annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tomhed - begyndelse

Begrebet tomhed kan godt få det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig, og mon ikke det netop er dét, der gennem årtusinder har inspireret mennesker til at udvikle idéer om, hvordan verden kan være blevet til - ud af intet - for ud af intet må det vel være - for hvis det var ud af noget andet, hvor kom dét så fra?

I kristendommen bibel er de første ord:
Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
og Johannes-ebangeliet starter:
Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
Her, som i de andre religioner (med undtagelse af buddhismen, der så vidt jeg ved ikke mener, at der var nogen begyndelse) er årsagen til verdens væren altså Gud (eller guder) - Skaberen.

Naturvidenskaben har ingen skaber, ingen skaberkraft, ingen teori (så vidt jeg ved) om, hvordan verden kan være skabt ud af intet.
Big Bang var jo blot en videreudvikling af noget allerede eksisterende.

Og så åbenbart alligevel ikke.
Jeg kommer i hvert fald i tvivl, når jeg læser om Relativitetsteori og rummet
Citat:
Det tomme rum indeholder fluktuerende kvantefelter, der hele tiden får partikler til at opstå og forsvinde igen.
Så er man lidt fræk, så er naturvidenskabens "Gud" - eller vi kan nøjes med ar siger "skaberkraft" åbenbart "fluktuerende kvantefelter".

Nu ved jeg ikke, om disse kvantefelter er skabt ud af Big Bang, eller de allerede eksisterede inden Big Bang.
Et svar kender jeg ikke, men begrebet begyndelse er ret grundigt gennemgået af Gyldendals DEN STORE DANSKE:
Citat:
Men big bang-hypotesen rejser rigtignok spørgsmål, som ikke uden videre lader sig besvare. Hypotesen indeholder et nulpunkt for den fysiske tidsakse, men hvad skete der før tiden nul? Hvad er naturen af selve det enestående fænomen i vor fysiske beskrivelse, som big bang indebærer?
Skabekraft er åbenbart ufattelig, når vi går helt ind til dennes begyndelse.
I begyndelsen var - øh - åh - ih ...

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk