annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 511 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: GUD

Når man "googler" på ordet: Gud, finder man bl.m.a. denne hjemmeside:
http://www.answersingenesis.org/da/articles/nab/is-there-really-a-god

Her startes der tilsyneladende neutralt og fordomsfrit på en gennemgang af, hvad man kan sige om begrebet: Gud.

Snart viser det sig dog at føre frem mod den påstand, at arternes udvikling ikke har kunnet ske uden en eller anden form for intelligent design foretaget af - ja, det kaldes så: Gud.

Det er jo en ærlig sag at mene, at verden ikke kan forklares uden en skabende Gud - og argumentationen på denne hjemmeside er da også grundig - men om den er holdbar? - det er nok knap så sikkert, vil jeg tro.

Så er det, jeg mener, at selv hvis vi udelukker intelligent design i arternes udvikling, så står vi da stadig med et kolossalt mysterium: Det at verden ER (og at vi er en del af den).

At opfatte verden som noget selvfølgeligt, blot fordi vi til daglig - og historisk - kender den som noget sikkert eksisterende, synes jeg, er lidt for enkelt.

Vi ved jo godt at "vores" del af verden, solsystemet, mister sin stabilitet, når solen om X milliarder år løber tør for sin energikilde: Brint.

Så er det jeg tænker, at den oplevelse af undren over verdens væren måske er der, hvorfra al religiøsitet udspringer.

Det er i hvert fald sådan, det hænger sammen for mit vedkommende.

Så kan man selvfølgelig være nysgerrig og begynde at se på, om verden altid har været - i forskellige former - og nok gå i stå overfor begrebet: "altid".

Eller om verden er skabt ud af intet, hvilket synes lige så ufatteligt.

Og så først her kommer vi til idéen om en skabende Gud.

Teisme og ateisme er jo på den måde kun detaljer i forhold til det helt store, det fantastiske, det vidunderlige, miraklet, mysteriet: At verden ER.

Første gang det gik op for mig, hvor fantastisk, jeg synes, det er, at verden ER, udløste det en spontan kærlighed til verden, som en grundlæggende og afgørende følelse i mit liv - i resten af mit liv.

P.S.: Der digtes mange smukke religiøse myter - og produceres megen videnskabelig (snus)fornuft - om verdens væren, men det er ikke det afgørende, synes jeg. Det helt store, for mig, er den kærlighed, som oplevelsen føder.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Nyheder fra Religion.dk