annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige billede
Næste billede »
Detaljer om billede

IKON AF KRISTUS

af Arne Thomsen  11/10/2008 12:13 Online   content

JESUS KRISTUS, i den ortodoks kristne opfattelse, klædt i rødt (blod, lidenskab, menneske) og blåt (det himmelske), med BOGEN (Bibelen) i venstre hånd (Ikóner er tidløse - eller rettere de er alle tider) og med højre hånd visende I og X (Jesus Kristus) samt bogstavet Alfa for Agapó: Jeg elsker (dig).
Øjnene ser intenst på DIG.
Halsen svulmer: Helligånden.
Glorien - som en aura - gylden (Det uskabte lys = lyset fra Gud) med korset (lod sig korsfæste for vores skyld) og de tre græske bogstaver Omikron, Omega og N, som betyder Den værende (Guds ord til Moses ved tornebusken, der brændte uden at tage skade).
M.v.h. Arne.

Svar Citer

Kommentarer
#35835 - 19/05/2022 14:10 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jesus Kristus Ikon:

Jesus Kristus Ikon teologiens grundlag finder vi hos Paulus (se de 5 citater af Paulus længere fremme).

I Kristus er vi nogen og ikke noget (i kristendommen må Gud ikke befinde sig under Person planet), i Kristus har vi vores personhed - vores billedlighed - Guds Billedlighed - vores livfulde ansigt og karisma - det Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme vi finder kommer til udtryk i det menneskelige ansigt der afslører at mennesket er udstyret med personlighed fyldt med stor karisma - Guds Herlighed og Skønhed - den Guds Billedlighed - Guds Billedelige Skønhed og Herlighed vi er skabte i og til. Herlighed - Guds Herlighed - er et nøglebegreb der findes overalt hos Paulus.

Dette face to face - eller prosociale jeg-du kommunikations system - er hard wired i menneskets autonome nervesystem - vores sociale nervesystem, som det vores parasympatiske smart vagus brain face heart system det er. Så altså den kristne jeg-du/Søn-Fader spiritualitet der er så udtalt dominerende hos Paulus og Johannes bygger altså på et solidt neurobiologisk grundlag.

Nicolai Berdyaev siger netop at kristendommen er kærlighedens religion pr se fordi her bliver mennesket nemlig nogen og ikke reduceret til blot noget. Hvert eneste menneske er i kristendommen unikt og noget særligt gennem at det tilskrives at have guddommelighed personlighed - nemlig vores personlighed og ansigt er vores karismatiske Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme - vores Guds Billedlighed.


The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.


-0-0-0-


Orthodox mysticism seeks to acquire the grace of the Holy Spirit and we find human nature transfigured, illuminated and deified from within. It is the mysticism of the heart which is the centre of life. Therefore the heart must be united to the mind if there is to be any spiritual unity within. Christ enters the human heart and changes the whole nature of man. Man becomes another creature. Nicolai Berdyaev.


our union with God comes not through the reduction of the soul to a featureless identity more real than any image, or an asymptotic approach to such an identity, but as an ever greater fullness of the Trinitarian image within us, and in the ever more expressive beauty, and splendor, and holiness by which the infinity of God - that pure, incomprehensible depth of limitless intelligibility - is reflected in the mirrors of creation and in the awakening splendor of the sanctified soul.
- David Bentley Hart


Vores forening med Gud kommer ikke gennem reduktionen af sjælen til en karakterløs identitet, der er mere virkelig end noget billede, eller en asymptotisk tilgang til en sådan identitet, men som en stadig større fylde af det trinitariske billede i os, og i den stadig mere ekspressive skønhed og pragt og hellighed, hvorved Guds uendelighed - den rene, ubegribelige dybde af grænseløs erkendelighed - afspejles i skabelsens spejle og i den hellige sjæls opvågnende pragt.
- David Bentley Hart


-0-0-0-



Paulus:



Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.


Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1


Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, Kol 1, 21-22.


Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Kor 13




Citat:
Vi har haft et år der var "hjerne -året", nu vil jeg her 2017 op til overfladen og gøre 2017 til året for "person og ansigt".

Lad os få sat ansigt og person på hjernen.

Ja lad os vække hjernen med ansigt og smil og ømhed i forbindelse kommunikation.

Kære menneske, kom nu op til overfladen, op i person og ansigt, op i billedligheden igen, skønheden som værende hvor sandheden åbenbares.

skal vi lege med ansigter, vore ansigter, ja dette er meget hvad kærlighed går ud på
en hjerternes fest og leg med ansigter, en hjertelig leg med vore mange ansigter, alle de mange sider af vores personlighed der i tryghed mellem to mennesker får lov til at blive afprøvet, prøvet af
derfor kan en forelskelse ikke ret godt skjules for omgivelserne.

