annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 470 gæster og 58 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 80 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9855 - 21/08/2010 12:06 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"en forvrængning, et "citatfusk", som Simon uden videre gentager. Hvis ikke, du ka' se, hvad det er, du (og Simon) laver her, så...".

- Man skal være endog temmelig krakilsk, for at bide sig fast i meningsforskellen mellem (Zenias) "Vi er født til at manifestere det Guddommelige i os - det er i os alle" & (Trerams) "...- gud er i enhver".

Du ror fortvivlet mens du bygger på båden Arne!

"Hvis man siger: Den dessert smager guddommeligt!, er man så gudstroende?".

- Dette er til gengæld en fejlagtig analogi, som intet har med sagen at gøre: - "det er i os alle" & "gud er i enhver", viser begge til en formening om, at noget guddommeligt måtte være i alle personer, det gør din dessert ikke.

"Du skriver også om mig: "- du påstår du ikke er videre religiøs -". Det mener jeg ikke, du har belæg for at skrive - tværtimod".

- Mennesker der søger at forklare universet omkring dem med religioners guddommeligheder, må pr. def. betragtes som religiøse - ro, Arne! ;)

"De guder, som du og nogle flere er så inderligt imod, at nogle andre mennesker tror på eksisterer (og som jeg heller ikke tror eksisterer i objektiv forstand) - det er én ting - men at opleve universet, som helligt, det er noget andet - og det er da også religiøst".

- Jep, det er netop et religiøst standpunkt, der savner enhver tænkelig og i særdeleshed en rationel forklaring.
Det ér netop et guddommeligt objekt du tilfører universet, med en subjektiv mening. Men du mener måske, at guddommelige objekter du tilfører universet, kun kan registreres i dine subjektive formeninger - du synes ikke selv du roder lidt rundt i tingene her?

"En sådan oplevelse er jo ikke noget, man kan "forklare" eller argumentere for på rationalistisk vis, som din vist nok meningsfælle, Simon, forlanger, for det er jo ikke noget, der tilhører "fornuftens verden", men derimod en oplevelse af tilværelsen...osv."

- Det er netop dine subjektive meninger, der er noget galt med Arne. De kan ikke bruges til at forklare universet, hvilket du faktisk søger, medmindre du akkurat kan påvise korrelationen mellem dine beskrivelser af og selve objekterne du mener at opleve som observerbare.
Du taler om universet, men det er gamle religiøse tankebygninger du mener noget om. Du oplever jo ikke noget guddommeligt, hvorimod du tiltror det du oplever, noget guddommeligt - der imellem er der en væsensforskel! Hvorfor skal disse proppes ind i kosmologi, det er egentlig hvad der undrer mig - sandsynligvis også Treram?

mvh & god weekend.
Simon


Redigeret af Simon (21/08/2010 12:09)
Top Svar Citer
#9857 - 21/08/2010 19:53 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Jeg håber, at du kan bære over med Oles og Simons ondskabsfulde kommentarer om din/vores person. Jeg er ikke sikker på, at de ved, hvad de gør. De kan jo heller ikke se, at deres såkaldte "argumentation" blot er en overflod af påstande og tarvelige diagnoser, de klistrer på deres meddebatører. De taler om videnskab, men gør ikke det videnskabsteoretiske rugbrødsarbejde. Og Ole taler om emner, han ikke ved noget om. Hvis man kender noget til de emner, han taler om, så vil man finde, at det ikke blot er overfladisk, men at der er mange faktuelle fejl i det, han siger. Således hørte jeg ham engang tale om skak (jeg er selv over mesterspillerniveau), og det han sagde, var direkte forkert. Det har jeg også bemærket i andre sammenhænge. Man skal ikke lade sig narre af, at han kan formulere sig flot (f.eks. henviste han til et dokument, der skulle belære mig om grammatik - et dokument hvor der i de første få linier var grammatiske fejl).

Vi - du og jeg og flere - har mange gange gjort disse to herrer deres fejl klart - hvad enten det drejer sig om debatetik, fakta eller argumentationsteknik. De vil ikke lytte. De tyr til hån og spot, eder og forbandelser, når de sættes til vægs.

Det står klart for mig, at vi alle er den almægtige skabers elskede børn. Vi er hinandens brødre og søstre. Og sådan er det også med Ole og Simon. Vi kan derfor irettesætte dem og hjælpe dem. Men altid i den bedste ånd.

Jeg håber, at du holder hovede koldt og hjertet varmt.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#9858 - 22/08/2010 11:51 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for din sympati-tilkendegivelse.

Jo, jeg har ikke problemer med at "holde hovedet koldt og hjertet varmt", som du skriver, men jeg vil da godt indrømme, at folk som Ole Bjørn, og især Simon, kan bekymre mig.
Ikke fordi de er ateister - det er jo deres gode ret og uden tvivl også deres ærlige overbevisning - men p.g.a. deres måde at debattere på.

Ole spiller ret forudsigeligt praktisk taget hver gang kortet: "citatfusk" - som regel suppleret med noget personfnidder (kalder jeg det), såsom "kværulanteri", når han er trængt.
Så foreslår jeg ham gerne at stoppe dialogen, hvad han som regel er med på.

Angående "citatfusk" fik jeg sågar engang den påstand smidt i hovedet i en situation, hvor jeg havde citeret ham v.hj.a. "copy and paste" - altså nøjagtigt med hans egne ord blinker

Med Simon er det lidt anderledes synes jeg, og det synes jeg, du beskriver ganske godt, når du skriver, at hans argumentation er "en overflod af påstande og tarvelige diagnoser, han klistrer på sine meddebattører".

For mit vedkommende har jeg forlængst besluttet at ignorere Simon - af den enkle grund at han, som jo ellers synes at forsøge at være rationalist til fingerspidserne, fremsatte en vildt irrationel påstand angående gud(er) - og ikke kunne overvinde sig selv til at tilbagekalde den.

Simon bruger så i stedet en masse kræfter på alenlange kommentarer til bl.a., hvad jeg har skrevet til andre - og det kan jo da være ganske underholdende at se hans næsten majestætiske fremtoning i sit helt eget "rationalismens parnas" blinker
Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det.
Og jeg kan da godt se, at det må være lidt ærgerligt at have så stor debatlyst, men ikke at kunne finde debattører, der har lyst at lege med blinker

Hvorfor Simon har denne, for mig at se, særlige form for debatlyst, ved jeg ikke, og det hverken kan eller skal jeg forsøge at gøre mig klog på.

Hans eget verdensbillede fortæller han stort set intet om, men til gengæld fortæller han med stor energi om, hvorfor andres er forkerte.

Når du så skriver:
Citat:
"Det står klart for mig, at vi alle er den almægtige skabers elskede børn. Vi er hinandens brødre og søstre. Og sådan er det også med Ole og Simon. Vi kan derfor irettesætte dem og hjælpe dem. Men altid i den bedste ånd."
så er det jo din gode ret at se verden sådan.

For mit vedkommende (ang. "den almægtige skaber"), så ved jeg ikke om verden er skabt, eller den - endnu mere ufatteligt - altid har været i en eller anden form (før Big Bang).

At vi alle er hinandens brødre og søstre, det er også sådan, jeg føler det (plus vores tilsvarende sammenhæng med denne klode og universet).

Men at det gi'r os retten til at hjælpe og irettesætte - også selv om det er "i den bedste ånd", det ka' jeg nok ikke følge dig i.

For det første tror jeg ikke, at hverken Ole eller Simon føler noget behov for sådan hjælp, og for det andet ville en sådan hjælp - hvis den var ønsket - forudsætte et dybtgående kendskab til deres psykiske tilstand - hvordan de har det, og hvad, der driver dem - som jeg ikke har, og for det tredje ville det kræve, at jeg havde den visdom, der er nødvendig, samt et hjerte, der er betydeligt renere end mit blinker

Det eneste, jeg synes, jeg kan gøre, er at håbe på - og bede om - at Ole og Simon ville bruge mere energi på at udtrykke deres egne billeder af verden end på at kritisere andres.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/08/2010 12:30)
Top Svar Citer
#9859 - 22/08/2010 16:01 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"jeg vil da godt indrømme, at folk som Ole Bjørn, og især Simon, kan bekymre mig. Ikke fordi de er ateister - det er jo deres gode ret og uden tvivl også deres ærlige overbevisning - men p.g.a. deres måde at debattere på".

- Hvad du føler for troen er uinteressant, folk kan føle for hvad som helst med samme intensivitet som du & disse "unknowns", uden at komme en sandsynlig forklaring et hak nærmere. "Måden" mange af os debatterer på handler om rationelle forklaringer for evt. synspunkter, ikke hvad hver især måtte føle for dem - det er her du flagrer i vinden.

"Med Simon er det lidt anderledes synes jeg, og det synes jeg, du beskriver ganske godt, når du skriver, at hans argumentation er "en overflod af påstande og tarvelige diagnoser, han klistrer på sine meddebattører".

- Den gang flytten rundt på bevisbyrder, hjælper dig ikke. Det er ikke hverken mig, Ole eller Treram der skal argumentere for sandsynligheden ved trosbekendelser du fremfører for os her på debatten, det skal derimod du - og det gør du ikke!

Du har fået overordentlig fornuftige forklaringer på hvorfor jeg o.a. ateister afviser usandsynlige trosbekendelser omkring guder i det ukendte, mens vi derimod aldrig har set fligen af en fornuftig forklaring for din indføring af dem, som grund for dit livssyn ;)

Jeg må her sige, at måden hvorpå du gør dit eget syn på livet (livssynet) til noget uforklarligt, går helt fint i spænd med religiøse trosindhold om livet i øvrigt, så hvad er det egentlig du mener jeg har overset?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/08/2010 16:03)
Top Svar Citer
#9860 - 22/08/2010 16:02 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Tak for dit grundige svar.

Jeg er enig med dig i dit syn på visse personers debataktivitet. I sin tid tænkte jeg, at de blot var ivrige, senere grove i munden. Men fadæserne både indholdsmæssigt og formmæssigt har hobet sig op i en grad, så netop disse to herrer er blevet ekskluderet fra et andet forum. Jeg ønsker for dem, at de en dag finder impulsen til at vende blikket indad.

Det er selvfølgelig sandt, når du skriver, at vi (på den anden side af skærmen) ikke kan vide, hvad der driver dem. Men jeg håber, at et varmt hjerte kan tilføje noget godt uanset.

For at bruge ordet "Væren", så ser jeg denne Væren som evig. Mens denne verden - som vi ser den med vores sanser - er skabt. Og jeg tror på, at vi en dag vil vende tilbage til den uskabte Væren, den evige Væren, og at denne verden er et sted for vores sjælelige udvikling.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 80 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Tornadoer har jævnet nabolag i Midtvest..
28/04/2024 14:25
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
Nyheder fra Religion.dk