over hvorfor "folk" manglede begejstring (ekstatisk fornuft, Gud som åndens ekstatiske nærvær i deres liv, altså Kristus Spiritualitet (kreativitet) og Entusiasme), derfor, grundet denne undring, studerer jeg dem der har [x] Hanskrist: beskæftiget sig med de samme forhold; nemlig Paulus; eksistentialisterne og den moderne videnskab om menneskehjernen [x] Hanskrist: ORDET (Sproget og tænkningen) er det vigtigste i den sammenhæng, når vi taler om depression og manglende gejst og begejstring (Helligånds mangel) (sorry michael men det er sandt): [x] Hanskrist: Tertullian:"Ånden er Ordets legeme"; Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. [x] Hanskrist: så RM og Simon, I er på rette spor, hæng i, med litteraturen, ordene, det er hjernegymnastik der vil noget. At være til i sanselighed og syner medfører depression og demens, mennesket er vertikalt spirituelt også, og ikke kun til i horisontal sanselighed Hanskrist: eller som Berdyaev siger det, så er dette at percipere (opfatte) noget i sanseligt forstand, en kreativ cognitiv handling fra vores side af, hvor vores sproglighed mangedobler vores muligheder for at se det vi står overfor i sanselig forstand [x] Hanskrist: mit "i Kristus liv; væren i Kristus" er nærmere et brud, hvor Gud her, Kristus som den sandheds -indstiftende begivenhed i verden HAN er; bryder og åbner mig i en tiltale: [x] Hanskrist: "Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", [x] Hanskrist: Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou. Michael: Halleluja. Sikke noget vrøvl.. ordet er blot et udtryk, en beskrivelse af den den bagvedliggende virkelighed. Ordet og tænkningen har ingen betydning i sig selv. Det kaldes spekulation og er noget vrøvl. Michael: Fælles for de, som du nævner er, at de bruger ord, som de knap selv forstår og som andre slet ikke forstår. Hvad skal man med ord, hvis ingen forstår hvad man siger? Michael: Det ord, som ikke har bund i virkeligheden, har ingen betydning. I min terminologi kaldes det for vrøvl. [x] Hanskrist: så vrøvler du om tænkning, din definition af tænkning var fx direkte vrøvl [x] Hanskrist: alle er enige om at om ikke mennesket havde haft sproget ville vi ikke have haft vores store hjerne og forstand, [x] Hanskrist: så du modsiger hvad samtlige eksperter i hele verden gennem årtusinder har sagt, lige fra aristoteles og frem [x] Hanskrist: hvis nu du fra barn af var blevet overladt til din sanselige NU -virkelighed, så ville du idag ha været dybt åndssvagt, retarderet sådan rent inttelligens mæssigt,,, at du ikke er dette helt, skyldes at du har levet i sprogfællesskab, i tænkning og tale [x] Hanskrist: med andre i samfundet, civilisationen, lige fra dine forældre, skolesystemet og kultursfæren som du har deltaget i, fx musik og tekst etc etc [x] Hanskrist: og iøvrigt er det sjovt at tænke sig at alle dine ideer om tænkning dem har du fra Krishnamurti, en anden mand der har tænkt og ikke spurgt videnskaberne om det han sagde nu også var sandt,, han har blot plapret det ukritisk af sig, nærmest digtet det [x] Hanskrist: du aner ingen ting om udviklingspsykologi og hjernens modning og udvikling michael,, [x] Hanskrist: du bliver mere og mere barnligt i din debat optræden, du trænger dig selv mere og mere op i en krog, for år tilbage magtede du da fra tid til anden at debattere og sige noget fornuftigt i forbindelse en argumentation, det gør du overhovedet ikke mere, [x] Hanskrist: ihverftfald bliver det ikke fra dig der kommer et relevant modspil længere, og ordet og tænkningen er de to vigtigste aktiver i forbindelse din forståelse og din intelligens, at du ikke i for tidlig en alder bliver dement, åndeligt talt sløv Michael: Ja, HansKrist. jeg modsiger alt hvad dine eksperter igennem årtusinder har sagt. For det er forkert. Michael: Intet modspil? Har du læst mit indlæg, virkeligheden? Kan