annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: elendighed, dorskhed og livsløgn

valg, afgørelse og dette at beslutte sig for noget (eller nogen, dersom man fx gifter sig), er i dette konkrete valg at vælge endnu mere fra i sit liv, det er at fravælge et utal af muligheder som vi i vores sentimentalitet ofte flirter med i en uendelighed, og tryllebindes af


resolut (snarrådig og konsekvent rask) at kunne beslutte sig for noget konkret og dermed fravælge en uendelighed af muligheder er det smukke ved vores endelighed og nøjagtig den måde vi må forholde os til uendeligheden på, uendeligheden af muligheder, ved at bryde med dem i en beslutning for noget konkret, ved at vi beslutter os for noget konkret


at afbryde forbindelsen til uendeligheden af muligheder i en resolut beslutning for noget konkret, er at træde i karakter, for det er herigennem at man vinder sig selv, da et menneske der forbliver i uendeligheden af muligheder mere og mere slappes og opløses i sentimens, sentimentalitet, hvor man blot drømmer om alle mulige former for liv, men ikke tør udforme sit eget liv, det altid vil være valgt som noget konkret og endeligt, hvor man går fra et religiøst eller poetisk drømmeliv til konkret eksistens

dette er modigt gjort, at afbryde forbindelsen til religiøsitet eller sentimental vægelsind og dagdrømmeri, poesi og ønsketænkning, afbryde vores tryllebundethed til uendeligheden af muligheder for liv der æder vores liv op i en uegentlig måde at være til på


mange mennesker dør uden nogensinde at have levet, fordi de ikke kan beslutte sig for noget som helst konkret og endeligt, fordi de konstant vil stå i forbindelse med alle mulighederne for liv, de kalder det for meditation, kontemplation, at grunde i uendeligheden af muligheder, men det er den mest udbredte form for religiøs demens der findes


afbryd dog for helvede forbindelsen til det religiøse som alle muligheder for væren der står åben, og få jer et konkret liv uden alle disse muligheder

vi kan sige at disse mennesker tænker 'Gud' hver dag, som alle værens muligheder der står åben for dem hver dag, som sentimental forestilling og drøm de er tryllebundet af og ikke kan slippe igen, som en kontemplations neurose, sutteklud og trøst for det menneske der ikke tør leve, udforme, sit eget liv igennem konkrete valg


om man er religiøs eller ateist, gør ingen forskel, neurosen er lige udbredt i begge grupper. Ateister vælger endda ofte stimulanser og misbrug der kan vedligeholde deres sentimentale poetiske drømmende sensualisme, hvor de lever i sublim sanselighed, i illusioner eller forestillinger om livet, og de glemmer sig selv i valg og beslutsomhed hvor vi projekter og handler, udformer vores liv på konkret vis i endelighed, det er her vi finder vores dynamiske kropslige konkrete eksistens, det levende menneske

vi tilhører endeligheden, men forskellige former for sygdomme i sindet, sender os over i uendeligheden, i religiøs kontemplation hvor intet sker, hænder os, hvor vores tid/liv er ophørt at eksistere, ophævet og vi nærmer os nirvane demensen og døden på den opium alzheimer medicin vi på religiøs vis docerer os selv mere og mere af imod livets afslutning. Østens former for religiøs meditativ kontemplation er en sygdom i sindet og det bekymrende er hvor mange unge mennesker der tiltrækkes af new age og mindfulness falske ideer om meditativ kontemplation

Hvor tavsheden vælges frem for ord og tænkning, altså vælges frem for et liv i kommunikation og samtale; hvor negationen af egoet (personligheden) og vores endelige konkrete eksistens foretrækkes; tid, tiden og historien betragtes som relativ og uden mening; alt er upersonlig energi og væren, en form for panteisme foretrækkes;


som kristen eksistentialist jeg ser kritisk på vor tids folkereligion, new age, nyreligiøsiteten, som den har ramt os fra usa (usa's vestkyst), hvor mellemkrigstidens kontinental europæiske filosofi og teologi ikke overhovedet er indarbejdet og forstået,


