2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
486
gæster og
48
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Et andet syn
|
Jamen dog, Arne.
Du har altså læst noget i en bog, og derefter kan du så fastslå, at Rumi blev født i Khorazon som ligger i det nuværende Tadsjikistan, at Rumi skrev på "persisk" og at hans tilnavn betyder "fra det romerske". Hvorfor i alverden man skulle give ham et sådant tilnavn, har du selvfølgelig ingen logisk forklaring på.
Jeg skal da gerne erstatte "skråsikker" med "autoritetstro" og tilføje, at kildekritik åbenbart er et begreb, der ligger udenfor din forståelseshorisont. Hvis sådanne ord er skældsord i din sprogopfattelse, så har du jo selv skældt ud på alle, der gennem tiden har vovet at kritisere dine postulater.
Her er nogle fakta, Arne. Persisk (nypersisk) officielle navn er Farsi, og det har som alle større sprog en række dialekter. Khorazon er et større landområde, der strækker sig gennem fire lande. Der hersker historisk uenighed om Mevlanas nøjagtige fødested, men ikke om at han voksede op i Balkh i Afganistan, hvor hans forældre boede. Derfor skrev han naturligvis på Dari-Farsi, som er den afganske dialekt af Farsi. Tilnavnet Sheik Rumi fik han, fordi han var sheik i Konya, som var hovedstad i det seljukkiske sultanat Rum.
Hvis du havde gidet sætte dig ind i Mevlanas baggrund og især hans lære, så havde du selv kunnet konstatere disse fakta, og så kunne du have sparet din utidige kritik af mine oplysninger. Hans lære er nemlig ikke baseret på hverken byzantinsk kultur eller assyrisk videnskab, men på islam med en overbygning af sufi-mystik. Koranens "videnskabelige" misforståelser har tidligere været gennemgået på denne debat, og berettiger fuldt ud min bemærkning om Mevlanas uvidenhed.
Men det er da rart at se, at du nu åbent indrømmer, at det er dine egne oplevelser (af selvsuggestiv art), der er grundlaget for alle dine udtalelser. Du har således ingen objektiv grund til at nedvurdere noget andet livssyn, især ikke det, der baserer sig på konstaterbare fakta. Det ligger nemlig ikke udenfor videnskabens begrænsninger at finde ud af, nøjagtigt hvad der forårsager menneskers religiøse fantasier.
Og hvis du vil opleve Mevlanas opfattelse af universets grundtone, så køb nogle CD'er med ney-fløjtemusik fra Mevlanas sufisekt. Han betegnede det nemlig som "universets egen musik". Det vil utvivlsomt stimulere din fantasi yderligere, selv om det ikke lyder som en kærlighedssang, men mere som en bedrøvet klagesang. Men smukt er det.
Prøv at forstå, Arne, at fantasi ikke er en udvidelse af menneskelig viden. Det er blot en ... subjektiv oplevelse. Dem har vi da allesammen, men nogle af os lægger dem altså ikke til grund for et livssyn, grundet deres upålidelighed.
Mvh
Ole Bjørn
|
|
|
|