annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15796962
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393288
Et andet syn 1999413
Åndelig Føde 1562911
Jesu ord 1530466
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 118 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Ole.

Fantastisk så megen energi, du lægger i at vise, at du ved noget om Rumi.
Til Lykke med din store viden! blinker

Min interesse for at vide en hel masse om Jalal al-Din Rumi er, som allerede sagt, ikke nær så stor, men jeg har fundet (nogle af) hans digte inspirerende - ligesom det er sket for så mange andre.
Bogen, jeg har kigget i, og som Carsten Nieburh Afdelingen ved Københavns Universitet står bag, har de oplysninger, jeg har nævnt, og hvis du betvivler dem, ku' du jo passende henvende dig dér - så vi undgår at universitetet vildleder en masse mennesker blinker

Jeg er ikke synderlig interesseret i Rumis data, jeg er interesseret i hans digtning, filosofi og religiøsitet, sufismen, som efter min mening er noget af det smukkeste indenfor islams verden (og som du vist helt har ignoreret - andet end at nedrakke).

Citat:
Men det er da rart at se, at du nu åbent indrømmer, at det er dine egne oplevelser (af selvsuggestiv art), der er grundlaget for alle dine udtalelser.
Hvis det er nyt for dig, så har du da i den grad "sovet i timen" blinker
Og dit forsøg på at pådutte mig selvsuggestion, placerer dig i mine øjne som en, der forsøger at "snyde på vægten" trist

Citat:
Du har således ingen objektiv grund til at nedvurdere noget andet livssyn, især ikke det, der baserer sig på konstaterbare fakta.
Nå, er det også gået op for dig blinker

Nu kniber det jo noget med at finde "konstaterbare fakta" i spørgsmål som:
Er verden skabt ud af intet?
Har den altid været i en eller anden form?
Findes der andre "livssyn"?


Citat:
Det ligger nemlig ikke udenfor videnskabens begrænsninger at finde ud af, nøjagtigt hvad der forårsager menneskers religiøse fantasier.
Det glæder jeg mig da til at se!
Hvad mon denne årsagsfaktor kan være?
Er det mon også den, der tilsyneladende medfører - som et vist nok "konstaterbart faktum" - at religiøse mennesker lever længere? blinker
Fortæl, fortæl!

Citat:
Prøv at forstå, Arne, at fantasi ikke er en udvidelse af menneskelig viden.
Hvorfor skulle jeg dog prøve at forstå noget, jeg hele tiden har vidst.
Der er da ikke behov for fantasi (og mange andre manneskelige evner), hvor der er viden.

Men hvad gør du selv, dér hvor der ikke er viden?
Folder hænderne og lader stå til?
Nåh nej, du folder nok ikke hænderne blinker

Det minder mig om den ene af to danskere, der overlevede færgen Estonias forlis, og som i en radioudsendelse fortalte om situationen i høj sø i mogendæmringen, hvordan de, der hagede sig fast i redningsflåden, en efter en måtte opgive i udmattelse, men hvor de i den korte tid, indtil den næste bølge tog dem, så ud til at være så salige, at fristelsen til at følge dem, næsten var uimodståelig - fortalte den overlevende dansker.
De foldede nok heller ikke hænderne - i hvert fald ikke før den næste bølge havde taget dem smiler

Det er den slags, der gi'r mig en anelse om "en grundtone af kærlighed".

Ikke som "konstaterbare fakta" - men måske alligevel som værende blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
07/05/2024 00:21
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Færre og færre bliver au pair i Danmar..
07/05/2024 02:47
Amerikanske luftfartsmyndigheder starter..
07/05/2024 02:30
Forhandlinger om våbenhvile i Gaza fort..
07/05/2024 01:12
Journalist i Rafah: Konstante angreb lig..
06/05/2024 23:15
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Nyheder fra Religion.dk