annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 50 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10970 - 02/06/2011 13:32 Re: Tillykke Hans! [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Kære seriøse mand

tusind tak for det, det glæder mig at blive underrettet herom (for ja han er en autoritet, en mand jeg har stor stor tillid til ham Bonhoeffer) og det vil også glæde Flemming Vang, dette citat, om du husker ham og det vil glæde dem jeg er i gruppe med. Selv om jeg stadig med Paulus og Badiou vil fastholde at virkeligheden kun kan forstås som havende ekstatisk begivenhedskarakter, hvad der ekstraordinært hænder os og skaber os. Hvorfor Badiou også har sin kritik af fornuften og viden, som Paulus og Pascal har, to tænkere Badiou sætter stor pris på, og hvorfor også Badiou er kritisk overfor den kost Dawkins vil fodre os med, og i denne kritik af Dawkins har han sagt at han gerne tar den risiko med at han bliver brugt af de troende og selv risikerer at blive skudt dette i skoene, selv om han er af en hel anden kaliber ham Badiou og ikke bekender sig til noget i den sammenhæng, men han har en ontologi, der passer med hvad Paulus poetisk er fremragende til at illustrerer som den revolutinære ønskelige eftertragtelige politiske figur han er ham Paulus.

Opstandelsesbegivenheden Kristus og urkristendommens oprindelses proces eller emergente manifestation vertikalt (som et brud med det der er, det værende):

Citat:
I hovedværket L‘être et l‘événement fra 1988 argumenterer Badiou for den simple, men afgørende tese, som udgør krumtappen i hans filosofi: At der kan ske noget genuint nyt i verden. I modsætning til det, der allerede findes i verden, altså væren, og som vi derfor kan kalkulere med og etablere en viden om, så indtræffer der, hævder Badiou, af og til noget tilfældigt og uforudsigeligt. En begivenhed. Begivenhedens indbrud i væren er forudsætningen for, at der kan opstå noget nyt. Det nye, som bliver til i forlængelse af en begivenhed, er ifølge Badiou en sandhed. Sandheden er derfor heller ikke noget, der opnås gennem indsigt eller viden, tværtimod bliver en sandhed til gennem et brud med vores etablerede viden. Men hvis sandheden ikke er viden, hvad er den så? Sandheden er ifølge Badiou at være tro imod en begivenhed, som når man på engelsk taler om at være ‘true to‘, fx en sag eller en person. Sandheden er således en proces, som alene opretholdes gennem de personer, der bekendtgør og udviser en fortsat troskab imod en begivenhed, og som Badiou derfor betegner som subjekt for denne begivenhed. Subjektet er således ikke noget, der findes på forhånd, men noget nyt, der, ligesom sandheden, bliver til i forlængelse af en begivenhed.

Badious interesse for Paulus er betinget af det filosofiske argument, der udfoldes i L‘être et l‘événement, idet han mener at genfinde de vigtigste komponenter i sin argumentation i de paulinske breve. I Badious optik handler brevene således om, hvordan Paulus gennem en utrættelig forkyndelse af og ufravigelige troskab imod opstandelsesbegivenheden indstifter en ny sandhed, at Gud er blevet menneske, og et nyt subjekt, den kristne. Mads Peter Karlsen
.

Begivenheden Kristus: "a genuine road-to-Damaskus experience":

Citat:
"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou.
Det er hvad han finder hos Paulus, hvordan et nyt samfund og et nyt subjekt opstår er urkristendommen i en nøddeskal.




mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Nu må folk ikke tro jeg totalt kulkaster efterfølgende og ingen sandhed og mening finder i efterfølgende:

Citat:
Nej, Ånden kan ikke trues. For hvad skulle den trues af? - Den er det eneste, der er. Men det er kun ved at erkende dette, ikke med forstanden, men med hjertets indsigt, at vi kan blive fri af frygt, kødets begær og død. citat slut.


Det skyldes blot at jeg har to hjerner, en venstre og en højre, en der ser pragmatisk og kritisk på tingene for at udnytte og implementere og bringe i anvendelse, hjertets intelligens og åndelige indsigter der unddrager sig vores forstand. Hjertet (det spontane diskontinuerte og frie i kærlighed) der har sine grunde som fornuften ikke kender til, og ja Badiou er vild med Pascal, som han er vild med Paulus fordi de er eksempler på dem der tænker poetisk sandt om Badious egen ontologi og forståelse af virkelighedens beskaffenhed for os menneskers vedkommende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10971 - 02/06/2011 14:00 Re: Tillykke Hans! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Det glæder mig, at du kunne bruge citatet, kære Hans!

