0
registrerede
11
gæster og
136
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Troens frihed
|
Jeg forstår nok ikke helt dit skriv, men nu får du dette svar.
Hvorfor Paulus gjorde beretningen om Adam og Eva til et syndefald, tror jeg var et intellektuelt greb fra hans side - Paulus var i mine øjne en tænker.
... men ellers er det netop skrifterne – hvad enten vi kalder dem myter, tradition eller teologi – der udgør fundamentet for troens indhold og overlevering.
Det gælder i høj grad for jødedommen, hvor forholdet til Gud er formet gennem tekst og fortælling: historien om folket, pagten, loven – alt sammen båret af skrift.
Kristendommen bygger ovenpå netop dette skriftgrundlag.
Paulus selv gør jo det, at han tager skabelsesmyten og tolker den som historisk virkelighed, for at skabe en frelsesforståelse, hvor synd og forløsning hænger uløseligt sammen. Uden denne "virkelighedsforståelse" af myten – ingen nødvendighed for frelsen i Kristus.
Hvordan Paulus som tænker kom frem til denne konstruktion er for mig uklar, men han mente jo, han havde kontakt med den opstandne Kristus -
... men - jeg mener stadig, det er gennem skrifterne, at troen formes, videregives og får struktur – fortællingen skal hænge sammen.
Paulus skrev selv en masse til forskellige menigheder om troen. Blandt mere om opstandelsen og Gud som en virkelighed. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/15
Hvilken Gud? Ja han var jo jøde, og da han gør myten om Adam og Eva til en historisk virkelighed bliver guden Jahve det også.
.
|
|
|
|