du slet ikke sanse min virkelighed der i din magelige sofa på din magelige tankens piedestal? Michael: ''Grillbaren'' afspejler den virkelighed som jeg elsker. Den virkelighed i hvilken jeg smiler til en tilfældigt forbipasserende due. Michael: Eller and, for den sags skyld. Michael: Eller en grisling - men de kommer nu sjældent blot forbi. De slipper sjældent ud af det fængsel, som de er anbragt i, så du kan æde dem. Michael: Måske pigen bag disken? Ja, hende har jeg set mange gange. Hver dag faktisk. Måske en svag snert af bedrøvelse i mit hjerte, som en afværgen af tårens frie løb. Michael: Skam dig menneske, vær stille og lyt. Jeg taler allevegne, men du lytter ikke. Hvordan kan noget da ske? Michael: Mit hjerte græder. Og du ønsker blot at drøbe livets spæde blomst med dit evindelige ordskvalder. [x] Hanskrist: du nægter enhver form for tænkning og fornuft adgang til det du skriver, det hænger ikke sammen. Sandheden som kohærens, altså at du dag for dag skulle tilegne dig en stadig større og større forståelse, den skider du på [x] Hanskrist: der har du ingen fremgang præsteret siden 2003, du står nøjagtig lige så fattig på forståelse som for 10 år siden, og dette skyldes din forgudelse sanse NU'et, udenom din forstand, du forstår fx ikke: [x] Hanskrist: at percipere noget sanseligt er ikke en passiv erhvervelse, men det er en aktiv og kreativ proces der involverer din forestillingsevne [x] Hanskrist: denne aktive kreative proces der involverer din forestillingsevne er dit bidrag via din hjernens arbejde, beregning, og tænkning (hvis højere former altid er sprogrelateret "Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts") [x] Hanskrist: ja du forstår slet ikke at vi mennesker aktivt kreativt bruger hjernen vores for 1): at percipere (dvs opfatte det vi sanseligt står overfor) 2): igen sætter vi dette (vi percipere) ind i sammenhængende meningsfuld forståelse vores viden, erfaring, [x] Hanskrist: du sætter simpelthen hjernen din ud af funktion, for at forherlige at der skulle være noget eviggyldigt sandt værdifuldt gemt i forbindelse dit sanse Nu [x] Hanskrist: at du sætter hjernen din på standby (stiller tanken) finder vi jo også i det forhold at du forbander egoet (som er din aktive kultiverede hyperkomplekse arbejdende beregnende hjerne) [x] Hanskrist: accepter dog din forstand, din tænkning, anerkend at din hjerne arbejder, er aktiv [x] Hanskrist: også i forbindelse din romatiseren og guddommeliggørelse dit sanse NU (som besiddende det evigt værende eller værende kontakten hertil),, for du glemmer dit eget "åndelige (tænkende) - hjerne" bidrag og konstruktion i forbindelse dit sanse NU [x] Hanskrist: hvis du fortsætter dit liv med had til egoet og tænkningen (din aktive beregnende hyperkomplekse hjerne) da vil enhver forstandig fornuftige tale ende for dig i ordskvalder, og til sidst vil du slet ikke kunne læse en svær videnskabelig tekst Arne Thomsen: Hanskrist, selvfølgelig skal vi bruge hjernens evne til at tænke, men hvis du udelukker alt andet, spærrer du dig efter min mening inde i et indskrænket univers med mennesket som universtes centrum [x] Hanskrist: du vil ende dine dage i passivitet, i en sanselighed du ikke kan strukturere mht 1) tiden (i relation til hukommelsen din); 2) mht mening og betydning (relevans) for dig; [x] Hanskrist: Schweitzer: "Vor erkendelse ser livet udefra, mens vor vilje ser det indefra (”jeg er liv, som vil leve, midt iblandt liv, som vil leve.”) og kun via intuitiv tænkningen, kan vi begribe virkeligheden i sig selv, som den gør sig gældende for os [x] Hanskrist: altså vores indre sans, essensen i vores forstandsaktivitet, tænkningen, bringer os nærmere virkeligheden end ved at vi blot stirrer os blind på det derude (forsvinder i sanselige illusioner), derfor cogito ergo sum. [x] Hanskrist: uden sprog og tænkning ville vi