Jeg er kontinuerende i færd med at leve mig ind i din forståelse, dit paradigme. Jeg er interesseret i paradigmer! Når diskussionen når et højt niveau, så eksisterer paradigmerne ikke længere som ubevidste antagelser, hvorfra argumenter vokser formålsløst og får torne som tidsler, men derimod som blotlagte forudsætninger der kan problematiseres...

- Vil udforskningen, opdagelsesrejsen, afsløre et uendeligt univers af ideer og fortsat udfoldelse? Eller vil spaden - som visse udøvere af den filosofiske vejledning (jf. den pragmatiske vending inden for filosofien) påstår - støde mod klippegrund og give indsigt til en tilstand uden ord?

Hjertets fred
T blinker
Top Svar Citer
#10972 - 02/06/2011 14:34 Re: Tillykke Hans! [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
hey Thomas jeg vil ha dig i mente om jeg en dag føler jeg magter at sige noget væsentligt om meditation,

men lige nu vil jeg sige:

at jeg følger interessant med i mindfulness og neurovidenskab om meditation,

og så ser jeg på meditation ud fra neuroaffektiv udviklingspyskologis perspektiv, du ved Susan Hart, hvor jeg påtænker en terapeutuddannelse for at få det meget tæt ind på livet, min krop, mit liv, mine følelser og mit hjerte

og så har jeg Jung og Platon, omkring arketyper blandt andet, og de numinouse forhold, og selvfølgelig drømmene som ide og arketypiske budskaber fra "Gud" eller budskaber fra Selvet og underbevidstheden, den del af righoldig potentialer og motiver og drivkræfter, der rumsterer i os som vi ikke altid har lige godt adgang til

så har jeg Berdyaev omkring at spiritualiteten i vest er kreativitet, det vil sige igen jeg kigger på kreativitetens psykologi, en ny videnskab, der kan være spændende at stille op overfor new age buddhismens statiske forståelse af meditation, her finder jeg Thea Mikkelsen yderst interessant og hun har hjulpet mig meget med at forstå mig selv, med hendes bog: Kreativitetens Psykologi "hvad du som kreativ bør vide om dig selv og din psyke", som selvfølgelig også Jung og Berdyaev når de påpeger vores opgør med perfekthed og idealitet, og peger på fuldkommenhed som det der må forbindes med personlighedens udvikling


og ja det jeg ville sige er at det godt kunne være vi med årene kunne få nogle spændende drøftelser af de her forhold,

jeg glæder mig meget til årene fremover, hvor neurovidenskab udfordrer os på alle måder og områder, og nok, paradoksalt nok, fælder Dawkins og Frank som vrøvlehoveder i deres religionskritik, netop den videnskab de følte var på deres side, vil nok netop vise sig at blive den der underminerer mange af deres argumenter i deres religionskritik som er sløv siger teologerne (og Badiou og Zizek), hvilket jeg er enig med dem i

og det mest interessante er at vi med Paulus, Luther, Kant, Pascal, Schopenhauer, Nietzsche, Freud og Jung og psykoanalsyen, Berdyaev, Bergson, Edgar Morin (Kant), Badiou og Zizek har et godt hold når vi skal kritisere fornuft og viden, som Simon og Bjørnen og deres helt Dawkins (de tre små grise, eller rip rap rup) naivt og ukritisk konstant har som en dogmatisk sovepude i deres liv som de dogmatisk tror lige så blindt på som de troende tror blindt på Gud, uden at de forstår at stille erkendelsesteoretiske kritiske spørgsmål, blandt andet fordi ingen af dem er fortrolig med kontinental europæiske filosofi og den subjekt diskurs der løber og foregår her. Nu er de tre drenge heller ikke de skarpeste knive i skuffen til at forstå de her forhold, de er blot naive positivister uden at vide det, der ikke har noget dyb forståelse af hvad det er vi drøfter (de lever i de der berømte 10% af isbjerget over vandoverfladen og har stort set ingen forståelse for eller kontakt til det vægtige væsentlige der findes udenfor vores 10% fornuftige rationalitet vi råder over og kan surfe overfladisk rundt i, uden at det ændrer noget som helst, skaber nyt, gør en forskel).

mange kærlige hilsner HansKrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Statens Serum Institut vil undersøge å..
18/05/2024 17:43
Nyheder fra Religion.dk