annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Et kursus i mirakler

Citat:
...og du nævner igen dette med konfliktløsning. Jeg tror, at vi skal passe på med at gøre det åndelige til noget psykologisk, f.eks. konfliktløsningsmodeller o.a. Psykologien arbejder ofte med "jeget", "egoet", mens Kristus arbejder med ånden - at vi bliver i stand til at overgive os selv. Men når det åndelige er på plads, og vi ændrer vores vilje i hjertet, så vi bliver kærlige og ikke selviske, så vil meget på det psykologiske og sociale plan også ændre sig.


Jeg knytter nu ikke konfliktløsning til en særlig psykologi, men jeg oplever at det at ville følge Guds vej implicerer os som dem, vi er, og dermed også vores psykologi. Vi har en psyke, og den kan vi ikke løbe fra. Men ellers forstår jeg godt din betoning af det åndelige. For mig er det Ånden, altså Kristus, der giver styrken til at overgive sig, ja, som så at sige arbejder i os. Deri ligger det psykologiske, det hænger simpelthen sammen med at ville ændre viljen i sit hjerte (men det kommer sevlf. an på, hvad du forbinder med psykologi, hvis du oplever denne som en teori, ja, så kan den blive til en hæmsko. Men jeg tænker psykologisk akkurat som Jan gør, når han fx. taler om sindets projektioner. Blot for at komme med et eksempel).

En gang var det yt inden for teologien at inddrage psykologien. Det er en stor fejl at ville adskille disse to, og det har heldigvis også ændret sig, hvorfor vi i dag kan forlade det teoretiske, hvis vi ønsker den mere personlige og åndelige vej og finde denne i den kristne spiritualitet: fx. Overgivelse til Guds kærlighed, At lære sig selv at kende (i Gud/med Gud) At vælge Guds vej. Dette er titler på en trilogi af forfatteren, David Benner, som jeg klart kan anbefale.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Iran holder præsidentvalg den 28. juni
20/05/2024 21:12
Netanyahu kalder ønske om ICC-anholdels..
20/05/2024 20:39
Brandfolk på vej med færgen til krafti..
20/05/2024 20:22
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Nyheder fra Religion.dk