annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 13 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11056 - 06/07/2011 13:55 Re: INTUITION [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

Du har i årevis siddet på debatter og agiteret med storslåede religiøse anekdoter som du finder ”åh så inspirerende”, men for hvad? Jo, du sidestiller konsekvent din religiøse tro med dine egne forestillinger om videnskabers begrænsninger, hvorfor spørgsmålet indlysende er, om du forestiller dig dine religiøse trosanskuelser som et attraktivt alternativ til viden og faktiske kundskaber indenfor div. videnskaber, det være sig biologi, astro-, geo- og højenergifysik m.m. Hvad er pointen med den slags, hvad mener du i grunden Arne?

Ar det virkelig så vanskeligt for dig at begribe så enkle og indlysende fornuftige spørgsmål? – næppe! Det vanskelige består derimod for dig i erkendelsen af, at der hverken er hoved eller hale i de trosanskuelser (som er faktiske påstande!) du altid hæver til skyerne. I den forbindelse har nogen bare fået overbevist dig om at en sidestilling med videnskaber skulle give den religiøse tro status. M.a.o. kan den ikke stå alene, uden netop at fremstå som det rene og skære nonsence. Akkurat samme forhold gælder dine meninger om rationalitet og logik, for her tror du ligeledes at dit irrationelle livssynsfundament får særstatus alene fordi du skaber en forestilling om rationalitet som et onde overfor et decideret virkelighedsfjernt og usammenhængende irrationelt livssynsparameter der ikke på noget tidspunkt kan stå selv. Man kan sådan set sige, at du bare misbruger menneskelige kundskaber og egenskaber til ingen verdens nytte – fx spilder du folks tid, og har reelt intet at give retur for tanker og indlæg fra debattører der faktisk kan oplyse dig. Ja du forventer sgu tilmed en respekt for dine synspunkter..;)

Når det kommer til det psykologiske aspekt, da er også dér det religiøse fuldstændig unødvendigt. Mennesker kan jo sagtens skabe en sammenhængende forståelse af dem selv i kontakt til kulturen omkring dem såvel som indsigt i naturen i dem med et fredfyldt sind som konsekvens. Det er der faktisk stor fornuft i. Det er på ingen måde nødvendigt at kaste sig ud i ”inspirationer” fra østlige elle vestlige religiøse anekdoter om universelle guddommeligheder iført alskens blændværk, hvorfor spørgsmålet selvfølgelig også her er, hvad den slags skal til for?

Akkurat samme forhold gælder dit mantra om ”ingenting kommer af ingenting”, for også dette er bare et kreationistisk påhit der flytter fokus til hullerne i osten. For idéer om noget guddommeligt er stadigvæk ugyldig som præmisse og kan derfor slet ikke flettes ind i astrofysikkens arbejde imod en gradvis sammenhængende viden om universet og dets tilblivelse. M.a.o. har dine inspirerende guddommeligheder (selv om du nok så kækt ifører dem andre klæder) overhovedet intet at gøre i denne forbindelse. Heller ikke her er gudetroen et attraktivt alternativ til videnskabeligt arbejde, og må derfor sættes udenfor døren. Så når vi gradvist har fået div. himmelnisser fra buddhaen til jesusser udenfor døren, hvad tror du mon så der er tilbage at inspireres af Arne – naturen og mennesket selv, som det faktisk optræder og fremstår? Hvorfor bruger du ikke superlativerne dér? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/07/2011 13:58)
Top Svar Citer
#11057 - 06/07/2011 14:14 Re: INTUITION [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Citat:
Jeg er et spirituelt væsen, beskyttet af engle, hjulpet af vejledere og elsket og støttet af Gud nu og altid.

Ja, det er smukt og dejligt - og nok en god indgang til ærlig intuitiv indsigt.

Min version vil nok være noget i retning af:

Jeg er et menneske - i det mirakel, som jeg oplever, at denne verden er.
Et mirakel, som jeg selv er en del af, og som giver mig alt, hvad jeg behøver - i den korte tid jeg er her.

Så behøver jeg egentlig ikke så meget det intuitive - for kærligheden - den uselviske og betingelsesløse - fylder mit sind - helt uden at det "koster" noget smiler

Tak for dine inspirerende ord.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/07/2011 14:14)
Top Svar Citer
#11058 - 06/07/2011 16:10 Re: INTUITION [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej igen Arne,

Vid, at dine ord møder både respekt og tankefuldhed hos mig. ...

Det er vel egentlig ikke så sært, når siden kalder sig "trosfrihed"?

Det ligger vel egentlig implicit i navnet, at der er frit valg på alle hylder hvad angår det, mennesket går og tror på?

Sådan vælger jeg i hvert fald at se på det. smiler

Dejlig version, du dér har. ... TAK, fordi du deler den med mig og andre her. smiler

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
#11059 - 06/07/2011 20:32 Re: INTUITION [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Citat:
Det er vel egentlig ikke så sært, når siden kalder sig "trosfrihed"?

Ja, tænk hvis vi brugte dette skriftlige samtalested til at berette om, hvad vi hver især tror - om verden og os mennesker - enten vi så er religiøst, ateistisk, spirituelt, rationalistisk eller på anden måde orienterede - i stedet for den megen nedgøren af hinandens meninger - og sågar også personligheder blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (06/07/2011 20:32)
Top Svar Citer
#11060 - 07/07/2011 02:08 Re: INTUITION [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Er det ikke sjovt som disse "unknowns" altid dukker op fra en skyfri himmel når du trænger til en pause fra irriterende spørgsmål til dine meninger? Sørme nogle trosfaste venner du har fundet dig dér, hold godt fast på dem! ;-))

mvh
Simon

Ups: tak for sludderen!


Redigeret af Simon (07/07/2011 02:09)
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 13 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk