1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#13024 - 19/05/2012 17:22
Re: Den Evige Filosofi
[Re: ]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Thomas.
Jeg glæder mig meget over, at du er her igen.
Det var dig, der pegede på Aldous Huxleys bog: Den Evige Filosofi. Det var dig, der startede denne tråd. Jeg er ret sikker på, at du kender mere til Huxleys syn på tilværelsen, end jeg gør - med mit første og foreløbig ret overfladiske kendskab til ham.
Så jeg håber så meget, at du ikke holder dig tilbage, men tværtimod går ind og retter, bekræfter, modsiger, tilføjer osv., hvor du ser behov.
Dette globale overblik over menneskehedens religiøsitet, er der vist ikke mange, der har dyrket - og det, Huxley når frem til, er da både overraskende og spændende, synes jeg - "lige i øjet" for at debatforum, som Trosfrihed.dk, vil jeg mene M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (19/05/2012 17:24)
|
|
Svar
|
|
|
#13036 - 24/05/2012 17:58
Re: Den Evige Filosofi
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Når du skriver:
Hvilken evighed hentyder du til, jordens evighed, som vist kun varer indtil solen æder jorden i et snuptag, eller mener du universets evighed, det vil muligvis vare for evigt-men hvem ved??. så er mit svar: Ingen af dem.
Det, jeg tænker på, er, som Wikipedia skriver:
En tidsløs tilværelse udenfor tid og rum http://da.wikipedia.org/wiki/Evighed og det behøver for mig slet ikke at hænge sammen med hverken kristen, muslimsk eller jødisk teologi.
Men jeg indrømmer da gerne, at Jalal al-Din Rumis korte persiske sufi-digt for ca. 800 år siden gør indtryk på mig:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. Om en sådan evighed eksisterer - ja det ved jo ingen. Men skulle jeg vælge mellem Ja og Nej, blev det et Ja
M.v.h. Arne.
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|