vi må ha en renæssance, og jeg spår at om få år'tier, da vil mellemkrigstidens eksistentialistiske tænkning fra det europæiske kontinent få en renæssance


for ca 30 år siden spåede jeg Paulus en renæssance hos ateister og naturvidenskabelige moderne tænkende mennesker, og jeg fik ret,

jeg er sikker på at jeg også får ret mht eksistentialismen, ihvertfald er noget meget væsentligt i vores europæiske kulturarv ved at gå tabt



nå men nu ikke så pessimistisk på de andres vegne Hansi, og derfor vil jeg slutte med en opfordring til jer om at I idag afbryder forbindelsen til alle mulighederne og at I i valg, afgørelse og beslutsomhed vælger jer selv i en konkret ny handling, hvor I beslutter jer for noget nyt I aldrig før har gjort


stoppe med at ryge; købe en lækker mountainbike og begynde at cykle, melde jer ind i en klub i nærheden, købe en billig charter rejse til en af de græske øer og svøm for helvede og cykel for helvede og spis godt og sundt græsk mad, men vigtigst af alt, gør noget, beslut jer for noget konkret, ellers er I på vej i demens og drømmeland, religiøs ingenmands land.

Bryd og Afbryd forbindelsen til jeres sind, demens og sentimens sindet, som mere og mere får lov at fylde I jeres liv


Eksistentialismen er vejen, er svaret


beslutsomhed

resoluthed

at kunne bryde med og afslutte en hidtidig livsstil er vigtig, så vigtig, for vores sundhed, vækst og udvikling


hvem kan lave en radikal afbrydelse og afslutning på sit gamle liv, elendige drømmende poetiske kontemplative dorske livsstil, hvor sød fiktion og poesi skal gøre det ud for selv at leve

hvem afslutter noget idag og begynder på noget nyt?


begrav noget, afslut noget, og begynd på noget nyt, indfør en hel ny aktivitet i hverdagen


næste gang I mediterer, så afbryd forbindelsen til sindet, bekæmp enhver form for kontemplation, lad egoet genopstå, bliv jer selv påny, som I var engang, før I begyndte at tænke i religiøse anti-eksistentialistiske baner


eksistentialisme er svaret


vejen er at handle (ikke aktivisme, men at handle ud fra en beslutning, ud fra at beslutte sig for noget nyt)

et nyt projekt, beslut jer for et nyt projekt i jeres liv, der er radikal anderledes end hvad I hidtil har beskæftiget jer med


vælger man de rigtige ting, kan man blive et nyt menneske, man vil kunne kurere alle sine sygdomme, ihvertfald vil man kunne forandre sig så meget at lægerne spærrer øjnene op og siger, det var lige godt pokkers, hvordan er det dog lykkedes dig at forandre dig så meget til det bedre og sundere


sådan blev jeg et nyt menneske, gennem nye projekter, valg og handling, jeg besluttede mig for at begynde på et helt nyt liv, jeg trådte ud af mit gamle selv, afbrød forbindelsen til mit gamle selv og mine falske ideer om meditativ kontemplation


held og lykke til de to drenge der ryger, håber I begge køber en dyr mountainbike cykel og kvitter smøgerne, cigaretterne, jeres, det er derfra I får pengene til den nye kostbare cykel, der skal blive begyndelsen for jer til et helt nyt og spændende liv,, og om få år vil I ikke kunne kende jer selv igen, og jeres lunger vil være som nye

køb også et par løbesko og smart løbe outfit, kom nu igang, det er jeres liv og sundhed det gælder,,, jeres lunger og kredsløb vi taler om


gå ikke mere på grillbar, men indvi jeres køkken med en ny wokpande, for nu skal der nye retter på bordet og I skal være kokke, noget I aldrig har prøvet før,




mangler du energien? kan du ikke mobilisere energien til alle disse nye tiltag,


så er du havnet i en ond cirkel og du skal øjeblikkelig ha al den hjælp fra dine omgivelser du kan få til at komme igang,


vil du hellere død, end ændre dit liv, ja desværre, det er denne dødsdrift og falske tryghed der gør at folk ikke overhovedet får det liv de fortjener eller lykkeligvis sagtens kunne få, realisere om de gad lette røven
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk