annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 268 gæster og 270 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Et kursus i mirakler

Kære anonyme

Jeg kan godt se, at du har svært ved mit sprog, og jeg ved faktisk ikke helt, hvordan jeg skal tackle det. En ting er at jeg ikke ønsker at gøre mig uforståelig, noget andet er, at den sætning du henviser til som noget teoretisk for mig var et forsøg på at sætte ord på min gudsforståelse og af den drage en parallel til min menneskeforståelse.

Emnet som du har rejst er jo tilgivelse, og min første association var relation, både i åndelig og jordisk forstand, og helt ned i det konkrete jf. mit første indlæg i tråden.

Jeg kan nok frygte, at man kan komme til at gøre disse forhold så åndelige eller abstrakte, at man glemmer det væsentlige i livet: Relationen. Her tænker jeg ikke på én bestemt relation, men på det, at vi bevæger os i relationer, hvad enten det er ift Gud, ift venner, på arbejdspladsen, ift mere "tilfældige", ja, ift det ansigt, vi måske pludselig en dag står over for, fx. en tigger eller en råbende mand i en bus. Min intention var at følge op på det, du havde skrevet om kærligheden, og hvorledes tilgivelsen udspringer af denne. At tilgive er en kærlig handling. Den skal komme af hjertet.

Derfor tror jeg også, at du kommer til at misforstå mig (måske fordi du har svært ved mit sprog), som her:

"Hvis du med ordene "må fatte kærlighed til andet end os selv og vores nærmeste" mener, at vi 'nødvendigvis' må gøre det, så var det ikke det, jeg mente."

- Nej, det var ikke det, jeg mente. Jeg tænkte i den grad på det sted, hvor Jesus siger til den rige unge mand, at han skal sælge alt, hvad han har og så komme og følge ham. Lige inden Jesu ord, står der, at Jesus fattede kærlighed til ham (altså den rige unge mand, der spørger om, hvordan han kan arve evigt liv). Jeg tænker ikke på pligt, eller på noget vi nødvendigvis gøre, men på det, at man faktisk ikke kan lade være at fatte kærlighed, fordi det er en medfølelse - en kærlighed - der kommer fra hjertet.

Men ja, nu bruger vi en masse ord, og det kan både skabe broer af enighed og forståelse, men det kan også komme til at skabe misforståelser. Det er nok en risiko ved at debattere, og måske en risiko ved overhovedet at turde åben munden, så hvis jeg mærker, at jeg er lidt sårbar (beklager kan ikke finde et andet ord end 'sårbar', det er ikke altid så populært et ord, især ikke slige steder, hvor størstedelen af deltagerne og læserne formentlig er mænd), får jeg endnu sværere ved at vælge mine ord. Derfor tror jeg, at jeg vil slutte her.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Flere byer i Canada bliver evakueret men..
13/05/2024 04:26
Dødstallet stiger i Brasilien, mens hun..
13/05/2024 02:27
Cataloniens separatister har mistet sit ..
13/05/2024 01:15
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Nyheder fra Religion.dk