annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 212 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Treram.

"Ateisterne tager hævn", skriver du, og tilføjer, at det er noget, "som de troende selfølgelig bliver meget forargede over -".

Om de bliver det, "de troende", det ved jeg ikke.
Det må du nok hellere spørge dem selv om - i stedet for mig blinker

Men min kommentar er, at hævnen nok med fordel kunne være lidt mere præcis og især vel rette sig mod de religiøse magtmisbrugere, såsom Paven i Rom og andre religioners topfigurer (i Danmark vel folketing og kirkeminister samt biskopperne) i stedet for blot at håne et menneske som Esther/Zenia, der jo har udtrykt en overbevisning, men som nok ikke nogensinde har søgt at dominere over andres tro eller livsopfattelse.
Det er da vist "for smed at rette bager" blinker

Til gengæld glæder jeg mig over, at du skriver:
Citat:
Jo der skal være plads til alle, men der er mange spørgsmål som religionerne stadig krampagtig holder fast i, som ateisterne kræver belyst og det vil jo udmunde sig i hvad vi ser her på debatten.

Du hører så til dem, der vil "belyse" verden alene v.hj.a. "fornuftige forklaringer" - og dertil kan jeg da kun sige: Held og lykke til!

Mange religioner søger at forklare dét, at verden ER med idéen om en almægtig skabergud, der har skabt verden ud af intet - andre med den endnu mere ufattelige idé, at verden altid har været.

Hvor er din fornuftige forklaring?

For mig ser det ud, som om du har udskiftet "Gud" med "Fornuft" - og jeg tror, der er ganske mange videnskabsmennesker, der anser det for naivt at bilde sig ind, at videnskaben nogensinde vil kunne forklare dét, at verden ER.

Jeg tror på dét, at verden ER, og på at det er noget, vi mennesker aldrig vil kunne fatte.
Det kalder du et "mystisk tågeslør".

OK - hvorfor løfter du så ikke "sløret" v.hj.a. din "Gud": Videnskaben, hvor du jo er så stærkt troende? blinker

Og mens jeg venter på, at du gør det, vil jeg fortsat hævde, som min opfattelse, at idéen: Gud, som et væsen, for mig at se er primitivt, men at jeg derimod, ovenover min fornuft, oplever universet som noget helligt.

Det gør mig glad, det gi'r mig endda også mening og retning i mit liv.
Det er min oplevelse.
Den hverken kan eller vil jeg løbe fra.
Men det er jo ikke noget, jeg hverken kan eller vil pådutte andre smiler

Og så er det intet problem for mig at høre på din hævntørstige hånlatter, mens du selv sidder dér med tomme hænder blinker

Selvfølgelig, du er sikker på, at du ikke har gjort noget ufornuftigt, men det er vel så også alt?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk