2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
18
gæster og
121
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Troens frihed
|
Præcist for var han en virkelighed uden for mennesket, ville han være evig - også uden mig, men hvordan hedningekristnes åndelige forestillingsverden så ud, som Paulus missionerede for, kan jeg af gode grunde ikke forklare andet end de meget åndelige Athenere, nok tænkte på gud som virkelig og ikke som en mytegud. Hvordan Paulus gjorde denne mytegud levende, omgikkes han vel ved, at sige han talte med den opstandne Kristus.
Du skal flytte Gud ud af dine bibelske trosforestillinger (som Paulus og Jesus gjorde og som de kristne gjorde og gør) da det er hjernespind - Gud tilhører den nøgne menneskelige biologiske eksistens som fx forelskelsen gør og jalousi og vrede og mange andre forhold - men er dog langt mere omfattende da Gud omfatter alt ved menneskets biologiske eksistens men også overgår eller Transcenderer gennem sin Ånd alt det menneskelige gennem fx de Ekstatiske Evigtgyldige Åbenbarings Sandheder som 1 Kor 2 så smukt beskriver det.
Myten kan man ikke tro på i bogstaveligste forstand som du hævder folk gør. Læs nu igen det jeg og Arne skrev om Myter. Læs hvad jeg citerede Edgar Morin for i den sammenhæng under (1)* var det vist.
Man tror ikke på en Myte ej heller Paulus gjorde det.
når jeg skrev, at Paulus brugte og gjorde myten om Adam og Eva til et syndefald som udgangspunkt for sin tro, er det fordi der bibelsk ikke ville være noget grundlag for en frelser, opstandelse eller Helligånd uden at inddrage og tolke denne myte som et syndefald
Nej som med Opstandelsen har Paulus flere samtidige Åndelige forklaringer hvordan det skal forstås og også sådan med syndefaldet.
Du kan jo læse Rom 7 og 8 i sammenhæng. Men Rom 7 er her vigtigt fordi her får vi en anden forklaring på syndefaldet. Hvordan synden er kommet ind i verden nemlig gennem Loven som opdrager og ikke Kristus.
Gennem Loven (påbuds religion kunne vi sige) afskær vi os selv fra Gud - Livets Ånds Love i Kristus - de spontane suveræne livsytringer fx.
|
|
|
|