Lad os sætte fokus på ansigtet og participation, altså kristendommens spiritualitet, frem for sindet, det ensomme forladte sind som i mindfulness og buddhismen.
Christfulness er intentional affektfulness.

Til forskel fra affektløse og udtryksløse mindfulness er christfulness udtryksfuldt emotionalitet og affektfulness i ansigtet der er fyldt med de spontane suveræne livsytringer og ja henvendelse, intention og kommunikation, gennem talens åbenhjertighed.

Gud i den kristne tro må forblive person - ikke en upersonlig kraft eller energi eller ide - da det handler om en relation (gerne livslang), et jeg og et du et jeg-du forhold (Søn Fader (barn forældre) forhold). Jo længere en sådan relation har varet, jo mere indser vi, hvor lidt vi egentlig ved om den Anden/Gud, dette er kærligheden der bliver dybere.

uden ansigt og person kan mennesket aldrig siges at have del i Gud eller i det Guds Billede, Motiv og den Objektivitet, Kristus, vi er skabte til og i.

Kristi'lighed eller Christfulness er det Guds Billede og den Skønhed, den person, den vores personhed der selvudgivende vender imod næsten, og det ansigt vi har fra først af, fra før vores de spontane suveræne livsytringer blev stækket og svækket.
Christfulness forklarer og herliggør human face.

Det er Helligåndens udtryk og udseende og smukke fremsyn og rettethed. Ånden i og over vores hjerte understøttede ansigt der kommer til udtryk i et fremsynet tiltalende kommunikerende udseende.

Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.




BRAVO HANSKRIST - dit indlæg, religonsfilosofiske afhandling, er dog på så højt et niveau at du ikke skal regne med nogen respons - men tak alligevel - og måske en dag et åndeligt opvakt spirituelt intelligent menneske skulle komme forbi og finde det - fra da af vil dette menneskes lykke og forståelse tingene være gjort.
Top Svar Citer
#36327 - 07/07/2022 13:25 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg opdager først nu, at du har skrevet en kommentar til IKON AF KRISTUS.
Tak for dét.
Jeg har læst, hvad du kriver, og ét ord: Kærligheden, "brænder igennem" for mig.
For det er præcis dét, jeg oplever, når jeg slipper alle tanker, ord og følelser og alene modtager det visuelle: Ikonen.

Første gang jeg oplevede denne Ikon, var jeg slet ikke religiøst indstillet, men efter den lange vandring ad stien gennem urskoven op til det mennesketomme kloster på det lille bjerg på den lille græske Ø inde i den meget lile kirke, var det naturligt - nærmest uundgåeligt - at falde helt til ro.
Da skete dét, som næsten også kan opleves, hvis man klikker på ét af de to billeder (det er ligegyldigt hvilket) forrest i denne tråd og fjerner musens pil fra billedet: Øjnene.

Jeg oplevede i hvert fald, at de søgte dybt, dybt ind i mig, og jeg fornemmede deres dybt alvorlige kærlighed.
Det var uundgåeligt at følge med øjnene - længere og længere ind i mig, og det var ikke just opmuntrende at se, hvem jeg var.
På et tidspunkt blev det nærværende, at "ham med øjnene" jo ikke selv havde haft for nem en tilværelse: Korsfæstelse.

Jeg slap Ikonen, opgav at være så ked af mig selv, gik ud i sollyset - og følte mig overraskende lykkelig.

Lang tid senere gik det op for mig, at det var øjnenes kærlighed, der var det helt store og centrale - at opleve sig elsket.

Jo - det visuelle kan noget ...

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36337 - 07/07/2022 22:55 Re: IKON AF KRISTUS [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Nå, men...
Kan Tikka, Jørgen eller Anonym finde et citat fra Biblen GT eller NT, der ligner følgende ord, hvilke jeg har set et sted: "De som gør sig selv til noget, dem gør jeg til intet - De som gøres til intet af nogen, dem gør jeg til noget."




Citat:
det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud.
1 Kor 1


-0-0-0-


Citat:
Gerth: Aaaah - Nu ved jeg hvorfor, at jeg oplyser om Helligåndens kraft, hvilket er, at således har Det guddommelige og mennesker hellig ånds natur tilfælles. Altså den guddommelige kraft og menneskets kraft i et. Den forevigt ægte drivkraft.