ikke vide noget om universet, om alt det vidunderlige videnskaberne har bragt for dagen [x] Hanskrist: selv babyer tænker som Piaget er inde på det, og så lige et eksempel derpå (med et 6 mdr gl baby) igår på dr2 [x] Hanskrist: tænkning er den arbejdende beregnende hjerne, som for menneskehedens vedkommende via skriftsproget ikke har været en isloeret hjerne (der selv skulle opfinde den dybe tallerken), men har været koblet op på en slags internet af millioner af andre hjerner [x] Hanskrist: hvis den ene menneskelige tænkende hjerne var isoleret alle andre tænkende kloge hjerner, ville vi ikke kunne have skabt kultur og videnskab, men takket være sproget, profiterer vi af hinandens klogskab, og vi mangedobler hjernens intelligens, ved at være [x] Hanskrist: koblet op på hinanden, via samtale (skoling, undervisning, uddannelse, forskning etc) og med internettet er denne opkobling hinandens hjerner (tænkning og klogskab) blevet endnu mere effektiv [x] Hanskrist: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich Hanskrist: netop ved at sanse gør mennesket sig til verdens centrum (tror jorden er centrum), perspektivet bliver menneskets perspektiv, men via den arbejdende beregnende tænkende hjerne (Piaget) kan mennesket gennemskue en lang række forholds sammenhæng, og det er [x] Hanskrist: da også den vej over at vi når frem til at jorden ikke er solsystemets centrum, men jorden er centrum for vores sanse perspektiv [x] Hanskrist: så i sanselighed gør vi os selv til universets centrum (som michael fx gør det i bussen, hvor han sanse alt ud fra sig selv og ikke forstår sine medmennesker i bussen) men hvis michael gad tænke, kunne han hæve sig over sig selv og sin egocentrisme perspe [x] Hanskrist: perspektiv [x] Hanskrist: dyr fx kan ej heller abstrahere fra det sanselige nu, det nærværende i nu'et (som det via instinkternes opkobling dets sanselighed må respondere på), men det kan mennesket, abstrahere fra det nu'værende, takket være tænkning og hukommelse, indlæring [x] Hanskrist: utroligt at I alle siger jeg er uforståelig at læse, jeg vil sige det stik modsatte, jeg er så klar i mælet, i min tale og skrift, at alle må bøje sig for min altid videnskabelige argumentation [x] Hanskrist: jeg mener fx ikke michael burde tale om sin Nu' -sanse mystik alene ud fra hvad Krishnamurti har sagt, men han må konsultere psykologien, filosofien (erkendelsesteorien her) og den moderne videnskab om hjernen, vi må altid være i tværvidenskabelig dialog [x] Hanskrist: derfor findes der ingen lette løsninger og nemme veje at blive en autoritet på, det beror sig alene på studier og viden, især tværvidenskabelig forståelse, om man har noget væsentlige at sige om mystiske erfaringer og oplevelser (selv din ikon erfaring, [x] Hanskrist: skal du lære at becifre ikke blot ud fra en beskrivelse hvad du erfarede, men også ud fra hvad millioner af mennesker har sagt om det samme, en lignende erfaring, oplevelse [x] Hanskrist: når man becifrer en eksistentiel erfaring af ultimativ betydning for en selv og dermed indskriver den i kultursfæren, da skal man bruge begreberne (ordene og nomen klaturen) korrekt i den menneskehedens (verden 3) diskurs der her er relevant [x] Hanskrist: du er jo ikke den første der har haft en sådan erfaring arne, millioner før dig har haft en lignende mystisk og symbolsk "tegn" begivenhed,, og du må lytte på hvad disse millioner har sagt, og så hvad moderne videnskab siger om det samme, især psykologien [x] Hanskrist: og den moderne videnskab om menneskehjernen [x] Hanskrist: sådan arbejder jeg med teologien, nøjagtig som tillich og heidegger også gjorde det [x] Hanskrist: ekstentialistisk (eksistensanalyserne ) kristen teologisk tænkning har samme høje kritiske standarder og kriterier som naturvidenskaberne (metoder mæssigt adskiller de sig ikke heri)
|
|
|
|
annonce
|
|