Du ved intet om Helligåndens kraft - eller i det hele taget Helligånden.

Helligånden opbygger mennesker og fylder deres liv med mening og kærlighed - skaber struktur i folks liv og dit liv sejler (er uden opbyggelighed struktur og mening og kærlighed) - hvorfor det tydeligvis ikke er Helligånden du skriver så meget om - men noget dæmonisk der plager dig.

Men selvfølgelig er det muligt at du en dag vil erfare Helligånden og måske du allerede nu har fået et glimt af Helligånden.

Du tror at Helligånden gør dig religiøs og kulret i hovedet og får dig til at flytte ind i bibelsk forestillingsverden - hvor du bruger sprog vendinger fra bibelen i stedet for at tale som almindelige mennesker gør.

Du forstår ikke at Helligånden vil hjælpe dig. Du tror som sagt Helligånden vil gøre dig religiøs kulret i hovedet og det er derfor jeg ved det ikke er Helligånden du skriver om.
Top Svar Citer
#36345 - 08/07/2022 09:47 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Lang tid senere gik det op for mig, at det var øjnenes kærlighed, der var det helt store og centrale - at opleve sig elsket.

Jo - det visuelle kan noget ...



Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.

Guds Kærlighed er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os. Rom


-0-0-0-

Nå hvorom alting er:

Citat:
Jeg slap Ikonen, opgav at være så ked af mig selv, gik ud i sollyset - og følte mig overraskende lykkelig.


Vi vil nok gerne gribe og begribe det - men først når vi giver slip - kan det ubegribelige strømme som værende den overvældende kraft det er - noget virkeligt stort - for

KRISTUS som er GUDS Billede - denne SKAT har vi i lerkar, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke vores. 2 Kor 4.


Nogle ting kan vi ikke fastholde som var det vores ejendom uden at de forkrøbler og vansires - så først når vi giver slip og ikke længere holder det som vores ejendom/rov kan det STRØMME FRIT hvorhen og til hvem der har brug for at blive fyldt op - opfyldt af denne KÆRLIGHED.

Så KRISTUS Guds Kærlighed kan virke mægtig i os som den overvældende kraft fra Gud det er.
Top Svar Citer
#42209 - 04/12/2023 21:04 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jesus Kristus Ikon Teologiens grundlag som vi finder dette hos Paulus:


💕☀️💕


Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That’s how the light gets in.

That’s how the light gets in:

lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede. For vi prædiker ikke os selv, men Jesus Kristus som Herren og os selv som jeres tjenere for Jesu skyld. Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.

Men denne skat har vi i lerkar (crack) A)*, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke vores. 2 Kor 4

A)*: lerkar = crack:

There is a crack, a crack in everything
That’s how the light gets in.

Istedetfor "lerkar" og "crack" siger HansKrist at vi mennesker er "skøre" (som et lerkar er skør og kan gå itu) - hvis vi mennesker ikke var skøre ville vi ingen ÅBENBARINGER kunne modtage - LYSET - det himmelske LYS - ville ikke kunne trænge igennem til os og oplyse og forklare og afklare vores ansigt på karismatisk vis med hele Herligheden fra Gud.







Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1




Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden,

det synlige og det usynlige, Kol 1,12-16


Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt Kol 1, 21-22.


Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Kor 13


Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet. For dem, han forud har kendt ("kendt" se 1 Kor 13,12), har han også forud bestemt til at formes efter sin søns billede, så at han er den førstefødte blandt mange brødre. Og dem, som han forud har bestemt, har han også kaldet, og dem, han har kaldet, har han også gjort retfærdige, og dem, han har gjort retfærdige, har han også herliggjort.

Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os? Rom 8,28-31.


ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede.
1 Kor 15,49



engang var I mørke, men nu er I lys i Herren; lev som lysets børn, for lysets frugt er lutter godhed, retfærdighed og sandhed; lad kun det gælde, som behager Herren, og tag ikke del i mørkets frugtesløse gerninger, men afslør dem. For man skammer sig ved blot at nævne, hvad de gør i det skjulte, men alting kommer for dagen, når det afsløres af lyset. For alt, hvad der kommer for dagen, er lys. Derfor hedder det:

Vågn op, du, som sover,

stå op fra de døde,

og Kristus vil lyse for dig. Efeserbrevet 5,8-14



ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri. Efeserbrevet 5,25-27


Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det! Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham. Mine kære, vi er Guds børn nu, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han er. Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren.




når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed. 2 Kor 3,7-11

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk